ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Mercedes-Benz 2016 IAA – Preview

banner-google-news

Σε τροχιά… απογείωσης!

Την ετοιμότητά της εν όψει ΙΑΑ αλλά και την υπεροχή της έναντι των ανταγωνιστών φανέρωσε η Mercedes-Benz ανακοινώνοντας σημαντικές ειδήσεις που θα απασχολήσουν την αγορά τα επόμενα χρόνια.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Όπως συνηθίζει ευλαβικά τα τελευταία χρόνια, ο τομέας φορτηγών της Mercedes-Benz προχώρησε σε μια πλήρη ανάλυση των δεδομένων που ισχύουν αυτή τη στιγμή για τα φορτηγά της, σε επίπεδο driveline, τεχνολογίας, εξοπλισμού και υπηρεσιών. Αφορμή και πάλι αποτέλεσε η προετοιμασία της μάρκας για τη μεγαλύτερη έκθεση Επαγγελματικών που θα γίνει τον Σεπτέμβριο στο Ανόβερο, εκεί που θα προσπαθήσει για ακόμα μια φορά να επιδείξει την υπεροχή της σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Πολλές ήταν οι ειδήσεις που προέκυψαν κατά το διήμερο ενημέρωσης του ειδικού Τύπου που οργάνωσε η μάρκα επί γερμανικού εδάφους. Το YouTruck Magazine που πήρε μέρος στην αποστολή, παρακολούθησε όλα τα workshop και σας μεταφέρει με κάθε λεπτομέρεια όλα όσα πρόκειται να επικοινωνήσει η Mercedes-Benz στη φετινή ΙΑΑ.

Επιγραμματικά αναφέρουμε:
* Περαιτέρω εξοικονόμηση καυσίμου έως και 6% από τους τελευταίας γενιάς 6κύλινδρους κινητήρες OM 470. Εδώ, νέο χαρακτηριστικό αποτελεί ο ασύμμετρος ψεκασμός καυσίμου που ελέγχει καλύτερα την ποσότητα καυσίμου που εγχέεται στους κυλίνδρους.
* Νέα επιλογή ισχύος στους 456 ίππους, η μέγιστη μεταξύ των πέντε που προσφέρει ο κατασκευαστής μέσω του κινητήρα OM 470.
* Επιπλέον ανάπτυξη του συστήματος μετάδοσης για τους OM 471 και OM 473. Μικρές διορθώσεις (όπως η μείωση των τριβών) στο PowerShift 3 βελτιώνουν την απόδοσή του.
* Πλήρης συνδεσιμότητα του φορτηγού και ανάλυση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο που επιτρέπουν την διαχείριση της συντήρησης και την πρόληψη των βλαβών.
*Εγκατάσταση νέας πλατφόρμας FleetBoard.

ΝΕΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Η Mercedes-Benz πρόκειται να ενσωματώσει για πρώτη φορά σε φορτηγό παραγωγής, συστήματα ασφάλειας που όχι μόνο θα αποτρέπουν σοβαρά ατυχήματα στους αυτοκινητόδρομους αλλά θα παρέχουν προστασία πρωτίστως στους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, δηλαδή στους πεζούς και στους ποδηλάτες. Με τα νέα «Active Brake Assist 4» και «Sideguard Assist» που θα δούμε σύντομα στον κατάλογο εξοπλισμού των φορτηγών Mercedes-Benz, η μάρκα επιδεικνύει συνέπεια στις υποσχέσεις της για την εφαρμογή συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας που θα προάγουν τις οδικές μεταφορές χωρίς ατυχήματα. Συστήματα που θα «αντιμετωπίζουν» δύσκολες καταστάσεις σε κατοικημένες περιοχές, σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης, σε στροφές και σε κόμβους όπου οι «νεκρές» γωνίες είναι πολλές και η ορατότητα περιορισμένη.

Ενώ, σύμφωνα με έρευνα της γερμανικής ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας για τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών, ο όγκος μεταφοράς με φορτηγά έχει αυξηθεί σημαντικά (κατά 85% την περίοδο 1992-2014), την ίδια περίοδο, ο αριθμός των θανάτων σε τροχαία με φορτηγά έχει μειωθεί κατά 60%. Τα ίδια στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως οι πεζοί και οι ποδηλάτες αντιπροσωπεύουν το 30% του συνόλου των θανάτων σε αυτά τα τροχαία, που συμβαίνουν κυρίως σε κατοικημένες περιοχές και που αποκαλύπτουν το πόσο απροστάτευτη είναι η συγκεκριμένη κατηγορία χρηστών του δρόμου.

Αποτελεί κοινός τόπος πως οι δεξιές στροφές στον αστικό ιστό είναι η πιο δύσκολη και αγχώδης εργασία για τον οδηγό. Γιατί ακριβώς μεσολαβούν στιγμές που δεν γνωρίζει τι συμβαίνει στην δεξιά πλευρά του φορτηγού του, εκεί που τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή, σχετικά με τα άλλα οχήματα, τους πεζούς, τους ποδηλάτες κ.α.

ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΑ ΦΡΕΝΑ

Μπορεί να μην έχει γίνει γνωστό πόσα ατυχήματα έχει αποτρέψει το Active Brake Assist της Mercedes-Benz στις τρεις γενιές του (από το 2006 που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά μέχρι σήμερα), αλλά μόνο τυχαίο δεν είναι πως πλέον τα βαρέα φορτηγά στην ΕΕ θα ταξινομούνται υποχρεωτικά από τον Νοέμβριο του 2018 με το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης. Η εξέλιξη του συστήματος στην 4η γενιά του, που ενσωματώνει για πρώτη φορά τη λειτουργία ανίχνευσης πεζών επιβεβαιώνει την υπεροχή της Mercedes-Benz στην ανάπτυξη συστημάτων στην αιχμή της τεχνολογίας.

Πιο συγκεκριμένα, το νέο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του «Active Brake Assist 4» είναι ότι προειδοποιεί τον οδηγό για επικείμενη κρούση με πεζούς, ξεκινώντας αυτόματα τη διαδικασία της πέδησης, δίνοντας έτσι τον χρόνο να αποφευχθεί το ατύχημα ή να αμβλυνθούν οι συνέπειές του.

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ

Τα βασικά χαρακτηριστικά λειτουργίας προέρχονται απευθείας από το «Active Brake Assist 3» και η μόνη ουσιαστική διαφορά είναι η ενσωμάτωση μιας πρόσθετης προειδοποίησης και μιας λειτουργίας μερικής πέδησης που ανταποκρίνονται στην κίνηση των πεζών. Το μεγάλου εύρους ραντάρ του συστήματος ανιχνεύει οχήματα και εμπόδια σε ευθεία γραμμή μπροστά από το φορτηγό και σε απόσταση έως 250 μέτρα, πεζούς σε απόσταση 80 μέτρων και ποδηλάτες-μοτοσικλετιστές σε μια περιοχή 160 μέτρων και όλα αυτά με μια μέγιστη γωνία ανοίγματος 18 μοιρών. Ένα δεύτερο, πιο «ευρυγώνιο» (120 μοιρών) ραντάρ, με εμβέλεια έως τα 70 μέτρα δίνει τη δυνατότητα στο σύστημα να εντοπίζει οχήματα και πεζούς στα πλαϊνά του φορτηγού, εκεί ακριβώς όπου η σωστή επόπτευση εμποδίζεται από την τοπογραφία, την πορεία, τις καιρικές συνθήκες αλλά και την ταχύτητα κίνησης των υπόλοιπων χρηστών του δικτύου.

Οι αυτόματες αντιδράσεις προειδοποίησης και πέδησης του συστήματος ανίχνευσης πεζών πραγματοποιούνται αποτελεσματικά μέχρι την ταχύτητα οχήματος των 50 χλμ./ώρα. Ο οδηγός καλείται να αποφασίσει για τυχόν περαιτέρω ενέργειες έχοντας τη δυνατότητα να παρακάμψει το σύστημα ανάλογα με τις συνθήκες.

Μια νέας γενιάς τεχνολογία ραντάρ που η μάρκα χρησιμοποιεί και στα επιβατικά της αυτοκίνητα δίνει τη δυνατότητα απερίσπαστης λειτουργίας, ανεξάρτητα από τις συνθήκες φωτός αλλά και τις καιρικές συνθήκες. Δίνει δηλαδή τη δυνατότητα στο σύστημα να «βλέπει» τη νύχτα, στη βροχή ή την ομίχλη.

Το «Active Brake Assist 4» θα είναι διαθέσιμο από τον Δεκέμβριο του 2016 για όλα τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων της Mercedes-Benz.

ΤΕΛΟΣ ΣΤΙΣ ΝΕΚΡΕΣ ΓΩΝΙΕΣ

Μετά από εντατικές δοκιμές δύο ετών, το νέο σύστημα «Sideguard Assist» μπαίνει στη γραμμή παραγωγής των φορτηγών Mercedes-Benz. Σύμφωνα με μελέτες, μπορεί να μειώσει έως και 50% τα ατυχήματα που συμβαίνουν μεταξύ των φορτηγών και τους πεζούς ή τους ποδηλάτες μέσω μιας στρατηγικής συνεχούς ροής πληροφοριών προς τον οδηγό σε περιπτώσεις περιορισμένης ορατότητας. Πρόκειται για ένα σύστημα που λειτουργεί σε διάφορα στάδια. Πρώτα από όλα ενημερώνει τον οδηγό όταν ένα αντικείμενο βρίσκεται σε «επικίνδυνη» ζώνη, γύρω από το φορτηγό. Σε δεύτερο στάδιο, ο οδηγός ενημερώνεται για την πιθανότητα σύγκρουσης, ταυτόχρονα με μια φωτεινή ένδειξη LED στη κολόνα Α, στην πλευρά του συνοδηγού. Τα LED αναβοσβήνουν σε κόκκινο χρώμα έως ότου μείνουν μόνιμα αναμμένα, ταυτόχρονα με ένα ηχητικό προειδοποιητικό σήμα.

