Μεταφορές: Οι προτάσεις της ΕΕ για το κλίμα και οι αντιδράσεις ACEA, IRU, EEE

banner-google-news

H Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 14 Ιουλίου μια δέσμη μέτρων «Fit for 55», για την ενέργεια, τη χρήση γης και τις μεταφορές, ώστε να επιτευχθεί μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η επίτευξη μιας τέτοιας μείωσης κατά την επόμενη δεκαετία είναι ζωτικής σημασίας, προκειμένου να γίνει πραγματικότητα η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Υπήρξαν ωστόσο αντιδράσεις και προβληματισμοί από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Οι προτάσεις της Ε.Ε. προβλέπουν, μεταξύ άλλων, συνδυασμό μέτρων για την αντιμετώπιση της αύξησης των εκπομπών στις οδικές μεταφορές. Πιο αυστηρά πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά, υποστηρίζει ότι θα επιταχύνουν τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές. Απαιτεί μείωση των μέσων εκπομπών των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 55% από το 2030 και κατά 100% από το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Επομένως, όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα ταξινομηθούν από το 2035 θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές.

diesel

Προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι οι οδηγοί είναι σε θέση να φορτίζουν ή να τροφοδοτούν τα οχήματά τους σε ένα αξιόπιστο δίκτυο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων θα απαιτεί από τα κράτη μέλη να επεκτείνουν την ικανότητα φόρτισης, ανάλογα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών και να εγκαθιστούν σημεία φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων ανά τακτά διαστήματα σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους: κάθε 60 χιλιόμετρα για ηλεκτρική φόρτιση και κάθε 150 χιλιόμετρα για ανεφοδιασμό με υδρογόνο.

Τα καύσιμα της αεροπορίας και της ναυτιλίας προκαλούν σημαντική ρύπανση και απαιτούνται και γι’ αυτά ειδικές δράσεις, συμπληρωματικές στην εμπορία εκπομπών. Σύμφωνα με τον κανονισμό για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, τα αεροσκάφη και τα πλοία πρέπει να έχουν πρόσβαση σε παροχή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλους λιμένες και αερολιμένες. Η πρωτοβουλία ReFuelEU Aviation θα υποχρεώσει τους προμηθευτές καυσίμων να αναμειγνύουν αυξανόμενα επίπεδα βιώσιμων καυσίμων αεροπορίας στα καύσιμα αεριωθουμένων με τα οποία τροφοδοτούνται τα αεροσκάφη στους αερολιμένες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των συνθετικών καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών, που είναι γνωστά ως ηλεκτρονικά καύσιμα.

Ομοίως, η πρωτοβουλία FuelEU Maritime θα τονώσει την υιοθέτηση βιώσιμων καυσίμων ναυτιλίας και τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών, με τον καθορισμό ανώτατου ορίου για την περιεκτικότητα σε αέρια θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιείται από πλοία που καταπλέουν σε ευρωπαϊκούς λιμένες.

Σημειώνεται, ότι η πρόταση της Κομισιόν πρέπει να τεθεί υπό διαπραγμάτευση και να εγκριθεί από την πλειοψηφία των κρατών-μελών και την Ευρωβουλή πριν εφαρμοστεί, διαδικασία που μπορεί να κρατήσει μέχρι και δύο χρόνια.

ΦΩΤ. acea

τίτλος

ACEA: επιφυλάξεις για την απαγόρευση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης 

ΦΛΑΣ

«Στο πλαίσιο των προτεινόμενων τεχνολογικών περιορισμών από το 2035 και μετά, καλούμε όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να επικεντρωθούν στην καινοτομία, αντί να απαγορεύουν μια συγκεκριμένη τεχνολογία»

