Οδήγηση και υγεία

banner-google-news

Η πολλή δουλειά τρώει τον αφέντη, λέει ο λαός και δίκιο έχει. Βέβαια αν ο αφέντης είναι λίγο προσεκτικός κατά τη διάρκεια της δουλειάς, τότε σίγουρα αυτή δεν θα τον φάει όλο.

Κι αν είναι τόσο προσεκτικός όσο χρειάζεται, ε μάλλον η δουλειά θα μείνει νηστική. Πόσο όμως μπορούμε να αφήσουμε στην άκρη μια σειρά από κακές συνήθειες ή τουλάχιστον να προσέξουμε μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες που μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα της υγείας μας εν ώρα εργασίας; Για να είμαστε ειλικρινείς, το ερώτημα πρέπει να γίνει κατάφαση: Οφείλουμε. Για το καλό το δικό μας, των μελών της οικογένειάς μας, των συνεργατών μας.  Η δουλειά μπορεί μέχρι και να μας καταστρέψει, αλλά μόνο αν το επιτρέψουμε εμείς.

 

ΚΑΡΔΙΑ

Η οδήγηση αυτή καθεαυτή δεν μπορεί να επιβαρύνει την καρδιά. Μια σειρά όμως από συνήθειες που συνοδεύουν την πολύωρη οδήγηση μπορούν.

α) Κάπνισμα: «Το τσιγάρο είναι ο μόνος φίλος που καίγεται για σένα», λέγαμε κάποτε, αλλά η φωτιά του έπαιρνε και εμάς μαζί. «Σύντροφος» στη μοναξιά του οδηγού, αλλά ουσιαστικά θανάσιμος εχθρός της καρδιάς του. Κυρίως μιας καρδιάς που, δυστυχώς, δεν γυμνάζεται.

β) Καθιστή θέση:  Η πολύωρη παραμονή στη θέση του οδηγού δεν είναι και ο καλύτερος φίλος του κυκλοφορικού συστήματος. Το αίμα θέλει την κίνηση του.

γ) Κακή διατροφή: Τάπερ και τιμόνι δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Προϋποθέτει στάσεις την ώρα των γευμάτων και παγο-κύστες ή ψυγείο εντός του οχήματος για τη σωστή συντήρηση της τροφής. Το ξέρουμε πως είναι δύσκολο, αλλά δεν είναι ανάγκη να τρώτε ό,τι βρίσκετε στο δρόμο σας

δ) Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ όταν η βάρδια τελειώνει, έτσι για να πάνε τα φαρμάκια κάτω: Μόνο που την ώρα που πάνε προς τα κάτω τα φαρμάκια ανεβαίνουν προς τα πάνω κάποιοι άλλοι δείκτες, που αν χτυπήσουν κόκκινο ο οδηγός φεύγει τουλάχιστον για μπάι-πας, αν όχι για τον άλλο κόσμο. Ένας υψηλός αιματοκρίτης παρέα με μια υψηλή χοληστερίνη είναι ό,τι πρέπει.

ε) Ψυχολογική πίεση:  Να προλάβεις την αποκοπή στο ταξί, να προλάβεις το όργωμα πριν χαλάσει ο καιρός, να προλάβεις να παραδώσεις το εμπόρευμα στο Αμβούργο πριν βάλει τις φωνές ο έμπορος.

Δεν τρομάξατε ακόμη; Ε τότε να σας πούμε πως, σύμφωνα με μελέτη σουηδών επιστημόνων για λογαριασμό του περιοδικού Epidemiology, από τα 1000 άτομα που υπέστησαν σοβαρή καρδιακή προσβολή και τα οποία συμμετείχαν στην έρευνα τα 147 ήταν επαγγελματίες οδηγοί και, μάλιστα, με μόλις ένα χρόνο πάνω στο τιμόνι.

 

Τι να κάνουμε λοιπόν για να αποσοβήσουμε τον κίνδυνο:

Απλές κινήσεις. Κόβουμε το τσιγάρο. Και επειδή το πρώτο πράγμα που θα ακούσω είναι «άσε μας ρε», τότε το ελαττώνουμε, και μάλιστα με έξυπνο τρόπο, εν ώρα οδήγησης, χωρίς ωστόσο να ξεχαρμανιάζουμε μετά. Βάλτε σημάδια σε γνωστές διαδρομές και αλλάξτε τους χρόνους από το ένα τσιγάρο στο άλλο αυξάνοντας σταδιακά τις αποστάσεις μεταξύ τους. Π.χ. Νταλίκα Θεσσαλονίκη-Λάρισα: Καπνίστε μόνο περνώντας από διόδια, αλλά στην επιστροφή καπνίστε μόνο στα μονά διόδια. Κόλπα υπάρχουν. Αρκεί να υπάρχει και διάθεση.

