Παρουσίαση: Φορτηγά Αστικών Διανομών – Mercedes-Benz Atego

banner-google-news

Το υπάρχον Atego, 2ης γενιάς αποτελεί την ιδανική συνέχεια της μεγάλης ιστορίας της εταιρίας στην κατηγορία, φέροντας την υψηλή τεχνολογία των μεγάλων φορτηγών της και στις διανομές. Γνήσιο Mercedes σε όλα του, συνδυάζει εξαιρετική ποιότητα, οικονομική λειτουργία, πολύ βελτιωμένη συμπεριφορά στον δρόμο (ιδίως στην άνεση της καμπίνας) ενώ σε μακροχρόνια χρήση τεράστια σημασία έχει η πιο οικονομική λειτουργία των νέων κινητήρων αλλά και αυτό που πάντα ήταν το δυνατό χαρτί των οχημάτων της εταιρίας: η υψηλή μεταπωλητική αξία κάθε φορτηγού με το «αστέρι» στην μάσκα. Η ιστορία λοιπόν συνεχίζεται, και η κατηγορία παραμένει μία υπόθεση του Αtego.


ΧΟΡΗΓΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:

logo DRIVAKOS 1949


ΣΑΣΙ
Το πλαίσιό του συμβιβάζει την ακρίβεια στον χειρισμό και την εξαιρετική οδηγική άνεση, ανεξάρτητα από το φορτίο και τον τύπο του μεταφορικού έργου. Σε αυτό βοήθησαν ανάλογες επεμβάσεις στο σύστημα διεύθυνσης και στην ανάρτηση του φορτηγού. Η όλη κατασκευή, από τον εμπρόσθιο μέχρι τον οπίσθιο άξονα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά που συνθέτουν –σύμφωνα με τον κατασκευαστή- ένα δυναμικό προφίλ στην οδήγηση και ταυτόχρονα άνεση και ασφάλεια είτε το φορτηγό είναι κενό είτε πλήρες φορτίου, μέχρι το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος. Κατά τον σχεδιασμό του νέου συστήματος διεύθυνσης, στόχος ήταν να επιτευχθεί η μέγιστη ακρίβεια χειρισμού γύρω από τη θέση της ευθείας χωρίς να φτάνουν στα χέρια του οδηγού οι όποιοι κραδασμοί από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Επιστρατεύτηκε λοιπόν η λύση του υδραυλικού συστήματος με χρήση επανακυκλοφορούντων σφαιριδίων, μια λύση ευρέως διαδεδομένη στα επιβατικά οχήματα.

Σημαντική δουλειά έχει γίνει γενικότερα και στο πως το πλαίσιο «υποδέχεται» την καμπίνα. Εκεί οι μηχανικοί προσπάθησαν να αποδώσουν -μέσω των τεσσάρων νέων σημείων ανάρτησης της καμπίνας- μια αντίδραση που θα ισορροπεί μεταξύ της υψηλής άνεσης και τις ακριβούς απόδοσης στον οδηγό των όσων συμβαίνουν στο οδόστρωμα. Η διαμόρφωση του πίσω άξονα σε συνδυασμό με την υψηλή ακαμψία του πλαισίου έχουν βελτιώσει τις αντιδράσεις του φορτηγού σε συνθήκες απότομης αλλαγής κατεύθυνσης, κάτι που σημαίνει πως έχουν περιοριστεί τα φαινόμενα υπερστροφής και υποστροφής. Στον τομέα του ελέγχου του φορτηγού συνεπικουρεί το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας, γνωστό ως ESP, το οποίο ανήκει στο βασικό εξοπλισμό του νέου Atego.

ΜΕΓΑΛΟ ΩΦΕΛΙΜΟ
Οι διαρθρωτικές τροποποιήσεις που έγιναν στο σασί επέτρεψαν το ωφέλιμο φορτίο να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα, αλλά και να μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω για εφαρμογές που και το τελευταίο κιλό παίζει ρόλο. Αυτό μπορεί να γίνει με αντικατάσταση της δεξαμενής καυσίμου των 120 λίτρων με μικρότερη των 80 λίτρων, με έξτρα παραβολικά φύλλα σούστας στον πίσω άξονα καθώς και με τοποθέτηση ελαφρύτερων ζαντών αλουμινίου στους τροχούς.

