Τι σημαίνει για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες η νέα οδηγία της ΕΕ;

Περιθώριο επιπλέον βάρους και μήκους για βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών

banner-google-news

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε το πολυαναμενόμενο πακέτο για εμπορευματικές μεταφορές με λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, μια πρωτοβουλία της Πράσινης Συμφωνίας, που επιδιώκει να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές των οδικών μεταφορών. Η ACEA από την πλευρά της εκδηλώνει  επιφυλακτική αισιοδοξία σχετικά με την πρόταση για το βάρος και τις διαστάσεις των φορτηγών που προτείνει η ΕΕ. Συγκεκριμένα σε δημοσίευμά της αναφέρει ότι η αναθεώρηση της οδηγίας για τα βάρη και τις διαστάσεις θα μπορούσε να συμβάλει στη δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού με τα συμβατικά οχήματα, μια προσαρμογή που ζητούν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων.

Το περιθώριο επιπλέον βάρους και μήκους για βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών (HDV) είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, σημειώνει. Ωστόσο, αυτό θα υποστηρίξει τη μετάβαση του κλάδου με μηδενικές εκπομπές μόνο εάν συνοδεύεται από αυξήσεις στο μέγιστο φορτίο ανά άξονα.

Οι κατασκευαστές χαιρετίζουν την προτεινόμενη αύξηση τεσσάρων τόνων στο μέγιστο βάρος των οχημάτων μηδενικών εκπομπών, πέρα από το ισχύον όριο των 40 τόνων που επιτρέπεται για HDV. Αυτό όχι μόνο θα αντισταθμίσει τις βαρύτερες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, όπως οι μπαταρίες (και συνεπώς τα βαρύτερα οχήματα), υποστηρίζουν, αλλά θα επιτρέψει ένα επιπλέον ωφέλιμο φορτίο, δηλαδή ένα φορτηγό να μπορεί να μεταφέρει περισσότερο φορτίο, καθώς αυτές οι τεχνολογίες γίνονται ελαφρύτερες με την πάροδο του χρόνου.

Η Επιτροπή έχει επίσης αναγνωρίσει αρκετές ελλείψεις στην υφιστάμενη οδηγία, όπως αποκλίνοντες κανόνες για μεγαλύτερα και βαρύτερα οχήματα σε επίπεδο κρατών μελών – που επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση των μεταφορών, σημειώνει το δημοσίευμα. Οι εναρμονισμένοι κανόνες στα κράτη μέλη θα μπορούσαν να αμβλύνουν τα τρέχοντα εμπόδια στις διασυνοριακές μεταφορές για τους κατασκευαστές φορτηγών και λεωφορείων.

Οι συννομοθέτες πρέπει τώρα να διασφαλίσουν ότι η οδηγία αναγνωρίζεται ως βασικός παράγοντας για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούν  το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να μην καθυστερήσουν την πρόταση και να σημειώσουν ταχεία πρόοδο στην άρση των φραγμών που ενδέχεται να εμποδίσουν την υιοθέτηση φορτηγών και λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στην αγορά.

Η οδηγία για τα βάρη και τις διαστάσεις έρχονται ωστόσο  σε μια εποχή που οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν αυξανόμενες ανταγωνιστικές πιέσεις από το εξωτερικό και αυξανόμενες ρυθμιστικές προκλήσεις στο εσωτερικό. Η σχετική πρωτοβουλία μπορεί είτε να επιταχύνει είτε να εμποδίσει τη μετάβαση του κλάδου σε μηδενικές εκπομπές. Πολλά θα εξαρτηθούν, σημειώνει το δημοσίευμα της ACEA, από τις διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν, και η διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας πρέπει να καθοδηγεί αυτές τις συζητήσεις.

Φωτ.: ACEA