Τι λένε οι Έλληνες μεταφορείς για τα μισθωμένα οχήματα χωρίς οδηγό στις οδικές μεταφορές

Επιστολή του προέδρου της Ένωσης Ιδιοκτητών ΦΔΧ Λέσβου

banner-google-news

Εξοντωτικό χαρακτηρίζουν οι Έλληνες μεταφορείς το νομοσχέδιο για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, που προώθησε πρόσφατα ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Συγκεκριμένα το ΠΣΧΕΜ αναφέρει ότι «ο κλάδος της μεταφοράς που εκπροσωπείται από δεκάδες χιλιάδες μεταφορείς, εκτίθεται, από ένα αντίθετο προς τα συμφέροντα τους νομοσχέδιο, που μέσω μιας πρωτοφανώς μικρής διάρκειας και εμφανώς προσχηματική διαβούλευση, επιχειρεί μεταξύ άλλων να γίνεται χρήση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις για λογαριασμό τρίτων, xρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων σε ελληνικό έδαφος από επιχειρήσεις άλλων κρατών μελών και χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις για μεταφορές για ίδιο λογαριασμό κ.α. Το ΠΣΧΕΜ θεωρεί απαράδεκτες τις παραπάνω πρακτικές του Υπουργείου Μεταφορών που μόνο ζημιά προκαλούν στον κλάδο της Ελληνικής Μεταφοράς, χτυπώντας έναν ολόκληρο κλάδο σταδιακά και από λίγο, μέχρι να τον εξοντώσουν τελείως».

Χαρακτηριστική είναι η επιστολή του κ. Μανώλη Προκοπίου, μέλος ΔΣ ΠΣΧΕΜ και Πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Φορτηγών Οχημάτων Ελαφρών και Βαρέων Μεταφορών ΔΧ Νομού Λέσβου, την οποία δημοσιεύουμε:

Μανώλης Προκοπίου: Το νέο νομοσχέδιο παρερμηνεύει τις διατάξεις της ΕΕ 2022/738

Το νομοσχέδιο το οποίο και έχει αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση παρερμηνεύει πλήρως τις διατάξεις της ΕΕ 2022/738 και έρχεται σε αντίθεση με τον ΕΚ 1071/2009 και 1072/2009 ως προς την πρόσβαση στο επάγγελμα των οδηγών εμπορευματικών μεταφορών.

Η ενοικίαση Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης από ιδιώτες χωρίς οδηγούς είναι αντίθετη με τους παραπάνω κανονισμούς και επιπλέον δίνει το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται τη χρήση Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης επαγγελματίες και ιδιώτες χωρίς να πληρούν τα κριτήρια προσβάσεις στο επάγγελμα του Οδικού μεταφορέα εμπορευμάτων .

Το φορτηγό Δημόσιας Χρήσης με τις διατάξεις του νέου νομοσχεδίου παύει πλέον να υπάρχει. Εκ του ορισμού του ως Φ.Δ.Χ. νοείται το φορτηγό όχημα εκείνο το οποίο χρησιμοποιείται από μεταφορικές επιχειρήσεις για την μεταφορά εμπορευμάτων για λογαριασμό τρίτων, με κόμιστρο. Η εκμίσθωσή του, η παραχώρησή του δηλαδή, σε πρόσωπα που δεν έχουν καμία σχέση με την οδική εμπορευματική μεταφορά ή η ελληνική νομοθεσία τους απαγορεύει την πρόσβαση στο επάγγελμα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, θα είναι καταστρεπτική. Φανταστείτε άτομα τα οποία έχουν καταχραστεί, έχουν καταδικαστεί για εγκληματικές πράξεις να έχουν πρόσβαση στη δημόσια μεταφορά χωρίς κανένα κριτήριο.

Ναι, συμφωνούμε στην εκμίσθωση του Φ.Δ.Χ. αλλά σε υπάρχουσες μεταφορικές επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα στην Ελληνική επικράτεια αλλά όπως ορίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία και σε χώρες της Ευρώπης. Παράλληλα δε θα αποτραπεί η χρήση των ανωτέρω οχημάτων από επιχειρήσεις τρίτων χωρών οι οποίες δραστηριοποιούνται στη χώρα μας κατόπιν μονομερώς συμβάσεων όπως π.χ. η Κίνα .

Θέλουμε ισχυρό των κλάδο των μεταφορών στην Ελλάδα ή θέλουμε να τον μετατρέψουμε σε μιας μορφής επιτηδευματιών εκμετάλλευσης και εκμίσθωσης των ΦΔΧ ;

Αν ισχύει το δεύτερο τότε θα πάψουν να υπάρχουν οι Δημόσιες Εμπορευματικές μεταφορές με φορτηγά δημόσιας χρήσης.

Σεβόμενοι το σκεπτικό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν είμαστε αντίθετοι ως προς την ενοικίαση ενός φορτηγού Ιδιωτικής Χρήσης από έναν επαγγελματία σε άλλον υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι αυτό κυκλοφορεί νομίμως στη χώρα μας.

