MAN TGX : Οικονομία και υψηλή αισθητική

Το TGX -όπως και ολόκληρη η γκάμα φορτηγών της MAN- υποδέχθηκε το 2018 αναβαθμισμένο σε εξοπλισμό και αισθητική, κυρίως στο εσωτερικό των καμπινών. Ταυτόχρονα, το πακέτο οικονομίας EfficientLine, στην 3η γενιά του έχει καθιερωθεί ως η πιο αξιόπιστη λύση για οικονομία «εδώ και τώρα»!

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: MAN Truck & Bus

Οι βελτιώσεις στην κορυφαία σειρά φορτηγών της MAN, το TGX είναι συνεχείς, -ουσιαστικές και σημαντικές κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής του. Στον 7ο περίπου χρόνο ζωής της, η συγκεκριμένη γενιά έχει περάσει στην πιο ώριμη φάση της, έχοντας ωστόσο κατορθώσει να παραμείνει «φρέσκια» και απόλυτα ενημερωμένη από άποψη τεχνολογίας και εξοπλισμού.

Υπενθυμίζουμε πως ήδη από τις αρχές του 2017 το φορτηγό κυκλοφορεί με ανανεωμένη αισθητική στο εξωτερικό της καμπίνας του. Οι σχετικές αλλαγές εντοπίζονται στο πιο τρισδιάστατο λογότυπο MAN πάνω σε μια μαύρη επιφάνεια, στο λιοντάρι από χρώμιο, στις νέες μπάρες – γρίλιες στη μάσκα, στο σημείο από όπου εισέρχεται ο αέρας στο σύστημα ψύξης. Η σχεδίασή τους εστιάζει στην καλύτερη διαχείριση του αέρα και αισθητικά προσδίδουν στο φορτηγό μια πιο στιβαρή εμφάνιση. Οι εκδόσεις TGX φέρουν ανεπαίσθητες αλλαγές έχουν γίνει και στον προφυλακτήρα του TGX.

Νέα αισθητική καμπίνας

Στα φορτηγά της MAN για το 2018 οι οδηγοί θα ωφεληθούν τώρα από τον επανασχεδιασμό του σαλονιού στις μεγάλες καμπίνες L, LX, XL, XLX και XXL, οι οποίες χρησιμοποιούνται κυρίως στις σειρές TGX και TGS.

Πιο συγκεκριμένα, αρκετές είναι οι αλλαγές στον χώρο εργασίας του οδηγού. Στον πίνακα οργάνων, πίσω από το τιμόνι υπάρχει πλέον μια έγχρωμη οθόνη 4’’ υψηλής ανάλυσης. Σε αυτή, εικονίδια με διαφορετικούς χρωματισμούς διευκολύνουν την αναγνωσιμότητα, χωρίς να αποσπούν την προσοχή του οδηγού από τον δρόμο. Για παράδειγμα, οι οικολογικές λειτουργίες του φορτηγού εμφανίζονται πάντα με πράσινη ένδειξη ενώ τα ενεργοποιημένα συστήμα τα ασφάλειας είναι πάντοτε επισημασμέναμε φωτεινή ένδειξη. Επιπλέον, εκτός από το αναλογικό ταχύμετρο, υπάρχει τώρα και μια αριθμητική ψηφιακή οθόνη ένδειξης της ταχύτητας. Κάτω από το τιμόνι, στην δεξιά πλευρά είναι τοποθετημένος ο κεντρικός μοχλός ελέγχου του συστήματος πληροφοριών MMT της MAN από όπου εναλλάσσονται οι επιθυμητές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων.

10_P_TGX_ISD_MY2018-10_width_740 (Medium)

Οι υπόλοιποι διακόπτες έχουν οργανωθεί σε ομάδες, με βάση ποιες λειτουργίες χρησιμοποιεί συχνότερα ο οδηγός προκειμένου να είναι πιο εμφανείς στο οπτικό του πεδίο.
Για παράδειγμα, ο περιστροφικός διακόπτης για το αυτόματο κιβώτιο MAN TipMatic έχει τοποθετηθεί πλέον σε αυτή την βασική κονσόλα ελέγχου. Έτσι, η κονσόλα δίπλα στο κάθισμα του οδηγού έχει μόνο τον μοχλό του χειρόφρενου και είναι πιο εξορθολογισμένη από πριν, αφήνοντας περισσότερο χώρο για να στέκεται και να κινείται κανείς μεταξύ των καθισμάτων.

