Αυτοματοποιημένη οδήγηση : Το μέλλον έρχεται γρήγορα!

Το σκεπτικό χρήσης των αυτοκινήτων αναμένεται να αλλάξει εντελώς, με το όχημα να έρχεται στον χρήστη και όχι το αντίθετο που συμβαίνει σήμερα. Μέσα σε μια καθορισμένη περιοχή της πόλης, οι χρήστες θα μπορούν να "παραγγείλουν" ένα όχημα που οδηγείται χωρίς οδηγό ενώ θα μπορούν να μοιραστούν τη χρήση του.

Το 2019, η Καλιφόρνια θα αποτελέσει την πρώτη πόλη πιλοτικών δοκιμών για τις εταιρίες Bosch και Daimler, οι οποίες επιταχύνουν την ανάπτυξη της αυτοματοποιημένης οδήγησης και οδήγησης χωρίς οδηγό (επίπεδα αυτοματοποίησης 4 & 5).  Κατά το 2ο εξάμηνο του έτους, πρόκειται να προσφέρουν στους πελάτες τους υπηρεσίες μεταφοράς με αυτοματοποιημένα οχήματα, σε επιλεγμένες διαδρομές της πόλης. Η Daimler Mobility Services είναι ο φορέας εκμετάλλευσης αυτού του δοκιμαστικού στόλου ενώ το πιλοτικό πρόγραμμα αναμένεται να καταδείξει το πώς οι υπηρεσίες κινητικότητας, όπως η κοινή χρήση αυτοκινήτων (car2go), το mytaxi και οι πολυτροπικές πλατφόρμες (moovel) μπορούν να συνδεθούν έξυπνα για να διαμορφώσουν το μέλλον της κινητικότητας.

Για την από κοινού ανάπτυξη ενός συστήματος οδήγησης για πλήρως αυτοματοποιημένα και μηχανοκίνητα οχήματα, η Bosch και η Daimler βασίζονται στην μεγάλη εμπειρία που έχουν συσσωρεύσει εδώ και πολλές δεκαετίες στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, λανσάροντας ανέκαθεν «ώριμες» και ασφαλείς καινοτομίες. «Ο σημαντικότερος παράγοντας του εγχειρήματος είναι να λανσάρουμε ένα ασφαλές και αξιόπιστο σύστημα. Η ασφάλεια έχει ύψιστη προτεραιότητα και αποτελεί το ζητούμενο σε όλες τις πτυχές και τις φάσεις ανάπτυξης» αναφέρει σχετικά ο Dr Michael Hafner, επικεφαλής της αυτοματοποιημένης οδήγησης στην Daimler AG.

Ο Ανώτερος Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Μονάδας Αυτοματοποιημένης Οδήγησης της Robert Bosch GmbH επισημαίνει: «Η ανάπτυξη της αυτοματοποιημένης οδήγησης σε επίπεδο έτοιμο για παραγωγή μοιάζει το δέκαθλο! Δεν αρκεί να είσαι καλός σε έναν ή δύο τομείς, αλλά σε όλους».

Πως λειτουργεί

Σύμφωνα με τους ειδικούς των δύο εταιριών, η πλήρως αυτοματοποιημένη και χωρίς οδηγό οδήγηση σε αστικό περιβάλλον καθίσταται αξιόπιστη μόνο μέσω της απόλυτης αναγνώρισης του περιβάλλοντος του οχήματος με την βοήθεια αισθητήρων. Η ανάλυση της ποικιλίας των εισερχόμενων δεδομένων και η «μετάφρασή» τους σε εντολές οδήγησης μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα απαιτεί τεράστια υπολογιστική ισχύ. Απαιτείται για ευπροσάρμοστη αρχιτεκτονική συστημάτων και το υψηλότερο επίπεδο λειτουργικής ασφάλειας, με τις απαραίτητες λειτουργίες των υπολογιστών να εκτελούνται παράλληλα σε διαφορετικά κυκλώματα.

Το σύστημα οδήγησης που εξελίσσουν οι εταίροι βασίζεται σε ένα δίκτυο μονάδων ελέγχου που αποτελείται από μεμονωμένες μονάδες ελέγχου. Η αμερικανική τεχνολογική εταιρία Nvidia παρέχει την απαιτούμενη πλατφόρμα για αυτό, η οποία μπορεί να εκτελέσει τους αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) που δημιουργούν οι Bosch και Daimler για την κίνηση του οχήματος. Το δίκτυο των μονάδων ελέγχου συγκεντρώνει τα δεδομένα όλων των αισθητήρων με τεχνολογία ραντάρ, βίντεο και υπερήχων, τις αξιολογεί μέσα σε χιλιοστά δευτερολέπτου και σχεδιάζει τις κινήσεις του οχήματος. Το εν λόγω δίκτυο έχει υπολογιστική χωρητικότητα εκατοντάδων τρισεκατομμυρίων λειτουργιών ανά δευτερόλεπτο.

Η δοκιμαστική λειτουργία θα παρέχει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να ενσωματωθούν πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα σε ένα ευρύτερο και πολυποίκιλο δίκτυο μεταφορών.

