MAN TGX 18.500 4×2 LLS : Για μεταφορές XXL!

Το TGX υποδέχθηκε το 2017 αναβαθμισμένο αισθητικά και μηχανικά, μπαίνοντας ουσιαστικά στην πιο ώριμη φάση του κύκλου ζωής του. Με αφορμή την βόλτα μας με τον τράκτορα στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά διαπιστώνουμε τα στοιχεία εκείνα που δημιουργούν συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

Εν όψει του 2017 οι σχεδιαστές της MAN μας παρουσίασαν στο Ανόβερο την νέα αισθητική των φορτηγών της μάρκας και φυσικά της ναυαρχίδας TGX. Δημιούργησαν ένα πιο τρισδιάστατο λογότυπο MAN πάνω σε μια μαύρη επιφάνεια ενώ το λιοντάρι είναι από χρώμιο, όπως και το περίγραμμα που το περιβάλλει. Επίσης, υπάρχουν νέες μπάρες – γρίλιες στη μάσκα, στο σημείο από όπου εισέρχεται ο αέρας στο σύστημα ψύξης. Η σχεδίασή τους εστιάζει στην καλύτερη διαχείριση του αέρα και αισθητικά προσδίδουν στο φορτηγό μια πιο στιβαρή εμφάνιση. Οι εκδόσεις TGX φέρουν ενώ ανεπαίσθητες αλλαγές έχουν γίνει και στον προφυλακτήρα του TGX.

Η γκάμα κινητήρων που εφοδιάζουν τα MAN αποτελείται από τέσσερα μοτέρ – τα D08, D20, D26 και D38- σε 14 εκδόσεις ισχύος, από 150 έως 640 ίππους. Όλοι σχεδόν αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από τις χαμηλές στροφές (ειδικά ο D38 με τους δύο υπερσυμπιεστές διαφορετικού μεγέθους) ενώ διαθέτουν πιστοποίηση EN 15940 ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν με παραφινικά καύσιμα όπως το HVO.

Σειρά σημαντικών επεμβάσεων υπάρχει και στον νέο D26 που διατίθεται πλέον στους 420, 460 και 500 ίππους. Μεταξύ άλλων υπάρχουν ατσάλινα πιστόνια με χαμηλότερες τριβές, βελτιωμένη ψύξη λιπαντικού μέσω θερμοστάτη και νέος υπερσυμπιεστής που βελτιώνει την απόκριση στις μεσαίες στροφές. Ο τράκτορας που είχαμε την τύχη να δούμε από κοντά και σας παρουσιάζουμε σε αυτές τις σελίδες «φοράει» την έκδοση των 500 ίππων, φυσικά Euro 6.

Η γκάμα εκδόσεων TGX είναι πλούσια, τόσο σε ότι αφορά τους τύπους καμπίνας (XL, XLX και XXL) όσο και τους τύπους πλαισίου και τους συνδυασμούς αξόνων. Εδώ, με την πιο μεγάλη καμπίνα της μάρκας (και ίσως της αγοράς) και συνδυασμό αερόσουστας στον πίσω άξονα, η έκδοση έχει ετοιμαστεί για δρομολόγια διεθνούς μεταφοράς.

Απολαυστικό στο δρόμο

GKF_3757Το σύστημα διεύθυνσης και οι αναρτήσεις του TGX είναι υπεράνω κριτικής. Η αμεσότητα και η ακρίβεια χειρισμών του τιμονιού είναι εντυπωσιακή. Το μονόφυλλο παραβολικό ελατήριο στον εμπρόσθιο άξονα είναι αρκετά σκληρό, αλλά σε συνδυασμό με την πολύ καλή ανάρτηση της καμπίνας παρέχουν υψηλό επίπεδο άνεσης. Στον πίσω άξονα τα πράγματα γίνονται ακόμα καλύτερα -ανεξάρτητα από το βάρος του επικαθήμενου- χάρη στην αερανάρτηση.

Η νέα σειρά κινητήρων Euro 6 οποία η MAN εφοδιάζει το φορτηγό TGX έρχεται να φέρει νέα δεδομένα στην κατηγορία, όχι με βαρύγδουπα νούμερα ιπποδύναμης αλλά με τεχνολογία αιχμής που εστιάζει στην απόδοση και την οικονομία.

