Ο περιορισμός του θορύβου δεν βρίσκεται στις προτεραιότητες για πολλές μεταφορικές εταιρίες, παρά το ότι οι σχετικοί περιορισμοί αυξάνονται όλο και περισσότερο από τη νομοθεσία. Ο θόρυβος αποτελεί μια περιβαλλοντική πρόκληση που επηρεάζει πάρα πολύ τις κοινωνίες μας και την ευημερία, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Είναι δεδομένο ότι η οδική κυκλοφορία παραμένει μακράν ο μεγαλύτερος υπεύθυνος για τον παραγόμενο θόρυβο, με τουλάχιστον 100 εκατ. ανθρώπους να εκτίθενται καθημερινά σε επίπεδα θορύβου που υπερβαίνουν τα συνιστώμενα σύμφωνα με την ΕΕ. Μάλιστα, μια σχετική μελέτη του 2018 ανέδειξε ότι το κοινωνικό κόστος του θορύβου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ΕΕ ανέρχεται ετησίως σε 1 τρις ευρώ.

2(1)

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα φορτηγά γίνονται πιο ήσυχα, καθώς χρειάζονται 10 σύγχρονα φορτηγά για να φτάσουν στο επίπεδο θορύβου που παράγει ένα φορτηγό της δεκαετίας του ΄70. Ωστόσο η κυκλοφορία στις πόλεις αυξάνεται συνεχώς, οι πληροφορίες για την επίδραση του θορύβου στην υγεία είναι περισσότερες ενώ διάφορες πολιτικές μείωσης του θορύβου στις μεγαλουπόλεις εφαρμόζονται ολοένα και περισσότερο. Όλες οι πόλεις τις ΕΕ για παράδειγμα, υποχρεούνται να χαρτογραφούν το θόρυβο και τον διατηρούν κάτω από καθορισμένα επίπεδα.

Αύξηση παραγωγικότητας

3 (Medium)Τα τελευταία χρόνια συζητείται έντονα η δυνατότητα παράδοσης κατά τις ώρες εκτός αιχμής, για παράδειγμα τη νύχτα, κάτι που θα βοηθούσε τη βιομηχανία μεταφορών να επιτύχει σημαντική βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Αυτή η στρατηγική θα επέτρεπε στους χειριστές να χρησιμοποιούν οχήματα για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, να μειώνουν το χρόνο και τα καύσιμα που δαπανώνται «στο ρελαντί» κατά την κυκλοφοριακή συμφόρηση ενώ θα μείωνε την πιθανότητα ατυχημάτων που αφορούν άλλα οχήματα, πεζούς ή ποδηλάτες. Μια σχετική μελέτη στην πόλη της Στοκχόλμης έδειξε ότι χρειάζονται λιγότερα φορτηγά για το ίδιο έργο, η ταχύτητα κίνησης του φορτηγού τη νύχτα είναι αυξημένη κατά 31% και ότι υπάρχει μια σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων ανά παράδοση. Στο κεντρικό Λονδίνο καθώς και σε μικρότερες πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου υλοποιούνται διάφορα σχετικά προγράμματα με μετρήσιμη επιτυχία ενώ και στις ΗΠΑ οι επιτυχημένες παραδόσεις τη νύχτα, στη Νέα Υόρκη ενθαρρύνει και άλλες πόλεις να υιοθετήσουν παρόμοια προγράμματα. Υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες για τις νυχτερινές παραδόσεις παγκοσμίως. Ενώ ορισμένες πόλεις επιτρέπουν σχεδόν απεριόριστη νυχτερινή κυκλοφορία, άλλες περιοχές επιβάλλουν σοβαρούς ή συνολικούς περιορισμούς στην κυκλοφορία από το βράδυ έως νωρίς το πρωί.

5

Φυσικά, τα οχήματα που εκτελούν παραδόσεις, στο πλαίσιο τέτοιων προγραμμάτων πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια θορύβου και έχουν πρόσβαση σε περιοχές με την πιο σκληρή νομοθεσία περιορισμού θορύβου.

Εναλλακτικά καύσιμα για φορτηγά : Η μάχη της ενέργειας

Ερευνητικά προγράμματα

Γενικότερα, τον τελευταίο καιρό προωθούνται λύσεις για ήσυχες παραδόσεις εκτός ωρών αιχμής. Τα σχετικά προγράμματα επεκτείνουν τους χρόνους παράδοσης σε συγκεκριμένες τοποθεσίες, όπως καταστήματα ή μπλοκ κτηρίων, χρησιμοποιώντας πρακτικές για την ελαχιστοποίηση τυχόν ενόχλησης στους κατοίκους της περιοχής.