Το «Sideguard Assist» λειτουργεί αφενός στις χαμηλές ταχύτητες έως 36 χλμ./ώρα για τον εντοπισμό και αποφυγή σταθερών εμποδίων (φανάρι, πινακίδα κυκλοφορίας κ.α.) στο δρόμο ή κατά την εκτέλεση ελιγμών. Και αφετέρου σε ταχύτητες έως 90 χλμ./ώρα για τον έλεγχο όλων των αντικειμένων που τυχόν βρίσκονται κοντά στο φορτηγό, βοηθώντας ουσιαστικά στην ασφαλή αλλαγή λωρίδας στον αυτοκινητόδρομο.

Για τις ανάγκες λειτουργίας του συστήματος, ειδικοί αισθητήρες παρακολουθούν την περιοχή στην πλευρά του συνοδηγού, σε μια εμβέλεια 3,75 μέτρων. Το σύστημα είναι φτιαγμένο ώστε να καλύπτει ολόκληρο το μήκος του οχήματος, έως και στα 18,75 μέτρα στην περίπτωση που ο τράκτορας συνδυάζεται με ρυμουλκούμενο. Έχει μάλιστα τη δυνατότητα να επεξεργάζεται πληροφορίες όπως η γωνία στριψίματος του τιμονιού, τα δεδομένα κίνησης των άλλων οχημάτων ή αντικειμένων, ακόμα και τις αντιδράσεις του οδηγού.

ΕΠΕΤΕΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ACTROS

Με αφορμή το λανσάρισμα της πρώτης γενιάς Actros πριν από 20 χρόνια στην έκθεση Επαγγελματικών του Ανόβερο, η Mercedes-Benz ετοίμασε για φέτος μια επετειακή έκδοση της ναυαρχίδας της. Με πωλήσεις που ξεπερνούν τις 145.000 μονάδες από το 2011, η υπάρχουσα γενιά Actros αποτελεί ηγέτιδα δύναμη στην κατηγορία των μεγάλων φορτηγών αλλά και την «πλατφόρμα» πάνω στην οποία η μάρκα ενσωματώνει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας.

Η επετειακή έκδοση του Actros θα είναι φυσικά «limited», με μόνο 200 φορτηγά να βγαίνουν στην παραγωγή. Θα βασίζεται στην έκδοση τράκτορα 4×2 με τις καμπίνες GigaSpace ή BigSpace. Το βιβλίο παραγγελιών αναμένεται να ανοίξει τον Σεπτέμβριο και η παραγωγή να ξεκινήσει τον Νοέμβριο.

Εξωτερικά το επετειακό φορτηγό θα διαθέτει μια ξεχωριστή εμφάνιση την οποία θα συνθέτουν οι γρίλιες χρωμίου και τα «τελειώματα» από ανοξείδωτο χάλυβα στην μπροστινή ποδιά. Ένα επετειακό μονόγραμμα από χρώμιο στους εξωτερικούς καθρέπτες, ένα πλαίσιο για το λογότυπο της μάρκας στο εμπρόσθιο τμήμα, προβολείς bi-xenon καθώς και εκτροπείς αέρα στα πλαϊνά παράθυρα θα συμπληρώνουν την όμορφη εικόνα. Σημαντικό είναι επίσης πως τα πάντα είναι θα βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος ενώ υπάρχουν ζάντες αλουμινίου, μέχρι και ανοξείδωτα μεταλλικά καπάκια στα μπουλόνια των τροχών!

Πλήρως εξοπλισμένη θα είναι φυσικά στο εσωτερικό της η καμπίνα του επετειακού Actros, με έξτρα μικρές λεπτομέρειες που την καθιστούν ξεχωριστή, όπως τα φωτιζόμενα εμβλήματα και το επετειακό μονόγραμμα που «υποδέχονται» τον οδηγό στην είσοδό του. Μοναδικό στοιχείο θα αποτελεί ένα σύστημα φωτισμού που αποτελείται από 138 LED μέσα σε ένα ακρυλικό, γυάλινο πλαίσιο που θα βρίσκεται περιμετρικά της ηλιοροφής. Το χρώμα του φωτισμού μπορεί να το επιλέξει ο οδηγός με το πάτημα ενός κουμπιού, ανάλογα με το επιθυμητό διακοσμητικό ύφος που θέλει να δώσει.

Ο αυτόματος κλιματισμός, το ψυγείο, το ηχοσύστημα και η μεγάλη οθόνη στο ταμπλό είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που αναλαμβάνουν να καταστήσουν τη διαβίωση εντός της καμπίνας έως και απολαυστική. Έξτρα μπόνους για τον τυχερό χρήστη αυτού του Actros αποτελεί το σετ γυμναστικής Top-Fit της Mercedes-Benz που έχει αναπτυχθεί ειδικά για χρήση εντός της καμπίνας προκειμένου ο οδηγός σε διατηρείται σε καλή φυσική κατάσταση.
Στα ηλεκτρονικά του ειδικού Actros θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα συστήματα Active Brake Assist 3 (και από τον Δεκέμβριο του 2016 το Active Brake Assist 4), υποβοήθησης διατήρησης της απόστασης, Sideguard Assist, Lane Assist και PPC (Predictive Powertrain Control).