Προτάσεις της Ο.Φ.Α.Ε. για την αντικατάσταση του στόλου οχημάτων.

banner-google-news

Επιστολή της Ο.Φ.Α.Ε. προς το Υπουργείο Μεταφορών με προτάσεις για την παροχή κινήτρων για την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου οχημάτων, με μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη.

«Αξιότιμη κα Υφυπουργέ,

Η Ομοσπονδία μας, με την επωνυμία «ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ΟΔΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ» και το διακριτικό τίτλο «Ο.Φ.Α.Ε.», είναι δευτεροβάθμια επαγγελματική οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που εκπροσωπεί 22 πρωτοβάθμιες επαγγελματικές οργανώσεις (σωματεία) και μέσω αυτών 4.000 περίπου αυτοκινητιστές οδικών εμπορευματικών μεταφορών (όλων των κατηγοριών διεθνών, ειδικών, εθνικών – διεθνών), καθώς και επιβατικών μεταφορών που διενεργούνται από τουριστικά λεωφορεία δημοσίας χρήσης (εκτός ΚΤΕΛ και αστικών συγκοινωνιών).

Η ΟΦΑΕ, ως επίσημος εκπρόσωπος όλων των Ελλήνων Αυτοκινητιστών Εθνικών και Διεθνών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών σε διεθνείς και εθνικές οργανώσεις, προάγει και υποστηρίζει τις θέσεις τους σε όλους τους τομείς. Είναι μέλος των διεθνών οργανισμών του Τομέα μεταξύ των οποίων και η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) και συμμετέχει σε εθνικές και διεθνείς πρωτοβουλίες για τη μελέτη προβλημάτων και σχεδίων προς διευκόλυνση των εθνικών και διεθνών μεταφορών. Εκπροσωπεί τον κλάδο σε κρατικές εθνικού ή διεθνούς επιπέδου διαπραγματεύσεις για την υποστήριξη και προβολή επαγγελματικών και τεχνικών προτάσεων με σκοπό την προαγωγή της εθνικής και διεθνούς διαμεταφοράς μικτής ή ενιαίας.

Η συνεισφορά των φυσικών μελών που εκπροσωπούμε καλύπτει το μέγιστο ποσοστό (λέγεται ότι υπερβαίνει το 80%) της συνεισφοράς της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), στην εθνική οικονομία η οποία (συνεισφορά) ανέρχεται στο 10,8% του ΑΕΠ της χώρας.

Ο τρόπος άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας και τα μέσα που χρησιμοποιούν τα μέλη μας (μεγάλα οχήματα μεταφοράς προϊόντων και επιβατών) 2 θέτει την περιβαλλοντική διάσταση σε αξία και δράση πρώτης προτεραιότητας για αυτά (τα μέλη μας) και βεβαίως την ΟΦΑΕ. Εξάλλου ένας από τους μείζονες καταστατικούς σκοπούς της ΟΦΑΕ (έτος ίδρυσης 1936) είναι η «προώθηση των σχετιζόμενων με τις οδικές μεταφορές στόχων της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, της εξοικονόμησης ενέργειας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της οικονομικής ανάπτυξης»

Σχετικές απόψεις, ιδέες και προτάσεις της ΟΦΑΕ για την προστασία του περιβάλλοντος μέσω της άσκησης του επαγγέλματος των μελών μας, καταθέσαμε πρόσφατα στο Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, ειδικότερα κατά τη διεξαγωγή των συζητήσεων για την παραγωγή της δευτερεύουσας νομοθεσίας του Ν.4302/2014 για τη «Πράσινη Εφοδιαστική», συμβάλλοντας στη διατύπωση και θεσμοθέτηση ενός σύγχρονου και αειφορικού περιβάλλοντος ανάπτυξης του τομέα των logistics.

Κατά τη άποψή μας, δεν υπάρχει «Πράσινη Εφοδιαστική» με απαρχαιωμένα παλαιών τεχνολογιών οδικά μέσα μεταφοράς, ταυτόχρονα δε είναι αντιληπτό ότι με τις παρούσες συνθήκες δεν υπάρχει η κατάλληλη ευρωστία στην ιδιωτική οικονομία να φροντίσει για την αντικατάσταση του στόλου της με ίδια μέσα. Ενώ παράλληλα, οι Έλληνες αυτοκινητιστές κινδυνεύουν να «βγουν εκτός της Ευρωπαϊκής αγοράς οδικών μεταφορών», καθώς με τον γηρασμένο στόλο που διαθέτουν υστερούν τόσο σε ανταγωνιστικότητα, καθώς επίσης αποκλείονται λόγω των ρυθμιστικών μέτρων κυκλοφορίας και ρύπανσης που ολόενα και περισσότερα Κ-Μ της ΒΔ Ευρώπης υιοθετούν.