Νέος εξοπλισμός

GGK_0666Για ακόμα μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, τα νέα MAN TGX μπορούν να εφοδιαστούν με το EfficientCruise, δηλαδή με ένα cruise control που συνδυάζεται με GPS και αντιδρά ανάλογα με το ανάγλυφο του εδάφους που κινείται το φορτηγό. Το σύστημα προσφέρει στον οδηγό τέσσερις επιλογές ρύθμισης ανάλογα την κυκλοφοριακή συμφόρηση και οικονομία μέχρι 6% σε καύσιμο.

Η ολοκαίνουργια γραμμή κίνησης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το κιβώτιο MAN TipMatic με τρεις νέες λειτουργίες που συμβάλλουν στην απόδοση του φορτηγού. Αυτές είναι:

«Speed Shifting»: μειώνει σημαντικά τα κενά στην παροχή δύναμης που εμφανίζονται κατά την εναλλαγή των σχέσεων, πραγματοποιώντας γρήγορη αλλαγή στις ταχύτητες 10η έως 12η.

«EfficientRoll»: Μεταφέρει τη λειτουργία του κιβωτίου στο «νεκρό» όποτε οι συνθήκες το επιτρέπουν, εξοικονομώντας έτσι καύσιμο.

«Idle Speed Driving»: Επιτρέπει στο φορτηγό να ρολάρει από στάση όταν βρίσκεται σε ουρά οχημάτων, κατάσταση που συναντάται σε μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ο οδηγός δεν χρειάζεται να αγγίζει το πεντάλ του γκαζιού και έτσι εξοικονομείται καύσιμο.

GGK_0531Αρχιτεκτονικά, ο νέος κινητήρας σχεδιάστηκε «στα χνάρια» των κινητήρων D20/D26 που απέδειξαν όλα αυτά τα χρόνια την αξιοπιστία τους, ωστόσο φέρει και καινοτομίες που τον καθιστούν πιο αποδοτικό και οικονομικό σε καύσιμο. Οι κινητήρες καταναλώνουν έως και 3% λιγότερο καύσιμο και διαθέτουν επιπλέον 200 Nm ροπής σε σχέση με τους Euro 5 που αντικαθιστούν ενώ είναι και ελαφρύτεροι.

Οι προδιαγραφές ρύπων Euro 6 καλύπτονται από τη συνδυαστική χρήση των συστημάτων EGR (Exhaust Gas Recirculation) και SCR (Selective Catalytic Reduction). Χάρη στον ενδελεχή σχεδιασμό της επεξεργασίας των ρύπων ο κατασκευαστής έχει πετύχει μεταξύ άλλων μείωση της κατανάλωσης του AdBlue κατά 60% σε σχέση με τους κινητήρες προδιαγραφών Euro 5.

Πολλές καινοτομίες

GGK_0681Χάρη στην υπερσυμπίεση δύο σταδίων η μέγιστη ροπή είναι διαθέσιμη μόλις από τις 930 σ.α.λ. ενώ η ροπή είναι ιδανική για κάθε αναλογία αξόνων. Χρησιμοποιούνται δύο υπερσυμπιεστές διαφορετικού μεγέθους που συνδέονται σε σειρά. Ο μικρότερος αλλά υψηλότερης πίεσης υπερσυμπιεστής δουλεύει στους χαμηλούς ρυθμούς περιστροφής του κινητήρα. Όσο οι ταχύτητες και τα βάρη ανεβαίνουν λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερη βοήθεια από τον δεύτερο υπερσυμπιεστή. Το κέρδος εδώ δεν είναι μόνο σε μεγάλη δύναμη από τις χαμηλές στροφές αλλά και λιγότερα «κατεβάσματα» ταχυτήτων καθώς οι μεγάλες σχέσεις στο κιβώτιο μπορούν να διατηρηθούν περισσότερο χρόνο.

Ένα τρίτης γενιάς σύστημα common rail χρησιμοποιείται στην κατασκευή αυτού του νέου κινητήρα. Ο ψεκασμός του καυσίμου στους κυλίνδρους γίνεται με ακρίβεια (με προ-ψεκασμό, κύριο ψεκασμό κ.α.), πολύ πιο αποδοτικά και με πιέσεις που φτάνουν τα 2.500 bar.

