ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Εργοταξιακά φορτηγά

banner-google-news

Βουτιά στη λάσπη!

Μια ματιά στις βασικές επιλογές των εργοταξιακών φορτηγών αρκεί για να μας πείσει πως η συγκεκριμένη αγορά διανύει ίσως την καλύτερή της περίοδο καθώς οι κορυφαίοι κατασκευαστές έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν off road «μαχητές», αλλά με στοιχεία απαράμιλλης άνεσης και φυσικά με τεχνολογία αιχμής. Σας παρουσιάζουμε τα τέσσερα δημοφιλή τετραξονικά φορτηγά που εκφράζουν αυτή την τάση.

Όταν μιλάμε για εργοταξιακά φορτηγά οι προτεραιότητες αλλάζουν. Η οικονομία καυσίμου έρχεται σαφώς σε δεύτερη μοίρα και το φορτηγό καλείται να κάνει καλά τη δουλειά του ώστε να μην ασχολείσαι σχεδόν καθόλου μαζί του. Δηλαδή πρέπει να μην «κρεμάει» πουθενά, να δουλεύει φορτωμένο και να μην κολλάει εκεί που δεν υφίσταται δρόμος 365 μέρες το χρόνο και συνολικά να μην προβληματίζει για κανένα λόγο τον οδηγό.

Το περιβάλλον και οι συνθήκες που αυτά τα φορτηγά δουλεύουν, δοκιμάζουν τα όρια σε κύρια χαρακτηριστικά όπως το χαλύβδινο σασί, τα σουστόφυλλα, τα ταμπουρόφρενα, την στιγμή που οι ικανότητες τις εκτός δρόμου κίνησης είναι κρίσιμες όσο πουθενά αλλού. Εδώ, η γωνία προσέγγισης (μεταξύ προφυλακτήρα και εμπρόσθιου άξονα) και η συνολική απόσταση από το έδαφος αποτελούν τα αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης των ικανοτήτων αυτών. Επιπλέον, η απόκριση του τιμονιού, οι πληροφορίες που φέρνει στον οδηγό και η ευελιξία που του δίνουν αποτελούν ακόμα έναν κρίσιμο παράγοντα.

Τέλος, στις μέρες μας, ένα εργοταξιακό φορτηγό πρέπει να είναι άνετο και να διατηρεί ξεκούραστο τον οδηγό του. Τα ντεσιμπέλ στην καμπίνα, η απόδοση του driveline στο κανονικό οδικό δίκτυο και οι συνολικές ρυθμίσεις της ανάρτησης βαραίνουν πάρα πολύ στην τελική συνολική εικόνα του κάθε φορτηγού.

DAF CF

Προσφάτως ανανεωμένη μεσαία σειρά φορτηγών του Ολλανδού κατασκευαστή, πάνω στην οποία βασίζονται οι πιο δημοφιλείς εργοταξιακές εκδόσεις DAF και παρότι τέτοιες θα βρει κανείς και στις σειρές LF και XF. Ο δυναμικός και όμορφος σχεδιαστικός χαρακτήρας εξωτερικά του CF ενισχύεται περεταίρω στην εργοταξιακή έκδοση χάρη στον υψηλότερα τοποθετημένο προφυλακτήρα (μεταλλικός, γαλβανιζέ, αποτελούμενος από τρία μέρη) για προστασία από τις επαφές αλλά και τη δυνατότητα να κινείται το φορτηγό σε δύσκολα, ανώμαλα εδάφη (γωνία προσέγγισης 25ο). Το σασί (εκδόσεις 6×4 και 8×4) είναι φυσικά ειδικά κατασκευασμένο να δεχθεί τις αυξημένες πιέσεις που επιβάλλει το συγκεκριμένο μεταφορικό έργο.

Η πιο δημοφιλής καμπίνα είναι η μονή (Day Cab), με τρία σκαλοπάτια εκ των οποίων το χαμηλότερο αντέχει σε παραμορφώσεις, χωρίς να παθαίνει ζημιές στις «μικροεπαφές». Συνολικά το εσωτερικό της καμπίνας και η διαμόρφωσή του φανερώνουν πολύ μελέτη από πλευράς του κατασκευαστή. Το κόκπιτ είναι καλά εξοπλισμένο χωρίς να επιβαρύνεται η εργονομία, η πληροφόρηση φτάνει με ιδανικό τρόπο στον χειριστή και κατά συνέπεια, αυτός ξέρει ανά πάσα στιγμή τι κάνει συνολικά η γραμμή μετάδοσης κίνησης.

Βασικό κομμάτι της γραμμής κίνησης του εργοταξιακού CF είναι ο κινητήρας MX-13 της PACCAR χωρητικότητας 12,9 λίτρων με απόδοση ισχύος από 412 έως 510 ίππους. Υπάρχει φυσικά και η επιλογή του μικρότερου PACCAR MX-11 10,8 λίτρων με απόδοση από 286 έως 435 ίππους.