Η Mercedes-Benz προσπάθησε να διατηρήσει την εξαιρετική προσαρμοστικότητα του πλαισίου σε κάθε υπερκατασκευή. Έτσι, το έργο των αμαξοποιών απλοποιείται ενώ μειώνεται και ο χρόνος παράδοσης. Από την άλλη ο πελάτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε δεκάδες έτοιμες προτάσεις, -όπως για παράδειγμα ανατροπές της Meiller, 6θεσια καμπίνα για μεταφορά προσωπικού κ.α.- απευθείας από το εργοστάσιο.

Σε κάθε περίπτωση, το νέο Atego προσφέρεται σε 15 διαφορετικά μήκη μεταξονίου από 3.020 χιλ. έως και 6.260 χιλ., σε μια γκάμα που παρέχει πολλές δυνατότητες στους υπερκατασκευαστές για μια ευρεία ποικιλία λύσεων. Η γκάμα περιλαμβάνει επίσης και μια έκδοση τράκτορα για ελαφριές περιπτώσεις τρέιλερ.

ΚΑΜΠΙΝΕΣ
Το Atego 2ης γενιάς είναι ένα φορτηγό που υιοθετεί απόλυτα τη νέα εικόνα των βαρέων οχημάτων της μάρκας. Η καμπίνα συνδυάζει τη σύγχρονη εμφάνιση με ένα αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο εμπρόσθιο τμήμα, στο οποίο κυριαρχούν η μεγάλη μάσκα, το επίσης τεράστιο αστέρι, οι εκτροπείς του αέρα στις άκρες (που εξασφαλίζουν ότι τα πλαϊνά παράθυρα θα παραμείνουν καθαρά ακόμα και σε κακές καιρικές συνθήκες) και φυσικά τα νέα φωτιστικά σώματα.

Στο πρακτικό μέρος, ο κατασκευαστής έχει καταφέρει σε πολλές παραλλαγές εκδόσεων από τους 6,5 στους 16,5 τόνους να σχεδιάσει μόνο μέχρι δύο σκαλοπάτια για την είσοδο στην καμπίνα κάτι που αποτελεί μεγάλο εργονομικό όφελος για τους χρήστες που κάνουν αστικές διανομές και ανεβοκατεβαίνουν δεκάδες φορές από το φορτηγό μέσα στην ημέρα. Ταυτόχρονα, οι επανασχεδιασμένες πόρτες ανοίγουν σε γωνία 90ο επιτρέποντας την απρόσκοπτη κίνηση τόσο για τον οδηγό όσο και για τον συνοδηγό.

Ασυναγώνιστη για την κατηγορία ποιότητα κατασκευής, υψηλή αισθητική, εργονομία και πρακτικότητα είναι τα κύρια στοιχεία που χαρακτηρίζουν το εσωτερικό της καμπίνας του Atego. Ένα ευρύ φάσμα διαθέσιμων επιλογών δίνει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη να προσαρμόσει το φορτηγό στις προσωπικές του προτιμήσεις. Καταρχήν υπάρχουν διαθέσιμες τέσσερις διαφορετικές εκδόσεις καμπίνας, σε τρία διαφορετικά μήκη, για μέγιστη ευελιξία στις περιορισμένες συνθήκες κυκλοφορίας των μεγαλουπόλεων. Πιο συγκεκριμένα οι επιλογές είναι η καμπίνα ClassicSpace S σε κανονική και μακριά έκδοση, η καμπίνα ClassicSpace L και η καμπίνα BigSpace L ενώ για ειδικές εφαρμογές όπως στους Δήμους ή στην πυροσβεστική το Atego μπορεί να διατεθεί και ως διπλοκάμπινο για την μεταφορά έξι ατόμων. Όλες οι καμπίνες έχουν πλάτος 2.300 χιλ. ενώ ο πελάτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία διαφορετικά πιλοτήρια, το λειτουργικό «Standard Cockpit», το ευέλικτο «Classic Cockpit» και  το «Comfort Cockpit» με τους ιδιαίτερα μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους.

