Πρόγραμμα Ηλεκτρικών Οχημάτων Daimler : Άνθρακας ή… θησαυρός;

Καινούργια φορτηγά, λεωφορεία και εργοστάσια παραγωγής με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2039, οχήματα μαζικής παραγωγής με σύστημα κίνησης υδρογόνου έως τα τέλη της επόμενης 10ετίας και ηλεκτροκίνητα οχήματα που βρίσκονται ήδη στο δρόμο περιλαμβάνει η νέα, βιώσιμη στρατηγική του ομίλου Daimler.

banner-google-news

Η Daimler Truck AG εφαρμόζει μια βιώσιμη εταιρική στρατηγική με στόχο να προσφέρει καινούργια οχήματα μόνον με πραγματικά ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα («tank-to-wheel») στις τρεις αγορές της Ευρώπης, της Ιαπωνίας και της NAFTA έως το 2039. Ήδη έως το 2022 σχεδιάζει να συμπεριλάβει ηλεκτροκίνητα οχήματα μαζικής παραγωγής στο χαρτοφυλάκιο των οχημάτων που διαθέτει στις βασικές περιφέρειες της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας. Έως το τέλος της επόμενης δεκαετίας, η Daimler Truck AG θα επεκτείνει την γκάμα των οχημάτων της, προσθέτοντας οχήματα μαζικής παραγωγής με σύστημα κίνησης υδρογόνου. Στις 24 Οκτωβρίου, ο όμιλος γιόρτασε την παγκόσμια πρεμιέρα του πρωτοτύπου οχήματος με κυψέλη καυσίμου «Vision F-Cell» της μάρκας FUSO στην 46η Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο στην Ιαπωνία, ενισχύοντας έτσι ακόμα περισσότερο την παρουσία της στον τομέα του υδρογόνου. Επιπλέον, όλα τα εργοστάσια της Daimler Daimler Truck AG στην Ευρώπη θα έχουν ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2022 ενώ θα ακολουθήσουν όλα τα υπόλοιπα εργοστάσια. Αυτό σημαίνει ότι τα υφιστάμενα εργοστάσια φορτηγών και λεωφορείων θα τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια μόνο από ανανεώσιμες πηγές.

Ηλεκτρικά φορτηγά

Η Daimler Truck ασχολείται με τα ηλεκτρικά φορτηγά από το 2010, ενώ το 2017 παρουσίασε στην αγορά και στους πελάτες της το πρώτο της μικρό, πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό παραγωγής: το ελαφρύ Fuso eCanter. Περισσότερα από 140 eCanter βρίσκονται ήδη στα χέρια πελατών σε διάφορες πόλεις του κόσμου, όπως μεταξύ άλλων η Νέα Υόρκη, το Τόκιο, το Βερολίνο, το Λονδίνο, το Άμστερνταμ, το Παρίσι και η Λισαβόνα. Το φορτηγό βαριάς κατηγορίας Mercedes-Benz eActros με αυτονομία έως 200 χλμ. χρησιμοποιείται εντατικά από πελάτες στη Γερμανία και την Ελβετία στο πλαίσιο του «καινοτόμου στόλου» eActros. Η πρώτη παράδοση σε πελάτη έγινε το 2018. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το μεσαίας κατηγορίας Freightliner eM2 και το βαριάς κατηγορίας Freightliner eCascadia υπόκεινται επίσης σε εντατικές δοκιμές από τους πελάτες μας.

Bei der Übergabe des eActros der Innovationsflotte an Meyer-Logistik. Von links nach rechts: Rene Rudelt, Vertrieb Mercedes-Benz Trucks, Matthias Strehl, Geschäftsführer Meyer-Logistik, Thomas Schmitt, Key Account Manager für Großkunden Mercedes-Benz Trucks, und Heinz Meyer, geschäftsführender Gesellschafter Meyer-Logistik Handing over the eActros to the innovation fleet at Meyer-Logistik. From left to right: Rene Rudelt, Sales Mercedes-Benz Trucks, Matthias Strehl, Managing Director Meyer-Logistik, Thomas Schmitt, Key Account Manager Mercedes-Benz Trucks, and Heinz Meyer, Managing Partner Meyer-Logistik