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δήλωσε ότι υποστηρίζει τον στόχο για το κλίμα έως το 2050 και επενδύει δισεκατομμύρια ευρώ σε καινοτόμες και βιώσιμες τεχνολογίες. Εξέφρασε όμως έντονες επιφυλάξεις στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για απαγόρευση των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035: «Η απαγόρευση μιας τεχνολογίας δεν αποτελεί ορθολογικό τρόπο προς τα εμπρός σε αυτό το στάδιο – ειδικά όταν η Ευρώπη εξακολουθεί να μάχεται προκειμένου να βρει τις κατάλληλες συνθήκες για τη χρήση οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα».
Σύμφωνα με τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι μέσες εκπομπές ρύπων των νέων αυτοκινήτων θα πρέπει να μειωθούν έως το 2030 κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021 και κατά 100% έως το 2035. Το γεγονός αυτό ουσιαστικά καταργεί τα αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.
Ο πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, δήλωσε:
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέστησε σαφές ότι η Πράσινη Συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν υπάρξουν στόχοι για αύξηση των υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού σε όλα τα κράτη μέλη. Αυτό θα είναι απαραίτητο για τη φόρτιση των εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων που οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα κυκλοφορήσουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, ώστε  να επιτευχθεί η άνευ προηγουμένου μείωση των εκπομπών CO2 στον τομέα των μεταφορών.

Η πρόταση για ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030 απαιτεί τεράστια αύξηση της ζήτησης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Χωρίς σημαντικά αυξημένες προσπάθειες από όλους τους ενδιαφερόμενους -συμπεριλαμβανομένων των κρατών μελών και όλων των εμπλεκόμενων τομέων- ο προτεινόμενος στόχος απλά δεν είναι βιώσιμος. Στο πλαίσιο των προτεινόμενων τεχνολογικών περιορισμών από το 2035 και μετά, καλούμε όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να επικεντρωθούν στην καινοτομία, αντί να υποχρεώνουν ή να απαγορεύουν μια συγκεκριμένη τεχνολογία».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) επίσης εξέφρασε τις επιφυλάξεις της για το γεγονός ότι αναμένεται να δημιουργηθούν  3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 ενώ, σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς της Επιτροπής, μια περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων το 2030 θα απαιτούσε περίπου 6 εκατομμύρια σημεία φόρτισης διαθέσιμα στους καταναλωτές.

————————————————————————————————

ΦΩΤ

iru (είναι θαυμάσια φωτογραφία, αν όμως δεν αναδεικνύεται -πρέπει να φαίνονται οι λεπτομέρειες-  να μου το πεις, να βρω κάποια άλλη)

Iru2

τίτλος

Η IRU καλωσορίζει το «Fit for 55», αλλά προειδοποιεί για διπλό χτύπημα στις μεταφορές

φλας

«Όλοι οι τρόποι μεταφοράς πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα όσον αφορά τους φόρους και τα κίνητρα για την ενέργεια και τις εκπομπές. Οι προτάσεις περιέχουν πολλές πηγές διακρίσεων και στρέβλωσης του ανταγωνισμού»