Καινοτομία που συναντάμε για πρώτη φορά σε πετρελαιοκινητήρα φορτηγού αποτελεί το σύστημα ψύξης. Η MAN σχεδίασε το σύστημα έτσι ώστε να ψύχει τον κινητήρα από πάνω προς τα κάτω δίνοντας προτεραιότητα στην περιοχή των κυλινδροκεφαλών. Άλλη καινοτομία που εμφανίζεται επίσης πρώτη φορά σε κινητήρα του είδους είναι το θολωτό σχήμα του δίσκου στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής. Σχήμα που προλαμβάνει πιθανές φθορές και παραμορφώσεις της βαλβίδας στην περιοχή που εδράζεται.

Τέλος, το επανασχεδιασμένο βαλβιδόφρενο είναι ιδανικό για χρήση στη βαριά μεταφορά, παράγοντας μια συνεχή δύναμη πέδησης 600 kW. Σε συνδυασμό με το intarder προσφέρουν μια συνολική δύναμη δευτερεύουσας πέδησης 750 kW.

Τεράστια καμπίνα

GGK_0651Η καμπίνα προορίζεται για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και εντυπωσιάζει με τον μεγάλο εσωτερικό χώρο, την ευχάριστη ατμόσφαιρα και τη σύγχρονη αισθητική. Κυριαρχούν οι καθαρές γραμμές σχεδίασης, το μαύρο χρώμα στα πλαστικά μέρη, η χρήση χρωμίου σε κάποιες λεπτομέρειες αλλά και μια αφαιρετική τάση που καθιστά το συνολικό αποτέλεσμα απόλυτα «business» αλλά -έως πρότινος- και λίγο βαρετό. Εσωτερικά, οι παρεμβάσεις του κατασκευαστή για το 2017 είναι πιο εμφανείς, με στόχο να προσδώσουν έναν νέο χαρακτήρα στην καμπίνα του TGX. Μια ομολογουμένως εντυπωσιακή διχρωμία του μπεζ και του γκρι (sand και graphite τα ονομάζει η MAN) διατρέχει το ταμπλό από άκρη σε άκρη αλλά και άλλα στοιχεία όπως τα κρεβάτια, τις κουρτίνες σκίασης και την επένδυση της οροφής. Ανάλογα καλαίσθητο είναι και το γκρι λαστιχένιο κάλυμμα του δαπέδου το οποίο ενισχύει οπτικά την αίσθηση ευρυχωρίας μέσα στην καμπίνα.

GGK_0675Το ελαφρώς υπερυψωμένο πάτωμα πάνω από τον κινητήρα (τούνελ) δεν αφαιρεί τίποτα από την πρακτικότητα και τη «γενναιοδωρία» του χώρου. Υπάρχει ένα μεγάλο και άνετο κρεβάτι, με βάση και στρώμα πέντε ζωνών από αφρώδες υλικό ψυχρής κατεργασίας, καθώς και  ελαστικό υφασμάτινο κάλυμμα που πλένεται. Ένα δεύτερο κρεβάτι διατίθεται προαιρετικά.

Μεγάλα ντουλάπια πάνω από τον ανεμοθώρακα και τέσσερα συρτάρια προδιαγραφής DIN στο αποθηκευτικό ράφι πάνω από τον οδηγό προσφέρουν πολύ χώρο για αποσκευές και άλλον εξοπλισμό. Η κεντρική κονσόλα προσφέρει πολλούς χώρους εναπόθεσης αντικειμένων και μεγάλα συρτάρια.