Το πιο γνωστό από τα προγράμματα αυτά είναι το πρότυπο PIEK, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις Κάτω Χώρες και έχει σχεδιαστεί για περιορισμό του θορύβου σε κατοικημένες περιοχές. Σήμερα, περιορίζει τον νυχτερινό θόρυβο στα 60-dBA (ντεσιμπέλ) κατά τη φόρτωση/εκφόρτωση και 72 dBA που εκπέμπονται από το φορτηγό μεταξύ 11 το βράδυ και 7 το πρωί, στα 7,5 μέτρα από την πηγή θορύβου.

Τα προγράμματα παράδοσης εκτός ωρών αιχμής επεκτείνονται μέσω ενός αυξανόμενου αριθμού δοκιμών και πιλοτικών σχεδίων, που στοχεύουν στην τροποποίηση ή την κατάργηση περιορισμών που σήμερα εμποδίζουν ή περιορίζουν τις παραδόσεις. Δεν σχεδιάζουν παραδόσεις αποκλειστικά τις νυχτερινές ώρες αλλά και αργά το απόγευμα ή νωρίς το πρωί έτσι ώστε ο μεταφορέας να αποφεύγει τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής, αυξάνοντας έτσι την παραγωγικότητα του στόλου του. Οι δοκιμές δείχνουν ότι ακόμη και μικρές προσαρμογές στην παράδοση αυξάνουν την παραγωγικότητα και βελτιώνουν την κίνηση στις πόλεις.

Διαβάστε το περιοδικό online ή κατεβάστε το στη συσκευή σας!

Επιπτώσεις στην υγεία του οδηγού: Ο θόρυβος μέσα στην καμπίνα επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια, την άνεση και την παραγωγικότητα του οδηγού, ενώ τα πολύ υψηλά επίπεδα μπορεί να προκαλέσουν μέχρι και προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένης της υπέρτασης. Μελέτες με οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων έδειξαν ότι η συστολική πίεση (η πίεση στα αιμοφόρα αγγεία) και η ταχυπαλμία σχετίζονται με τα επίπεδα θορύβου. Επιπλέον, ο θόρυβος από διάφορα συστήματα (θερμαντήρες, ανεμιστήρες, κλιματισμό, ψυγεία) μπορεί να οδηγήσει σε ακανόνιστες ώρες ύπνου του οδηγού.

4

Τα οφέλη

Παρά τα προφανή οφέλη, το μειονέκτημα του πρόσθετου κόστους, τα ανεπαρκή κίνητρα και η τρέχουσα έλλειψη οδηγών φαίνεται να καθιστά δύσκολη την ευρεία υιοθέτηση συστημάτων παράδοσης εκτός αιχμής.

6

Από την άλλη, οι ροές κίνησης συνεχίζουν να αυξάνονται και υπάρχει καλύτερη κατανόηση του θορύβου και πώς αυτός επηρεάζει την υγεία του ανθρώπου. Έτσι φαίνεται ότι οι παραδόσεις εκτός αιχμής θα είναι ένας προφανής τρόπος για να καταστούν οι πόλεις πιο βιώσιμες και οι μεταφορές πιο αποτελεσματικές.

Οι δοκιμές παράδοσης εκτός αιχμής πρέπει σταδιακά να υιοθετούνται από τις μεταφορικές εταιρίες, για τους παρακάτω κυρίως λόγους.

ΒΗΜΑ 1: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΑ ΟΦΕΛΗ

Ο διαχειριστής έχει την ευκαιρία να εισαγάγει την ιδέα ενός διαφορετικού συστήματος παράδοσης εκτός αιχμής στους πελάτες του εξετάζοντας τα οφέλη της συμμετοχής σε ένα σχετικό πρόγραμμα. Τα προγράμματα παράδοσης εκτός αιχμής μπορούν να ωφελήσουν έναν αριθμό ενδιαφερομένων και είναι σημαντικό αυτά τα οφέλη να κοινοποιούνται.

Οφέλη για διαχειριστές:

  • Μικρότεροι χρόνοι ταξιδιού (υψηλότερες μέσες ταχύτητες) και αποτελεσματικότερος σχεδιασμός διαδρομών.
  • Χαμηλότερο κόστος καυσίμου.
  • Καλύτερη παραγωγικότητα ανά όχημα και λιγότεροι οδηγοί – καθώς οι παραδόσεις προγραμματίζονται σε περισσότερες ώρες.
  • Γρηγορότερες παραδόσεις – μειωμένος χρόνος ανακύκλωσης του οχήματος
  • Χαμηλότερο άγχος για τους οδηγούς.
  • Μειωμένο κόστος για οδικά τέλη και διόδια.
  • Καλύτερη οδική ασφάλεια – λιγότερα οχήματα και λιγότεροι πεζοί και ποδηλάτες κατά τις ώρες εκτός αιχμής.