Mercedes-Benz AtegoMercedes-Benz Atego

ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ
Όπως συμβαίνει και στα μεγαλύτερα φορτηγά της Mercedes-Benz το ταμπλό οριοθετεί με τη σχεδίασή του τον χώρο του οδηγού κυρίως λόγο της κεντρικής κονσόλας που εκτείνεται προς τα έξω. Η απόχρωση που κυριαρχεί στο χώρο είναι αυτή του μαύρου ενώ υπάρχουν ανάλογα την έκδοση όμορφοι χρωματισμοί και φωτισμοί στον πίνακα οργάνων, στους διακόπτες, ακόμα και χρωμιωμένα χερούλια στις πόρτες. Το νέο τιμόνι (προαιρετικά με δερμάτινη επένδυση) πολλαπλών λειτουργιών αποτελεί τυπικό χαρακτηριστικό σε όλες τις εκδόσεις ενώ η κεντρική κονσόλα είναι έτοιμη να δεχθεί από ένα απλό ραδιο-cd μέχρι σύστημα πλοήγησης και MP3 player και φυσικά το σύστημα διαχείρισης FleetBoard της Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz AtegoMercedes-Benz Atego

Το υπερυψωμένο και φαρδύ τούνελ του κινητήρα παρεμβάλλεται ανάμεσα στα δύο καθίσματα και χρησιμεύει ως αποθηκευτικός χώρος είτε με συγκεκριμένο εξοπλισμό (ποτηροθήκες κ.α.) είτε χωρίς. Για τις καμπίνες με κουκέτα, την άνεση αναβαθμίζει ένα νέου τύπου στρώμα αφρού, επτά ζωνών σκληρότητας ενώ προαιρετικά υπάρχει διαθέσιμη και επάνω κουκέτα με ένα πολύ απλό σύστημα ρύθμισης ύψους. Τέλος, σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση της άνεσης που απολαμβάνει ο οδηγός παίζουν τα νέου τύπου καθίσματα, οι μονώσεις της καμπίνας –και άρα ο μειωμένος θόρυβος που εισέρχεται σε αυτήν- καθώς και το νέο σύστημα κλιματισμού.

ΜΕΓΑΛΗ ΓΚΑΜΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ
Δύο εντελώς νέοι κινητήρες BlueEfficiency με τέσσερις και έξι κυλίνδρους αναλαμβάνουν την κίνηση των εκδόσεων Atego προσφέροντας ένα ευρύ πεδίο απόδοσης ισχύος από τους 156 έως τους 299 ίππους. Τα μηχανικά αυτά σύνολα χαρακτηρίζονται από εντυπωσιακά υψηλή ροπή, σημαντικά βελτιωμένη απόκριση σε όλο το φάσμα περιστροφής τους ενώ συνδυάζουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Τόσο ο «μικρός» OM 934 των 5,1 λίτρων όσο και ο μεγαλύτερος κινητήρας OM 936 στα 7,7 λίτρα σχεδιάστηκαν από την αρχή προκειμένου όχι μόνο να καλύψουν τις αυστηρές εκπομπές ρύπων Euro 6 αλλά και να παρουσιάσουν βελτιωμένα χαρακτηριστικά στην απόδοση, στις επιδόσεις, στην οικονομία και στη διάρκεια ζωής. Όπως είναι η εξοικονόμηση 2% σε καύσιμο σε σχέση με τους κινητήρες Euro 5 που αντικαθιστούν καθώς και η αποδοτική λειτουργία σε μεικτές συνθήκες οδήγησης σε αστικό και υπεραστικό περιβάλλον. Οικονομία επιτυγχάνεται και στο AdBlue μιας και οι νέοι κινητήρες απαιτούν πλέον μόλις τη μισή ποσότητα σε σχέση με τους προκατόχους τους, με την ουρία να αποτελεί τώρα περίπου το 2,5% της ποσότητας καυσίμου που καταναλώνεται. Επιπλέον, ο μεταβλητός χρονισμός έγχυσης διευκολύνει την άμεση εκκίνηση του κινητήρα, ακόμα και όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι πολλούς βαθμούς κάτω από το μηδέν.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Σημαντική σχεδιαστική διαφορά των δύο κινητήρων είναι ότι ο μεγαλύτερος OM 936 φέρει υπερσυμπιεστή με ασύμμετρη τουρμπίνα καθώς και –για πρώτη φορά παγκοσμίως σε πετρελαιοκινητήρα- ρυθμιζόμενο εκκεντροφόρο άξονα (Variable Camshaft Phaser) στις βαλβίδες εξαγωγής, με υδραυλική λειτουργία που επιτρέπει να ανοίγουν νωρίτερα εάν απαιτείται. Αμφότερα τα μηχανικά σύνολα φέρουν μια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη βαλβίδα εκτόνωσης για καλύτερη ρύθμιση της πίεσης και άρα βελτιωμένη απόκριση κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης.

