Η τεράστια ευκαιρία των logistics

banner-google-news

Με δεδομένο ότι η ελληνική αγορά βρίσκεται πολύ πίσω σε σύγκριση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, τα logistics “κρύβουν” μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για ανάπτυξη για όσους επαγγελματίες σπεύσουν να τοποθετηθούν έγκαιρα και με σοβαρότητα στη συγκεκριμένη αγορά.

Αυτό προκύπτει από μελέτη που εκπόνησε η Infobank Hellastat για λογαριασμό της εφημερίδας “Ναυτεμπορική”. Ειδικότερα, το ποσοστό χρήσης των υπηρεσιών logistics στη χώρα μας είναι ακόμα αρκετά χαμηλό (23%) σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. (49%), ενώ η Ελλάδα παρουσιάζει μέτριες επιδόσεις στην παγκόσμια αγορά. Η μεγάλη ευκαιρία προκύπτει από τις ιδιωτικοποιήσεις σε ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι οποίες αναμένεται να δώσουν νέα δυναμική στον κλάδο καθώς θα ενισχυθούν οι εμπορευματικές ροές.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το 2015 επικράτησαν ασταθείς πολιτικές και οικονομικές συνθήκες, οι οποίες επηρέασαν δυσμενώς τους 3PL providers, μειώνοντας ελαφρώς την αξία της αγοράς. H διεξαγωγή δύο εκλογικών αναμετρήσεων, οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των εκπροσώπων των δανειστών, η τραπεζική αργία του Ιουλίου και η επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων προκάλεσαν κλίμα αβεβαιότητας, το οποίο μεταφράστηκε σε χαμηλή ζήτηση υπηρεσιών logistics, χαμηλούς όγκους αποθηκευμένων εμπορευμάτων και αργούσα δυναμικότητα αποθηκευτικών χώρων.

Τα capital controls δυσχέραναν σημαντικά τη διενέργεια των εισαγωγών και εξαγωγών αγαθών και γενικότερα τα διεθνή οδικά δρομολόγια (οι κάρτες των ελληνικών τραπεζών δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε χώρες του εξωτερικού). Συνεπώς, η δραστηριότητα των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών μεταφοράς και logistics εμφάνισε υποχώρηση, κυρίως το τρίτο τρίμηνο του έτους. Προβλήματα προέκυψαν και στον τομέα της διαμεταφοράς, καθώς οι συνεργαζόμενες μεταφορικές επιχειρήσεις απαιτούσαν πληρωμές τοις μετρητοίς. Παράλληλα, σημαντικές ποσότητες εμπορευμάτων (πάνω από 2.500 containers) παρέμεναν αποθηκευμένες στον Πειραιά και επιβαρύνονταν με αποθήκευτρα, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα εκτελωνισμού και παραλαβής, γεγονός που προκάλεσε ζημιές σε πολλές εισαγωγικές επιχειρήσεις.

YouTruck ΔεκεμβρίουΕίναι ωστόσο γεγονός ότι η πτώση της αγοράς logistics ξεκίνησε από το 2009, όταν εκδηλώθηκε σημαντική μείωση των εισαγωγών λόγω της φθίνουσας εσωτερικής κατανάλωσης. Η αξία των εισαγωγών αγαθών υποχώρησε από 49,6 δισ. ευρώ το 2008 σε 31 δισ. το 2015, εμφανίζοντας σωρευτική πτώση 37%, γεγονός το οποίο μεταφράστηκε σε χαμηλότερη ζήτηση για υπηρεσίες διακίνησης, αποθήκευσης και γενικότερης διαχείρισης των εισαγόμενων προϊόντων. Αυτά τα 18 δισ. ευρώ που «λείπουν» από την αγορά είναι ακριβώς ο το μερίδιο της πίτας που μπορούν να διεκδικήσουν νέοι αλλά και παλαιοί «παίκτες», υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι η ελληνική οικονομία θα αρχίσει πράγματι να ανακάμπτει. 

Αρνητικό ρόλο, ωστόσο, διαδραμάτισαν και οι απεργίες που έγιναν το δεύτερο εξάμηνο στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια αντιδράσεων για τις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις, καθώς και η διακοπή των σιδηροδρομικών μεταφορών λόγω της κατάληψης της γραμμής από μετανάστες στην Ειδομένη.

Γενικά, η διείσδυση του κλάδου σε ορισμένους τομείς της ελληνικής οικονομίας δεν κρίνεται ακόμα ικανοποιητική, όπως στις αλυσίδες λιανικού εμπορίου, οι προμήθειες των οποίων είναι σε μεγάλο βαθμό κεντρικές, με συνέπεια ο ρόλος των μεταφορέων και 3PL providers να είναι περιορισμένος.

Δυσχέρειες προκαλεί και η υστέρηση της χώρας σε υποδομές που θα μπορούσαν να στηρίξουν μεγαλύτερη ανάπτυξη (χαμηλή ποιότητα του οδικού δικτύου, προβληματική σύνδεση των λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, παντελής έλλειψη εμπορευματικών κέντρων, διάσπαρτη χωροθέτηση αποθηκών, ανεπαρκείς υποδομές στο σιδηροδρομικό δίκτυο κ.λπ.).

Η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών για τη διενέργεια συνδυασμένων μεταφορών οδηγεί στην αύξηση του μεταφορικού κόστους (υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα είναι περίπου 40% αυξημένο σε σχέση με άλλες χώρες), με συνέπεια τη μετακύλιση στους πελάτες και συνεπώς στις τιμές των προϊόντων.

Πηγή: Ναυτεμπoρική