Απόλυτη εκμετάλλευση

Η βελτιωμένη χρήση του χώρου επέτρεψε νέα στοιχεία αποθήκευσης και φωτισμού, καθώς και το νέο, μεγαλύτερο ψυγείο (η το κουτί αποθήκευσης) με δυνατότητα αναδίπλωσης, το οποίο βρίσκεται ολόκληρο κάτω από την κουκέτα. Στο TGX υπάρχουν 42 ολόκληρα λίτρα για την αποθήκευση τροφίμων και ποτών, με το ψυγείο να διαθέτει πλέον και λειτουργία γρήγορης ψύξης και πιο αθόρυβης λειτουργίας, με μειωμένη ταχύτητα συμπιεστή για πιο ήσυχο ύπνο στις κουκέτες. Είτε με το ψυγείο είτε με το αποθηκευτικό κουτί, ο χρήστης του TGX έχει επίσης στην διάθεσή του ένα δοχείο από την πλευρά του οδηγού και μια μακρόστε νη θήκη από την πλευρά του συνοδηγού. Μεγάλα ντουλάπια πάνω από τον ανεμοθώρακα και τέσσερα συρτάρια προδιαγραφής DIN στο αποθηκευτικό ράφι πάνω από τον οδηγό συμπληρώνουν τις τεράστιες αποθηκευτικές δυνατότητες των μεγάλων καμπινών του TGX για αποσκευές ή άλλον εξοπλισμό.

Στην κεντρική κονσόλα υπάρχει επίσης μια νέα μονάδα ελέγχου του κλιματισμού, με οθόνη υψηλής αντίθεσης. Αξιοσημείωτος είναι εν τω μεταξύ ο τροποποιημένος σχεδιασμός του ταμπλό, επάνω και δεξιά της κεντρικής κονσόλας. Ο δίσκος αποθήκευσης είναι τώρα πιο εύκολα προσβάσιμος για την τοποθέτηση προσωπικών μικροαντικειμένων ενώ έχει συμπληρωθεί ένα μεγάλο και βαθύ ράφι που ενσωματώνει ηλεκτρικές συνδέσεις. Μέσα σε αυτό, οι νέες ποτηροθήκες μπορούν να ασφαλίσουν σε οποιαδήποτε θέση βολεύει τον οδηγό και τον συνοδηγό του, με μηχανισμό ασφάλισης ποτηριών οποιουδήποτε μεγέθους. Στο TGX υπάρχει χώρος για έως και τέσσερις ποτηροθήκες.
Η ομολογουμένως εντυπωσιακή διχρωμία του μπεζ και του γκρι (sand και graphite τα ονομάζει η MAN) διατρέχει το ταμπλό από άκρη σε άκρη αλλά και άλλα στοιχεία όπως τα κρεβάτια, τις κουρτίνες σκίασης και την επένδυση της οροφής. Ανάλογα καλαίσθητο είναι και το γκρι λαστιχένιο κάλυμμα του δαπέδου το οποίο ενισχύει οπτικά την αίσθηση ευρυχωρίας μέσα στην καμπίνα. Κατόπιν παραγγελίας όλα τα φορτηγά σειράς TG για το 2018 μπορούν να αντικαταστήσουν το ευχάριστο μπεζ και γκρι χρωματισμό της αντίθεσης στα χαμηλότερα σημεία των καμπί
  νων τους για ένα σκούρο γκρι χρώμα. Αυτή η απόχρωση «Αστικού Σκυροδέματος» απευθύνεται ειδικά σε πελάτες των οποίων τα οχήματα συσσωρεύουν πολλή βρωμιά κατά την οδήγηση. Οι σκοτεινές επιφάνειες σε αυτό το συνδυασμό χρωμάτων είναι ανθεκτικές όταν έρχονται σε επαφή με βρώμικα χέρια ή ρούχα εργασίας.

