Scania – Bauma 2019 : Βιωσιμότητα & τεχνολογία αιχμής

Με "όπλο" την εργοταξιακή σειρά φορτηγών XT, ενημερωμένες σειρές κινητήρων DC09 και DC13 για εξοικονόμηση καυσίμου έως και 2% καθώς και τους κινητήρες V8 να γιορτάζουν τα 50 χρόνια, η Scania ετοιμάζει "βροντερό" παρόν στη φετινή Bauma.

banner-google-news

Στόχος της Scania είναι να εμπνεύσει και να κάνει τη διαφορά στην πολύπλευρη βιομηχανία των κατασκευαστικού κλάδου και των εργοταξίων, με επίκεντρο τη βιωσιμότητα «εδώ και τώρα» χωρίς ωστόσο να υποβαθμίζει την παραγωγικότητα ή την κερδοφορία. Στην σουηδική κατασκευάστρια εταιρία πιστεύουν ότι, παρά την μεγάλη τάση και την ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν πολλά ακόμα να προσφέρουν. Για αυτό, με πέντε συνολικά φορτηγά θα δείξουν στο κοινό της Bauma τα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης των κινητήρων αυτών μέσω των βελτιωμένων λύσεων της σειράς κινητήρων DC13 καθώς και τη δυνατότητά τους να «καίνε» μέχρι και υδρογονοκατεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO).

17102-108

Μια αντιπροσωπευτική γκάμα φορτηγών XT με μεικτά βάρη έως και 66 τόνους, σε διαμορφώσεις αξόνων 8×4 θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον στο περίπτερο της Scania. Η εξειδικευμένη αυτή σειρά φορτηγών για τον κατασκευαστικό κλάδο λανσαρίστηκε το 2017 και αποτελεί την αιχμή του δόρατος της Scania, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εξαιρετική απόδοση και στην οικονομία.

Στο επίκεντρο το XT

Παράλληλα με το λανσάρισμα της νέας σειράς χωματουργικών, η Scania παρουσίασε νέα χαρακτηριστικά και λύσεις που σχετίζονται με εφαρμογές στο εργοτάξιο, όπως είναι η νέα δίφυλλη παραβολική ανάρτηση για τους εμπρός άξονες, με ικανότητα φόρτισης 9 τόνων, της οποίας οι σούστες έχουν πάχος 33 εκατοστών! Άξονες, αντιστρεπτικές και το γενικότερο «στήσιμο» του πλαισίου είναι εντελώς καινούργια. Τελευταία, ο κατασκευαστής έχει προσθέσει περισσότερα εξαρτήματα βαρέως τύπου (νέος εμπρόσθιος άξονας, νέους τροχούς, νέα γρανάζια αξόνων, νέο κιβώτιο ταχυτήτων) για τις κατασκευαστικές εφαρμογές με στόχο την αύξηση του ωφέλιμου φορτίου μέχρι και τους 50 τόνους.

17101-177

Οι Σουηδοί φρόντισαν να προσδώσουν στην σειρά XT μια ξεχωριστή εμφάνιση, σκληροτράχηλη έως και επιθετική που έχει ως κύρια χαρακτηριστικά τον «heavy duty» μεταλλικό προφυλακτήρα, την διαφορετική μάσκα και τους νέους καθρέπτες που με την δομή τους καθίστανται περισσότερο ανθεκτικοί. Οι εκδόσεις χωματουργικών που βασίζονται στο XT είναι διαθέσιμες με μια πλήρη γκάμα εκδόσεων αναφορικά με τις καμπίνες καθώς μπορούν να συνδυάσουν όλους τους τύπους καμπίνας ημέρας και νυκτός των P, G, R και S, ανεξάρτητα από την επιλογή του κινητήρα. Ειδικοί χώροι για μικροαντικείμενα ή για την ξεκούραση του οδηγού έχουν προβλεφθεί στο εσωτερικό όλων των τύπων καμπίνας ενώ ένα παράθυρο που έχει σχεδιαστεί στην πλάτη της καμπίνας επιτρέπει την άμεση επόπτευση του οχήματος.

Υβριδικές εκδόσεις

Εν τω μεταξύ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει μια έκδοση Scania G 410 με υπερκατασκευή αναμεικτήρα που πρόκειται να εκτεθεί στο περίπτερο του κατασκευαστή. Το φορτηγό κινείται με τη βοήθεια ενός 13λιτρου κινητήρα που μπορεί να λειτουργήσει με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) και με βιοαέριο ενώ ο κάδος των 8 κ.μ. του μίξερ της ιταλικής CIFA περιστρέφεται με τη βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα. Σύμφωνα με την εταιρία, αυτό το υβριδικό φορτηγό σκυροδέματος μπορεί να λειτουργήσει με λιγότερους θορύβους και εκπομπές ρύπων, κάτι που είναι σημαντικό για νέες κατασκευαστές που γίνονται σε αστικό περιβάλλον.