7

Οφέλη για λιανοπωλητές:

  • Φρέσκα αποθέματα – αυξημένη διαθεσιμότητα προϊόντων.
  • Ευκολότερο προγραμματισμός των παραδόσεων, λόγω της μεγαλύτερης ακρίβειας στη διαδικασία παράδοσης.

Οφέλη για κατασκευαστές:

  • Αποτελεσματική διαχείριση κινήσεων κατασκευής – ευελιξία επέκτασης ωρών λειτουργίας.
  • Υψηλότερη παραγωγικότητα και βελτιωμένη χρήση του στόλου – καθώς οι παραδόσεις μοιράζονται σε περισσότερες ώρες

Οφέλη για τους κατοίκους της τοπικής κοινότητας και τις τοπικές αρχές:

  • Βελτιωμένη τοπική οικονομία.
  • Βελτιωμένες συνθήκες κυκλοφορίας και λιγότερη συμφόρηση.
  • Χαμηλότερα επίπεδα θορύβου και καλύτερο αέρα.
  • Βελτιωμένη οδική ασφάλεια.
  • Λιγότερα χρήματα που δαπανώνται για μονωτικά παράθυρα και κατασκευή τοίχων.

10

ΒΗΜΑ 2: ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Το εάν είναι εφικτό ή όχι ένα «ήσυχο» πρόγραμμα παράδοσης εξαρτάται από το εάν υπάρχουν περιορισμοί στις παραδόσεις εκτός ωρών αιχμής. Εάν υπάρχουν τέτοιοι περιορισμοί, τόσο η τοπική κοινότητα καθώς και η αρμόδια αρχή μπορεί και πρέπει να πειστούν για τα οφέλη μιας δοκιμής εκτός αιχμής με στόχο την τροποποίηση ή την άρση πιθανών εμποδίων.

ΒΗΜΑ 3: ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η συμμετοχή βασικών ενδιαφερομένων αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας για ένα επιτυχημένο σχέδιο παράδοσης. Οι μεταφορείς εμπορευμάτων, οι λιανοπωλητές και οι τοπικές κυβερνήσεις θα πρέπει ιδανικά να συνεργάζονται στενά, στο πλαίσιο ενός μνημονίου συμφωνίας (ΜΣ) για την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος.

ΒΗΜΑ 4: ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΧΑΜΗΛΟΥ ΘΟΡΥΒΟΥ

Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι για την εφαρμογή ενός προγράμματος παράδοσης εκτός κυκλοφοριακή αιχμής. Μπορεί να είναι χρήσιμο να ξεκινήσετε με μια δοκιμή ή μελέτη μικρότερης κλίμακας, μετά την οποία θα υπάρξει μια αρχική αξιολόγηση πριν από την προσαρμογή των πρακτικών μεταφοράς και την επικοινωνία του συστήματος περισσότερο

ευρέως στην τοπική κοινότητα. Η αρχική αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει ανάλυση παραγόντων όπως τον αντίκτυπο στην παραγωγικότητα και στους χρόνους παράδοσης. Επίσης, μια εκτίμηση του θορύβου θα βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση των επιπτώσεων που έχουν οι τρέχουσες ενέργειές σας στη γειτονιά όπου θέλετε να εφαρμόσετε το σχέδιο παράδοσης εκτός αιχμής.

Η αρχική δοκιμή ή μελέτη μπορεί να ακολουθηθεί με ένα σχέδιο διαχείρισης θορύβου το οποίο μπορεί να περιέχει πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για την ελαχιστοποίηση του θορύβου. Ένα τέτοιο σχέδιο μπορεί να περιλαμβάνει:

  • τις τρέχουσες διαδρομές παράδοσης και τυχόν αλλαγές που μπορεί να κάνετε για την καλύτερη εφαρμογή του «ήσυχου» προγράμματος παράδοσης.
  • Λεπτομέρειες σχετικά με τις προδιαγραφές των οχημάτων και άλλου εξοπλισμού καθώς και τα μέτρα μείωσης θορύβου.

