Συνθετικά καύσιμα και κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035

banner-google-news

Φιλόδοξους στόχους θέτουν οι νέοι κανόνες που σκοπεύει να εφαρμόσει η ΕΕ, στο πλαίσιο της αντιρρυπαντικής πολιτικής, η οποία συμφωνήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας:

– 55% μείωση των εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και 50% για τα νέα φορτηγά από το 2030 έως το 2034 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021
-100% μείωση των εκπομπών CO2 τόσο για τα νέα αυτοκίνητα όσο και για τα φορτηγά από το 2035

Επιπλέον, μετά τον συμβιβασμό που επιτεύχθηκε, ύστερα από πίεση της Γερμανίας, της Ιταλίας και άλλων χωρών, επιτρέπει τη διατήρηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα καύσιμα. Πρόκειται για καύσιμα που θα παράγονται με πρώτες ύλες… νερό και διοξείδιο του άνθρακα. Τα πρακτικά βήματα για την υλοποίηση της συμφωνίας θα αποσαφηνιστούν ως το φθινόπωρο του 2024, πιθανότατα με την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας οχημάτων (εκείνων που θα κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, e-fuels) στον Κανονισμό για τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα (Euro 6).

Η διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων της HELLENiQ ENERGY Λιάνα Γούτα δήλωσε το ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Πρόκειται για απόφαση ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών άνθρακα στις οδικές μεταφορές. Πλέον, εκτός από την ηλεκτροκίνηση, προστίθεται στο οπλοστάσιο της ΕΕ μια ακόμα νέα τεχνολογία – η χρήση συνθετικών καυσίμων – που θα επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, θα μειώσει τις εκπομπές, όχι μόνο σε νέα οχήματα αλλά και στα περίπου 250 εκατ. συμβατικά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης που θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους το 2030, ενώ θα δώσει εναλλακτικές λύσεις σε όσους πολίτες δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ένα ηλεκτρικό όχημα. Η βιομηχανία καυσίμων είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε αυτή τη νέα πρόκληση της μετάβασης από τα ορυκτά στα ανανεώσιμα καύσιμα, τα οποία αποτελούν κομμάτι και της Στρατηγικής «Vision 2025″ που έχει ήδη αρχίσει να υλοποιεί ο Όμιλος HELLENiQ ENERGY».

Τι είναι τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels)

Τα συνθετικά καύσιμα, όπως η e-κηροζίνη, το e-μεθάνιο, ή η e-μεθανόλη, παράγονται συνθέτοντας εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που έχουν «αιχμαλωτιστεί» από τον αέρα και υδρογόνο που παράγεται μέσω της χρήσης ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Τα καύσιμα απελευθερώνουν διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα όταν γίνεται η καύση τους μέσα σε έναν κινητήρα. Ωστόσο η ιδέα είναι πως αυτές οι εκπομπές θα αντιστοιχούν στην ποσότητα που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα για να παραχθεί το καύσιμο –με αποτέλεσμα «ουδετερότητα» διοξειδίου του άνθρακα.

Τα συνθετικά καύσιμα δεν παράγονται ακόμα σε κλίμακα. Η πρώτη εμπορική εγκατάσταση στον κόσμο άνοιξε στη Χιλή το 2021, με την υποστήριξη της Porsche και στοχεύει στην παραγωγή 550 εκατ. λίτρων ετησίως. Άλλες εγκαταστάσεις που έχουν σχεδιαστεί περιλαμβάνουν τη Norsk e-Fuel στη Νορβηγία, που πρόκειται να αρχίσει την παραγωγή το 2024, εστιάζοντας στα καύσιμα για αεροσκάφη.

Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε υπάρχοντα αυτοκίνητα, διασφαλίζοντας την επιβίωση του κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά την προθεσμία του 2035. Αν και θεωρητικά μπορεί να είναι κλιματικά ουδέτερα, οι επικριτές τους υποστηρίζουν ότι τα e-fuels είναι ενεργειακά αναποτελεσματικά και έχουν περιορισμένη εμπορική βιωσιμότητα.

Φωτ.: Bloomberg

 

Autovision New
Σου άρεσε το άρθρο; Κοινοποίησέ το!