GGK_0645Στο κόκπιτ, οι ενδείξεις είναι ευδιάκριτες και τα χειριστήρια είναι τοποθετημένα με λογική διάταξη και εύκολα προσβάσιμα από τον οδηγό. Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών έχει δυνατότητα αβαθμίδωτης ρύθμισης ύψους και κλίσης και σύμπτυξης. Από το τοποθετημένο ως βασικός εξοπλισμός νέο ραδιόφωνο MAN Media Truck (MMT) Advanced με προαιρετικό σύστημα πλοήγησης, Traffic-Message-Channel (TMC) και μεγάλη έγχρωμη οθόνη μέχρι τους πολλούς βολικούς χώρους εναπόθεσης αντικειμένων κάθε λεπτομέρεια δηλώνει εργονομική τελειότητα. Στο κέντρο βρίσκεται το κεντρικό όργανο με οθόνη LCD, η οποία μεταφέρει όλες τις σημαντικές πληροφορίες στον οδηγό. Μέσω της φιλικής προς το χρήστη πλοήγηση στο μενού μέσω του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών μπορούν να εμφανιστούν απλά και γρήγορα διάφορες καταστάσεις λειτουργίας του οχήματος και πληροφορίες σέρβις.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: D2676LF51 Euro 6 Κύλινδροι/Βαλβίδες 8c / 32V Κυβισμός (λίτρα) 12.4 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 500/1.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 2.100/930-1.400 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 130 x 154 Ταχύτητα κόφτη 80 χλμ./ώρα

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic Profi 12+2 σχέσεων με retarder 35

ΣΑΣΙ – ΚΑΜΠΙΝΑ: Πλαίσιο από διαμήκεις δοκούς σχήματος Π, βαριάς κατασκευής από χάλυβα υψηλής αντοχής τύπου S420MC, συνδεόμενους με εγκάρσιους δοκούς ειδικής διατομής ανάλογα τη θέση. Ηλεκτρουδραυλικά έως 60ο ανατρεπόμενη καμπίνα τύπου XXL, αυτοφερόμενη, ατσάλινη, με προδιαγραφές ECE R29, αεραναρτούμενη σε τέσσερα σημεία. Διπλή αντιδιαβρωτική προστασία.

ΑΞΟΝΕΣ: Εμπρός: Διευθυντήριος άξονας MAN τύπου VOK-08. Ικανότητα φόρτισης έως 8.500 κιλών. Μηχανική ανάρτηση, παραβολικά ελατήρια, ζαμφόρ. Πίσω: Κινητήριος υποειδής άξονας MAN τύπου HY-1350 με ικανότητα φόρτισης έως 13.000 κιλών. Αερανάρτηση 4άρων φυσούνων, ζαμφόρ, σύστημα ECAS.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό πνευματικό κύκλωμα φρένων, με ξηραντήρα αέρος που επενεργεί σε όλους τους τροχούς και ελέγχεται από το ηλεκτρονικό σύστημα MAN BrakeMatic. Δισκόφρενα στους εμπρόσθιους και ταμπούρα στους οπίσθιους άξονες. Στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης  με ABS και ASR, ESP, μηχανόφρενο. Βοηθητικό βαλβιδόφρενο EVB (πέδηση μέσω βαλβίδων εξαγωγής) που προσαυξάνει κατά 60% την ισχύ πέδησης του μηχανόφρενου, συνολικής απόδοσης 290 kW.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Ηλεκτρικά παράθυρα οδηγού-συνοδηγού, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι & θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρική ηλιοροφή, κλιματισμός, βοηθητική θέρμανση, προβολείς ομίχλης που «στρίβουν», cruise control, ράδιο/cd με μονάδα navigator, ψυγείο οδηγού, πέταλο Jost JSK 37, σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών, κομπρεσέρ αέρα, ζάντες αλουμινίου Alcoa Dura Bright, περιοριστής ταχύτητας, αεροθυλάκια αλουμινίου, εφεδρικός τροχός.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ & ΒΑΡΗ: Μήκος 5,875 μ. Μεταξόνιο 3,600 μ. Πλάτος σασί 2,600 μ. Πρόβολος εμπρός 0,715 μ. Πρόβολος πίσω 0,800 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 14,8 μ. Μεικτό βάρος 44.000 κιλά Απόβαρο από 7,060 κιλά Εξωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2.280×2,440×3,425 μ. Εσωτερικές διαστάσεις καμπίνας (ΜxΠxΥ) 2,145×2,256×1,820 μ. Κρεβάτι κάτω 2,2×0,79 μ. Ελαστικά 315/70 R22,5 (Continental Energy) Ρεζερβουάρ 580+580 λίτρα Ρεζερβουάρ AdBlue 80 λίτρα

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ
Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!