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), η φωνή σχεδόν ενός εκατομμυρίου ευρωπαϊκών φορέων οδικών μεταφορών επιβατών και εμπορευμάτων, χαιρέτισε προσεκτικά ορισμένες προτάσεις του Fit-for-55 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι ο ενεργειακός φόρος και η εμπορία εκπομπών υπάρχει κίνδυνος να δώσουν διπλό πλήγμα στο κόστος των οδικών μεταφορών για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της ΕΕ.
Το πακέτο Fit-for-55 περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα προτάσεων, που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030 και στην ουδέτερη κλιματική αλλαγή στην ΕΕ έως το 2050. Οι δεσμευτικοί στόχοι για τα κράτη μέλη της ΕΕ να δημιουργήσουν ένα δίκτυο υποδομής εναλλακτικών καυσίμων με ειδικές προδιαγραφές για τις εμπορικές οδικές μεταφορές και τα βαρέα φορτηγά οχήματα, είναι ένα ευπρόσδεκτο βήμα προόδου.
«Ο στόχος αυτών των νέων μέτρων θα πρέπει να είναι η δημιουργία περισσότερων και νέων ευκαιριών για τη βιομηχανία οδικών μεταφορών, ώστε να στραφεί σε οικονομικά βιώσιμες τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων και να είναι σε θέση να ανεφοδιάζει τα οχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ», δήλωσε η Raluca Marian, διευθύντρια της IRU για την ΕΕ. «Αλλά η Επιτροπή προσπαθεί επίσης να καταστήσει τις οδικές μεταφορές ακριβότερες. Η IRU δεν θέλει να δει μια ανισόρροπη αύξηση του κόστους για τη βιομηχανία, χωρίς αλλαγή προς το καλύτερο, δεδομένου του αρνητικού αντίκτυπου στη συλλογική κινητικότητα, το εμπόριο και την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ», πρόσθεσε.
Ενώ ο ενεργειακός φόρος βάσει των εκπομπών CO2 θα μπορούσε να είναι θετικός, ο συνδυασμός αυτού με την εμπορία εκπομπών οδικών μεταφορών σημαίνει ότι οι εμπορικοί φορείς εκμετάλλευσης οδικών μεταφορών θα πληρώσουν δύο φορές τις εκπομπές.
«Αυτή είναι μια άδικη και τελικά αναποτελεσματική προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών CO2 στις μεταφορές. Όλοι οι τρόποι μεταφοράς πρέπει να αντιμετωπίζονται ισότιμα όσον αφορά τους φόρους και τα κίνητρα για την ενέργεια και τις εκπομπές. Αυτές οι προτάσεις περιέχουν πάρα πολλές πηγές διακρίσεων και στρέβλωσης του ανταγωνισμού», επισήμανε η Raluca Marian.
Η μεγαλύτερη ανησυχία της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών είναι η σημαντική αύξηση του κόστους λόγω όλων των μέτρων που ανακοινώθηκαν, και η έλλειψη τεχνολογικής ουδετερότητας.
«Το αναθεωρημένο πλαίσιο ενεργειακού φόρου θα αυξήσει τη επιβάρυνση για τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα καύσιμα στις εμπορικές οδικές μεταφορές σήμερα. Επιπλέον, οι εταιρείες οδικών μεταφορών θα πληρώσουν το λογαριασμό εμπορίας εκπομπών στην αντλία. Και, εάν επιβεβαιωθεί η τρέχουσα συμφωνία Eurovignette, τα κράτη μέλη της ΕΕ θα μπορούσαν να προσθέσουν ένα επιπλέον επίπεδο χρέωσης CO2 επιπλέον αυτού», εξήγησε η Raluca Marian.
Η βιομηχανία είναι πρόθυμη να στραφεί στα εναλλακτικά καύσιμα, αλλά δεν μπορούν εύκολα να το κάνουν όλα τα τμήματα των εμπορικών οδικών μεταφορών, καθώς, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, οι τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων δεν θα είναι λειτουργικά εφικτές για υπηρεσίες μεγάλων αποστάσεων, βαρέων οχημάτων. Τα περισσότερα μέτρα ενθαρρύνουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο. Αυτό είναι θετικό, αλλά όχι αρκετό: πρέπει να ενθαρρυνθεί ένα ευρύτερο φάσμα εναλλακτικών λύσεων και μετάβασης προς αυτά τα καύσιμα.
«Εάν οι υποδομές και τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων δεν διατεθούν σε ολόκληρη την ΕΕ τόσο γρήγορα όσο έχει προγραμματιστεί, και τα παραδοσιακά καύσιμα και οι τεχνολογίες γίνουν εκθετικά ακριβότερα, ο ανταγωνισμός θα στρεβλωθεί σοβαρά, ειδικά για τους μεταφορείς, που δεν μπορούν να μετακινηθούν γρήγορα σε εναλλακτικές λύσεις. Για την IRU, ολόκληρος ο τομέας των οδικών μεταφορών πρέπει να είναι σε θέση να στραφεί σε οικονομικά βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Επομένως, ο χρόνος εφαρμογής των μέτρων, όπως η εμπορία εκπομπών και ο ενεργειακός φόρος, πρέπει να συγχρονιστούν με την διαθεσιμότητα οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων και υποδομών ανεφοδιασμού και φόρτισης», συμπλήρωσε η Raluca Marian.

—————————————————————————————————-

Fot

cargoship, 

lng

τιτλος

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Αδικαιολόγητη η επιβάρυνση για τον ναυτιλιακό κλάδο

ΦΛΑΣ

 «Ποιος θα έχει την ευθύνη του κόστους των εκπομπών: ναυλωτές, διαχειριστές ή πλοιοκτήτες;  Τα μέτρα στοχοποιούν άδικα και αδικαιολόγητα τα πλοία και τους διαχειριστές τους, οι οποίοι δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα καυσίμων καθορισμένων προδιαγραφών»

