Αφιέρωμα Εργοταξιακά φορτηγά : SCANIA XT

Στην δεύτερη και κυριότερη φάση λανσαρίσματος της νέας γκάμας φορτηγών της, η Scania παρουσίασε πριν από τρία περίπου χρόνια τα νέα της χωματουργικά φορτηγά με την κωδική ονομασία XT.

banner-google-news

Πρόκειται για μια σειρά φορτηγών που επικεντρώνεται στην παροχή εξειδικευμένων λύσεων για τον κατασκευαστικό κλάδο και συμπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο το κενό που υπήρχε στην γκάμα του κατασκευαστή. Με οχήματα αμιγώς χωματουργικά, αποκλειστικά για εργοταξιακή χρήση, που να μπορούν να ανταγωνιστούν ευθέως τις αντίστοιχες, εξειδικευμένες σειρές άλλων κατασκευαστών.

S

Οι Σουηδοί φρόντισαν να προσδώσουν στην σειρά XT μια ξεχωριστή εμφάνιση, σκληροτράχηλη έως και επιθετική που έχει ως κύρια χαρακτηριστικά τον «heavy duty» μεταλλικό προφυλακτήρα, την διαφορετική μάσκα και τους νέους καθρέπτες που με την δομή τους καθίστανται περισσότερο ανθεκτικοί. Ο στιβαρός προφυλακτήρας εξέχει κατά 150 χιλ. από την καμπίνα, διασφαλίζει μια μεγάλη γωνία προσέγγισης της τάξης των 25ο (ανάλογα με την διαμόρφωση του πλαισίου και την επιλογή των ελαστικών) ενώ στο κέντρο του εδράζεται ένας ειδικός πύρος που μπορεί να δεχθεί φορτίο έως και 40 τόνων επιτρέποντας την ρυμούλκηση του ίδιου του οχήματος όσο και άλλων οχημάτων από αυτό. Ο προφυλακτήρας σε συνδυασμό με την νέα μάσκα και το προστατευτικό πλέγμα των προβολέων συνθέτουν μια εικόνα ενός οχήματος «παντός καιρού», έτοιμο να αντιμετωπίσει και τις πιο δύσκολες συνθήκες ενός εργοταξίου. Οι πελάτες πάντως θα μπορούν να διαμορφώσουν κάθε παράμετρο του οχήματος όσον αφορά την εξωτερική και εσωτερική εμφάνιση του φορτηγού, με δυνατότητα για ειδικές εισαγωγές αέρα και δύο φίλτρα αέρα (που αντέχουν έως και 40 κιλά σκόνης), για εργοτάξια με υπερβολική σκόνη. Η όρθια εξάτμιση μπορεί να τοποθετηθεί αριστερά ή δεξιά, πίσω από την καμπίνα ενώ επασχεδιασμένα είναι τα σκαλοπάτια για την πρόσβαση στο εσωτερικό της καμπίνας, δύο στις εκδόσεις G και P και τρία στις εκδόσεις S και R.

Scania G 450 XT 8x4 tipper

Σημαντικό είναι επίσης ότι οι θόλοι των τροχών είναι τεράστιοι για να μπορούν να τοποθετηθούν τροχοί όλων των διαστάσεων ενώ υπάρχουν και νέας σχεδίασης λασπωτήρες.

Όλες οι καμπίνες

Όπως γίνεται αντιληπτό, τα χωματουργικά Scania XT είναι διαθέσιμα με μια πλήρη γκάμα εκδόσεων αναφορικά με τις καμπίνες καθώς μπορούν να συνδυάσουν όλους τους τύπους καμπίνας ημέρας και νυκτός των P, G, R και S, ανεξάρτητα από την επιλογή του κινητήρα. Ειδικοί χώροι για μικροαντικείμενα ή για την ξεκούραση του οδηγού έχουν προβλεφθεί στο εσωτερικό όλων των τύπων καμπίνας ενώ ένα παράθυρο που έχει σχεδιαστεί στην πλάτη της καμπίνας επιτρέπει την άμεση επόπτευση του οχήματος.

