ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Mercedes-Benz SUSTAINEER

banner-google-news

Φορτηγά τελευταίου μιλίου που είναι κλιματικά ουδέτερα, παράγουν τη δική τους πράσινη ηλεκτρική ενέργεια και μπορούν να βελτιώσουν ενεργά την ποιότητα του αέρα στις πόλεις: με το τεχνολογικό πρωτότυπο επίδειξης, το Sustaineer (SustainABILITY PIONeer), η Mercedes-Benz Vans μας δίνει μια απτή εντύπωση για το πώς ακριβώς η βιωσιμότητα στις λειτουργίες αστικής παράδοσης μπορεί να φανεί στο μέλλον.

Το πλήρως ηλεκτρικό βαν που βασίζεται στο eSprinter συνδυάζει μια ποικιλία καινοτόμων λύσεων που έχουν σχεδιαστεί για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις, τη διατήρηση των πόρων και την προστασία του κλίματος και τη βελτίωση της υγείας και ασφάλειας του οδηγού και των άλλων χρηστών του δρόμου. Αυτά περιλαμβάνουν ένα φίλτρο λεπτών σωματιδίων στην μπροστινή μονάδα και στο κάτω μέρος του αμαξώματος, ένα ηλιακό πάνελ στην οροφή, εξαρτήματα από ανακυκλωμένα υλικά καθώς και ένα σύστημα θέρμανσης που βρίσκεται κοντά στο σώμα. Οι καινοτομίες και οι τεχνικές λύσεις που διαθέτει το SUSTAINEER έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα τη δυνατότητα παραγωγής, έτσι ώστε να είναι εφικτή η χρήση τους στις μελλοντικές γενιές οχημάτων Mercedes-Benz Vans.

Η Mercedes-Benz είναι πεπεισμένη για τα οικολογικά και οικονομικά πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών φορτηγών και ετοιμάζεται να γίνει πλήρως ηλεκτροκίνητη πριν από το τέλος της δεκαετίας – όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες της αγοράς. Ως μέρος της επιχειρηματικής στρατηγικής «Ambition 2039», η Mercedes-Benz Vans επιδιώκει τον στόχο να καταστήσει τον στόλο των ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων ουδέτερο από άνθρακα καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους – από τη φάση ανάπτυξης έως το δίκτυο εφοδιασμού.

Οι διαδικασίες κατασκευής και ηλεκτροδότηση προϊόντων μέσω της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τη λειτουργία ηλεκτρικών οχημάτων. Ήδη από το 2022, η παραγωγή είναι ουδέτερη από άνθρακα σε όλα τα εργοστάσια φορτηγών που ανήκουν στην εταιρεία παγκοσμίως και θα χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια μόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το δεύτερο εξάμηνο του έτους που τελειώνει, η Mercedes-Benz ανέπτυξε διαδοχικά μια φιλοσοφία βιώσιμης επισκευής σε όλες τις κατηγορίες φορτηγών για να παρατείνει τον κύκλο ζωής των μπαταριών υψηλής τάσης που είναι εγκατεστημένες στα οχήματά της. Στα τρία σημεία της κυκλικής οικονομίας «μείωση», «επαναχρησιμοποίηση», «ανακύκλωση», μπορεί τώρα να προστεθεί ένα τέταρτο: «επισκευή». Εκτός από αυτό, η Mercedes-Benz Vans πιέζει επίσης για την ανακύκλωση των μπαταριών στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Έως το 2030, ο στόχος είναι να μειωθεί η χρήση των πρωτογενών πόρων που χρησιμοποιούνται στα συστήματα μετάδοσης κίνησης και στην τεχνολογία μπαταριών κατά 40% σε σύγκριση με το σημερινό ποσοστό. Για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η αυτοκινητοβιομηχανία θα προμηθεύεται μελλοντικά στοιχεία μπαταρίας που περιέχουν λίθιο και κοβάλτιο μόνο από πιστοποιημένα ορυχεία. Επιπλέον, κάθε στάδιο των αλυσίδων εφοδιασμού των παρόχων κυψελών μπαταρίας θα επιθεωρείται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΟΟΣΑ.

ΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΘΕΡΜΑΝΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Τα νέα θερμαντικά στοιχεία κοντινής εμβέλειας βελτιώνουν τη θερμική απόδοση. Η ζήτηση σε ενέργεια θέρμανσης είναι υψηλή και προκαλείται από τη μεγάλη καμπίνα του οδηγού και το συνεχές άνοιγμα και κλείσιμο των θυρών κατά τις στάσεις παράδοσης, γεγονός που καθιστούν τα συμβατικά συστήματα θέρμανσης οχημάτων ενεργοβόρα στη γκάμα των ηλεκτρικών βαν. Το Sustainer φέρει βελτιώσεις βάζοντας τη ζεστασιά ακριβώς εκεί που χρειάζεται – το σώμα του οδηγού. Επιπλέον, υπάρχουν και άλλα αποτελεσματικά μέτρα θερμικής διαχείρισης που μπορούν να αυξήσουν περαιτέρω την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού φορτηγού με μπαταρία, όπως το eSprinter – ένα σημαντικό όφελος για υπηρεσίες ταχυμεταφορών, ταχυμεταφορών και δεμάτων (τομέας CEP).