Ο βασικός 4κύλινδρος κινητήρας είναι διαθέσιμος σε τέσσερις εκδόσεις ισχύος των 156, 177, 211 και 231 ίππων, με τη ροπή να κυμαίνεται αντίστοιχα στα 650, 750, 850 και 900 Nm, μεταξύ 1.200 και 1.600 σ.α.λ. Τρεις είναι οι επιλογές ισχύος που προσφέρει ο 6κύλινδρος κινητήρας, στους 238, 272 και 299 ίππους, με τη ροπή να κυμαίνεται αντίστοιχα στα 1.000, 1.100 και 1.200 Nm. Αξιόλογες είναι και οι επιδόσεις στην πέδηση, με κύριο χαρακτηριστικό εδώ το μηχανόφρενο δύο σταδίων. Ο 4κύλινδρος κινητήρας παρέχει μια δύναμη πέδησης 145 kW ή προαιρετικά 170 kW, με τα αντίστοιχα νούμερα του 6κύλινδρου συνόλου να κυμαίνονται στα 235 kW και 300 kW.

Η Mercedes-Benz ολοκληρώνει τη γραμμή κίνησης του νέου Atego με νέες επιλογές και στα συστήματα μετάδοσης. Όπως και στις μεγαλύτερες σειρές φορτηγών της μάρκας έτσι και εδώ το ενδιαφέρον στρέφεται γύρω από το αυτοματοποιημένο σύστημα μετάδοσης PowerShift 3 που –τουλάχιστον στη γερμανική αγορά- θα αποτελέσει τη βασική επιλογή σε όλες τις εκδόσεις ισχύος και σε όλες τις κατηγορίες τονάζ του νέου Atego. Η νέα αυτή γενιά κιβωτίων περιλαμβάνει επιλογές με έξι ή οκτώ σχέσεις μετάδοσης και εξασφαλίζει άνεση στον οδηγό στα δύσκολα δρομολόγια μέσα στην πόλη, μείωση της κατανάλωσης καυσίμου (μέσω και του EcoRoll), μειωμένες φθορές (συμπλέκτη κ.α.) και μικρότερους χρόνους εναλλαγής των ταχυτήτων.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Με τους κινητήρες ισχύος έως 238 ίππους συνδυάζονται τα 6τάχυτητα κιβώτια Powershift3 G70, G71 και G90 ενώ πάνω από αυτό το επίπεδο της δύναμης διατίθεται μια νέα επιλογή κιβωτίου οκτώ σχέσεων. Όλα τα κιβώτια προσφέρουν τέσσερα διαφορετικά προγράμματα, το καθένα με τρεις διαφορετικές λειτουργίες οδήγησης. Οι λειτουργίες οδήγησης «Economy» και «Manual» συμπεριλαμβάνονται σε κάθε κιβώτιο και από εκεί και πέρα ανάλογα το μεταφορικό έργο του φορτηγού ο πελάτης μπορεί να επιλέξει ως τρίτη λειτουργία την «Power» για επιδόσεις ή την «Offroad» για διατήρηση της ελκτικής δύναμης σε έδαφος με αυξημένη κλίση. Σημαντικό είναι πως αν αλλάξουν οι συνθήκες λειτουργίας του φορτηγού, η στρατηγική αλλαγής ταχυτήτων μπορεί να επαναπρογραμματιστεί και πάλι σε οποιοδήποτε εξουσιοδοτημένο συνεργείο του κατασκευαστή.