Tipper tractor R 500A 6x4HA, Demo717, CR20N

Δύο πακέτα εξοπλισμού είναι διαθέσιμα για τα φορτηγά XT, επιπλέον της βασικής έκδοσης, με διαφοροποιήσεις τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά της καμπίνας. Ανάλογα τι θα επιλέξει η πελάτης, το XT μπορεί να εφοδιαστεί με εξωτερικούς καθρέπτες στο χρώμα του αμαξώματος, αλεξήλιο, πρόσθετα φώτα οροφής ενώ εσωτερικά μπορεί να δεχθεί κάθισμα οδηγού σε ειδική έκδοση XT, επένδυση από καουτσούκ στο πάτωμα της καμπίνας καθώς και επιπλέον εξοπλισμό αποθήκευσης μικροαντικειμένων.

Interior of a Scania G-series XT Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2017

Παράλληλα με το λανσάρισμα αυτής της νέας σειράς χωματουργικών, η Scania παρουσιάζει νέα χαρακτηριστικά και λύσεις που σχετίζονται με εφαρμογές στο εργοτάξιο, όπως είναι η νέα δίφυλλη παραβολική ανάρτηση για τους εμπρός άξονες, με ικανότητα φόρτισης 9 τόνων, της οποίας οι σούστες έχουν πάχος 33 εκατοστών! Άξονες, αντιστρεπτικές και το γενικότερο «στήσιμο» του πλαισίου είναι εντελώς καινούργια.

Scania R 500 XT 6x4 with tipper semitrailer Södertälje, Sweden Photo: Dan Boman 2017

Ιδιαίτερης αναφοράς αξίζει το νέο ηλεκτρικό χειρόφρενο που λανσάρει ο κατασκευαστής, ο χειρισμός του οποίου γίνεται με τον ίδιο μοχλό στο ίδιο ακριβώς σημείο του ταμπλό. Το ηλεκτρικό χειρόφρενο παραπέμπει σε ακριβά επιβατικά οχήματα και μάλιστα προσφέρει την δυνατότητα σταδιακής εμπλοκής του. Επιπλέον εφοδιάζεται με έξυπνες λειτουργίες όπως η αυτόματη εμπλοκή του όταν το όχημα κινείται με πολύ μικρές ταχύτητες, χωρίς ο οδηγός να έχει βάλει την ζώνη ασφαλείας ή όταν κάποια πόρτα της καμπίνας είναι ανοικτή. Αυτό σημαίνει πως ακόμα και εάν ο οδηγός ξεχάσει να εφαρμόσει το χειρόφρενο, το φορτηγό δεν πρόκειται να κινηθεί από την θέση στάθμευσης.

Cab exterior of a Scania XT Wheel configuration 8x4 00448E Exhaust outlet direction Vertical 00392C Air intake Rear high 02253B Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2017

Όλοι οι κινητήρες

Περιορισμούς στους κινητήρες δεν υπάρχουν καθώς η σειρά φορτηγών XT μπορεί να δεχθεί όλη τη σχετική γκάμα της Scania, με ιπποδυνάμεις από 280 έως και 730 ίππους, από όλους τους τύπους κινητήρων, ακόμα και τον V8. Πιο συγκεκριμένα, ο 5κύλινδρος DC09 των 9,3 λίτρων είναι διαθέσιμος σε εκδόσεις ισχύος των 280, 320 και 360 ίππων, ενώ ο 6κύλινδρος DC13 των 12,7 λίτρων είναι διαθέσιμος σε εκδόσεις ισχύος των 370, 410, 450 και 500 ίππων. Αμφότεροι οι κινητήρες πληρούν τις προδιαγραφές Euro 6, αποκλειστικά μέσω της τεχνολογίας SCR (χρήση ουρίας). Στην κορυφή της γκάμας των επιλογών για τα νέα XT τοποθετείται ο 8κύλινδρος (σε σχήμα V) κινητήρας DC16 των 16,3 λίτρων και οι εκδόσεις των 520, 580, 650 και 730 ίππων, η τελευταία από τις οποίες κάνει συνδυαστική χρήση των τεχνολογιών SCR και EGR.

Press test and drive Scania R 620 XT 6x4, sugar cane transport

Διαβάστε το περιοδικό online ή κατεβάστε το στη συσκευή σας!