Εκτός από το κάθισμα, το τιμόνι και η ζώνη ασφαλείας, επιφάνειες στην πόρτα του οδηγού, στο χώρο των ποδιών και στην επένδυση της κολόνας τιμονιού μπορούν επίσης να θερμαίνονται ηλεκτρικά στο βελτιωμένο πρωτότυπο SUSTAINEER. Τα θερμαντικά στοιχεία επιφάνειας κοντινής εμβέλειας αποτελούνται από μια ηλεκτρικά αγώγιμη επίστρωση από ασήμι-άνθρακα, όπου χάρη στις υψηλές επιφανειακές τους θερμοκρασίες, η θερμική άνεση εξασφαλίζεται από την ακτινοβολούμενη θερμότητα κοντά στο σώμα, βελτιώνοντας έτσι σημαντικά τη θερμική απόδοση του συστήματος θέρμανσης. Υπάρχει ένα άλλο πλεονέκτημα σε αντίθεση με τη συνήθη θέρμανση των εσωτερικών χώρων του οχήματος το χειμώνα, όπου οι εσωτερικοί χώροι κρυώνουν σχετικά γρήγορα κατά τη διαδικασία εκφόρτωσης: οι επιφάνειες παραμένουν ζεστές – ένα ανεκτίμητο πλεονέκτημα όταν ξαναμπαίνετε στο όχημα σε κρύο καιρό.

ΚΑΘΙΣΜΑ ΜΕ… ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Το κάθισμα έχει σχεδιαστεί για να βελτιώνει και να διατηρεί την απόδοση του οδηγού για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι μεγάλες περίοδοι καθιστοί μπορούν να προκαλέσουν ολοένα και μεγαλύτερη βλάβη στην υγεία, που κυμαίνονται από πόνους στην πλάτη έως ψυχολογικές βλάβες όπως κόπωση και μείωση των γνωστικών ικανοτήτων. Τέτοιες συνέπειες μπορούν να αποφευχθούν αλλάζοντας τακτικά τη θέση του καθίσματος.

Επομένως, η Movement Scientist συνιστά συχνές μικρές αλλαγές θέσης για την προστασία του αμαξώματος από παρατεταμένο, μονόπλευρο στρες. Με το κάθισμα κινητοποίησης, η Mercedes-Benz Vans έχει πλέον μεταφέρει αυτήν την αρχή στο κάθισμα του οδηγού στο βαν.

Για το σκοπό αυτό, οι αεροθάλαμοι είναι ενσωματωμένοι στην επιφάνεια του καθίσματος και στην πλάτη του καθίσματος κινητοποίησης στο περαιτέρω βελτιωμένο SUSTAINEER. Αυτά φουσκώνουν και ξεφουσκώνουν ειδικά για να προκαλέσουν κίνηση και περιστροφή στο σώμα του οδηγού. Διαφορετικές ακολουθίες που μιμούνται το ασύμμετρο ή συμμετρικό περπάτημα και την κλίση της λεκάνης ενεργοποιούν διαφορετικές περιοχές των αεροθαλάμων και έτσι αποτελούν τη βάση για ένα ποικίλο πρόγραμμα κινητοποίησης. Στην ανάπτυξη του κινητοποιητικού καθίσματος συμμετείχαν μεταξύ άλλων γιατροί, φυσιοθεραπευτές και αθλητικοί επιστήμονες. Ως αποτέλεσμα, η μυϊκή ακαμψία στην πλάτη μπορεί να μειωθεί και να επιτευχθεί θετική επίδραση στο υψηλό φυσικό φορτίο των οδηγών.
Επιπλέον, το κάθισμα κινητοποίησης όχι μόνο προάγει την ευεξία του οδηγού, αλλά και την ίδια στιγμή προσφέρει ευχάριστη αίσθηση.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Η εφαρμογή Driver Coaching βοηθά τους οδηγούς να βελτιστοποιούν την οδηγική τους συμπεριφορά. Κάθε οδηγός γνωρίζει ότι εάν επιταχύνει συχνά και δυνατά, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου του οχήματος. Αλλά φυσικά τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά – το θέμα είναι πολύπλοκο. Εκτός από τον τρόπο χρήσης του οχήματος, και ιδιαίτερα τη συμπεριφορά του οδηγού, το φορτίο, οι συνθήκες λειτουργίας, ο τύπος του αμαξώματος του οχήματος και οι κλιματικοί και τοπογραφικοί παράγοντες κ.λπ. έχουν επίσης αντίκτυπο στην κατανάλωση ενέργειας και συνεπώς στο κόστος αποτελεσματικότητα ενός οχήματος ή ενός ολόκληρου στόλου. Ειδικά στον τομέα των βαν, αυτοί οι παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο.

