Ο Πειραιάς στην έκτη θέση των λιμανιών της Ευρώπης

banner-google-news

Στην έκτη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης, με βάση τον δείκτη ελκυστικότητας για επενδύσεις σε logistics (European Port Logistics Opportunity Index – EPLOI), που ανέπτυξε η εταιρεία συμβούλων ακινήτων Savills, βρίσκεται ο Πειραιάς.

Επιπλέον, κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση ενοικίων στις αποθήκες για την τελευταία τριετία αφού έφτασε το 20%. Ο δείκτης EPLOI «ζυγίζει» στοιχεία της αγοράς ακινήτων, της ευρύτερης οικονομίας και των υποδομών με στόχο να εντοπίσει την πορεία ανάπτυξης κόμβων του παγκόσμιου εμπορίου και τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην ευρωπαϊκή αγορά logistics (αποθήκες, κ.α.).

Στην έρευνα της Savills, στην οποία δεν λαμβάνονται υπόψη οι όποιες επιπτώσεις από τον κοροναϊό, επισημαίνεται πως οι επενδύσεις της Κίνας, όχι μόνο στον λεγόμενο «Νέο Δρόμο του Μεταξιού», στον οποίο περιλαμβάνεται και ο Πειραιάς, έχουν προκαλέσει αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

«Οι μεγάλες κινεζικές επενδύσεις στον Πειραιά έχουν δημιουργήσει νέους δρόμους για το εμπόριο προς την Κεντρική και Νότια Ευρώπη, μέσω των οποίων έχει μειωθεί ο χρόνος μεταφοράς των εμπορευμάτων προς και από την Κίνα κατά 8 – 9 ημέρες, σε σύγκριση με τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης» αναφέρεται, με βάση και στοιχεία της εταιρείας συμβούλων EY.

«Ο Πειραιάς είναι πλέον το έκτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης και τα ενοίκια για αποθήκες έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία τριετία» προστίθεται. Πάντως, το λιμάνι του Πειραιά πέρασε στην πρώτη πεντάδα της Ευρώπης με βάση τον όγκο εμπορευματοκιβωτίων (TEU) που διαχειρίστηκε το 2019.

Στην έκθεση προστίθεται πως παρά την αύξηση των ενοικίων την τελευταία τριετία «οι τιμές παραμένουν ελκυστικές με τις αποδόσεις για τις καλές αποθήκες στο 8,5%, πιεσμένες κατά 75 μονάδες βάσης σε σύγκριση με το προηγούμενο δωδεκάμηνο». Ο Πειραιάς παρουσίασε και τη μεγαλύτερη αύξηση ενοικίων στον τομέα των logistics την τελευταία τριετία που έφτασε το 20%, όπως προαναφέρθηκε, ενώ ακολουθούν η Βαρκελώνη με 14%, η Βαλένθια με 13% και η Χάβρη 13%.

Ο Πειραιάς αντιμετωπίζει και ανταγωνισμό από τη στεριά καθώς η κινεζική πόλη Chengdu είναι πλέον συνδεδεμένη σιδηροδρομικά με το Lodz στην Πολωνία με περίπου 50 εμπορευματικές αμαξοστοιχίες να κάνουν τη διαδρομή κάθε μήνα. Στην έκθεση της Savills επισημαίνεται πως το Πεκίνο επιδιώκει να επεκτείνει την πρωτοβουλία BRI (Belt & Road Initiative) μέχρι το Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης. Το 2017 οι άμεσες ξένες επενδύσεις της Κίνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση έφτασαν τα 30 δισ. ευρώ, με τα 12,25 δισ. να αφορούν την εξαγορά της Logicor. Οι αναλυτές της Savills προβλέπουν πως τα κινεζικά κεφάλαια θα εξακολουθήσουν να στοχεύουν σε απόκτηση ακινήτων και εταιρειών στον τομέα των logistics.

Η κατάταξη των ευρωπαϊκών λιμένων με βάση τον δείκτη EPLOI της Savills

  • Rotterdam (NL) 100.00
  • Barcelona (ES) 94.33
  • Valencia (ES) 89.93
  • Antwerp (BE) 84.14
  • Hamburg (GE) 79.83
  • Piraeus (GR) 78.84 
  • Sines (PT) 77.26
  • Algeciras (ES) 76.41
  • Gdańsk (PL) 74.66
  • Le Havre (FR) 73.30
  • Genoa (IT) 70.52
  • Felixstowe (UK) 67.77
  • Gothenburg (SW) 67.62
  • Bremerhaven (GE) 66.55
  • Gioia Tauro (IT) 62.76