Πώς αντιμετωπίζει η Ισπανία την έλλειψη οδηγών φορτηγών, λεωφορείων και πούλμαν

"Οι νεότερες γενιές δεν έχουν το ίδιο ενδιαφέρον για το επάγγελμα όπως πριν"

banner-google-news

Η έλλειψη οδηγών είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα, με εκατομμύρια ακάλυπτες θέσεις οδηγών λεωφορείων, πούλμαν και φορτηγών να δυσχεραίνουν την κινητικότητα των αλυσίδων εφοδιασμού. Η Ισπανία αντιμετωπίζει επίσης σοβαρή έλλειψη οδηγών και αυτό πιθανό να χειροτερέψει.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της IRU, στην Ισπανία λείπουν πολλές χιλιάδες οδηγοί λεωφορείων και φορτηγών. Αλλά αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Πάνω από το 70% των οδηγών φορτηγών είναι άνω των 50 ετών. Η μέση ηλικία των οδηγών λεωφορείων είναι τα 49 έτη.

shutterstock_18929482Όταν ερωτήθηκε ο Ramón Valdivia, αντιπρόεδρος του ASTIC, μέλους της IRU, τι πρέπει να γίνει, απάντησε:

«Εάν οι τρέχουσες τάσεις δεν αλλάξουν δραματικά μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, κινδυνεύουμε να χάσουμε το ένα τρίτο του συνολικού εργατικού δυναμικού μας τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη πλευρά, λιγότερο από το 3% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ισπανία είναι κάτω των 25 ετών, ενώ το ποσοστό ανεργίας των νέων είναι πάνω από 30%, το υψηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Κατά τη γνώμη μου, είναι μια πολύ ισχυρή ένδειξη ότι οι νεότερες γενιές δεν έχουν το ίδιο ενδιαφέρον για το επάγγελμα όπως πριν. Η αναστροφή αυτής της κατάστασης δεν είναι εύκολη. Θα χρειαστεί τουλάχιστον μία γενιά, αλλά δεν μπορούμε να τα παρατήσουμε».

Τι έχει κάνει η Ισπανία ως απάντηση;

  • Το 2020, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, η Ισπανία μείωσε την ελάχιστη ηλικία οδήγησης για τους οδηγούς φορτηγών από 21 σε 18 και για λεωφορεία και πούλμαν από 22 και 21.
  • Τον Μάρτιο του 2022, η ισπανική κυβέρνηση ενέκρινε επίσης μια νέα νομοθεσία που απαγορεύει την πρακτική των οδηγών να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν φορτηγά άνω των 7,5 τόνων. Η νομοθεσία αποζημιώνει επίσης τους μεταφορείς των οποίων οι οδηγοί πρέπει να περιμένουν πάνω από μία ώρα στα κέντρα διανομής.

Ένα άλλο ζήτημα που έθιξε ο Ramón Valdivia, είναι  η έλλειψη ασφάλειας στους χώρους ανάπαυσης και στους χώρους στάθμευσης φορτηγών.

Ο αθέατος ευρωπαϊκός πόλεμος Οι οδηγοί φορτηγών και το μισθολογικό χάσμα Ανατολής-Δύσης2

Τι λύσεις προτείνει που μπορούν να εφαρμοστούν βραχυπρόθεσμα;

«Βραχυπρόθεσμα, πιστεύουμε ότι η πρόσληψη επαγγελματιών οδηγών από τρίτες χώρες μπορεί να είναι μια προσωρινή λύση και να καλύψει μέρος του κενού.
Η κυβέρνηση θα πρέπει να άρει τα γραφειοκρατικά εμπόδια που εμποδίζουν τη διαδικασία πρόσληψης ξένων επαγγελματιών οδηγών από τη Λατινική Αμερική ή το Μαρόκο. Θα πρέπει να επιτρέπουν στους οδηγούς τρίτων χωρών να αποκτούν μόνιμη άδεια διαμονής εύκολα και γρήγορα. Η επικύρωση και η αναγνώριση των αδειών οδήγησής τους πρέπει επίσης να αντιμετωπιστεί το συντομότερο δυνατό.
Μελετάμε επίσης τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης μέσω του ρυθμιζόμενου εκπαιδευτικού συστήματος. Θα πρέπει να διατεθεί χρηματοδότηση για κατάρτιση. Ένα τεράστιο εμπόδιο για την πρόσβαση στο επάγγελμα είναι το υψηλό κόστος απόκτησης επαγγελματικής άδειας και εκπαίδευσης. Αυτό είναι δυνατό μόνο σε ιδιωτικά σχολεία, με κόστος περίπου 5.000 ευρώ».