12% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ, 9,6 δισ. δολ. ημερησίως

Τεράστια τα προβλήματα από την προσάραξη του “Ever Given”

banner-google-news

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι μια αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου. Συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, και παρέχει μια κομβική λεωφόρο για τα πλοία που περνούν μεταξύ της Ασίας και της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης. Διατρέχει τον ισθμό του Σουέζ στην Αίγυπτο, μια λωρίδα γης μεταξύ της Μεσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας. Έχει μήκος 193 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει τρεις φυσικές λίμνες. Η εναλλακτική λύση, που είναι ένα πέρασμα γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, απαιτεί μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.

Κατά μέσο όρο σχεδόν 50 πλοία περνούν καθημερινά κατά μήκος του καναλιού –αν και μερικές φορές ο αριθμός είναι πολύ υψηλότερος– μεταφέροντας αγαθά και καύσιμα.

Αντιπροσωπεύει περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Σχεδόν 19.000 πλοία πέρασαν τη Διώρυγα το 2020, σύμφωνα με τις Αρχές της Διώρυγας του Σουέζ. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντική λεωφόρος για το πετρέλαιο και το υγροποιημένο φυσικό αέριο, επιτρέποντας στα πλοία να τα μεταφέρουν από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.

_117711606_suez_map

Ένα σενάριο-εφιάλτης είναι να μπλοκαριστεί αυτή η κρίσιμη διαδρομή, όπως συμβαίνει τώρα με την προσάραξη του πλοίου “Ever Given”, βάρους 220.000 τόνων. Εδώ και τέσσερις μέρες (από το πρωί της Τρίτης 23 Μαρτίου 2021) η δίοδος παραμένει κλειστή. Το “Ever Given” έχει την ικανότητα να μεταφέρει 20.000 εμπορευματοκιβώτια (διαστάσεων 20f) και πάνω στο πλοίο τώρα παραμένουν εμπορεύματα αξίας 9,5 δισ. ευρώ. Ο απoκλεισμός της Διώρυγας έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ουρά φορτίων, που περιμένουν να διασχίσουν το κανάλι, ενώ ενδέχεται να καθυστερήσει η παράδοση στην Ευρώπη 1 εκατομμυρίου τόνων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που βρίσκονται σε 10 πλοία, αν δεν αποκολληθεί σύντομα το “Ever Given”.

Ναυτιλιακές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, όπως η Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd αρχίζουν να επαναπροσδιορίζουν την πορεία των πλοίων τους, εξετάζοντας την προοπτική να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό εκτός της χρονικής καθυστέρησης, θα έχει και πρόσθετο κόστος 300.000 δολάρια σε καύσιμα. Ήδη έχει ανεβεί η τιμή του πετρελαίου και το κόστος ναύλωσης κοντέινερ. Ενώ εκφράζονται φόβοι ότι θα αυξηθούν και οι τιμές των τροφίμων. Πρόβλημα επίσης θα παρουσιαστεί και στη μεταφορά ιατρικού υλικού και εξοπλισμού που προέρχεται από την Κίνα. Είναι μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, αν δεν τα δημιουργεί, η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας.

Νέο τοπίο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες

Το κανάλι είχε κλείσει δύο φορές, το 1956-57 και το 1967-75 εξαιτίας πολέμων στην Κρίση του Σουέζ. Αυτό είχε προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια ναυτιλία και στις οικονομίες των μεγάλων χωρών.

suez