Νέα κίνητρα για τη χρήση φορτηγών χαμηλών εκπομπών

Η νέα πρόταση αναθεωρεί τους παλιούς κανόνες, καθορίζοντας υψηλότερα όρια βάρους για οχήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών

banner-google-news

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στις 11 Ιουλίου 2023 μέτρα προκειμένου να καταστούν οι εμπορευματικές μεταφορές πιο αποδοτικές και πιο βιώσιμες, παρέχοντας ισχυρότερα κίνητρα για φορτηγά χαμηλών εκπομπών και καλύτερη ενημέρωση σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από εμπορευματικές μεταφορές. Η ισχύουσα οδηγία για τα βάρη και τις διαστάσεις καθορίζει το μέγιστο βάρος, μήκος, πλάτος και ύψος για τα βαρέα οχήματα.

Η νέα πρόταση αναθεωρεί τους κανόνες αυτούς, προκειμένου να καθοριστούν υψηλότερα όρια βάρους για τα οχήματα που χρησιμοποιούν τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, δεδομένου ότι αυτές αυξάνουν κατά κανόνα το βάρος ενός οχήματος. Αυτό θα δώσει κίνητρα για την υιοθέτηση καθαρότερων οχημάτων και τεχνολογιών. Μόλις αναπτυχθεί η τεχνολογία και καταστούν ελαφρύτερα τα συστήματα πρόωσης μηδενικών εκπομπών, και χάρη στη χρήση αεροδυναμικών διατάξεων και θαλάμων οδήγησης, τα καθαρότερα οχήματα, σε σχέση με τα συμβατικά φορτηγά, θα έχουν το πλεονέκτημα του πρόσθετου ωφέλιμου φορτίου.

Θα ενθαρρυνθεί επίσης η υιοθέτηση πιο αεροδυναμικών θαλάμων οδήγησης και άλλων διατάξεων εξοικονόμησης ενέργειας, όχι μόνο για τη βελτίωση της άνεσης και της ασφάλειας του οδηγού, αλλά και για την αύξηση της απόδοσης των συστημάτων μετάδοσης κίνησης μηδενικών εκπομπών — δηλαδή του μηχανισμού που μεταφέρει την ισχύ του κινητήρα για την κίνηση του οχήματος.

Η πρόταση θα διασαφηνίσει επίσης τη χρήση στη διασυνοριακή κυκλοφορία, υπό ορισμένες συνθήκες, βαρύτερων και μακρύτερων οχημάτων, τα οποία επιτρέπονται σήμερα σε ορισμένα κράτη μέλη. Θα διευκρινίσει ιδίως ότι τα κράτη μέλη που επιτρέπουν τα ευρωπαϊκά αρθρωτά συστήματα (EMS) στην επικράτειά τους θα μπορούν επίσης να τα χρησιμοποιούν στο πλαίσιο διεθνών μεταφορών μεταξύ γειτονικών κρατών μελών, χωρίς να απαιτείται η σύναψη διμερούς συμφωνίας και χωρίς να υπάρχει περιορισμός ως προς τη διέλευση ενός μόνο συνόρου. Αυτό σημαίνει ότι η ίδια ποσότητα φορτίου μπορεί να μεταφέρεται σε λιγότερες διαδρομές.

Για να ενθαρρυνθούν οι διατροπικές μεταφορές, στο πλαίσιο των οποίων τα εμπορεύματα διακινούνται με δύο ή περισσότερους τρόπους μεταφοράς αλλά με τυποποιημένη μονάδα φορτίου (όπως π.χ. με ρυμουλκούμενο εμπορευματοκιβώτιο ή άλλο), τα φορτηγά, τα ρυμουλκούμενα και τα ημιρυμουλκούμενα θα επιτρέπεται να μεταφέρουν επιπλέον βάρος. Η αύξηση του ύψους θα διευκολύνει επίσης τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μεγάλου όγκου με τυποποιημένα οχήματα.