Ηλεκτρικά λεωφορεία

Το πλήρως ηλεκτρικό Mercedes-Benz eCitaro, που παράγεται ήδη μαζικά στο Μάνχαϊμ από το 2018, δίνει στις πόλεις και στους οργανισμούς ΜΜΜ την ευκαιρία να στρέψουν τους στόλους τους στην οδήγηση με τοπικά μηδενικές εκπομπές ρύπων. Σήμερα, το eCitaro χρησιμοποιείται ήδη σε πόλεις όπως το Βερολίνο και το Αμβούργο στη Γερμανία, το Όσλο στη Νορβηγία και το Ystad στη Σουηδία. Οχήματα eCitaro έχουν επίσης παραδοθεί στο Λουξεμβούργο και την Ελβετία. Το eCitaro προωθείται συστηματικά για χρήση σε τακτικά δρομολόγια. Το 2021, το eCitaro θα κυκλοφορήσει στην αγορά με την μπαταρία νέας γενιάς και, το δεύτερο εξάμηνο του 2020, με μπαταρίες στερεού τύπου (μπαταρίες λιθίου-πολυμερών). Από το 2022, η μπαταρία του λεωφορείου θα διαθέτει σύστημα αύξησης αυτονομίας (μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου θα τροφοδοτεί την μπαταρία υψηλής τάσης με ρεύμα). Επιπλέον, η μάρκα Thomas Built Buses λανσάρει ένα ηλεκτρικό σχολικό λεωφορείο μαζικής παραγωγής για την αμερικανική αγορά.

Mercedes-Benz eCitaro mit vollelektrischem Antrieb, Exterieur, anthrazit metallic, 2 x elektrischer Radnabenmotor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, LED-Scheinwerfer, Länge/Breite/Höhe: 12.135/2.550/3.400 mm, Beförderungskapazität: 1/80 Mercedes-Benz eCitaro with all-electric drive, exterior, anthracite metallic, 2 x electric hub motor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, LED headlamps, length/width/height: 12135/2550/3400 mm, passenger capacity: 1/80.

Συστήματα κίνησης υδρογόνου

Η Daimler ασχολείται με τις τεχνολογίες συστημάτων κίνησης υδρογόνου εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια. Μέχρι σήμερα, τα οχήματα με κυψέλη καυσίμου της εταιρείας έχουν διανύσει πολλά εκατομμύρια χιλιόμετρα, αποδεικνύοντας την εμπορευσιμότητα αυτού του συστήματος κίνησης. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες προκλήσεις στον κλάδο των επαγγελματικών οχημάτων, όπως η διάρκεια ζωής και το ωφέλιμο φορτίο. Οι τεχνολογίες ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης και συστημάτων κίνησης υδρογόνου προσφέρουν διαφορετικά πλεονεκτήματα ανάλογα με τον σκοπό που εξυπηρετούν και, συνεπώς, αλληλοσυμπληρώνονται. Το καθοριστικό κριτήριο για τους πελάτες φορτηγών και λεωφορείων είναι το συνολικό κόστος κύκλου ζωής.

Mit dem „Vision F-Cell“ verstärkt Daimler Trucks & Buses konsequent seine Aktivitäten im Bereich Wasserstoff. With the “Vision F-Cell” Daimler Trucks & Buses is further strengthening its activity in the hydrogen field.

Πιο συγκεκριμένα, με το «Vision F-Cell», η Daimler Truck AG ενισχύει ακόμα περισσότερο τη δραστηριοποίησή της στον τομέα του υδρογόνου. Η μάρκα FUSO χρησιμοποιεί αυτό το πρωτότυπο, για να δοκιμάσει τις δυνατότητες της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου σε διάφορα επαγγελματικά οχήματα. Το σύστημα κίνησης του φορτηγού 7,5 τόνων αποδίδει μέγιστη ισχύ 135 kW. Η αυτονομία αγγίζει τα 300 χιλιόμετρα. Ουσιαστικά, η αρχιτεκτονική του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης «Vision F-Cell» είναι παρόμοια με αυτή ενός ηλεκτρικού φορτηγού με μπαταρία, πέρα από τη σημαντικά μικρότερη ισχύ της μπαταρίας και τα πρόσθετα ρεζερβουάρ υδρογόνου.

Το eActros δουλεύει ήδη!

