Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα: (Ηλεκτρο) σοκ στις συγκοινωνίες!

H SOLARIS Hellas A.Ε., θυγατρική της κατασκευάστριας SOLARIS Bus & Coach, ανταποκρινόμενη στην ανοιχτή πρόσκληση του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, παραχώρησε ένα καινούργιο ηλεκτροκίνητο λεωφορείο Urbino 12 Electric για δοκιμές σε δρομολόγια με επιβάτες εντός αστικού ιστού Αθηνών.

banner-google-news

Η πολωνική φίρμα, με τεχνολογία αιχμής και «αθόρυβη» δουλειά σε όλα τα επίπεδα χτίζει ένα μοναδικό πορτφόλιο καινοτόμων προϊόντων που τις προσδίδουν σταδιακά έναν ηγετικό ρόλο στην αγορά του λεωφορείου!

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (13)

Στο σύντομο της ζωής της, η Solaris έχει προλάβει να παρουσιάσει αξιόλογο και πειστικό έργο, όχι μόνο στα «συμβατικά» οχήματα μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) αλλά και στις εναλλακτικές μορφές κίνησης όπως είναι τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά λεωφορεία ή αυτά που κινούνται με αέριο. Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης φαίνεται να αποκτά προτεραιότητα στην προτίμηση μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που βάζουν σιγά-σιγά στον στόλο τους σχετικά λεωφορεία. Ήδη, σε γερμανικές πόλεις όπως το Ανόβερο, το Βερολίνο και το Αμβούργο κυκλοφορούν 12μετρα και αρθρωτά ηλεκτρικά Urbino τα οποία χρησιμοποιούν διάφορους τύπους φόρτισης και παρουσιάζουν εξαιρετικές επιδόσεις στο μεταφορικό τους έργο. Ήρθε η ώρα το καινοτόμο λεωφορείο να «πατήσει» τους δρόμους της Αθήνας, στο πλαίσιο μιας επιχειρησιακής λειτουργίας που θα διαρκέσει δύο μήνες και την οποία αναλαμβάνουν οι Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.

ΣΕ ΝΕΑ ΒΑΣΗ

Τα νέα Urbino 12 και Urbino 18 ξεκίνησαν την καριέρα τους με… γκολ από τα αποδυτήρια καθώς βραβεύθηκαν για τον σχεδιασμό τους με το διεθνούς κύρους βραβείο σχεδιασμού «iF Design Award 2015». Η προσπάθεια των μηχανικών της Solaris και του βερολινέζικου γραφείου σχεδιασμού studioFT που ευθύνεται για τον σχεδιαστικό χαρακτήρα του νέου Urbino εκτιμήθηκε δεόντως από 53 διεθνείς εμπειρογνώμονες στον τομέα του σχεδιασμού. Το νέο Urbino σχεδιάστηκε από «λευκό χαρτί», παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΙΑΑ του 2014 και μπήκε στη γραμμή παραγωγής στις αρχές του 2015. Στην ίδια έκθεση επαγγελματικών στο Ανόβερο το 2016 απέσπασε τον τίτλο του «Λεωφορείου της Χρονιάς» για το 2017 χάρη στην ηλεκτρική έκδοση. Σήμερα κατατάσσεται δίκαια ανάμεσα στα πιο καινοτόμα προϊόντα της αγοράς του λεωφορείου. Καθόλου άσχημα για έναν κατασκευαστή που «μετρά» ούτε 30 χρόνια ζωής αλλά που οι φιλοδοξίες του και τα επιτεύγματά του ξεπερνούν κατά πολύ τις περιορισμένες δυνατότητες που φαινόταν αρχικά πως θα έχει μια «οικογενειακού μεγέθους» επιχείρηση!

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (11)

Το Urbino νέας γενιάς χαρακτηρίζεται λοιπόν από μια ελκυστική σχεδίαση εξωτερικά και εσωτερικά, από καινοτόμες σχεδιαστικές λύσεις καθώς και από τις πολλές δυνατότητες τελικής διαμόρφωσης, στα μέτρα του πελάτη. Είναι διαθέσιμο σε 12μετρη και 18μετρη (αρθρωτό) έκδοση αμαξώματος, είναι ελαφρύτερο και πιο στιβαρό. Σχεδιαστικά διαφοροποιείται αρκετά από την προηγούμενη γενιά του, με πιο «αιχμηρή» σχεδίαση και περισσότερο απόλυτες γραμμές. Η δυνατότητα αντικατάστασης τμημάτων του αμαξώματος που έχουν πάθει ζημιά είναι τώρα πιο εύκολη ενώ οι καταπακτές έχουν μεγαλύτερο άνοιγμα για πιο εύκολη πρόσβαση στα μηχανικά μέρη και στα επί μέρους εξαρτήματα.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (4)

