ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Ηλεκτρικά Φορτηγά Διεθνών Μεταφορών

Ποιο είναι το μέλλον των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων;

banner-google-news

Πολύ ακριβό, πολύ μικρή αυτονομία, πολύ βαρύ. Αυτοί είναι οι τρεις συνηθισμένοι μύθοι για τα φορτηγά που λειτουργούν με μπαταρίες, οι οποίοι είναι στην καλύτερη περίπτωση, ανακριβείς και, στη χειρότερη, εντελώς λανθασμένοι.

Η μεταφορά με ηλεκτρικά φορτηγά μπαταρίας δεν είναι πια όνειρο: οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών εστιάζουν τώρα στο να φέρουν ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία στη μαζική αγορά για όλα τα τμήματα οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων αποστάσεων. Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο αν τα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά υπερτερούν των φορτηγών με κυψέλες καυσίμου. Και οι δύο τεχνολογίες θα παραμείνουν ακριβότερες από τις αντίστοιχες ντίζελ για τα επόμενα χρόνια ενώ το πλεονέκτημα ενός ηλεκτρικού φορτηγού με μπαταρία από άποψη κόστους λειτουργίας θα αυξηθεί με την αύξηση των χιλιομέτρων. Υπολογίζεται ότι τα ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων με μπαταρία, με αυτονομία 800 χλμ. πιθανότατα θα φτάσουν στην ισοτιμία κόστους με το ντίζελ ήδη από το 2025, εάν υπάρχουν τα σωστά κίνητρα πολιτικής.

shutterstock_571188604

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ & ΩΦΕΛΙΜΟ ΦΟΡΤΙΟ

Όπως αποδεικνύεται, τα φορτηγά δεν χρειάζονται αυτονομία χιλιάδων χιλιομέτρων για να εκτελέσουν τη δουλειά τους. Σχεδόν το 80% της οδικής εμπορευματικής δραστηριότητας στην Ευρώπη εκτελείται σε ταξίδια κάτω των 800 χλμ. Δεδομένου ενός πυκνού δικτύου υποδομής φόρτισης στο εγγύς μέλλον, τα ηλεκτρικά φορτηγά θα μπορούν να επαναφορτίζονται κατά τις υποχρεωτικές περιόδους ανάπαυσης του οδηγού. Και με τις συνεχείς βελτιώσεις στην πυκνότητα ενέργειας της μπαταρίας, τα ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων θα χάσουν λιγότερο από μισό τόνο ωφέλιμου φορτίου έως το 2025.

Αυτό δεν σημαίνει ότι το υδρογόνο δεν θα είναι μέρος της λύσης για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές βαρέως τύπου. Σε ορισμένες εφαρμογές, τα φορτηγά κυψελών καυσίμου μπορεί να επωφεληθούν από πλεονεκτήματα αυτονομίας, ευελιξίας ή κόστους.

Electronic TIR_cropΌσον αφορά τη δημόσια φόρτιση για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, η Daimler Truck, η TRATON GROUP και ο όμιλος Volvo υπέγραψαν ήδη δεσμευτική συμφωνία για τη σύσταση κοινοπραξίας. Η κοινοπραξία αυτή προβλέπει την ανάπτυξη και λειτουργία ενός δημόσιου δικτύου φόρτισης υψηλής απόδοσης για βαριά ηλεκτρικά φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και τουριστικά λεωφορεία στην Ευρώπη. Το δίκτυο φόρτισης αυτών των τριών εταίρων θα είναι διαθέσιμο σε διαχειριστές στόλων στην Ευρώπη ανεξαρτήτως μάρκας.

Στόχος του έργου «High-Performance Charging in Long-Haul Truck Transport» (HoLa), με τη συμμετοχή της Daimler Truck και υπό την αιγίδα της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), είναι ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία μιας εκλεκτής υποδομής φόρτισης υψηλής απόδοσης για τα ηλεκτρικά φορτηγά μπαταρίας για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Δύο σταθμοί φόρτισης υψηλής απόδοσης με το σύστημα Megawatt Charging System (MCS) πρόκειται να κατασκευαστούν σε τέσσερις τοποθεσίες στη Γερμανία και να δοκιμαστούν σε πραγματικές εφαρμογές. Στο έργο συμμετέχουν διάφοροι άλλοι εταίροι της κοινοπραξίας από τη βιομηχανία και την έρευνα.


Mercedes-Benz Trucks 

Το eActros LongHaul, με αυτονομία περίπου 500 χιλιόμετρα, με μία φόρτιση της μπαταρίας, έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε μαζική παραγωγή το 2024. Τα πρώτα πρωτότυπα οχήματα του φορτηγού 40 τόνων υποβάλλονται ήδη σε εσωτερικές δοκιμές και οι μηχανικοί της Mercedes-Benz Trucks προγραμματίζουν να ξεκινήσουν φέτος δοκιμές του ηλεκτρικού φορτηγού στο δημόσιο οδικό δίκτυο.