Η Mercedes-Benz έβγαλε ήδη από το 2018, το πρώτο της ηλεκτρικό φορτηγό στο δρόμο, περνώντας από το στάδιο των… εργαστηριακών δοκιμών, σε αυτό των δοκιμών υπό πραγματικές συνθήκες λειτουργίας και μεταφορικού έργου. Ο λόγος για το νέο eActros, δέκα οχήματα του οποίου -σε δύο παραλλαγές τονάζ 18 και 25 τόνων- παραδόθηκαν σε πελάτες (Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar και Rigterink), προκειμένου να δοκιμαστεί η αποδοτικότητά τους σε καθημερινές συνθήκες μεταφοράς. Η ποικιλία του μεταφορικού έργου των πελατών που χρησιμοποιούν το eActros, θα επιτρέψει την χρήση διαφορετικών εφαρμογών υπερκατασκευής όπως κλούβες, ψυγεία ή βυτία και κατά συνέπεια θα αποκτηθεί μεγαλύτερη γνώση σε σχέση με την αποδοτικότητα.

Mercedes-Benz Trucks zieht Zwischenbilanz: Elektro-Lkw eActros seit über einem Jahr erfolgreich im Kundeneinsatz Progress report from Mercedes-Benz Trucks: eActros electric truck successfully tested by customers for over a year

Μακροπρόθεσμος στόχος του κατασκευαστή είναι η εκτέλεση μεταφορικού έργου σε αστικό περιβάλλον, να γίνεται με φορτηγά παραγωγής που θα χαρακτηρίζονται από μηδενικές εκπομπές ρύπων και χαμηλά επίπεδα θορύβου. Η ευρεία παραγωγή σχετικών βαρέων οχημάτων από την Mercedes-Benz αναμένεται να ξεκινήσει το 2021.

Mercedes-Benz Trucks zieht Zwischenbilanz: Elektro-Lkw eActros seit über einem Jahr erfolgreich im Kundeneinsatz Progress report from Mercedes-Benz Trucks: eActros electric truck successfully tested by customers for over a year

Χρησιμοποιώντας τεχνογνωσία από ολόκληρο τον όμιλο Daimler, σχεδιάστηκε ένα φορτηγό ικανό να αντιμετωπίσει τις καθημερινές λειτουργίες μεταφοράς διανομών, ως μέλος ενός στόλου οχημάτων. Αυτό που πρέπει τώρα να αποδειχθεί είναι ότι το eActros αποτελεί και μια βιώσιμη πρόταση, τόσο τεχνικά όσο και εμπορικά ενώ παράλληλα θα πρέπει να βελτιστοποιηθούν κάποιες παράμετροι που έχουν να κάνουν με το κόστος των μπαταριών και την υποδομή που απαιτείται για τη χρήση τους.

Mercedes-Benz eActrosMercedes-Benz eActrosΟι ηλεκτρικές εκδόσεις Actros που δοκιμάζονται αυτό το διάστημα φέρουν δύο ή τρεις άξονες και επιτελούν μεταφορικό έργο εμπορευμάτων και παραδόσεων σε αστικό περιβάλλον. Το eActros, σε σύγκριση με το πρωτότυπο ηλεκτρικό φορτηγό, που είχε παρουσιάσει ο κατασκευαστής στην ΙΑΑ του 2016 συγκεντρώνει αρκετές τεχνικές διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα, η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος εξασφαλίζεται τώρα από έντεκα συστοιχίες μπαταριών ενώ γενικότερα χρησιμοποιήθηκαν εξαρτήματα που είναι έτοιμα (ή σχεδόν έτοιμα) για χρήση στην γραμμή παραγωγής.

Rein batterieelektrisch angetriebener Lkw für den schweren Verteilerverkehr: Mercedes-Benz eActros startet im Murgtal: emissionsfreier und leiser TransportFully battery-electric driven truck for heavy-duty distribution: Mercedes-Benz eActros starts in tΌπως είναι φυσικό, τη βάση για την εξέλιξη του ηλεκτρικού Actros αποτέλεσε το «συμβατικό» Actros το οποίο υπέστη αρκετές διαφοροποιήσεις στην αρχιτεκτονική του σασί προκειμένου να δεχθεί το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Ο κινητήριος άξονας (πλήμνης με μειωτήρες) βασίζεται στον ZF AVE 130 ο οποίος έχει αποδείξει την αξία του σε υβριδικά λεωφορεία Citaro και λεωφορεία κυψελών καυσίμου και που αναθεωρήθηκε ριζικά για να τοποθετηθεί στο eActros. Το περίβλημα του άξονα έχει επανασχεδιαστεί πλήρως και είναι τοποθετημένος σε σημαντικά ψηλότερη θέση, αυξάνοντας έτσι την απόσταση από το έδαφος σε περισσότερο από 200 χιλ. Το μέγιστο επιτρεπόμενο φορτίο αξόνων ανέρχεται στους 11,5 τόνους.