Η εφαρμογή Driver Coaching που αναπτύχθηκε από τη Mercedes-Benz μαζί με το WITTE:digital – μέρος της WITTE Automotive GmbH – καταγράφει και αξιολογεί όλους αυτούς τους παράγοντες για να διασφαλίσει τη συγκρισιμότητα της οδηγικής συμπεριφοράς και της αντικειμενικότητας σε έναν στόλο. Στις καθημερινές λειτουργίες, αυτή η εξατομικευμένη λύση για στόλους van λειτουργεί ως «έξυπνος συνοδηγός» και στοχεύει να προσφέρει στους οδηγούς ειδική βοήθεια για τη βελτιστοποίηση της οδηγικής τους συμπεριφοράς. Στόχος: σημαντική βελτίωση στο εύρος λειτουργίας καθώς και εξοικονόμηση πόρων.

Εκτός από τη συγκεκριμένη ανατροφοδότηση για την ατομική οδηγική συμπεριφορά, το πρόγραμμα περιλαμβάνει προσεγγίσεις εκπαίδευσης και παιχνιδιού που δίνουν κίνητρα για πιο αποτελεσματική οδήγηση. Επιπλέον, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να εξατομικεύσουν την εφαρμογή και να την προσαρμόσουν στις ανάγκες τους με τη βοήθεια διαφόρων λειτουργικών μονάδων – για παράδειγμα για σχεδιασμό φορτίου και διαδρομής, ενοποίηση ERP και διαχείριση εγγράφων φορτίου. Το όραμα προϊόντος αυτής της μελλοντικής εφαρμογής θα παρουσιαστεί στο SUSTAINEER. Η λύση αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό ανάπτυξη και δεν είναι ακόμη εμπορεύσιμο προϊόν. Κατά τη διάρκεια περαιτέρω ανάπτυξης, ενδέχεται να γίνουν αλλαγές στο προϊόν που παρουσιάζεται. Η εφαρμογή δεν πρέπει να λειτουργεί κατά την οδήγηση.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΦΙΛΤΡΩΝ

Προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί περαιτέρω η είσοδος σωματιδίων μέσω τριβής ελαστικών, φρένων και ασφάλτου, το SUSTAINEER διαθέτει ήδη δύο φίλτρα λεπτής σκόνης, τα οποία αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με τον ειδικό φιλτραρίσματος MANN+HUMMEL. Η μπροστινή μονάδα και τα φίλτρα κάτω από το αμάξωμα μειώνουν τις εκπομπές λεπτών σωματιδίων στην άμεση γειτνίαση του οχήματος έως και ένα μέγεθος σωματιδίων δέκα μικρομέτρων (PM10) κατά περισσότερο από 50% – 30% κατά τη φόρτιση και 15% κατά την οδήγηση. Η αποτελεσματικότητα του φιλτραρίσματος αυξάνεται περαιτέρω όταν υπάρχει μεγαλύτερη πυκνότητα λεπτής σκόνης στο περιβάλλον. Αυτό σημαίνει ότι σε αστικές περιοχές με χαμηλότερη ποιότητα αέρα, μπορούν να φιλτραριστούν πολύ μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων.

Τέλος, δύο καινοτομίες από τον τομέα της αεροδυναμικής συμβάλλουν επίσης στη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του περαιτέρω βελτιωμένου SUSTAINEER. Από τη μία πλευρά, η τεχνολογική πλατφόρμα έχει πλέον σχεδόν πλήρη επένδυση κάτω από το αμάξωμα, κάτι που είναι πιο πιθανό να συναντήσουμε στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αποτελείται από ανακυκλωμένο πολυπροπυλένιο καθώς και πλαστικό βιολογικής βάσης από οικιακά απορρίμματα και υπολείμματα ελαστικών. Επιπλέον, τα αυτόματα ρολά του ψυγείου κλείνουν αυτόματα από ταχύτητα 60 km/h και έτσι μειώνεται η αντίσταση του αέρα. Αυτό έχει πολλαπλά πλεονεκτήματα: οι οδηγοί και οι χειριστές οχημάτων επωφελούνται από μεγαλύτερη αυτονομία και χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.