Patounas Transport : Η μεταφορά όπως πρέπει να είναι

banner-google-news

Συνέντευξη: Γιάννης Παλιούρης – Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Μάρκου

 

Η τύχη ευνοεί τους τολμηρούς; Ίσως. Στην περίπτωση, όμως, της Patounas Transport η τύχη δεν έχει καμία σχέση ούτε με την επιτυχία της εταιρείας, ούτε φυσικά με την άψογη λειτουργία ενός οργανισμού που μεταφέρει αγαθά 24 ώρες την ημέρα, 365 ημέρες τον χρόνο, σε όλη την Ελλάδα. Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο επικεφαλής της εταιρείας, Άκης Πατούνας, στη δική του εταιρεία το μόνο που μετρά είναι ο επαγγελματισμός.

YouTruck: Κύριε Πατούνα αυτή τη στιγμή έχετε μια καλά εδραιωμένη εταιρεία μεταφορών. Τα πράγματα, όμως, δεν ήταν πάντα έτσι. Ποια πορεία ακολουθήσατε ώστε να φτάσετε στο σημείο που βρίσκεστε σήμερα;

Άκης Πατούνας: Είμαστε μια επιχείρηση που πρακτικά στήθηκε με την σκληρή δουλειά τριών γενεών αυτοκινητιστών. Ξεκίνησε ο παππούς μου, συνέχισε ο πατέρας μου και πλέον τα ηνία της επιχείρησης έχουν περάσει στα δικά μου χέρια. Αυτή τη στιγμή ο στόλος μας αποτελείται από 15 φορτηγά Scania. Μια ζωή Scanaκηδες με άλλα λόγια.

ΥΤ: Το να χτίσεις μια ισχυρή εταιρεία μεταφορών δεν είναι η πιο εύκολη υπόθεση, σωστά;

Α.Π.: Φυσικά και δεν είναι. Ξεκινήσαμε με ένα αυτοκίνητο και μετά από χρόνια δουλειάς από το πρωί έως το βράδυ χτίσαμε μια επιχείρηση καθετοποιημένης λειτουργίας, καθώς εκτός από τα οχήματα διαθέτουμε συνεργείο, βαφείο, αποθήκη ανταλλακτικών και ό,τι άλλο απαιτείται προκειμένου να λειτουργεί στην εντέλεια μια εταιρεία μεταφορών. Φυσικά δεν λείπουν οι θάλαμοι συντήρησης προϊόντων, τα κλαρκ και τα παλετοφόρα, στοιχεία απαραίτητα για να είμαστε αποδοτικοί στη δουλειά μας και να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των πελατών μας.

ΥΤ: Η μεταφορική σας δραστηριότητα σε ποια γεωγραφικά διαμερίσματα εντοπίζεται;

Α.Π.: Σε όλη την Ελλάδα. Μπορεί ο «φυσικός» μας χώρος να είναι ο Δυτικός άξονας της χώρας, από Πάτρα μέχρι Κέρκυρα, αλλά η παρουσία μας είναι πανελλαδική. Άλλωστε η εταιρεία πλέον μαζί με τον κλάδο τον μεταφορών δραστηριοποιείται και στην αποθήκευση εμπορευμάτων logistics. Για να μπορέσουμε να είμαστε συνεπείς στο έργο που αναλαμβάνουμε επενδύουμε συνεχώς. Το τελευταίο έτος προχωρήσαμε στην αγορά δυο καινούργιων φορτηγών τεχνολογίας EURO 6 ενώ μέσα στο 2016 αποκτήσαμε καινούργιες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις.

ΥΤ: Αν έπρεπε να επιλέξετε ένα πλεονέκτημα, το συγκριτικό πλεονέκτημα της επιχείρησής σας, έναντι του ανταγωνισμού, ποιο θα ήταν αυτό;

Α.Π.: Η φιλοσοφία της εταιρίας μας είναι να προσφέρει στους πελάτες της εξειδικευμένες υπηρεσίες, έτσι ώστε οι παραλαβές και οι παραδόσεις να γίνονται έγκαιρα και με μεγάλη ασφάλεια. Η πολυετής πείρα μας εγγυάται, ώστε σήμερα οι πελάτες να απολαμβάνουν την καλύτερη ποιότητα υπηρεσιών με υπευθυνότητα, αξιοπιστία και ταχύτητα. Χωρίς δεύτερη σκέψη, λοιπόν, το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι ο επαγγελματισμός. Δυστυχώς, όμως, ο επαγγελματισμός δεν αρκεί για να ξεχωρίσεις.

