Συνδεδεμένα οχήματα: σε ποιον ανήκουν τα δεδομένα που καταγράφουν;

banner-google-news

Πού πας; Από πού περνάς; Πού σταματάς; Τι ακούς; Τι βλέπεις;  Οι καλές σου συνήθειες; Οι κακές σου συνήθειες;

Οι εταιρείες ανά την υφήλιο διεκδικούν τον έλεγχο των δεδομένων του οχήματός σας. Πολλοί θεωρούν τα δεδομένα ως τον χρυσό του νέου ενσύρματου κόσμου. Και οι ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε. προσπαθούν να θεσπίσουν τους πρώτους νόμους για τα συνδεδεμένα οχήματα. Αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπαρατίθενται στις ασφαλιστικές εταιρείες,  τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και στα συνεργεία επισκευής οχημάτων.

Πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανέφεραν ότι το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ θα πρέπει αυτή την εβδομάδα να ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τον κλάδο, σχετικά με τα δεδομένα εντός του οχήματος, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νομοθεσία αργότερα αυτό το έτος -η πρώτη του είδους παγκοσμίως.

«Εάν δεν έχετε πρόσβαση σε δεδομένα στο μέλλον, θα αποσυρθείτε», λέει ο Tim Albertsen, διευθύνων σύμβουλος της ALD, στο τμήμα μίσθωσης αυτοκινήτων της Societe Generale, που διαχειρίζεται εκατομμύρια οχήματα. «Δεν θα είστε αποτελεσματικοί, δεν θα έχετε τις σωστές υπηρεσίες, απλά δεν θα μπορείτε να λειτουργήσετε».

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, διαφυλάσσοντας τον ρόλο του θυρωρού στην πρόσβαση σε δεδομένα, αντιστάθηκαν σε συγκεκριμένους κανονισμούς για τα δεδομένα εντός του οχήματος, λέγοντας ότι η προστασία των καταναλωτών είναι πρωταρχικής σημασίας.

«Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύεται να παρέχει πρόσβαση στα δεδομένα που παράγονται από τα οχήματα που παράγει», δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). «Ωστόσο, η ανεξέλεγκτη πρόσβαση σε δεδομένα εντός του οχήματος συνιστά σοβαρές απειλές για την ασφάλεια, την (κυβερνο)ασφάλεια, την προστασία δεδομένων και την ιδιωτική ζωή».

Τα σηµερινά οχήµατα γίνονται όλο και περισσότερο «συνδεδεµένα», µε την έννοια ότι µπορούν να ανταλλάσσουν πληροφορίες χωρίς ενσύρµατη σύνδεση, µε µια σειρά από φορείς, όπως είναι ο κατασκευαστής του οχήµατος, οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών, άλλα φυσικά ή νοµικά πρόσωπα, οι διαχειριστές βασικών κρατικών µεταφορικών συστηµάτων µεταφοράς και υπηρεσιών, καθώς µε άλλα οχήµατα. Αυτό αυξάνει την άνεση και την ευκολία για τους οδηγούς, βελτιώνει τα οχήµατα και τις υπηρεσίες.

Δημιουργεί όμως σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το ποια στοιχεία θα διατίθενται σε τρίτους, και σε ποιους; Πώς θα προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα και η ιδιωτική ζωή των καταναλωτών; Ποια στοιχεία θα διατίθενται σε τρίτους, δεδοµένου ότι περιέχουν απόρρητες εµπορικές πληροφορίες ή τεχνογνωσία, τα οποία καλύπτονται από δικαιώµατα πνευµατικής ιδιοκτησίας και πρέπει να προστατευτεί η πρόσβαση σε αυτά από πραγµατικούς ή δυνητικούς ανταγωνιστές;