Advent, Advent… Mercedes-Benz Atego bringt WeihnachtssterneThe Mercedes-Benz Atego delivers poinsettias during the advent period

Ο χειρισμός του Powershift 3 γίνεται από έναν περιστροφικό διακόπτη που βρίσκεται σε μοχλό πίσω από το τιμόνι, από όπου εμπλέκεται και το μηχανόφρενο.

Για τους πελάτες που επιμένουν στα μηχανικά κιβώτια και ειδικά όταν οι εφαρμογές το απαιτούν, όπως συμβαίνει για χρήση στους Δήμους, το Atego διατίθεται με σχετικά συστήματα μετάδοσης έξι και εννέα σχέσεων (ZF 9S 1115). Επίσης, ακόμα μια επιλογή που δίνει η Mercedes για ειδικές εφαρμογές είναι ένα πλήρως αυτόματο κιβώτιο πέντε σχέσεων της Allison, ιδανικό για οχήματα που χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες των Δήμων.


eActros

Η Mercedes-Benz έβγαλε ήδη από το 2018, το πρώτο της ηλεκτρικό φορτηγό στο δρόμο, περνώντας από το στάδιο των… εργαστηριακών δοκιμών, σε αυτό των δοκιμών υπό πραγματικές συνθήκες λειτουργίας και μεταφορικού έργου. Χρησιμοποιώντας τεχνογνωσία από ολόκληρο τον όμιλο Daimler, σχεδιάστηκε ένα φορτηγό ικανό να αντιμετωπίσει τις καθημερινές λειτουργίες μεταφοράς διανομών, ως μέλος ενός στόλου οχημάτων. Οι ηλεκτρικές εκδόσεις Actros που δοκιμάζονται αυτό το διάστημα φέρουν δύο ή τρεις άξονες και επιτελούν μεταφορικό έργο εμπορευμάτων και παραδόσεων σε αστικό περιβάλλον.

Όπως είναι φυσικό, τη βάση για την εξέλιξη του ηλεκτρικού Actros αποτέλεσε το «συμβατικό» Actros το οποίο υπέστη αρκετές διαφοροποιήσεις στην αρχιτεκτονική του σασί προκειμένου να δεχθεί το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Ο κινητήριος άξονας (πλήμνης με μειωτήρες) βασίζεται στον ZF AVE 130 ο οποίος έχει αποδείξει την αξία του σε υβριδικά λεωφορεία Citaro και λεωφορεία κυψελών καυσίμου και που αναθεωρήθηκε ριζικά για να τοποθετηθεί στο eActros.

Το σύστημα μετάδοσης περιλαμβάνει δύο ηλεκτροκινητήρες, τοποθετημένους κεντρικά των τροχών του οπίσθιου άξονα. Πρόκειται για τριφασικούς, ασύγχρονους και υδρόψυκτους κινητήρες που λειτουργούν με ονομαστική τάση 400 Volt. Παράγουν ισχύ 125 kW ο καθένας και μέγιστη ροπή 485 Nm. Οι σχέσεις μετάδοσης μετατρέπουν αυτή τη ροπή σε 11.000 Nm στον καθένα, και έτσι το συνολικό αποτέλεσμα από πλευράς απόδοσης ισοδυναμεί με εκείνο ενός πετρελαιοκίνητου φορτηγού.

Η ενέργεια, για μια μέγιστη αυτονομία 200 χιλιομέτρων, εξασφαλίζεται από έντεκα συστοιχίες μπαταριών ιόντων λιθίου με ισχύ 240 kWh, που έχουν χρόνια τώρα αποδείξει την αξία τους σε εφαρμογές της EvoBus GmbH. Το εν λόγω δίκτυο δεν τροφοδοτεί με ενέργεια μόνο το σύστημα κίνησης, αλλά καλύπτει συνολικά τις ανάγκες των ηλεκτροφοδοτούμενων συστημάτων όπως το σύστημα διεύθυνσης, το σύστημα κλιματισμού ή το ψυγείο. Οι εκφορτισμένες μπαταρίες υψηλής τάσης μπορούν να επαναφορτιστούν πλήρως εντός τριών έως έντεκα ωρών, βάσει μιας ικανότητας φόρτισης από 20 έως 80 kW, από μια κινητή συσκευή φόρτισης που συνήθως υπάρχει σε έναν χώρο στάθμευσης στόλου φορτηγών.