Scania R & S : Ζήτω ο νέος βασιλιάς!

Χωρίς να καταργεί τις υπάρχουσες σειρές φορτηγών της P, G και R, η Scania λανσάρει τώρα μια εντελώς νέα γενιά φορτηγών που τοποθετείται στην κορυφή της γκάμας, θα αντικαταστήσει σταδιακά την R, προσθέτει την νέα επιλογή S ενώ θα αποτελέσει προάγγελο όσων αλλαγών δούμε αργότερα στα άλλα της φορτηγά

banner-google-news

Κείμενο:Κώστας Σκαρμαλιωράκης

Η μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Scania, στα 125 χρόνια της ιστορίας της, δεν μπορεί παρά να κρύβει κάτι μοναδικό, κάτι ξεχωριστό, μια μεγάλη έκπληξη για τους απανταχού θιασώτες της μάρκας. Στην νέα γενιά Scania, ο τελικός καταναλωτής μπορεί να βλέπει απλά το επόμενο φορτηγό του. Στην Scania ωστόσο δέκα χρόνια τώρα οραματίζονται και δουλεύουν σκληρά προκειμένου να κατασκευάσουν το «όχημα» που θα τους οδηγήσει σε αυξημένα επίπεδα μεριδίου αγοράς. Σασί, ανάρτηση, αμάξωμα και καμπίνα είναι εντελώς καινούργια και ως εκ τούτου αυτό που διακυβεύεται με το λανσάρισμα της νέας γενιάς είναι κάτι πολύ περισσότερο από τις επιδόσεις της μάρκας στον «στίβο» της αγοράς.

Πίσω από την νέα «βιτρίνα» – που μέχρι στιγμής η αισθητική της φαίνεται να διχάζει τις απόψεις- υπάρχουν νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες που σκοπό έχουν να  αυξήσουν την παραγωγικότητα και να μειώσουν το κόστος ιδιοκτησίας.

Η παραγωγή του νέου Scania ξεκινά άμεσα στο εργοστάσιο της μάρκας στο Σοντερτάλιε, αρχικά με εκδόσεις φορτηγών διεθνών μεταφορών και σταδιακά με εκδόσεις που θα καλύπτουν όλο το φάσμα του οδικού μεταφορικού έργου.

ΦΡΕΣΚΙΑ ΟΨΗ

Αναμφισβήτητα, το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του νέου φορτηγού είναι η επιβλητική σχεδίαση της καμπίνας, με την εντελώς νέα γκάμα σχετικών εκδόσεων καθώς και την ενσωμάτωση –για πρώτη φορά στην ναυαρχίδα φορτηγών Scania- ενός τύπου καμπίνας με εντελώς επίπεδο πάτωμα, με την ονομασία S-Cab. Κάπως έτσι προκύπτει και ο διαχωρισμός των φορτηγών σε R-series και S-series.

Όψη άμεσα αναγνωρίσιμη και προκλητικά επιβλητική, με ελάχιστα στοιχεία (όπως τα τετράγωνα φανάρια) να κάνουν την σύνδεση με το παρελθόν. Κάποια άλλα χαρακτηριστικά μάλιστα παραπέμπουν σε φορτηγά του ανταγωνισμού όπως για παράδειγμα τα skylights στην κορυφή της καμπίνας που τα είδαμε για πρώτη φορά στο νέο DAF XF. Η μάσκα μεγάλωσε και άλλο και οι γωνίες «λειάνθηκαν» με γνώμονα την βελτίωση της αεροδυναμικής, όπως για τον ίδιο λόγο επανασχεδιάστηκαν το σπόιλερ οροφής και τα κάθετα πτερύγια. Φυσικά η σχεδίαση μιας καμπίνας είναι πολύ περισσότερα από την αεροδυναμική. Ορατότητα, άνεση, εργονομία, απόβαρο και νομοθεσίες είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που έλαβαν υπόψη οι άνθρωποι της Scania κατά την εξέλιξη της νέας γενιάς.