ΥΤ: Τι εννοείτε; Ο επαγγελματισμός υποτίθεται ότι ξεχωρίζει την ήρα από το στάρι. Στη δική σας περίπτωση δεν βοηθά αυτό;

Α.Π.: Φυσικά και δεν βοηθά γιατί ο καλός επαγγελματίας είναι αυτός που επενδύει στη δουλειά του. Αν επενδύεις, όμως, πρέπει να πληρωθείς για την όποια επένδυση έχεις κάνει. Εδώ, λοιπόν, μπαίνει στην εξίσωση κάποιος που δεν έχει κάνει καμία επένδυση και ο οποίος κινείται στα όρια της νομιμότητας – ή και έξω από αυτά. Ακριβώς, όμως, επειδή δεν έχει κάνει καμία επένδυση  μπορεί να «χτυπήσει» τη δουλειά φθηνότερα και σε πετάει εκτός αγοράς. Εμείς μάλιστα επειδή είμαστε και ψυγειομεταφορείς αντιμετωπίζουμε το εξής θέμα: για να εκτελέσεις ψυγειομεταφορές απαιτούνται ειδικά πιστοποιητικά FRC. Το FRC κατοχυρώνει την καταλληλότητα των θαλάμων, οι οποίοι αν έχουν ηλικία άνω των 7 ετών δεν μπορείς να πάρεις το εν λόγω πιστοποιητικό. Εμείς έχουμε κάνει μια τεράστια επένδυση τα τελευταία χρόνια ώστε να έχουμε σύγχρονους θαλάμους, αλλά η Ελλάδα έχει καταντήσει «νεκροταφείο» θαλάμων. Ό,τι σαβούρα υπάρχει καταλήγει εδώ, ούτε καν στη Βουλγαρία. Σαν αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν «επαγγελματίες» με τέτοιους θαλάμους – οι οποίοι αποτελούν κίνδυνο για την δημόσια υγεία – απλά και μόνο για να γλιτώσουν 100 ευρώ στη μεταφορά.

ΥΤ: Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, ώστε να μπει μια τάξη;

Α.Π.: Σας διαβεβαιώ ότι δεν λειτουργεί απολύτως τίποτα. Άνθρωποι με κακοσυντηρημένα φορτηγά, οδηγοί χωρίς δίπλωμα και ασφάλεια, επιχειρήσεις με απλήρωτες υποχρεώσεις προς διάφορες πλευρές, λειτουργούν με την ίδια άνεση που λειτουργεί μια υποδειγματική επιχείρηση με αποτέλεσμα τελικά να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων.  Και κάπως έτσι οι πραγματικοί επαγγελματίες δεν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους και χάνουν μερίδιο από την αγορά, το οποίο δικαιωματικά τους ανήκει.

ΥΤ: Με βάση την εικόνα που περιγράφεται η διοίκηση μιας μεταφορικής εταιρείας κάθε άλλο παρά εύκολη φαίνεται.

Α.Π.: Και ούτε είναι. Καταρχήν σε προσωπικό επίπεδο τα καθήκοντά μου δεν εξαντλούνται μόνο στην άσκηση διοίκησης. Είμαι εργάτης, συντηρητής, λογιστής και μετά αφεντικό. Οι υποχρεώσεις και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια σύγχρονη μεταφορική εταιρεία απαιτούν βαθιά γνώση κάθε δραστηριότητας. Ευτυχώς ξεκίνησα από χαμηλά και έτσι είχα την ευκαιρία να «εκπαιδευτώ» σε κάθε κομμάτι της δουλειάς.