«ΗΣΥΧΟ» ΦΟΡΤΗΓΟ

Μελέτες που διεξήγαγε η Volvo Trucks έδειξαν ότι ο θόρυβος κατά τη διάρκεια μιας παράδοσης προκαλείται κυρίως από το χειρισμό των εμπορευμάτων. Έτσι, μια μεταφορική εταιρία, δεν πρέπει να επικεντρωθεί μόνο στη μείωση του θορύβου του οχήματος αλλά να προβεί σε μια συνολική αξιολόγηση των τοποθεσιών φόρτωσης/εκφόρτωσης σχετικά με τη θέση (ανάμεσα σε διαμερίσματα κ.α.) την επιφάνεια του δρόμου (άσφαλτος, πλακόστρωτο κ.α.). Υπάρχει επίσης η δυνατότητα χρήσης συμπληρωματικού εξοπλισμού χαμηλού θορύβου όπως τα ήσυχα κλουβιά και ράφια καθώς και ήσυχους ανυψωτήρες παλετών.

11

Μπορούν επίσης να ληφθούν ορισμένα μέτρα για τη μείωση των επιπέδων θορύβου του φορτηγού και του ρυμουλκούμενου.

  • Κινητήρας: Ένας κινητήρας παράγει θόρυβο λόγω των δονήσεων του Αν λειτουργεί όμως σε ένα χαμηλότερο φάσμα περιστροφής, τότε είναι πιο αθόρυβος ενώ ένα φορτηγό με ηλεκτρικό κινητήρα θα είναι πολύ πιο αθόρυβο, καθώς είναι πολύ λίγα τα κινούμενα μέρη. Υπάρχουν επίσης καλύμματα απόσβεσης θορύβου και τα απορροφητικά υλικά που μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν στο χώρο του κινητήρα.
  • Ελαστικά: Σε ταχύτητες πάνω από 50 χλμ./ώρα η επαφή μεταξύ του ελαστικού και της επιφάνειας του δρόμου συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση του θορύβου ενώ και οι επιφάνειες μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη διακύμανση στα επίπεδα θορύβου.
  • Πόρτες: Οι πόρτες των σύγχρονων φορτηγών έχουν σχεδιαστεί για να είναι ήσυχες, ωστόσο όταν ανοίγουν και κλείνουν παράγουν θόρυβο. Ο χειρισμός τους αλλά και η χρήση υλικών απόσβεσης σε συρόμενα χωρίσματα, σκαλοπάτια και κουρτίνες μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του θορύβου κατά τη διάρκεια της παράδοσης.
  • Trailer: Ένα ρυμουλκούμενο μπορεί να ενισχύσει την αίσθηση του θορύβου μέσω του εξοπλισμού φόρτωσης ή ανελκυστήρες παλετών. Μπορεί ωστόσο να προσαρμοστεί ώστε να διαθέτει μια σειρά από αθόρυβες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων ήσυχων ψυκτικών μονάδων και ανυψωτικών μέσων, με ειδική επίστρωση του πατώματος και «ήσυχα» ηλεκτρικά αξεσουάρ.

«Ήσυχο» προσωπικό

Η παράδοση «των τελευταίων μιλίων» μπορεί να είναι μέρος μιας αποστολής μεταφορών που προκαλεί ενόχληση στους κατοίκους, γι ‘αυτό είναι βασικό τόσο το προσωπικό της αποθήκης όσο και οι οδηγοί μιας μεταφορικής εταιρίας να εκπαιδεύονται καλά σε πρακτικές αποτροπής θορύβου.

12 (Medium)

Στην αποθήκη, η προετοιμασία των προϊόντων και η φόρτωση μπορεί να πραγματοποιούνται πιο αθόρυβα πίσω από κλειστές πόρτες, όταν είναι δυνατόν και με ελαχιστοποίηση της επαφής μεταξύ σκληρών επιφανειών. Το ίδιο μπορεί να εφαρμοστεί και στο σημείο παράδοσης.

13 (Medium)Αντίστοιχα ο οδηγός εκπαιδεύεται με τον προγραμματισμό του δρομολογίου με την πιο κατάλληλη διαδρομή, τη γνώση του ακριβούς σημείου παράδοσης, το σβήσιμο του κινητήρα όταν δεν είναι απαραίτητη η λειτουργία του, την απενεργοποίηση των ψυκτικών μονάδων κατά την άφιξη στις εγκαταστάσεις και την απενεργοποίηση του ηχοσυστήματος πριν το άνοιγμα των παραθύρων ή των θυρών.

14 (Medium)

Διαβάστε το περιοδικό online ή κατεβάστε το στη συσκευή σας!

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