Είναι επομένως αδήριτη ανάγκη όλα τα αρμόδια Υπουργεία και Υπηρεσίες να προστρέξουν και να συμβάλλουν θετικά στο πρόβλημα, ανοίγοντας τον δρόμο των κινήτρων σε απάντηση της σχετικής σας επιστολής. Άλλωστε σας θυμίζουμε ότι κατά το παρελθόν και στο πλαίσιο της 4ης Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ 2007-2013 είχε εκδοθεί πρόγραμμα ενίσχυσης του κλάδου, σχετικό με τον εκσυγχρονισμό των χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών που εφαρμόστηκε με συνδυασμό του κανονισμού Deminimis και του ΓΑΚ 800/2008 της ΕΕ και με χρηματοδότηση της δημόσιας δαπάνης από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) της ΕΕ και ενίσχυε νέες και υφιστάμενες επιχειρήσεις με τον ΚΑΔ 49.4 «Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης».

Στο μέτρο που μας αφορά, θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια απευθυνόμενοι σε κάθε αρμόδιο για την αναζήτηση μιας λύσης, η οποία, σύμφωνα με την γνώμη των ειδικών που υποστηρίζουν την Ομοσπονδία μας, μπορεί να επιτευχθεί:

1) Είτε με την υποβολή και επιδίωξη αιτήματος εξαίρεσης, εκ μέρους της Ελληνικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 107.3.γ της Συνθήκης της ΕΕ, αυστηρά για περιβαλλοντικούς λόγους σε συνδυασμό με την ανάδειξη της Εφοδιαστικής ως έναν από τους εννιά δυναμικούς κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας

2) Είτε με την «έξυπνη» διατύπωση πρόσκλησης χρηματοδότησης από το ΕΠΑνΕΚ για την ανανέωση του στόλου Οδικών Μεταφορών στο πλαίσιο 3 προγράμματος ευρύτερου τεχνολογικού εκσυγχρονισμού του τομέα, συμπεριλαμβανομένων και υποδομών και λογισμικών πληροφορικής σε άμεση συσχέτιση με δύο από τους εννέα τομείς προτεραιότητας που ενισχύονται από το ΕΠΑνΕΚ, δηλαδή το Περιβάλλον και την Εφοδιαστική Αλυσίδα.

Αναφερόμενοι στην 2η εναλλακτική, θεωρούμε ότι οι συνθήκες είναι πλέον πολύ ώριμες για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων του κλάδου για αλλαγή του στόλου καθώς η Ελληνική Κυβέρνηση έχει κατ’ ανάλογο τρόπο αντιμετωπίσει προβλήματα χρηματοδότησης μέσων μεταφορών και σε Δημόσια Μέσα Συγκοινωνίας κατ’ εξαίρεση ισχυόντων κανονισμών της ΕΕ. Σε κάθε δε περίπτωση δεν νοείται υποστήριξη του κλάδου των Logistics όταν τα σχετικά μέσα και κίνητρα δεν αφορούν ταυτοχρόνως τα χρησιμοποιούμενα οδικά μεταφορικά μέσα.

Για τον προσδιορισμό των βασικών στοιχείων της πρότασής μας και την προεκτίμηση κάποιων οικονομικών μεγεθών που θα απαιτηθούν, προτείνουμε μόχλευση μιας πρόσκλησης αμιγούς ενίσχυσης του κλάδου μας, η οποία θα μπορούσε να εκδοθεί από τη ΓΓΒ με χρηματοδότηση και έλεγχο από το ΕΠΑνΕΚ με τα κάτωθι ενδεικτικά χαρακτηριστικά:

  • Προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου ως 200.000€
  • Οριζόντια ενίσχυση 40%
  • Απαραίτητη προϋπόθεση: καινούριος εξοπλισμός με όριο τις 100.000€ ανά όχημα-
  • Ενσωμάτωση του προτύπου ISO 39001 για τη διαχείριση της οδικής ασφάλειας ή και του προτύπου ΕΝ ISO 14001 για την περιβαλλοντική διαχείριση – περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ως υποχρέωση για τη συμμετοχή (βαθμολογούμενο κριτήριο με υψηλό συντελεστή)

Εκτίμησή μας είναι ότι η πρόσκληση θα πρέπει να είναι με προϋπολογισμό άνω των 70 εκατ. € (350-400 επιχειρήσεις προς άμεση ενίσχυση).

Αν αυτή η πρότασή μας γίνει αποδεκτή και διαβιβαστεί προς αξιολόγηση στις αρμόδιες δομές του ΕΠΑνΕΚ, είμαστε έτοιμοι να την τεκμηριώσουμε και υποστηρίξουμε με τα κατάλληλα στοιχεία. Στη διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.»