Σωστή διατροφή: Επιλέγετε πάντα να τρώτε μαγειρευτό φαγητό χωρίς πολλά λιπαρά και βάλτε τη σαλάτα και το ψάρι στη διατροφή σας. Φρούτο απαραίτητο. Κι αν σώνει και καλά πρέπει να πιείτε κάτι να είναι ένα και μόνο ένα ποτήρι κόκκινο κρασί.

Κάντε στάσεις, αλλά μην κατεβείτε για να κάτσετε κάπου αλλού. Απλά περπατήστε. Και επειδή δεν είναι και τόσο εύκολες οι συνεχείς στάσεις σε επαγγελματίες οδηγούς, κρατήστε το καλό για το τέλος. Κουρασμένοι ή όχι, μόλις παραδώσετε, περπατήστε για τουλάχιστον ένα μισάωρο. Μακάρι να μπορούσατε να γυμναστείτε, αλλά το ξέρουμε πως είναι έως αδύνατο.

Άγχος τέλος. Είναι ύπουλο, της μόδας, των καιρών μας (όλοι οι καιροί το ίδιο έλεγαν) και ακούει στην ατάκα «δεν προλαβαίνω». Κάτι τέτοιο θα σας πει και ο χειρουργός τρέχοντας ράλι στο δρόμο για το ασανσέρ που οδηγεί στο υπόγειο, όπου ως επί το πλείστον βρίσκονται τα χειρουργεία. «Σε προλαβαίνουμε δεν σε προλαβαίνουμε».

 

 

ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

 

Δεν υπήρξε, δεν υπάρχει και ενδεχομένως δεν πρόκειται να υπάρξει χειρότερος εχθρός για τη σπονδυλική στήλη από την οδήγηση. Μέση και αυχένας δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση. Χειρότερα είναι τα πράγματα για οδηγούς ταξί, που μετά από ώρες εντός του οχήματος παίρνουν κούρσα για αεροδρόμιο, λιμάνι ή ΚΤΕΛ και «κρύοι» από την οδήγηση βγαίνουν για να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν αποσκευές. Κακά τα μαντάτα και για οδηγούς που όχι απλώς μεταφέρουν εμπορεύματα αλλά πρέπει να τα ξεφορτώσουν κιόλας. Ζόρικη η κατάσταση και για τους χειριστές γεωργικών μηχανημάτων. Το ανώμαλο έδαφος του χωραφιού προκαλεί κραδασμούς «καταστροφικούς» για το σώμα.

 

Επιχείρηση αυχένας.

Δεν οδηγούμε «κολλημένοι». Φροντίζουμε να κινούμε συχνά την κεφαλή αριστερά δεξιά, αλλά, προσοχή, απαλές και όχι βίαιες κινήσεις. Το κλειδί όμως βρίσκεται στο προσκέφαλο της θέσης του οδηγού. Το τοποθετούμε με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σε σταθερή θέση ο αυχένας. Τι σημαίνει αυτό; Το προσκέφαλο θα πρέπει να είναι σε τέτοιο ύψος ώστε, γέρνοντας ελαφρά το κεφάλι προς τα πίσω, ο αυχένας να ακουμπάει πάνω του.

 

Μέση

Το σωστό κάθισμα αλλά και η σωστή δική μας θέση πάνω σε αυτό είναι το α και το ω. Ρυθμίζουμε το ύψος του σε σχέση με το τιμόνι και τα πετάλ και προσέχουμε όταν καθόμαστε σε αυτό να είμαστε σε 90 μοίρες κλίση και πάντα με την πλάτη όρθια. Αν δουλεύετε αυτόματο σωθήκατε σε ό,τι αφορά το πόδι του συμπλέκτη, αλλά, προς Θεού, δεν το αφήνουμε και κουλό για ώρες. Κουνιόμαστε πού και πού. Μην κάνετε «ασκήσεις» ή διατάσεις που δεν γνωρίζετε καλάκατά τη διάρκεια των στάσεων. Απλώς περπατήστε. Μην σηκώνετε μεγάλα βάρη, όμως, αν δεν μπορείτε να το αποφύγετε, κάντε το με τα γόνατα λυγισμένα βάζοντας δύναμη  με τα χέρια και όχι με το σώμα. Μια ορθοπεδική ζώνη πάντα βοηθάει στον πόνο, αλλά δεν είναι πανάκεια.