Άνεση στις κουκέτες

Βελτιώσεις υπάρχουν και στον χώρο ανάπαυσης, πίσω από τα καθίσματα. Οι οδηγοί των φορτηγών TGX έχουν στην διάθεσή τους, τόσο στην κάτω όσο και στην άνω κουκέτα αναδιαμορφωμένους πίνακες ελέγχου των διάφορων λειτουργιών. Στην κάτω κουκέτα ο πίνακας ελέγχου είναι κεντρικά τοποθετημένος στην πλάτη της καμπίνας και ενσωματωμένος στο μακρόστενο σετ ραφιών που τώρα αντικαθιστά το δίχτυ. Στην πάνω κουκέτα τοποθετείται (προαιρετικά) ένας πίνακας ελέγχου στα πλαϊνά τοιχώματα της καμπίνας σε όποια μεριά επιλέξει ο πελάτης. Από τους πίνακες ελέγχου, ο χρήστης μπορεί να ελέγξει τον εσωτερικό φωτισμό, τα ηλεκτρικά παράθυρα, την ανοιγόμενη οροφή ενώ έχει στην διάθεσή του συνολικά δύο πρίζες 12V και 24V και δύο θύρες USB για σύνδεση φορητών συσκευών ή και τηλεόρασης.
Εν τω μεταξύ νέες λάμπες φωτισμού δημιουργούν μια ζεστή ατμόσφαιρα ενώ χάρη στους εύκαμπτους βραχίονες μπορούν να λειτουργήσουν ως κατευθυνόμενοι λαμπτήρες ανάγνωσης, ακόμα και πάνω από τα καθίσματα.
Οι καμπίνες μακρινών αποστάσεων MAN TGX θα έρχονται τώρα με ένα νέο πακέτο μείωσης θορύβου ως στάνταρ, για να κρατήσουν έξω το θόρυβο του εξωτερικού χώρου. Αυτό επιτυγχάνεται με την εγκατάσταση μιας σειράς συμπληρωματικών φύλλων μόνωσης που μειώνει το επίπεδο θορύβου στο εσωτερικό της καμπίνας περίπου κατά 8%. Αυτό αρκεί για να βελτιώσει τις συνθήκες ανάπαυσης και ύπνου του οδηγού στους χώρους στάθμευσης. Επιπλέον, το καλύτερα απομονωμένο εσωτερικό προβάλλει πραγματικά τον ήχο του ηχητικού συστήματος MAN (διαθέσιμο σε συνδυασμό με τις συσκευές MAN Media Truck).

Update στα μηχανικά

Η MAN έχει εξοπλίσει πλέον το σύστημα Adaptive Cruise Control με μια νέα λειτουργία Stop-and-Go προκειμένου να αποτρέψει την κόπωση του οδηγού, σε οδούς με συμφόρηση και σε υποτονικές κυκλοφοριακές καταστάσεις. Η εν λόγω λειτουργία ρυθμίζει αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό όχημα (ακόμα και στις χαμηλές ταχύτητες), επιβραδύνει το όχημα (μέχρι ακινητοποίησης εάν είναι απαραίτητο) και εκκινείαυτόματα τον κινητήρα μετά από κάθε μικρή παύση. Με αυτόν τον τρόπο, ο οδηγός μπορεί να χαλαρώσει και να απολαύσει το δρομολόγιο χωρίς στρες, ακόμα και σε κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Η γκάμα κινητήρων που εφοδιάζουν τα MAN αποτελείται από τέσσερα μοτέρ – τα D08, D20, D26 και D38- σε 14 εκδόσεις ισχύος, από 150 έως 640 ίππους. Όλοι σχεδόν αποδίδουν μεγαλύτερη ροπή από τις χαμηλές στροφές (ειδικά ο D38 με τους δύο υπερσυμπιεστές διαφορετικού μεγέθους) ενώ διαθέτουν πιστοποίηση EN 15940 ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν με παραφινικά καύσιμα όπως το HVO.
Σειρά σημαντικών επεμβάσεων υπάρχει και στον νέο D26 που διατίθεται πλέον στους 420, 460 και 500 ίππους. Μεταξύ άλλων υπάρχουν ατσάλινα πιστόνια με χαμηλότερες τριβές, βελτιωμένη ψύξη λιπαντικού μέσω θερμοστάτη και νέος υπερσυμπιεστής που βελτιώνει την απόκριση στις μεσαίες στροφές.

