MAN Truck & Bus – Busworld preview : Λεωφορεία με καινοτομίες!

Μια γεύση από το πώς θα διαμορφωθεί η γκάμα λεωφορείων MAN και Neoplan στα επόμενα χρόνια, είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε πρόσφατα στο Μόναχο, προσκεκλημένοι του γερμανικού ομίλου.

banner-google-news

Κείμενο : Τάκης Δενάζης Φωτογραφίες MAN Truck & Bus

Οδηγήσαμε τα λεωφορεία του άμεσου μέλλοντος, συνομιλήσαμε με τους ανθρώπους της εταιρίας και μάθαμε για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θα παρουσιάσει ο κατασκευαστής στην προσεχή «Busworld 2019» (18-23 Οκτωβρίου) προκειμένου να αναβαθμίσει την παρουσία του στην αγορά του λεωφορείου, προς όφελος, φυσικά, των πελατών του.

P_TGX_038

Καθώς ο όγκος της κυκλοφορίας στις πόλεις αυξάνεται διαρκώς, ο κόσμος των αστικών μεταφορών αλλάζει και αυτός, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις όλο και μεγαλύτερες προκλήσεις. Οι κατασκευαστές οχημάτων και πιο συγκεκριμένα λεωφορείων ψάχνουν και αυτοί τις ιδανικές λύσεις αστικής, μαζικής μετακίνησης, σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και απαιτητικό περιβάλλον. Η νέα γενιά λεωφορείων Lion’s City -με δυνατότητα προσαρμογής στις ιδιαίτερες απαιτήσεις κάθε πελάτη ξεχωριστά- αποτελεί την απάντηση της MAN σε αυτή την πρόκληση. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία οχημάτων που ενσωματώνει διαφορετικούς τύπους κίνησης και με σχεδιασμό που έχει στόχο να καλύψει τις απαιτήσεις των μελλοντικών τεχνολογιών.

Με κινητήρα πετρελαίου

Στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις του νέου Lion’s City, η γραμμή κίνησης ενσωματώνει τον ελαφρύτερο κινητήρα D1556 LOH, που πληροί ήδη το πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 6d το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου του 2019. Ο εξαιρετικά αποδοτικός, 9λιτρος κινητήρας είναι διαθέσιμος σε τρία επίπεδα ισχύος των 280, 330 και 360 ίππων. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης μπορεί επίσης να συμπληρωθεί προαιρετικά με το MAN EfficientHybrid, ένα σύστημα που αφενός μειώνει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου (κατά 16% περίπου) και τις εκπομπές ρύπων και αφετέρου εξασφαλίζει αθόρυβη λειτουργία στις στάσεις των λεωφορείων και τα φανάρια. Σε συνδυασμό με ένα νέο σύστημα θυρών, αυξημένα διαστήματα συντήρησης και ενσωμάτωση εξαρτημάτων χαμηλής συντήρησης, υπολογίζεται ότι το κόστος του κύκλου ζωής του λεωφορείου έχει μειωθεί έως και κατά 8%.

Empty asphalt road through modern city in shenzhen, China

Με κινητήρα αερίου

Ως ηγέτιδα δύναμη της αγοράς αστικών λεωφορείων αερίου στην Ευρώπη, η MAN επεκτείνει τη σχετική γκάμα της με το νέο Lion’s City G. Το συγκεκριμένο αστικό λεωφορείο έρχεται με μια πλήρως ανασχεδιασμένη σειρά κινητήρων Ε18, που, σε σύγκριση με την απελθούσα γενιά, προσφέρει υψηλότερη ροπή σε πιο χαμηλές στροφές και πιο κόμπακτ σχεδιασμό. Όπως και με τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, έτσι και εδώ μπορεί να συνδυαστεί το σύστημα MAN Efficienthybrid, για μέγιστη αποδοτικότητα κόστους.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το λεωφορείο που τροφοδοτείται με φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει την οικονομικότερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον λύση, για δημόσιες μεταφορές απαλλαγμένες από CO2.