Shaping the „NOW & NEXT“ Shaping the „NOW & NEXT“

Μια νέα παγκόσμια αρθρωτή αρχιτεκτονική πλαισίου, το λεγόμενο ePowertrain θα αποτελέσει την τεχνολογική βάση όλων των μεσαίων και βαρέων ηλεκτροκίνητων φορτηγών που θα παράγονται από την Daimler Trucks, είτε αυτά θα τροφοδοτούνται αποκλειστικά από μπαταρίες είτε σε συνδυασμό με την τεχνολογία κυψελών υδρογόνου. Με το ePowertrain, ο όμιλος σχεδιάζει να επιτύχει συνέργειες και οικονομίες κλίμακας για όλα τα σχετικά οχήματα και αγορές, εξασφαλίζοντας πρωτίστως υψηλά επίπεδα αποδοτικότητας και αντοχής.

Mit dem Mercedes-Benz GenH2 Truck präsentiert Daimler Trucks sein Konzept für ein brennstoffzellenbetriebenes Langstreckenfahrzeug für flexible und anspruchsvolle Einsätze mit Blick auf Strecken, Entfernungen und Nutzlast. Start der Serienproduktion ist für die zweite Hälfte der 2020er Jahre geplant. With the Mercedes-Benz GenH2 Truck Daimler Trucks presents its concept for a fuel cell powered long-haul vehicle for flexible and demanding operations in terms of routes, distances and payload. Series production start of the GenH2 truck is planned for the second half of the 2020s.

Το eActros LongHaul θα προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης υψηλής απόδοσης – το λεγόμενο «megawatt charging».


MAN Truck & Bus 

Στις αρχές του 2024 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή των ηλεκτρικών, βαρέων φορτηγών της MAN Truck & Bus, με τον κατασκευαστή να παρουσιάζει αυτό το διάστημα τη νέα, εξηλεκτρισμένη οικογένεια TG σε πρωτότυπο αλλά ουσιαστικά τελικό στάδιο.Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της γενιάς είναι η δυνατότητά του για μελλοντική φόρτιση μεγαβάτ. Η ABB E-mobility, κορυφαίος παγκόσμιος πάροχος λύσεων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στοχεύει να φέρει την τεχνολογία φόρτισης μεγαβάτ στην αγορά τα επόμενα τρία χρόνια. Έτσι, η επιχειρησιακή ικανότητα των βαρέων φορτηγών μεγάλων αποστάσεων θα αυξηθεί, με την ημερήσια αυτονομία να κυμαίνεται μεταξύ 600 και 800 χλμ.

eTrucks LongHaul (4)

Εκτός από την επιτάχυνση της αύξησης της ηλεκτρικής κινητικότητας, ο κατασκευαστής εντείνει την έρευνά του για την κινητικότητα υδρογόνου. Για το σκοπό αυτό, ο Βαυαρός υπουργός-πρόεδρος Markus Söder και ο υπουργός Οικονομικών της Βαυαρίας Hubert Aiwanger παρουσίασαν δέσμευση χρηματοδότησης 8,5 εκατομμυρίων ευρώ για το έργο «Βαυαρικός Στόλος» (Bayernflotte). Το 2024, τα φορτηγά MAN με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου πρόκειται να αποδείξουν την καταλληλότητά τους σε πέντε πελάτες στη Βαυαρία ενώ τέτοια φορτηγά αναμένεται να χρησιμοποιηθούν σε επιλεγμένους τομείς εφαρμογής και μόνο όταν θα υπάρχει επαρκές «πράσινο» υδρογόνο και η αντίστοιχη υποδομή, κάτι που θα συμβεί πολύ μετά το 2030 σύμφωνα με τους ανθρώπους της MAN.

eTrucks LongHaul (3)


Volvo Trucks 

Η Volvo Trucks παρουσιάζει τώρα ένα νέο φορτηγό μηδενικών εκπομπών ρύπων, που εκπέμπει μόνο υδρατμούς, παράγει τη δική του ηλεκτρική ενέργεια και έχει αυτονομία έως και 1.000 km. Αυτό γίνεται εφικτό με κυψέλες καυσίμου που τροφοδοτούνται από υδρογόνο και η Volvo Trucks έχει ήδη αρχίσει να δοκιμάζει οχήματα χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία.