P_TGX_EOT_MY2018-3 (Medium)


EFFICIENTLINE 3

Από το 2010 που πρωτοπαρουσιάστηκε, η σειρά EfficientLine έχει αποδείξει ότι είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της εποχής που σχετίζονται με τις αυξανόμενες τιμές του πετρελαίου, τους αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς αλλά και την πίεση του ανταγωνισμού. Περισσότεροι από 56.000 τράκτορες με το εξοπλιστικό πακέτο EfficientLine έχουν βγει από την γραμμή παραγωγής της MAN και δουλεύουν ήδη σε μεταφορικές εταιρίες ανά την Ευρώπη.
Η τελευταία εκδοχή EfficientLine 3 περιλαμβάνει όλες τις αλλαγές που προβλέπει ο κατασκευαστής για τα μοντέλα του 2018, εξωτερικά και εσωτερικά. Οπτικά, στον τράκτορα δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις «συμβατικές» εκδόσεις του TGX. Το αεροδυναμικό πακέτο και η πλευρική επένδυση αμαξώματος βελτιώνουν την αντίσταση αέρα αισθητά. Η κατάργηση του σκιαδίου και η σωστή ρύθμιση των αεροτομών βοηθούν επιπλέον στην εξοικονόμηση καυσίμου.
Το MAN TGX EfficientLine 3 είναι διαθέσιμο σε έκδοση ελκυστήρα 4×2 με καμπίνα οδηγού XLX (ημίψηλη υπερυψωμένη οροφή) και κινητήρες D20, D26 και D38 σε διάφορες βαθμίδες ισχύος.Το σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι σχεδιασμένο για χαμηλόστροφη οδήγηση με σκοπό την εξοικονόμηση καυσίμων. Μέσω της ηλεκτρονικής αύξησης ροπής στρέψης TopTorque το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα στις δύο μεγαλύτερες ταχύτητες, έντεκα και δώδεκα, διαθέτει 200 Nm περισσότερη ροπή στρέψης. Ιδιαίτερα σε ανηφόρες, αυτή η πρόσθετη ροπή στρέψης εξασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση και σπανιότερα κατέβασμα ταχύτητας και μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.Όταν ενεργοποιείται το μηχανόφρενο, το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων επιλέγει αυτόματα την καλύτερη δυνατή ταχύτητα και έτσι τίθεται στη διάθεση του οδηγού η πλήρης ισχύς πέδησης του φρένου κινητήρα EVB της MAN. Ανάλογα την έκδοση του κιβωτίου, ο οδηγός μπορεί να επεμβαίνει στην αλλαγή των σχέσεων. Όλα τα φορτηγά με κινητήρα D20,D26 και D38 είναι διαθέσιμα και με το αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 2 που προσφέρει τρεις νέες λειτουργίες εξοικονόμησης καυσίμων για ακόμα μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Η μονάδα TeleMatics της ΜΑΝ περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό του TGX EfficientLine 3. Το φορτηγό μεταδίδει δεδομένα κατανάλωσης καυσίμου και συντήρησης στο διαχειριστή στόλου μέσω του συστήματος TeleMatics. Στη συνέχεια, ο διαχειριστής στόλου μπορεί να παρακολουθεί την κατανάλωση του οχήματος και τον οδηγό, ακόμα και τις πιέσεις ελαστικών και την κατάσταση των φρένων για έναν ολόκληρο στόλο, μέσω της σχετικής διαδικτυακής πύλης. Καθοριστικής σημασίας είναι η παρουσία του καινοτόμου συστήματος πλοήγησης EfficientCruise GPS. Το σύστημα υπολογίζει τις ανηφόρες και τις κατηφόρες εκ των προτέρων, χρησιμοποιώντας τρισδιάστατα δεδομένα χαρτών, τα οποία είναι αποθηκευμένα στο όχημα, καθώς και το στίγμα του οχήματος στο GPS. Αυτό προβλέπει αυτόματα και ελέγχει την ταχύτητα κατά την οδήγηση σε επικλινείς επιφάνειες και πλαγιές, έτσι ώστε η κεκτημένη ταχύτητα του οχήματος να χρη- σιμοποιείται για εξοικονόμηση καυσίμου. Ένα πλήρως φορτωμένο φορτηγό 40 τόνων εξοικονομεί έως 6% καύσιμο, με αυτό το σύστημα, χωρίς καθυστερήσεις στο δρόμο.