9 (Medium)(4)

Νέο αρθρωτό

Εν τω μεταξύ η MAN ετοίμασε και θα παρουσιάσει στην προσεχή Busworld το νέο Lion’s City 19, προσθέτοντας στο χαρτοφυλάκιό της μια ακόμα οικονομικά ελκυστική λύση για κυκλοφορία εντός της πόλης. Πρόκειται για ένα αρθρωτό λεωφορείο μήκους 18,75 μέτρων, με τυπική διαμόρφωση καμπίνας 49 θέσεων, που θα διατεθεί με κινητήρες πετρελαίου (D1556 LOH, 360 ίππων) και αερίου αλλά και προαιρετικά σε συνδυασμό με το MAN EfficientHybrid.

Στον προαιρετικό εξοπλισμό του λεωφορείου -αλλά και σε όλα τα λεωφορεία από το 2020- συμπεριλαμβάνεται ένα νέο σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, με κάμερες που ελέγχουν διαρκώς και ενημερώνουν σχετικά τον οδηγό για τυχόν εμπόδια εμπρός και πλευρικά του οχήματος, συμπεριλαμβανομένων και πεζών.

Τα πρώτα λεωφορεία αναμένεται να παραδοθούν στους πελάτες το τρίτο τρίμηνο του 2020.

8 (Medium)(3)

Ηλεκτρικό αστικό

Η αμιγώς ηλεκτρική και μηδενικών εκπομπών ρύπων έκδοση Lion’s City E παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ΙΑΑ του Ανόβερο το 2018 και συμπληρώνει τη μεγάλη γκάμα αστικών λεωφορείων του κατασκευαστή. Εδώ, ανεξάρτητα σημεία σχεδίασης υπογραμμίζουν την ιδιαιτερότητα της έκδοσης, όπως για παράδειγμα η τοποθέτηση των μπαταριών στην οροφή (το πιο ασφαλές και πιο εύκολα προσβάσιμο σημείο) και τα πρόσθετα καθίσματα που προκύπτουν στο πίσω μέρος χάρη στην απουσία «συμβατικού» κινητήρα.

Στο εσωτερικό μέρος, οι σχεδιαστές δημιούργησαν πιο ευχάριστες συνθήκες φωτισμού, με την 12μετρη έκδοση να είναι σε θέση να φιλοξενήσει έως και 88 επιβάτες και την μεγαλύτερη 18μετρη έκδοση έως και 120 επιβάτες.

6 (Medium)(5)

Ο ηλεκτροκινητήρας παράγει από 160 έως 270 kW στο διαξονικό μοντέλο και από 320 έως 540 kW στο αρθρωτό ηλεκτρικό λεωφορείο. Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτών εκδόσεων ανέρχεται στα 200 έως και 270 χιλιόμετρα ενώ η ενέργεια αυτή προέρχεται από συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 480 kWh στο 2αξονικό και 640 kWh στο αρθρωτό λεωφορείο. Οι μπαταρίες φορτίζονται στο χώρο στάθμευσης μέσω ενός συστήματος συνδυασμένης φόρτισης με χρήση βύσματος. Με μέσο φορτίο φόρτισης τα 100 kW το 2αξονικό λεωφορείο φορτίζεται πλήρως σε λιγότερο από τρεις ώρες και το αρθρωτό σε λιγότερο από τέσσερις ώρες. Στην αυξημένη αυτονομία -για όλη τη διάρκεια ζωής των μπαταριών- συμβάλει και το εξελιγμένο σύστημα διαχείρισης της θερμοκρασίας στην καμπίνα, ανεξάρτητα από την εποχή. Ειδικά το αρθωτό 18μετρο ωφελείται επιπλέον από τους δύο κινητήριους άξονες που αυξάνουν τη σταθερότητα ενώ επιτρέπουν τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση.

7 (Medium)(4)

Τα πρώτα σχετικά 2αξονικά οχήματα αναμένεται να παραδοθούν στους πελάτες κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 ενώ το αρθρωτό θα ακολουθήσει τους πρώτους μήνες του 2021. Νωρίτερα θα προηγηθούν πολλαπλές δοκιμές, με 15 οχήματα που θα δοθούν σε πελάτες της MAN και θα ελεγχθούν για την καταλληλότητά τους στην καθημερινή χρήση. Το πρώτο ηλεκτρικό δοκιμής θα παραδοθεί εντός του 2019, με τα οχήματα να είναι προγραμματισμένο να δοκιμαστούν στους δρόμους της Γαλλίας, της Αμβέρσας, της Κολωνίας και της Βαρκελώνης.