Οι καμπίνες των νέων εκδόσεων R έχουν πλέον τρία αντί για τέσσερα σκαλοπάτια εισόδου ενώ υπάρχει και τούνελ κινητήρα ύψους 16 εκατοστών στο δάπεδο. Στην κορυφή της γκάμας τοποθετείται η σειρά S, με δύο επιλογές σε καμπίνες, τις S Sleeper Cab Normal και S Sleeper Highline, με επίπεδο δάπεδο και φυσικά διπλό κρεβάτι. Η σειρά S προορίζεται για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και ουσιαστικά αντικαθιστά την καμπίνα Topline, η οποία θα εξακολουθήσει να διατίθεται με την υπάρχουσα σειρά R.

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ Ο ΟΔΗΓΟΣ

Το ισχυρότερο «χαρτί» των φορτηγών Scania τα τελευταία 30 χρόνια είναι η θέση οδήγησης και αυτό φαίνεται να διατηρείται και να ενισχύεται περεταίρω στα νέα R και S. Η επανασχεδίαση του ταμπλό και οι δυνατότητες ρύθμισης των καθισμάτων προάγουν την εργονομία, την ευρυχωρία και το εύκολο πέρασμα του οδηγού προς τα δεξιά και προς την κουκέτα του. Σε όλες τις καμπίνες της νέας γενιάς φορτηγών Scania, η θέση οδήγησης έχει μετακινηθεί κατά 65 χιλιοστά πιο κοντά στο παρμπρίζ και κατά 20 χιλιοστά πιο κοντά στην πόρτα. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, αυτή η αλλαγή βελτιώνει την ασφάλεια, την ορατότητα και τους διαθέσιμους χώρους του οδηγού. Την ορατότητα βελτιώνουν επίσης οι μεγαλύτερες γυάλινες επιφάνειες, τα λεπτότερα πάνελς των θυρών και η επανασχεδίαση των κολώνων τύπου Α. Υπάρχει πλήρης γκάμα κατόπτρων ηλεκτρικώς ρυθμιζόμενα για την περιμετρική ορατότητα καθώς και πρόβλεψη για την τοποθέτηση καμερών μελλοντικά.

Σε όλες τις εκδόσεις καμπίνας έχει προβλεφθεί επιπλέον ωφέλιμο ύψος ενώ δεν κρύβεται η προσπάθεια του κατασκευαστή να προσδώσει μια αίσθηση πολυτέλειας με υλικά υψηλής ποιότητας και αντοχής, υπερπολυτελείς επενδύσεις και πλούσιο διάκοσμο.

Μεγάλη βελτίωση υπάρχει και σε επίπεδο αποθηκευτικών χώρων, τομέας που η υπάρχουσα γενιά R πάσχει σημαντικά. Το τελικό αποτέλεσμα σε κάθε καμπίνα σχεδιάζεται μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια ανάλογα τις ανάγκες και την χρήση. Μια μεγάλη γκάμα από ντουλάπια, θήκες και δίχτυα βρίσκονται στις εν δυνάμει επιλογές του πελάτη.

Στην καμπίνα τύπου S υπάρχει η δυνατότητα για δύο κρεβάτια πλάτους 80 εκ., με το κάτω κρεβάτι να μπορεί να επεκταθεί έως τα 100 εκ., αμφότερα εξοπλισμένα με κορυφαίας ποιότητας στρώμα. Προτεραιότητα εδώ έχει η άνετη διαβίωση του οδηγού στις διεθνείς μεταφορές για αυτό και οι συγκεκριμένες καμπίνες έχουν μέχρι και έξτρα ηχομόνωση για πιο ξεκούραστες νύχτες στην κουκέτα. Για τον ίδιο λόγο το σύστημα κλιματισμού δουλεύει αποδοτικότερα και λιγότερη ενέργεια σημαίνει λιγότερο καύσιμο.

ΑΝΕΣΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Η Scania έχει φροντίσει και για την διασκέδαση-ενημέρωση του οδηγού με ένα πληρέστατο σύστημα Infotainment που περιλαμβάνει ένα μεγάλο αριθμό βασικών και προαιρετικών στοιχείων σχετικού εξοπλισμού. Οθόνες 5 ή 7 ιντσών, διακόπτες χειρισμού επί μέρους λειτουργιών στο τιμόνι, έξοδοι AUX και USB είναι μερικά μόνο από όσα μπορεί να εκμεταλλευτεί ο οδηγός του νέου Scania.

Καινοτομία στην κατηγορία αποτελούν οι πλευρικοί αερόσακοι τύπου κουρτίνας που είναι τοποθετημένοι στην οροφή της καμπίνας και αυξάνουν κατακόρυφα το επίπεδο παθητικής ασφάλειας, ειδικά στις περιπτώσεις ανατροπής του φορτηγού. Η ασφάλεια των επιβατών θωρακίζεται και με μια σειρά άλλων στοιχείων παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας, με πολλά ηλεκτρονικά συστήματα προειδοποίησης κινδύνων να διατίθενται στον βασικό και προαιρετικό εξοπλισμό του φορτηγού.

Αρκετά διαφορετικό φαίνεται να είναι και το «στήσιμο» του φορτηγού με στόχο την βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και της αίσθησης που φτάνει στα χέρια του οδηγού. Υπάρχουν, χαμηλότερο κέντρο βάρους για μεγαλύτερη σταθερότητα στις στροφές και στο φρενάρισμα πανικού, αλλά χωρίς «εκπτώσεις» στην άνεση. Σε συνδυασμό με το εξελιγμένο σύστημα πέδησης και την τοποθέτηση του εμπρόσθιου άξονα ακόμα πιο μπροστά, ένα τυπικό 40άτονο φορτηγό της νέας γενιάς μπορεί να ακινητοποιηθεί σε απόσταση μικρότερη κατά 5%, όταν κινείται με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα.

Μια σημαντική αλλαγή επίσης είναι η ηλεκτρουδραυλική λειτουργία των κατευθυντήριων αξόνων, που αύξησε την γωνία στριψίματος από τις 14 στις 19 μοίρες και μείωσε το βάρος του άξονα κατά 30 κιλά.

ΓΝΩΣΤΑ ΜΗΧΑΝΙΚΑ

Στα μηχανικά μέρη, καινοτομίες του Σουηδού κατασκευαστή έρχονται να εξασφαλίσουν οικονομία καυσίμου άνω του 3%, που φτάνει και το 5% χάρη στις βελτιώσεις στην αεροδυναμική της νέας καμπίνας. Οι ήδη γνωστοί 13λιτροι (6κύλινδρος εν σειρά) και 16λιτροι (V8) Euro 6 κινητήρες θα εφοδιάζουν και τις εκδόσεις της νέας γενιάς φορτηγών R και S.  Ο μεγάλος σε χωρητικότητα κινητήρας διατίθεται σε εκδόσεις 520,580 και 730 ίππων ενώ ο μικρότερος σε εκδόσεις 370, 410, 450 και 500 ίππων. Η έκδοση των 500 ίππων αποτελεί νέα επιλογή στην γκάμα και πληροί τις προδιαγραφές ρύπων μόνο με το σύστημα SCR. Με βελτιώσεις έρχονται και τα αυτοματοποιημένα κιβώτια ταχυτήτων Scania Opticruise, που πλέον, σε αντίθεση με τα συμβατικά συγχρονιζέ κιβώτια φροντίζουν για πιο ομαλές και ταχύτερες εναλλαγές σχέσεων.

Για την νέα γενιά φορτηγών Scania θα μπορέσουμε να πούμε σύντομα περισσότερα, όταν φτάσει το φορτηγό στη χώρα μας και θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε από κοντά.

Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!