ΥΤ: Καλά όλα τα παραπάνω αλλά για την ιδιότητα «οδηγός» δεν είπαμε τίποτα.

Α.Π.: Τα αυτονόητα παραλείπονται. Για να το θέσω κάπως διαφορετικά αν ξαναγεννιόμουν πάλι οδηγός θα ήθελα να γίνω. Το να είσαι οδηγός φορτηγού δεν είναι επάγγελμα, είναι τρόπος ζωής. Αυτό ξέρω να κάνω καλύτερα, αυτό θα συνεχίσω να κάνω. Ένα πράγμα είναι σίγουρο, από το τιμόνι δεν κατεβαίνω.

ΥΤ: Οπότε να υποθέσω ότι τα κριτήρια που έχετε θέσει στους συνεργάτες σας είναι μάλλον υψηλά.

Α.Π.: Τους οδηγούς που έχουμε στην επιχείρησή μας τούς διακρίνει πάνω απ’ όλα η αγάπη για το αντικείμενο. Τους βλέπω καθημερινά πως «πονάνε» αυτό που κάνουν. Γι’ αυτό άλλωστε παρά τις μειώσεις μισθών που έχουν επικρατήσει λόγω της κρίσης, παρά τις νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, στην Patounas Transports δεν προχωρήσαμε σε περικοπές και ούτε πρόκειται να το κάνουμε. Οι εργαζόμενοί μας αξίζουν και με το παραπάνω κάθε ευρώ που παίρνουν.

ΥΤ: Μήπως τελικά τη δική σας εταιρεία δεν την έχει αγγίξει τόσο έντονα η κρίση;

Α.Π.: Κάθε άλλο. Υπολογίζουμε ότι στη διάρκεια της κρίσης χάσαμε ένα ποσοστό της τάξης του 30% έως 40% του έργου μας. Και πάλι, όμως, θέλω να τονίσω ότι το βασικό πρόβλημα δεν είναι καθαυτή η κρίση αλλά ο αθέμιτος ανταγωνισμός. Καθώς η κρίση πιέζει τους πάντες, κάποιος προτιμά να δώσει 100 ευρώ λιγότερα για μια μεταφορά, παρά το γεγονός ότι θα την δώσει σε κάποιον κακό «επαγγελματία» το όχημα του οποίου δεν πληροί τους βασικούς κανόνες ασφαλείας. Και το λέω αυτό γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα δεν επιβραβεύεται ο σωστός επαγγελματίας.

ΥΤ: Άρα είστε απαισιόδοξος για το μέλλον της μεταφορικής δραστηριότητας;

Α.Π.: Όχι, η μεταφορική δραστηριότητα πάντοτε θα υπάρχει γιατί σε τελική ανάλυση αν δεν γυρίσει η ρόδα δεν γυρνάει κανένας τομέας της οικονομίας. Η μεταφορά είναι το βαρόμετρο της οικονομίας. Αυτό που βιώνουμε τώρα είναι το τέλος μιας εποχής ανομίας. Η κρίση σταδιακά θα σβήσει από τον χάρτη τους κακούς επαγγελματίες και κάθε κατεργάρης θα πάει στον πάγκο του. Αρκεί βέβαια και η πολιτεία να αναλάβει τις δικές της ευθύνες και να επιβάλλει τον νόμο. Γιατί σας το λέω μετά λόγου γνώσεως, μετά από τόσα χρόνια στο τιμόνι που παίζαμε τη «γάτα με το ποντίκι» με τις Αρχές, πρώτη φορά η «γάτα» δεν υπάρχει πουθενά στους δρόμους. Και ο νοών νοείτω. Και για να κλείσω με κάτι πιο χαλαρό θα ήθελα να πω σε όλους τους συμπατριώτες μας που καμιά φορά δυσανασχετούν με την παρουσία των φορτηγών στους δρόμους, ότι μέχρι τη στιγμή που τα μήλα θα έρθουν με… email στα σπίτια μας, θα πρέπει όλοι να συνυπάρξουμε με σεβασμό, στο ομολογουμένως κακό οδικό δίκτυο της Ελλάδας.