Παγκοσμιοποίηση και τα τεράστια κέρδη των μεταφορέων εμπορευματοκιβωτίων

banner-google-news

Η πανδημία έχει οδηγήσει τον κόσμο των logistics σε έναν φαύλο κύκλο, προκαλώντας ελλείψεις στα πάντα. Το σύστημα το οποίο βρίσκεται στη βάση της παγκοσμιοποίησης  –η παραγωγή στη μία πλευρά του πλανήτη, οι καταναλωτές στην άλλη πλευρά, που συνδέονται με φορτηγά, πλοία, αεροπλάνα, γερανούς– είναι πολύ άκαμπτο για να απορροφήσει τους σημερινούς κραδασμούς λόγω της Covid-19.

Ποιες εταιρείες θα καταφέρουν να προσαρμοστούν; Η πλήρης κατάρρευση αποφεύγεται αποκλειστικά μέσω ενός συνδυασμού ανθρώπινης εφευρετικότητας, επίπονων πολύωρων προσπαθειών, με στρατηγική, αναμεμειγμένη με μια δόση τύχης.

Παρόλο που η πανδημία έχει πλήξει βαριά τα εργοστάσια και τις προμήθειες πρώτων υλών, η κύρια πρόκληση είναι η μεταφορά εμπορευμάτων. Περίπου 25 εκατομμύρια εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε χρήση παγκοσμίως, μεταφέροντας εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο επί περίπου 6.000 πλοίων. Εταιρείες όπως η δανική A.P. Moller-Maersk A/S ή η κινεζική Cosco Shipping Holdings Co. κατέχουν ή διαχειρίζονται αυτά τα πλεούμενα, με τις 10 μεγαλύτερες εταιρείες να ελέγχουν το 85% της παγκόσμιας χωρητικότητας και δραστηριότητας, σύμφωνα με το Bloomberg.

Οι τιμές και η διαθεσιμότητα των εμπορευματοκιβωτίων συνήθως ενσωματώνονται σε ετήσια συμβόλαια μεταξύ των αποστολέων και των μεταφορέων και αυτές οι συμφωνίες έχουν συνήθως αυστηρότατες απαιτήσεις, όπως η αποκλειστικά απευθείας σύνδεση μεταξύ λιμένων (χωρίς δηλαδή ενδιάμεσους σταθμούς) ή τα τουλάχιστον δύο δρομολόγια την εβδομάδα. Σιγά σιγά, τους τελευταίους 18 μήνες, οι απαιτήσεις αυτές μπήκαν στην άκρη, και αντ’ αυτών δίνονται μάχες για χώρο σε πλοία, όπου οι ημερήσιες τιμές, όπως τις καταγράφουν οι μεταφορείς και οι εμπορευματικοί πράκτορες, έχουν εκτιναχθεί.

Πριν από δύο χρόνια, ένα εμπορευματοκιβώτιο μήκους 12 μέτρων κόστιζε λιγότερο από 2.000 δολάρια για τη μεταφορά αγαθών από την Ασία στις ΗΠΑ. Σήμερα η ίδια παροχή υπηρεσίας κοστίζει έως και 25.000 δολάρια εάν ένας εισαγωγέας πληρώσει ασφάλιστρο για έγκαιρη παράδοση, κάτι που αποτελεί πλέον πολυτέλεια. Αυτή η αλλαγή μεταφράζεται σε μεγάλα χρηματικά κέρδη για τους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, με τον κλάδο να οδεύει προς καθαρά κέρδη 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, από περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.

Παράλληλα, οι ουρές των πλοίων έξω από τα λιμάνια μεγαλώνουν από τότε που ξέσπασε η πανδημία, και η πίεση για τους αποστολείς φορτίου είναι μεγαλύτερη από ποτέ.