Η συνεργασία των δύο εταιριών στην πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017 και στόχο έχει τη βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας στις πόλεις και την ενίσχυση της ασφάλειας στο δρόμο. Η συγκεκριμένη τεχνολογία αναμένεται να αυξήσει την κοινή χρήση οχημάτων, να επιτρέψει στους ανθρώπους να κάνουν όσο το δυνατόν καλύτερη χρήση του χρόνου τους στο όχημα και να ανοίξει νέες ευκαιρίες κινητικότητας σε άτομα χωρίς άδεια οδήγησης.

Οι εργαζόμενοι των δύο εταιριών εργάζονται σε ομάδες, σε δύο περιοχές. Στην πόλη της Στουτγάρδης και νότια του Σαν Φρανσίσκο, με την Daimler να είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή του συστήματος στο όχημα και την Bosch να είναι υπεύθυνη για τα εξαρτήματα όπως είναι οι αισθητήρες και οι μονάδες ελέγχου. Σημαντικό είναι επίσης ότι οι δύο εταιρίες έχουν ήδη από το 2016 την έγκριση να δοκιμάσουν αυτοματοποιημένα οχήματα στην περιοχή της Καλιφόρνια.

Οι αισθητήρες πρωταγωνιστούν

Η ασφαλής, πλήρως αυτόνομη οδήγηση απαιτούν δεδομένα από όλους τους τύπους αισθητήρων, οι οποίοι ωστόσο έχουν τους δικούς τους περιορισμούς και διαφέρουν ως προς την εμβέλεια ή την θέση τους πάνω στο όχημα. Οπτικές κάμερες, ραντάρ, υπέρηχοι και Lidar καταγράφουν το κοντινό αλλά και πιο μακρινό περιβάλλον γύρω από το όχημα βοηθώντας το να «βρει το δρόμο του». Ο ρόλος τους είναι να παρακολουθούν συνεχώς το περιβάλλον σε πραγματικό χρόνο και με βάση τα δεδομένα που συγκεντρώνουν, ο κεντρικός υπολογιστής λαμβάνει αποφάσεις και αποστέλλει εντολές στα διάφορα συστήματα του οχήματος μέσω της μονάδας ελέγχου κίνησης.

Στο εντελώς αυτόνομο -και χωρίς οδηγό- όχημα που θα εξελίξουν οι δύο συνεργάτες θα τοποθετήσουν ένα προηγμένο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα διεύθυνσης και ένα ηλεκτρομηχανικό (αντί για πνευματικό) σύστημα υποβοήθησης της πέδησης. Είναι σίγουρο ότι η νέα τεχνολογία που θα αναπτυχθεί θα επηρεάσει ολόκληρο το αυτοκίνητο. Από το τιμόνι και τα φρένα μέχρι την πλοήγηση και τη συνδεσιμότητα μέσα και έξω από το όχημα. Λίγοι προμηθευτές παγκοσμίως διαθέτουν την τεράστια τεχνογνωσία της Bosch, η οποία κατασκευάζει ήδη τα περισσότερα εξαρτήματα και συστήματα που απαιτεί η αυτόνομη οδήγηση. Ας δούμε τα κυριότερα:

Αισθητήρας ραντάρ: Διαθέτει εμβέλεια περίπου 250 μέτρα και παρέχει σημαντικές πληροφορίες για το περιβάλλον (360ο) του αυτοματοποιημένου οχήματος. Κύριο καθήκον του είναι η ανίχνευση αντικειμένων, η μέτρηση της ταχύτητας και της θέσης του οχήματος. Το επιτυγχάνει στέλνοντας κύματα σε μια συχνότητα μέσω κεραίας μετάδοσης. Η σχετική ταχύτητα και η απόσταση των αντικειμένων από το όχημα υπολογίζονται μέσω του φαινομένου Doppler και της καθυστέρησης που δημιουργείται από τις μετατοπίσεις της συχνότητας μεταξύ του εκπεμπόμενου και του ληφθέντος σήματος.

  • Αισθητήρας υπερήχων: Χρησιμοποιείται για την αναγνώριση του περιβάλλοντος σε κοντινές αποστάσεις εύρους έως και έξι μέτρα και σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης, όπως για παράδειγμα κατά τη διάρκεια στάθμευσης του οχήματος. Εκπέμπει σύντομα υπερηχητικά σήματα τα οποία αντικατοπτρίζονται από τα εμπόδια. Οι «απαντήσεις» αυτές συλλέγονται από τον αισθητήρα και αναλύονται από μια κεντρική μονάδα ελέγχου.
  • Οπτικός αισθητήρας: Πρόκειται για κάμερα καταγραφής εικόνας, για χρήση μέσης απόστασης (50 μέτρα), με δυνατότητα αναγνώρισης χώρων, εντοπισμού αντικειμένων και ανθρώπων, καθορισμού της απόστασής τους, ακόμα και ανάγνωση σημάτων του ΚΟΚ.
  • Αισθητήρας Lidar: Διαφορετικού τύπου αισθητήρας που χρησιμοποιεί η Bosch στα αυτοματοποιημένα οχήματα δοκιμής, με χαρακτηριστικά που αλληλοσυμπληρώνονται με αυτά των άλλων αισθητήρων.
728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