———————————————————————————-

Σχετικά με τα μέτρα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου, με δήλωσή του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης δήλωσε: «Δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εισάγει ένα δεύτερο σύστημα MRV και έναν σύνθετο συγκεντρωτικό μηχανισμό συμμόρφωσης, όπου, σε συνδυασμό με τις κυρώσεις για τις εταιρείες που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους του προτεινόμενου Κανονισμού, επιβαρύνουν περαιτέρω και αδικαιολόγητα τον κλάδο μας».
Αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσει η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU ETS) στη ναυτιλία, καθώς παρότι αφήνει περιθώρια για διαμοιρασμό του κόστους με τους ναυλωτές, θεωρείται ότι δεν θα έχει ουσιαστικά αποτελέσματα.
Η ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών:
«Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων ‘’Fit for 55”, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την 14/7/2021  δύο προτάσεις για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον ορυκτό άνθρακα: την ένταξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS) και την πρόταση FuelEU Maritime.
Οι προτάσεις αποσκοπούν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του τομέα σε καθαρότερα καύσιμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να διασφαλιστούν η αποτελεσματικότητα των προβλεπόμενων κανόνων ως προς την επίτευξη πραγματικής μείωσης των εκπομπών και η βιωσιμότητα του ναυτιλιακού τομέα.
Ως περιφερειακό αγορακεντρικό μέτρο, το EU ETS είναι ασύμβατο με τον παγκόσμιο χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς και με τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, ενώ υπονομεύει σοβαρά τις συνεχιζόμενες διεθνείς προσπάθειες και διαπραγματεύσεις για την απανθρακοποίηση του τομέα. Ένα σύστημα εμπορίας εκπομπών είναι ανεφάρμοστο για τις χιλιάδες ναυτιλιακές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις  (ΜμΕ) που απαρτίζουν το μεγαλύτερο μέρος του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) σημειώνει το γεγονός ότι η εμβληματική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναγνωρίζει, σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», τον δομικό ρόλο του ναυλωτή, ο οποίος είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνος για την επιλογή των καυσίμων του πλοίου, της διαδρομής, του φορτίου, της ταχύτητας και του σχετικού κόστους του καυσίμου που καταναλώνεται.
Η αναγνώριση της ευθύνης των ναυλωτών, για την κάλυψη του κόστους συμμόρφωσης στο πλαίσιο του EU ETS, δείχνει τη σωστή κατεύθυνση που θα πρέπει να έχουν οι συζητήσεις κατά την επόμενη φάση της νομοθετικής διαδικασίας, με τη συμμετοχή και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Ωστόσο, συμμεριζόμαστε πλήρως τις βαθιές ανησυχίες των εμπορικών διεθνών εταίρων της ΕΕ και την αντίθεσή τους κατά της επιβολής αυτού του μονομερούς μέτρου στο διεθνές εμπόριο, το οποίο εκλαμβάνεται ως ένα μέτρο εισροής εσόδων, και όχι ένα μέτρο με πραγματικά περιβαλλοντικά οφέλη.
Παράλληλα και δυστυχώς, η πρόταση FuelEU Maritime, η οποία στοχεύει στην προώθηση της χρήσης καθαρότερων ναυτιλιακών καυσίμων, φαίνεται ότι έχει αγνοήσει τα εγγενή χαρακτηριστικά της διεθνούς ναυτιλίας και την αλληλεπίδραση διαφορετικών φορέων της ναυτιλιακής μεταφορικής αλυσίδας».
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Βενιάμης σχολίασε: «Αντί να επιβάλει την υποχρέωση στους προμηθευτές καυσίμων, όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους των μεταφορών, καθιστώντας τους υπεύθυνους για την ένταση άνθρακα του καυσίμου που παρέχουν στα πλοία, οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στοχοποιούν άδικα και αδικαιολόγητα τα πλοία και τους διαχειριστές τους, οι οποίοι δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνοι για την ποιότητα ή τη διαθεσιμότητα καυσίμων καθορισμένων προδιαγραφών. Η ένταση του άνθρακα στα ναυτιλιακά καύσιμα θα πρέπει να ρυθμίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο και υπό την προϋπόθεση της επαρκούς διαθεσιμότητας μη ορυκτών εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δεν είναι επί του παρόντος διαθέσιμα για την ποντοπόρο ναυτιλία και δεν θα είναι ούτε στο άμεσο μέλλον. Χωρίς σημαντικές επενδύσεις στην Έρευνα και Ανάπτυξη από εμπλεκόμενους φορείς εκτός τομέα, όπως κατασκευαστές μηχανών, παραγωγούς καυσίμων και προμηθευτές ενέργειας, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα παραμείνει εξαρτημένη από τον άνθρακα».

—————