Και στις δύο περιπτώσεις, και αυχένα και μέσης δηλαδή, η πρόληψη είναι προτιμότερη από τη θεραπεία. Η σωστή εκγύμναση του σώματος με τη βοήθεια ειδικών είναι το καλύτερο φάρμακο , (πριν τα χάπια, τις ενέσεις ή την επέμβαση). Δώστε στο σώμα σας το χρόνο που του αξίζει. Και το καλοκαίρι, όσο το δυνατόν περισσότερο κολύμπι. Ελεύθερο και ύπτιο είναι η καλύτερη άσκηση.

 

 

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΔΕΡΜΑΤΟΣ.

 

Εδώ και πολλά χρόνια ο ήλιος έχει πάψει να είναι για το δέρμα μας ο φίλος που ήταν κάποτε. Οι αχτίδες του έχουν πάψει να μας χαϊδεύουν. Περισσότερο, θα έλεγα, μας μαστιγώνουν. Κινδυνεύουμε μέσα στο αυτοκίνητο; Όλοι μας, πόσο μάλλον οι επαγγελματίες οδηγοί. Σύμφωνα με επιστημονική έρευνα του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση JournaloftheAmericanAcademyofDermatology, ο καρκίνος του δέρματος εμφανίζεται πολύ συχνότερα στους οδηγούς και ειδικά σε αυτούς που σοφάρουν με το αριστερό χέρι έξω από το παράθυρο. Οι όποιες ενστάσεις για την έρευνα σώπασαν όταν οι ειδικοί μετέβησαν στη Μεγάλη Βρετανία και στην Αυστραλία, όπου τα ποσοστά ήταν ακριβώς ίδια μόνο που εκεί, λόγω του ότι το τιμόνι βρίσκεται ανάποδα, ο καρκίνος εμφανιζόταν στο δεξί χέρι.

Συγκεκριμένα, ανακάλυψαν πως οι οδηγοί ανέπτυσσαν 52% μελανώματα και 53% κύτταρα Μέρκελ – ύπουλη κακοήθεια που δύσκολα διαγιγνώσκεται κατά την εργαστηριακή εξέταση.

Αρχικά μαγκιά, στη συνέχεια συνήθειο αλλά και τρόπος για να πετάμε τη στάχτη και το τσιγάρο έξω από το αυτοκίνητο, το χέρι πήρε για τα καλά τη θέση του έξω από το παράθυρο. Φανταστείτε λοιπόν πόση ακτινοβολία εισπράττει κατά τη διάρκεια ενός πολύωρου ταξιδιού τους καλοκαιρινούς μήνες. Το σώμα πλήττεται και μέσα από το τζάμι.  Εύκολο να καταλάβετε πόσο πιο εκτεθειμένο είναι έξω από αυτό.

Η σίγουρη, εύκολη  και αποτελεσματική λύση είναι η χρήση αντηλιακού στα μέρη που είναι εκτεθειμένα. Στην περίπτωση μάλιστα που το όχημα δεν έχει μεμβράνες με φίλτρο UV το αντηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας είναι αναγκαίο και για τα υπόλοιπα μέρη του σώματος (δεξί χέρι, πρόσωπο, αυχένας, λαιμός).

 

ΦΙΝΑΛΕ

 

Πολλοί οι κίνδυνοι αλλά και οι τρόποι αντιμετώπισής τους. Προστατέψτε την υγεία σας. Σωστή διατροφή, άσκηση αλλά και μικρές συνήθειες που δεν έχουν κόστος και κυρίως μπορούν να σας βοηθήσουν οφείλουν να γίνουν κομμάτι της καθημερινότητάς σας. Θα ξεκινούσατε άραγε ένα ταξίδι με ξεφούσκωτα λάστιχα ή χωρίς πυροσβεστήρα; Δείτε τις συμβουλές αυτές ως απαραίτητο «συνοδηγό» στη διαδρομή σας. Και να θυμάστε τα λόγια του γιατρού λίγο πριν το χειρουργείο : «Σε προλαβαίνουμε δεν σε προλαβαίνουμε…»

 

 

 

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!