«Αναπτύσσουμε αυτήν την τεχνολογία εδώ και μερικά χρόνια και είναι υπέροχο να βλέπουμε τα πρώτα φορτηγά να τρέχουν με επιτυχία στην πίστα δοκιμών. Ο συνδυασμός μπαταρίας και ηλεκτρικής κυψέλης καυσίμου θα επιτρέψει στους πελάτες μας να εξαλείψουν πλήρως τις εκπομπές καυσαερίων CO2 από τα φορτηγά τους, ανεξάρτητα από τις εργασίες μεταφοράς», λέει ο Roger Alm, Πρόεδρος της Volvo Trucks.

eTrucks LongHaul (6)

Τα ηλεκτρικά φορτηγά κυψελών καυσίμου θα έχουν λειτουργική εμβέλεια συγκρίσιμη με πολλά φορτηγά ντίζελ –έως 1000 km– και χρόνο ανεφοδιασμού λιγότερο από 15 λεπτά. Το συνολικό βάρος μπορεί να είναι περίπου 65 τόνοι ή και μεγαλύτερο, και οι δύο κυψέλες καυσίμου έχουν την ικανότητα να παράγουν 300 kW ηλεκτρικής ενέργειας αντί το όχημα να φορτίζεται από εξωτερική πηγή.

Τα πιλοτικά προγράμματα για πελάτες θα ξεκινήσουν σε λίγα χρόνια από τώρα και η εμπορευματοποίηση σχεδιάζεται για το τελευταίο μέρος αυτής της δεκαετίας.

eTrucks LongHaul (5)

Οι κυψέλες καυσίμου θα προμηθεύονται από την cellcentric – την κοινοπραξία μεταξύ του Ομίλου Volvo και της Daimler Truck AG. Η Cellcentric θα κατασκευάσει μια από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις παραγωγής σειρών κυψελών καυσίμου στην Ευρώπη, ειδικά σχεδιασμένη για βαρέα οχήματα.


Scania Trucks 

Η Scania εισάγει πλήρεις λύσεις βασισμένες στην ηλεκτροκίνηση για περιφερειακές μακρινές αποστάσεις. Με ισχύ, εμβέλεια και ικανότητα φόρτισης για αβίαστα καθημερινές λειτουργίες. Η νέα γενιά, που διατίθεται με καμπίνες κρεβατιού R ή S, αποτελεί μέρος μιας ολοκληρωμένης λύσης που θα ανοίξει την πόρτα στο ηλεκτρικό τοπίο των μεταφορών για μεγάλο αριθμό πελατών και εφαρμογών. Με εγκατεστημένες μπαταρίες 624 kWh, η Scania παρέχει τα μέσα για μια σημαντική αλλαγή όσον αφορά τα ηλεκτρικά φορτηγά και τη λειτουργικότητά τους σε περιφερειακές επιχειρήσεις μεγάλων αποστάσεων.

eTrucks LongHaul (8)

«Αυτή η εισαγωγή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό ορόσημο για εμάς και για τους συνεργάτες μας», λέει ο Christian Levin, Διευθύνων Σύμβουλος της Scania. «Αυξάνουμε τώρα τη γκάμα μας σε κάθε διάσταση, προσφέροντας νέες ευκαιρίες για μια τεράστια γκάμα πελατών και για ολόκληρο το οικοσύστημα μεταφορών. Αυτά τα φορτηγά αποτελούν μέρος λύσεων που περιέχουν όλες τις δυνατότητες που ζητά μια βιομηχανία μεταφορών που λαχταρά για ηλεκτροκίνηση».

Με τα νέα φορτηγά Scania, οι πελάτες θα μπορούν να χειρίζονται άκαμπτα πλαίσια ή συνδυασμούς τράκτορα-ρυμουλκούμενου ενώ οι αποστάσεις ποικίλλουν ανάλογα με το βάρος, τη διαμόρφωση και την τοπογραφία. Για παράδειγμα ένας τράκτορας 4×2 με έξι μπαταρίες μπορεί να αναμένει έως και 350 χλμ. αυτονομίας μεταξύ κάθε φόρτισης, με μέση ταχύτητα 80 km/h στους αυτοκινητόδρομους. Η δυνατότητα φόρτισης κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής ανάπαυσης των 45 λεπτών του οδηγού θα αυξήσει φυσικά το εύρος λειτουργίας.

eTrucks LongHaul (2)

Η δυνατότητα φόρτισης είναι έως 375 kW, πράγμα που σημαίνει ότι μια ώρα φόρτισης θα προσθέσει περίπου 270 έως 300 χλμ. αυτονομίας, κατά κανόνα. Το επίπεδο συνεχούς ισχύος εξόδου για ένα Scania 45 R ή S είναι 410 kW (που ισοδυναμεί με περίπου 560 ίππους). Τα νέα ηλεκτρικά φορτηγά Scania μπορούν πλέον να παραγγελθούν ενώ η παραγωγή θα ξεκινήσει το 4ο τρίμηνο του 2023.