ACEA: Τα φορτηγά κινδυνεύουν να μείνουν πίσω στα σχέδια αποκατάστασης

banner-google-news

Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής ACEA: “Τώρα που οι εθνικές και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για την υποστήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας παίρνουν σιγά-σιγά μορφή, πολλοί υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής φαίνεται να ξεχνούν τα βαρέα οχήματα. Ενώ οι οδηγοί φορτηγών διασφάλισαν ότι θα είχαμε τρόφιμα και φάρμακα κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, τα οχήματά τους τώρα παραβλέπονται πολύ συχνά στα σχέδια αποκατάστασης, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στα επιβατικά αυτοκίνητα. Το ίδιο ισχύει και για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού σταθμών σε όλη την ΕΕ. 

Όπως γνωρίζετε, η ACEA ζητά την εισαγωγή κινήτρων αγοράς σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να αυξηθεί η ζήτηση μετά την κρίση του COVID-19. Τα προγράμματα τόνωσης της ζήτησης θα βοηθήσουν στην επανέναρξη των πωλήσεων και της παραγωγής στα εργοστάσια στην Ευρώπη.

Πιστεύουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να χρηματοδοτήσει προσωρινά προγράμματα ανανέωσης στόλου σε όλη την ΕΕ, και αυτό θα πρέπει να γίνει εν μέρει μέσω του νέου Ταμείου Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ταυτόχρονα, η Επιτροπή μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο συντονισμό των εθνικών προγραμμάτων. Πρέπει να διασφαλίσει εναρμονισμένες συνθήκες αγοράς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και να διασφαλίσει ότι παρέχονται κίνητρα για όλους τους τύπους και τις κατηγορίες οχημάτων.

Μέχρι στιγμής, έχουμε δει διάφορα εθνικά προγράμματα ανανέωσης να υλοποιούνται, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών νομισματικών δεσμεύσεων από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία. Ωστόσο, είμαστε απογοητευμένοι που επισημαίνουμε ότι πολλά από τα εθνικά σχέδια για την τόνωση της ανανέωσης του στόλου φαίνεται να επικεντρώνονται αποκλειστικά στα επιβατικά αυτοκίνητα. Πράγματι, εκτός από την Ισπανία, τα προγράμματα που ανακοινώθηκαν είναι πολύ μειωμένα, όταν πρόκειται για μέτρα που αφορούν την αγορά επαγγελματικών οχημάτων. Αγορά η οποία έχει επίσης πέσει σε χαμηλό όλων των εποχών.

Ως εκ τούτου, η ACEA καλεί τις κυβερνήσεις και την ΕΕ να συμπεριλάβουν ειδικά σχέδια ανανέωσης στόλου για βαρέα οχήματα το συντομότερο δυνατό.

Αυτό που με ανησυχεί επίσης όσον αφορά τα φορτηγά είναι ότι βλέπουμε μια παρόμοια τάση, όταν πρόκειται για σχέδια ανάπτυξης σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού σταθμών. Τα φορτηγά παραβλέπονται στα σχέδια αποκατάστασης, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στα επιβατικά αυτοκίνητα.

Το ίδιο ισχύει και για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού σταθμών σε όλη την ΕΕ. Απλώς παραμελούνται οι ειδικές απαιτήσεις υποδομής των φορτηγών εναλλακτικής ισχύος.

Η επείγουσα ανάγκη για συγκεκριμένες υποδομές για φορτηγά είναι κάτι που συζήτησα με τον Peter Carlsson, διευθύνοντα σύμβουλο της Northvolt, της σουηδικής εταιρείας που παράγει μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα. Τώρα, το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι η τρέχουσα οδηγία για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων απλώς δεν καθορίζει στόχους για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης ούτε σταθμούς ανεφοδιασμού κατάλληλων για φορτηγά. Η αναθεώρηση της οδηγίας θα πρέπει, συνεπώς, να καθιερώσει δεσμευτικούς στόχους για όλα τα κράτη μέλη για την υποδομή βαρέων οχημάτων, που καλύπτουν ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο και υδρογόνο.

Αυτό θα είναι πολύ απαραίτητο, γιατί πέρυσι η ΕΕ υιοθέτησε τα πρώτα πρότυπα CO2 για φορτηγά, θέτοντας εξαιρετικά απαιτητικά ορόσημα στο δρόμο προς την ουδετερότητα του άνθρακα: -15% CO2 έως το 2025 και -30% έως το 2030. Για να επιτύχουν αυτές τις απότομες μειώσεις, οι κατασκευαστές φορτηγών της Ευρώπης φέρνουν στην αγορά έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών μηδενικών εκπομπών.

Ωστόσο, τα περισσότερα φορτηγά που πωλούνται σήμερα στην Ευρώπη εξακολουθούν να λειτουργούν με ντίζελ, καθώς είναι ο πιο βολικός και οικονομικά αποδοτικός φορέας ενέργειας που διατίθεται στους μεταφορείς. Οι αριθμοί ACEA δείχνουν ότι το 97,9% όλων των φορτηγών που πωλήθηκαν το 2019 έτρεξε με ντίζελ, 0,1% έτρεχε με βενζίνη, 1,7% έτρεξε με φυσικό αέριο, 0,2% ήταν ηλεκτρικά φορτισμένα και 0,1% ήταν υβριδικά ηλεκτρικά. Εάν προχωρήσουμε γρήγορα στο 2030, θα πρέπει να λειτουργεί ένας στόλος περίπου 200.000 ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση για την επίτευξη του στόχου CO2 που έχει τεθεί για εκείνο το έτος. Με περίπου 700 ηλεκτρικά φορτηγά μπαταρίας που πωλήθηκαν πέρυσι, αυτό σημαίνει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών φορτηγών θα πρέπει να αυξηθούν 28 φορές τα επόμενα 10 χρόνια. Η ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου υποδομών για φορτηγά εναλλακτικής ισχύος αποτελεί βασική προϋπόθεση για αυτό.

Ως ACEA υπολογίσαμε πόσα σημεία φόρτισης και σταθμούς ανεφοδιασμού θα απαιτηθούν για φορτηγά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών για την επίτευξη των στόχων CO2. Όσον αφορά τα σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά φορτηγά, πρέπει να φτάσουμε από το μηδέν σήμερα σε περίπου 90.000 δημόσια σημεία την επόμενη δεκαετία, προκειμένου να καταστεί δυνατή η μετάβαση σε οδικές μεταφορές ουδέτερες από τον άνθρακα.

Ομοίως, είναι απαραίτητο να διατίθενται αρκετοί σταθμοί υδρογόνου (LH2 / CH2) και φυσικού αερίου (CNH / LNG) για φορτηγά και λεωφορεία το αργότερο έως το 2025.

Η βιομηχανία φορτηγών αντιμετωπίζει επί του παρόντος τον αντίκτυπο της κρίσης COVID-19, παρόλο που οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης φαίνεται να παρακολουθούν τα επιβατικά αυτοκίνητα αυτές τις μέρες. Ωστόσο, οι κατασκευαστές φορτηγών της Ευρώπης παρακολουθούν τους μακροπρόθεσμους στόχους για το κλίμα. Ούτε η βιομηχανία φορτηγών ούτε οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής έχουν την πολυτέλεια να το παραβλέψουν αυτό.