Για την αποτροπή όμως του φαινομένου της αλλαγής στην ουσία χρήσης ενός ΙΧΦ θα πρέπει να λάβετε υπόψη:

Το ΙΧΦ μιας επιχείρησης έχει εκδοθεί για να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες αυτής. Από τη στιγμή που το συγκεκριμένο όχημα παραχωρείται σε άλλη επιχείρηση αυτόματα σημαίνει ότι έπαψε να ισχύει ο λόγος έκδοσής του. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που μια επιχείρηση έπαψε να έχει ανάγκη εξυπηρέτησης του μεταφορικού της έργου από ΙΧΦ η άδεια αυτή θα έπρεπε να κατατίθεται και όχι να εκμισθώνεται. Σε διαφορετική περίπτωση η επιχείρηση μετατρέπεται αυτομάτως σε επιχείρηση εκμίσθωσης φορτηγών. Πέραν τούτου όμως θα έπρεπε να προβλεφθεί και το γεγονός της ιδίας χρήσης του οχήματος από μια επιχείρηση σε κάποια άλλα. Είναι αδιανόητο ένα γραφείο τελετών να μπορεί να εκμίσθωση το ΙΧΦ (νεκροφόρα) σε μια άλλη επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο των κρεάτων. Θα μεταφέρει ο κρεοπώλης τα κρέατα με εκμισθωμένη νεκροφόρα; Η θα μπορεί το γραφείο τελετών να μεταφέρει τους νεκρούς με εκμισθωμένο όχημα κοινού φόρτου ανοιχτό; Αυτό βεβαίως είναι αδιανόητο, αλλά σας παρουσιάζω ακριβώς τι πρόκειται να συμβεί αν δεν μπουν κάποιες παράμετροι στην εκμίσθωση.

Η εκμίσθωση των ΙΧΦ θα πρέπει να αφορά επιχειρήσεις με κοινό Κ.Α.Δ δραστηριοτήτων, με τον τρόπο αυτό θα αποφευχθούν έκτροπα, αλλά από τη στιγμή που η μία έχει δικαίωμα έκδοσης άδειας για την θέση σε κυκλοφορία ΙΧΦ, αυτομάτως θα έχει και η άλλη, αφού θα έχουν τον ίδιο ΚΑΔ δραστηριοτήτων.

Τελειώνοντας για το κομμάτι των φορτηγών των δήμων αλλά και των περιφερειών της χώρας (αν και το δεύτερο δεν αναφέρεται).

Τα οχήματα αυτά έχουν αποκτηθεί είτε μέσω προγραμμάτων είτε δωρεάν από τους δημότες της κάθε περιοχής για τις ανάγκες και μόνο του Δήμου. Οι περισσότεροι Δήμοι σε έργα τα οποία εκτελούν χρησιμοποιούν δικό τους προσωπικό και δικά τους οχήματα ή απευθύνονται σε εργολάβους για την εκπόνηση ενός έργου ή ακόμα σε μεταφορικές επιχειρήσεις για την μεταφορά κάποιων αγαθών.

Με ποια κριτήρια λοιπόν θα εκμισθώσουν αυτά τα οχήματα σε τρίτους; Το έργο που υποτίθεται θα τελέσουν αφού έχουν τα μέσα γιατί δεν το εκτελούν οι ίδιοι; Πώς θα συμμετέχει κάποιος σε διαγωνισμό του Δήμου για την ανάληψη ενός έργου χωρίς ιδία μέσα; Η προσφορά που θα καταθέσει θα αφορά τη φυσιογνωμία του και μόνο, αλλά και όποιο έγγραφο καταθέσει θα αποδεικνύει το τι επαγγέλλεται; Η μεταφορά αγαθών θα γίνεται από τους δήμους και θα την αναλαμβάνουν ιδιώτες παραγκωνίζοντας τους μεταφορείς κατόχους ΦΔΧ;

Θεωρούμε πως αυτό είναι αδύνατο να γίνει, αλλά βεβαίως δεν είναι και κάτι που το ζητάει η ευρωπαϊκή κοινότητα. Η ευρωπαϊκή κοινότητα μάλιστα δίνει στα κράτη μέλη το δικαίωμα να εξαιρέσουν από μέρος των ευρωπαϊκών κανονισμών επαγγελματικές ομάδες οι οποίες θίγονται από αυτόν. ΕΚ 1071/2009. Άρθρα του οποίου δεν έχουν καταργηθεί. Μάλιστα ο κύριος Μαργαρίτης εισηγητής της ΝΔ κατά την συζήτηση και ψήφιση του ν.38887/2010 στη Βουλή, είχε εισηγηθεί να μην ισχύσει σε νησιωτικές περιοχές γιατί θα αποτελούσε ταφόπλακα για τους Έλληνες μεταφορείς. Έρχεται λοιπόν το πλήρωμα του χρόνου για να περάσει άσφαλτος πάνω από την ταφόπλακα, αυτή που περιέγραφε ο τότε εισηγητής και μάλιστα έχει καταγραφεί και στα πρακτικά της Βουλής των Ελλήνων.

Δικαίως προσπαθείτε να ενσωματώσετε την Ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε να αποφευχθεί η επιβολή κυρώσεων στο Ελληνικό κράτος. Πρωτίστως όμως θα έπρεπε να προστατεύετε τις επαγγελματικές τάξεις, πόσο μάλιστα τον κλάδο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, των αυτοκινητιστών που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελληνική επικράτεια και ειδικά στα ακριτικά νησιά της χώρας αποκομμένοι από την υπόλοιπη Ελλάδα.