3 (Medium)(5)

Για την μετάβαση από τα οχήματα «χαμηλών εκπομπών» σε οχήματα «μηδενικών εκπομπών» ρύπων, οι μεταφορικές εταιρίες αντιμετωπίζουν μια σειρά προκλήσεων που ξεπερνούν τα ίδια τα οχήματα και απαιτούν μια ολιστική προσέγγιση. Η MAN, με την υπηρεσία «Transport Solution», εξασφαλίζει ότι οι πελάτες της λαμβάνουν μέγιστη προστιθέμενη αξία μέσω της παροχής συμβουλών και εξατομικευμένων συστάσεων σε θέματα λειτουργίας των οχημάτων, υποδομών και συντήρησης. Οι ειδικευμένοι εμπειρογνώμονες της υπηρεσίας προσομοιώνουν τις διαδρομές, δημιουργώντας επιχειρησιακές υποθέσεις για κάθε πελάτη ξεχωριστά, προτείνοντας στη συνέχεια προσαρμοσμένες λύσεις μεταφοράς που προσφέρουν μέγιστη αποδοτικότητα κόστους για τον πελάτη, καθιστώντας έτσι τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση όσο το δυνατόν πιο εύκολη.

4 (Medium)(5)


MAN Lion’s City E

Man-Lions-City-E-Elektro-Bus-fbimage-6a13bf9f-308789

  • Μήκος: 12,185 χιλ.
  • Πλάτος: 2,550 χιλ.
  • Ύψος: 3,320 χιλ.
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: 480 kWh
  • Ισχύς: 270 kW
  • Ροπή: 2.100 Nm
  • Αυτονομία: από 200 έως 270 χλμ.
  • Χωρητικότητα επιβατών: 29 καθίσματα 2 αναδιπλούμενα, χώρος για ένα αμαξίδιο.

«Ήθελα πολύ να οδηγήσω αυτό το ιδιαίτερο όχημα, όντας περίεργος περισσότερο για τις επιδόσεις του. Συνειδητοποιώ ότι χρειάζεται κάποιος χρόνος προσαρμογής γιατί τόσα χρόνια έχω μάθει να λειτουργώ με το θόρυβο και εδώ δεν υπάρχει καθόλου θόρυβος. Η δύναμη έρχεται άμεσα και ολόκληρη από την αρχή και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον! Στην πράξη το λεωφορείο στρίβει και φρενάρει απόλυτα ομαλά, τόσο που νομίζεις ότι βρίσκεται πάνω σε… μαγικό χαλί ενώ όλα τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα το καθιστούν ιδανικό όχημα για μέσα στην πόλη.

Ο οδηγός-συνεργάτης της MAN που με συνόδευε μου είπε ότι έχουν απενεργοποιήσει τον κόφτη και ότι μπορώ να δοκιμάσω να πατήσω το πεντάλ του γκαζιού βαθιά στο πάτωμα. Σχεδόν άμεσα, το στομάχι κόλλησε στην πλάτη και ένα χαζοχαρούμενο χαμόγελο σχηματίστηκε στο πρόσωπό μου καθώς το λεωφορείο επιτάχυνε αστραπιαία, τόσο που αν δεν το ζήσεις δεν μπορείς να το καταλάβεις.»