Τροποποιήσεις στους άξονες έχουν βελτιώσει την κατανομή των μαζών επί του πλαισίου με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των κραδασμών που γίνονται αντιληπτοί στο εσωτερικό του λεωφορείου. Ο νέος σχεδιασμός του πλαισίου εξασφαλίζει υψηλή ακαμψία, έχουν εφαρμοστεί νέες τεχνικές λύσεις στη σύνδεση των κάθετων και οριζόντιων προφίλ χάλυβα ενώ για το δάπεδο χρησιμοποιείται ένας συνδυασμός φύλλων ανοξείδωτου χάλυβα και κόντρα πλακέ.

Οι επιβάτες απολαμβάνουν υψηλότερο επίπεδο άνεσης στον πλήρως αναβαθμισμένο αισθητικά και ποιοτικά θάλαμο, η είσοδος στον οποίο γίνεται ευκολότερα και πιο γρήγορα χάρη στις μεγαλύτερες διαστάσεις των θυρών. Περισσότερο φυσικό φως, βελτιωμένη μελέτη φωτισμού με LED και βελτιωμένη εργονομία στο χώρο εργασίας του οδηγού χαρακτηρίζουν συνολικά την καμπίνα του νέου Urbino.

Η ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το ηλεκτρικό λεωφορείο Urbino electric ήρθε να συμβάλει σημαντικά στην ποιότητα του αέρα στις πόλεις που θα το εμπιστευτούν για τις δημόσιες μεταφορές του κοινού. Εξαιρετικά αθόρυβο, μηδενικές εκπομπές ρύπων, μοντέρνος σχεδιασμός και φυσικά χαμηλό λειτουργικό κόστος είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ξεχωριστή αυτή έκδοση του πολωνικού λεωφορείου.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (6)

Η σχετική εμπειρία στην εν λόγω τεχνολογία έχει αποκτηθεί ήδη από την εφαρμογή της στην προηγούμενη γενιά Urbino ενώ ουσιαστικά το πρώτο ηλεκτρικό Solaris κατασκευάστηκε με βάση το Alpino 8.9 LE χαμηλής εισόδου. Το 2016 και η έκθεση του Ανόβερο οι Πολωνοί έκαναν το λανσάρισμα των ηλεκτρικών εκδόσεων της νέας γενιάς Urbino, αρχικά με το 12μετρο αμάξωμα και στη συνέχεια των αρθρωτών λεωφορείων Urbino 18 και Urbino 18.75
Οι μηχανικοί της εταιρίας έχουν καταφέρει να «χτίζουν» κάθε φορά το ηλεκτρικό λεωφορείο ανάλογες τις ανάγκες, με διαφορετικές επιλογές στην ονομαστική ισχύ, στο μέγεθος και την χωρητικότητα των μπαταριών, ακόμα και στον τρόπο φόρτισης. Στόχος είναι το λεωφορείο να προσφέρει τις μέγιστες δυνατές επιχειρησιακές δυνατότητες και απόλυτη προσαρμογή στο προφίλ του δρομολογίου. Επιπλέον, η προσεκτική επιλογή των εξαρτημάτων και του εξοπλισμού μειώνει το κόστος αγοράς αφού το λεωφορείο φέρει κάθε φορά ακριβώς όσα χαρακτηριστικά απαιτεί το μεταφορικό έργο που θα εκτελεί.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (8)

Ένας ηλεκτροκινητήρας (160 ή 240 kW) και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου αποτελούν την «καρδιά» του συστήματος κίνησης. Οι μπαταρίες δεν είναι μόνο πηγή ενέργειας για τον κινητήρα αλλά «τρέφουν» όλα τα βοηθητικά συστήματα του λεωφορείου όπως είναι ο κλιματισμός, το σύστημα θέρμανσης / αερισμού, η αντλία του συστήματος διεύθυνσης και οι ηλεκτρικά ανοιγόμενες θύρες.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (2)

Το Urbino electric είναι εξοπλισμένο με φώτα εξοικονόμησης ενέργειας LED, τεχνολογία που χρησιμοποιεί ο κατασκευαστής τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Ο οδηγός έχει στην διάθεσή του ένα πάνελ αφής το οποίο εμφανίζει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του ηλεκτρικού συστήματος και του επιπέδου φόρτισης των μπαταριών.

ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΦΟΡΤΙΣΗΣ

Εντυπωσιακό είναι ότι η Solaris προσφέρει τέσσερις διαφορετικούς τρόπους φόρτισης των μπαταριών, κάτι που επιτρέπει στο ηλεκτρικό λεωφορείο να προσαρμόζεται στην υποδομή που διαθέτουν ή θα δημιουργήσουν οι δημόσιοι φορείς στην εκάστοτε πόλη. Η πρώτη λύση είναι μια plug-in σύνδεση, με την ενέργεια να τροφοδοτείται μέσω εξωτερικών φορτιστών (τύπου πρίζας). Δεύτερος τρόπος φόρτισης είναι η επαγωγική φόρτιση μέσω ενός ειδικού πηνίου που βρίσκεται κάτω από το λεωφορείο λαμβάνοντας ενέργεια από επαγωγικά πηνία που βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια του δρόμου, στα άκρα ή στις στάσεις κατά μήκος της διαδρομής. Η τρίτη μέθοδος μοιάζει με την επαγωγική φόρτιση στο ότι δεν απαιτεί από τον οδηγό να αφήσει την καμπίνα του. Πρόκειται για ένα σύστημα στην οροφή του λεωφορείου το οποίο συνδέεται αυτόματα (παντογράφος) σε σταθμούς φόρτισης στην αφετηρία ή σε στάσεις του λεωφορείου. Η σύντομη αλλά ισχυρή φόρτιση που επιτυγχάνεται αρκεί για να συνεχιστεί το δρομολόγιο μέχρι το επόμενο σημείο φόρτισης επιτρέποντας έτσι την απρόσκοπτη λειτουργία καθ ‘όλη την διάρκεια της ημέρας, χωρίς περιορισμούς.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (5)

Ο τέταρτος τρόπος φόρτισης των μπαταριών είναι τα fuell cells. Αυτό σημαίνει ότι οι μπαταρίες εξακολουθούν να είναι ο κύριος πάροχος ενέργειας του συστήματος κίνησης, ωστόσο φορτίζουν μέσω fuel cells κατά την διάρκεια λειτουργίας του λεωφορείου. Η συγκεκριμένη μέθοδος εξομοιώνει το ηλεκτρικό λεωφορείο με ένα «συμβατικό» ντηζελοκίνητο από άποψη αποδοτικότητας. Το λεωφορείο τροφοδοτείται με υδρογόνο μια φορά την ημέρα στο αμαξοστάσιο και μπορεί να καλύψει έως και 300 χιλιόμετρα. Η έκδοση του Urbino με αυτή την τελευταία μέθοδο φόρτισης λανσάρεται επισήμως φέτος.

Το «ελληνικό» Urbino 12 Electric

Ανήκει στην τυπική κατηγορία 12-μετρων αστικών χαμηλοδάπεδων. Διαθέτει τρεις (3) δίφυλλες θύρες εισόδου και ηλεκτρική ράμπα στη μεσαία θύρα για τη διευκόλυνση επιβίβασης/αποβίβασης ΑΜΕΑ ενώ μπορεί να μεταφέρει τριάντα (30) καθήμενους επιβάτες.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (7)

Το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας του λεωφορείου αποτελείται από πέντε (5) συστοιχίες μπαταριών υψηλής ενεργείας 400kWh συνολικά. Η φόρτιση αυτού θα γίνεται μέσω φορητού ταχυφορτιστή 40kW ο οποίος θα είναι εγκατεστημένος στο αμαξοστάσιο φιλοξενίας. Το σύστημα πρόωσης αποτελείται από δύο (2) ηλεκτροκινητήρες συνολικής ισχύος 250 kW ενσωματωμένους επί τροχών στον οπίσθιο άξονα του λεωφορείου.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (9)

Η καμπίνα των επιβατών είναι εξοπλισμένη με σύστημα βεβιασμένου αερισμού (ανεμιστήρες) και φυσικού αερισμού (ανακλινόμενα παράθυρα), διαθέτει κλιματιστική μονάδα και θερμαντικά σώματα για τη διατήρηση θερμοκρασιακής ισορροπίας κατά τη λειτουργία. Τα καθίσματα είναι ανατομικά με επιφανειακή αντιβακτηριδιακή επεξεργασία, ο εσωτερικός φωτισμός γίνεται με σώματα LED ρυθμιζόμενης έντασης και οι επιβάτες έχουν πρόσβαση σε θύρες φόρτισης συσκευών USB. Σύστημα επιγονάτισης διευκολύνει την είσοδο και έξοδο.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (1)