Mercedes-Benz eActros im Einsatz: Der vollelektrische Mercedes-Benz Lkw für den schweren Verteilerverkehr fährt lokal emissionsfrei und leise in Städten. Bis zu 200 Kilometer Reichweite mit gewohnter Fahrleistung und Nutzlast. Technische Daten: Exterieur, 2 x elektrischer Radnabenmotor, 240 kW, 2 x 485 Nm, Radformel 6x2, M-Fahrerhaus Mercedes-Benz eActros on the road: The all-electric Mercedes-Benz truck for the heavy-duty distribution sector drives locally emission-free and quiet in urban areas. Range of up to 200 km with customary level of performance and payload. Technical Data: exterior, 2 x electric hub motor, 240 kW, 2x 485 Nm, wheel formula 6x2, M-cab

Το σύστημα μετάδοσης περιλαμβάνει δύο ηλεκτροκινητήρες, τοποθετημένους κεντρικά των τροχών του οπίσθιου άξονα. Πρόκειται για τριφασικούς, ασύγχρονους και υδρόψυκτους κινητήρες που λειτουργούν με ονομαστική τάση 400 Volt. Παράγουν ισχύ 125 kW ο καθένας και μέγιστη ροπή 485 Nm. Οι σχέσεις μετάδοσης μετατρέπουν αυτή τη ροπή σε 11.000 Nm στον καθένα, και έτσι το συνολικό αποτέλεσμα από πλευράς απόδοσης ισοδυναμεί με εκείνο ενός πετρελαιοκίνητου φορτηγού.

Mercedes-Benz eActrosMercedes-Benz eActrosΗ ενέργεια για μια μέγιστη αυτονομία 200 χιλιομέτρων εξασφαλίζεται από δύο μπαταρίες ιόντων λιθίου με ισχύ 240 kWh που έχουν χρόνια τώρα αποδείξει την αξία τους σε εφαρμογές της EvoBus GmbH. Οι μπαταρίες φιλοξενούνται σε έντεκα συνολικά συστοιχίες, τρεις από τις οποίες βρίσκονται στην περιοχή του πλαισίου και οι υπόλοιπες από κάτω, όλες καλυμμένες -για λόγους ασφαλείας- με ειδικά προστατευτικά κουτιά από χάλυβα. Σε περίπτωση σύγκρουσης, τα κουτιά αυτά παραμορφώνονται αποτρέποντας την καταστροφή των μπαταριών.

Mercedes-Benz eActrosMercedes-Benz eActrosΟι εκφορτισμένες μπαταρίες υψηλής τάσης μπορούν να επαναφορτιστούν πλήρως εντός τριών έως έντεκα ωρών, βάσει μιας ικανότητας φόρτισης από 20 έως 80 kW από μια κινητή συσκευή φόρτισης που συνήθως υπάρχει σε έναν χώρο στάθμευσης στόλου φορτηγών. Για την φόρτιση, χρησιμοποιείται το σύστημα συνδυασμένης φόρτισης CCS ενώ δύο συμβατικές μπαταρίες 12V (που φορτίζονται από τις μπαταρίες υψηλής τάσης μέσω μετατροπέα DC-DC) διασφαλίζουν ότι οι βασικές λειτουργίες του οχήματος όπως τα φώτα, οι ενδείξεις ή τα συστήματα της ανάρτησης παραμένουν σε λειτουργία ακόμα και εάν το δίκτυο υψηλής τάσης αποφορτιστεί. Το εν λόγω δίκτυο δεν τροφοδοτεί με ενέργεια μόνο το σύστημα κίνησης, αλλά καλύπτει συνολικά τις ανάγκες των ηλεκτροφοδοτούμενων συστημάτων όπως το σύστημα διεύθυνσης, το σύστημα κλιματισμού ή το ψυγείο.