MAN Lion’s Coach L

10 (Medium)(4)

  • Μήκος: 13,901 χιλ.
  • Πλάτος: 2,550 χιλ.
  • Ύψος: 3,870 χιλ.
  • Χωρητικότητα κινητήρα: 12.419 κ.εκ.
  • Ισχύς: 470 ίπποι / 1.800 σ.α.λ.
  • Ροπή: 2.400 Nm / 930-1.350 σ.α.λ.
  • Χωρητικότητα επιβατών: 52 καθίσματα

«Έμεινα ενθουσιασμένος από την επαφή μου με το… λιοντάρι μεγάλων αποστάσεων! Το οδήγησα σε μια διαδρομή με εναλλαγές στην ποιότητα του οδοστρώματος, με κλειστές στροφές αλλά και μεγάλα κομμάτια ανοιχτού δρόμου. Με εντυπωσίασαν η ποιότητα κύλισης, ο χαμηλός θόρυβος, η απουσία τριγμών αλλά και η σταθερότητά του στις στροφές. Επίσης διαπίστωσα το πόσο διαφορετικής φιλοσοφίας λεωφορείο είναι σε σχέση με αυτά της Neoplan παρά το ότι τα όλα αποτελούν προϊόντα του ίδιου κατασκευαστή.»


Neoplan Skyliner

11 (Medium)(3)

  • Μήκος: 14,000 χιλ.
  • Πλάτος: 2,550 χιλ.
  • Ύψος: 4,000 χιλ.
  • Χωρητικότητα κινητήρα: 12.419 κ.εκ.
  • Ισχύς: 500 ίπποι / 1.800 σ.α.λ.
  • Ροπή: 2.500 Nm / 930-1.350 σ.α.λ.
  • Χωρητικότητα επιβατών: 78 καθίσματα

«Οδήγησα την έκδοση Skyliner με τους 500 ίππους και εντυπωσιάστηκα από το πόσο καλά «τραβάει» από τις χαμηλές κιόλας στροφές, εντελώς γραμμικά και χωρίς ιδιαίτερη ενόχληση στις αλλαγές ταχυτήτων, αν εξαιρέσουμε ότι το κιβώτιο είναι ελάχιστα αργό στις αλλαγές. Από τη θέση οδήγησης διέκρινα το πολύ καλό επίπεδο ορατότητας, την ακρίβεια και ευαισθησία του συστήματος διεύθυνσης (τυπικό MAN) τα αποτελεσματικά φρένα καθώς και την απίστευτη δύναμη επιβράδυνσης του Retarder στην 6η θέση. Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα τουριστικό λεωφορείο πολυτελείας, μελετημένο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια. Με νέα, πιο ελαφριά και άνετα καθίσματα και έναν ατελείωτο κατάλογο στοιχείων εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας.»


 

Neoplan Tourliner C

12 (Medium)(4)

  • Μήκος: 13,103 χιλ.
  • Πλάτος: 2,550 χιλ.
  • Ύψος: 3,870 χιλ.
  • Χωρητικότητα κινητήρα: 12.419 κ.εκ.
  • Ισχύς: 470 ίπποι / 1.800 σ.α.λ.
  • Ροπή: 2.400 Nm / 930-1.350 σ.α.λ.
  • Χωρητικότητα επιβατών: 48 καθίσματα

«Εντυπωσιακό κόκπιτ, με εξαιρετική εργονομία και πολύ καλές ορατότητες περιμετρικά. Το πρώτο που σημειώνω στο μπλοκάκι μου είναι η σβελτάδα και ο κορυφαίος συγχρονισμός του κιβωτίου ταχυτήτων Eco 6 σχέσεων της ZF, που επιτρέπει στο λεωφορείο να επιταχύνει εντυπωσιακά γρήγορα. Τόσο, που σε λίγα δευτερόλεπτα νοιώθω το λεωφορείο να «κόβει» αφού η ταχύτητά μου είχε φτάσει ήδη στα 101 χλμ./ώρα! Συνολικά η γραμμή κίνησης φαίνεται να είναι το απόλυτο συγκριτικό πλεονέκτημα του Tourliner C ενώ συνολικά το όχημα είναι πολύ πάνω από τις προσδοκίες του μέσου επαγγελματία οδηγού. Το τιμόνι είναι ακριβές, χωρίς να μεταφέρει κραδασμούς από το οδόστρωμα, είναι σβέλτο και επανέρχεται στο κέντρο άμεσα. Τέλος η καμπίνα είναι πολυτελέστατη, με νέα καθίσματα, καλαίσθητους χρωματισμούς στα υφάσματα και στα υλικά και πολλούς νεωτερισμούς σε επίπεδο σχεδίασης»