Ο οδηγός έχει στη διάθεση του ειδικά σχεδιασμένη καμπίνα οδήγησης που εξασφαλίζει άριστη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση, εργονομία χειριστηρίων/ελέγχων και οδηγική άνεση. Διατάξεις αυτόματου ελέγχου τελευταίας γενιάς όπως το σύστημα ECAS για τη ρύθμιση των αναρτήσεων και το σύστημα EBS για το φρενάρισμα και την ευστάθεια εξασφαλίζουν τη άριστη οδηγική και επιβατική εμπειρία και ασφάλεια. Πλήρες σύστημα CCVT με κάμερες και κέντρο έλεγχου στο ταμπλό παρέχουν στον οδηγό την επιστασία της καμπίνας, της εισόδου/εξόδου των επιβατών αλλά και την ασφαλή κίνηση όπισθεν. Τέλος, το λεωφορείο είναι εξοπλισμένο με σύστημα πυρανίχνευσης πολλαπλών σημείων και όλα τα εξωτερικά φωτιστικά σώματα είναι τεχνολογίας LED.

Το Solaris Urbino 12 Electric στην Ελλάδα (12)

Πέραν των παραπάνω προδιαγραφών, η SOLARIS κατασκευάζει αστικά λεωφορεία απόλυτα προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των πελατών της, ενσωματώνοντας συστήματα, λειτουργίες και τεχνολογικές εξελίξεις που διασφαλίζουν βέλτιστες επιχειρησιακές επιδόσεις.

Τεχνικές Προδιαγραφές

    • Τύπος: Αστικό – χαμηλού δαπέδου τριών (3) θυρών διαρρύθμισης 2-2-2 (δίφυλλες)
    • Εξωτερικές ολικές διαστάσεις (μήκος x ύψος x πλάτος): 12,00 x 3,30 x 2,55 m
    • Μεταξόνιο: 5,90 m
    • Πρόβολοι (εμπρόσθιος / οπίσθιος): 2,70 m / 3,40 m
    • Γωνίες (προσέγγισης & διαφυγής): 7° (μοίρες)
    • Μέγιστος ύψος εισόδων: 320 mm (ή 250 mm με τη λειτουργία επιγονάτισης)
    • Πλάτος εισόδων: 1,35 m
    • Διατάξεις ΑΜΕΑ: Ηλεκτρική ράμπα αναπήρων (κεντρική θύρα)
    • Αριθμός καθισμάτων: 30
    • Τύπος καθίσματος επιβατών: Ster 8MU με αντιβακτηριδιακή επιφανειακή επεξεργασία
    • Εμπρόσθιος άξονας: ZF RL 82 EC με ανεξάρτητη ανάρτηση και αντιστρεπτική δοκό
    • Άξονας κίνησης (οπίσθιος): ZF AVE130 ηλεκτροκινητήρας/τροχό – 2x125kW μέγιστη ισχύς
    • Σύστημα φόρτισης: Plug-in
    • Μέγιστη ταχύτητα: 75 km/h
    • Φορτιστής: HELIOX – Fast DC 40 kW / 67 A mobile
    • Σύστημα αποθήκευσης ενέργειας: 5 συστοιχίες μπαταριών υψηλής ενεργείας 400kWh
    • Αυτόματα συστήματα ελέγχου (ανάρτηση / φρένα & ευστάθεια): Wabco ECAS / Knorr-Bremse EBS
    • Διαστάσεις ελαστικών: 275 / 70 R 22,5″
    • Σύστημα ψύξης (επιβατών): Konvekta UL 500EM (διάταξη front-box για τον οδηγό)
    • Σύστημα θέρμανσης (επιβατών): Θερμαντικά σώματα και φυσητήρες (x3) Διαχείριση HVAC: Wabco ATC
    • Προστασία από φωτιά: Σύστημα πυρανίχνευσης πολλαπλών σημείων
    • Φωτιστικά σώματα (έσω – έξω): Χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης LED
    • Πινακίδες προορισμού: εμπρός / δεξιά πλευρά / πίσω
    • Σύστημα επιτήρησης: CCVT Κάμερες (x3)

saloni_digital_ MAGAZINE INSIDE PAGES_2020-12_FINAL-03