Ο στόλος των δέκα ηλεκτροκίνητων Actros θα παραμείνει στην υπηρεσία των πελατών της Mercedes-Benz μέχρι τα μέσα του 2020. Στόχος είναι να καθοριστούν αφενός οι ενεργειακές απαιτήσεις για μια σειρά από ειδικά σενάρια εφαρμογών μεταφοράς και αφετέρου η αποδοτικότητα του eActros, συγκρινόμενη με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των φορτηγών ντίζελ, σε πλήρη αξιολόγηση του κύκλου ζωής τους. Τα ευρήματα αυτής της ερευνητικής εργασίας θα χρησιμοποιηθούν για την βελτιστοποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών των φορτηγών ενώ θα δημοσιοποιηθούν στους πιθανούς πελάτες-χρήστες ώστε να προσαρμόσουν τον προγραμματισμό των δρομολογίων ή να αναπτύξουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα στις διαδικασίες της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ο Martin Daum, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler Truck AG, αρμόδιος για τα φορτηγά & τα λεωφορεία, δήλωσε στις 25 Οκτωβρίου στην κεντρική ομιλία του στο Διεθνές Συνέδριο Εφοδιαστικής Αλυσίδας στο Βερολίνο: 

Daimler Trucks & Buses strebt komplett CO2-neutrale Neufahrzeugflotte bis 2039 in wichtigsten Regionen anDaimler Trucks & Buses targets completely CO2-neutral fleet of new vehicles by 2039 in key regions«Στην Daimler Truck AG, έχουμε δεσμευτεί σαφώς για τους στόχους της Συμφωνίας των Παρισίων για την κλιματική αλλαγή και, συνεπώς, για την απανθρακοποίηση του κλάδου μας. Ο απώτερος στόχος μας είναι να εξασφαλίσουμε οδικές μεταφορές με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν προσφέρουμε στους πελάτες μας ανταγωνιστικές προϋποθέσεις ως προς το κόστος και τις υποδομές, για μεταφορές με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Δεδομένου ότι απαιτούνται περίπου δέκα χρόνια για την πλήρη ανανέωση ενός στόλου, φιλοδοξούμε να προσφέρουμε τοπικά στις τρεις αγορές καινούργια οχήματα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2039, σκοπεύοντας να έχει ολοκληρωθεί η ανανέωση έως το 2050. Για μεταφορές με πραγματικά ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, χρειαζόμαστε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης ή συστήματα κίνησης υδρογόνου. Ήμασταν ο πρώτος κατασκευαστής που ανέλαβε μια σοβαρή δέσμευση για την ηλεκτροκίνηση στα βαριά φορτηγά και, σήμερα, πρωτοπορούμε προσφέροντας στους πελάτες μας ηλεκτρικά οχήματα σε όλες τις κατηγορίες. Έχοντας υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση της ηλεκτρικής κινητικότητας των λεωφορείων, με ένα ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο και παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής, συνεισφέρουμε ήδη σημαντικά στα ΜΜΜ του μέλλοντος που δεν θα εκπέμπουν ρύπους σε τοπικό επίπεδο, καθώς και στον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις αστικές περιοχές.»

«Σε τοπικό επίπεδο παρόλα αυτά, τα φορτηγά και τα λεωφορεία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα δύσκολα θα πωλούνται από μόνα τους καθώς, ακόμα και το 2040, παρά τις προσπάθειες των κατασκευαστών, το κόστος κτήσης και κύκλου ζωής των ηλεκτροκίνητων φορτηγών και των λεωφορείων θα παραμένει υψηλότερο από εκείνο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Συνεπώς, χρειαζόμαστε κρατικά προγράμματα παροχής κινήτρων, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικά τα φορτηγά και τα λεωφορεία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα σε τοπικό επίπεδο. Ειδικότερα απαιτούνται: η μετατροπή και η κλιμάκωση των διοδίων σε όλη την Ευρώπη με βάση τις τιμές CO2, από την οποία θα ωφελούνταν σημαντικά τα οχήματα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, ένα στοχευμένο πρόγραμμα επιδοτήσεων για λεωφορεία και υποδομές φόρτισης και υδρογόνου σε εθνικό επίπεδο, καθώς και ενιαία πρότυπα για τη μεταφορά και τον ανεφοδιασμό υδρογόνου».