17102-124

Παρόμοια υβριδικά φορτηγά, που αποτελούν εξαιρετικές λύσεις για εργασίες στις μεγαλουπόλεις, είναι διαθέσιμα από τη Scania, τόσο μέσα από τη σειρά XT αλλά και άλλες σειρές, για όσους επιθυμούν μια λιγότερο δυναμική εξωτερική προσέγγιση.

Ανανέωση στους κινητήρες

Η Scania προσφέρει εννέα διαφορετικούς κινητήρες που κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως HVO, βιοντήζελ, βιοαέριο ή βιοαιθανόλη και που μειώνουν την εκπομπή CO2 έως και κατά 90%. Η απόδοση των εν λόγω μηχανικών συνόλων, που πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6, κυμαίνεται από τους 280 έως τους 580 ίππους. Ακόμα και οι κινητήρες V8 έχουν «προσαρμοστεί» στα δεδομένα της εποχής για λιγότερες εκπομπές ρύπων καθώς μπορούν εναλλακτικά να λειτουργήσουν και με καύσιμο HVO.

Scania G 360 6x2 rear-steer, Concrete mixer Ekerö, Sweden Photo: Gustav Lindh 2017

Επεμβάσεις ανανέωσης έχει δεχθεί η 13λιτρος κινητήρας DC13 που προσφέρεται σε εκδόσεις ισχύος των 370, 410, 450 και 500 ίππων. Φέρει τεχνολογία SCR για την μετεπεξεργασία των καυσαερίων καθώς και υπερσυμπιεστές σταθερής γεωμετρίας. Σύμφωνα με τη Scania, η αποδεδειγμένη αξιοπιστία τους θα αυξήσει την παραγωγικότητα και το χρόνο λειτουργίας όσων τον επιλέξουν ενώ καθόλου αμελητέα δεν είναι η περεταίρω εξοικονόμηση καυσίμου κατά 2%. Το τελευταίο αυτό στοιχείο αποτελεί χαρακτηριστικό και του μικρότερου κινητήρα DC9 και είναι αποτέλεσμα της εκτεταμένης ρύθμισης των μηχανικών της Scania και των επεμβάσεων που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων μεταβλητές αντλίες ψύξης, μεταβλητή αντλία τιμονιού και τροποποιήσεις στις πολλαπλές εισαγωγής και εξαγωγής καθώς και στα περιβλήματα του στροβίλου που θα αυξήσουν την παλμική ενέργεια και θα δώσουν ταχύτερη απόκριση.

17068-073

Έμφαση δόθηκε και στη μείωση της εσωτερικής τριβής, με αλλαγές στα έμβολα και στους δακτυλίους ενώ αυξημένοι είναι οι ρυθμοί συμπίεσης καθώς και οι μέγιστες πιέσεις κυλίνδρων. Τέλος, η σειρά DC13 έχει πλέον μια ακόμα ευρύτερη καμπύλη ροπής κάτι που θα επιτρέψει ταχύτερους άξονες και θα αναπτύξει ακόμα περισσότερο τη φιλοσοφία της Scania για όσο το δυνατόν υψηλότερη ροπή σε όσο τον δυνατόν χαμηλότερο φάσμα περιστροφής.

Στην κορυφή της γκάμας κινητήρων βρίσκεται φυσικά ο 8κύλινδρος V8 κινητήρας-θρύλος, που φέτος γιορτάζει τα 50 χρόνια παρουσίας του. Η εντελώς νέα γενιά του, προδιαγραφών Euro 6 παρουσιάστηκε το 2017, είναι διαθέσιμη σε εκδόσεις ισχύος των 520, 580 και 650 ίππων, που συμπληρώνουν την έκδοση των 730 ίππων της παλιάς γενιάς. Ο εν λόγω κινητήρας εξασφαλίζει εξοικονόμηση καυσίμου από 7 έως 10% για τους χρήστες που έχουν οχήματα με υψηλά βάρη και χρειάζονται υψηλότερες μέσες ωριαίες ταχύτητες.

Interior of a Scania G-series XT Södertälje, Sweden Photo: Göran Wink 2017