Στην πράξη, δηλαδή στο εργοτάξιο, τα δυναμικά χαρακτηριστικά του DAF χαρακτηρίζονται κυρίως από αδιάλειπτη πληροφόρηση και ακρίβεια, χάρη κυρίως στο εξαιρετικό τιμόνι. Η απόσταση από έδαφος και η γωνία προσέγγισης δεν αφήνουν περιθώρια για παρατηρήσεις ενώ, κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε και μία έξυπνη λεπτομέρεια –το σκαλοπάτι εξωτερικά στην πλευρά του οδηγού που του επιτρέπει να ελέγχει το φορτίο.

MAN TGS

Η MAN έχει φτιάξει ένα αξιοζήλευτο όνομα σε ότι έχει να κάνει με τα εργοταξιακά φορτηγά, έχοντας κυρίαρχη θέση στη σχετική αγορά. «Έχτισε» αυτή την εικόνα ήδη από την προηγούμενη γενιά φορτηγών της (TGA) ενώ φαίνεται να πέτυχε διάνα με το λανσάρισμα των σειρών TGS/TGX.

Καταρχήν η καμπίνα, σε επιλογές μεγέθους M, L και LX εντυπωσιάζει με τον σχεδιαστικό της χαρακτήρα εξωτερικά αλλά και με τον τρόπο που καλύπτει τις ανάγκες του χρήστη στο εσωτερικό της. Εκεί κυριαρχούν το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών καθώς και η πολύ καλή εργονομία των επί μέρους χειριστηρίων. Φοβερά υλικά και επενδύσεις υψηλής ανθεκτικότητας στη σκληρή χρήση, σούπερ άνετα καθίσματα και αφθονία αποθηκευτικών χώρων για τα δεδομένα της εργοταξιακής χρήσης.

 Στην καρδιά της γραμμής κίνησης βρίσκονται οι αξιόπιστοι πετρελαιοκινητήρες -τεχνολογίας Euro 6- D20 και D26 που διατίθενται σε πέντε επιλογές ισχύος στους 320, 360, 400, 440 και 480 ίππους. Χρησιμοποιούν σύστημα υπερσυμπίεσης δύο σταδίων, όχι με την κλασική λύση της τουρμπίνας μεταβλητής γεωμετρίας αλλά μέσω δύο υπερσυμπιεστών που «μοιράζονται» την δουλειά.

Το έργο της αλλαγής των σχέσεων αναλαμβάνει το γνωστό TipMatic, φυσικά με λογισμικό για εκτός δρόμου χρήση. Είναι ταχύτατο και φροντίζει να φθάνει περίσσευμα ροπής στους τροχούς, με την τελευταία σχέση να είναι overdrive και να επιφέρει εύλογα οφέλη σε κίνηση στο κανονικό οδικό δίκτυο. Λιγότερες στροφές, λιγότερος θόρυβος και μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Πάντως υπάρχει και η επιλογή του χειροκίνητου κιβωτίου 16 σχέσεων.
Σε γωνία προσέγγισης και απόσταση από το έδαφος, το TGS δείχνει πως δεν… αστειεύεται στο εργοτάξιο, αλλά από την άλλη δημιουργούνται (σε συνδυασμό με τα τεράστια πλαίσια των καθρεπτών) κάποιες τυφλές γωνίες που απαιτούν μεγάλη προσοχή.

Εν τω μεταξύ μαζί με όλα τα γνωστά ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης, ένα αποδοτικό σύστημα πέδησης, μοναδικό στο είδος του έρχεται να αποδώσει οφέλη στο βαριά φορτωμένο TGS που καλείται να φρενάρει σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης εντός του εργοταξίου, Αναφερόμαστε στο PriTarder,δηλαδή ουσιαστικά ένα Intarder νερού, ενσωματωμένο στο κύκλωμα ψύξης του κινητήρα και επιδρά επί του στροφαλοφόρου άξονα και δεν απαιτεί καμία συντήρηση. Σε συνδυασμό με το μηχανόφρενο EVBec αποδίδει ισχύ πέδησης 600 kW.

MERCEDES-BENZ AROCS

Το νέο Arocs εστιάζει σε συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς με τρόπο που κανένα φορτηγό της μάρκας δεν το κατάφερνε στο παρελθόν και αυτό αποτελεί από μόνο του μια ένδειξη της σοβαρότητας με την οποία ο κατασκευαστής αντιμετωπίζει τους πελάτες του.

Εξωτερικά, ο σχεδιαστικός χαρακτήρας προσομοιάζει στην ήδη γνωστή εικόνα από τα Actros και Antos, ωστόσο το νέο φορτηγό καταφέρνει ταυτόχρονα να ξεχωρίζει χάρη σε στοιχεία που προβάλουν τη στιβαρότητά του και το σκληροτράχηλο της κατασκευής. Υπάρχουν μεταλλικά στοιχεία στον προφυλακτήρα, ποδιές, πτυσσόμενα σκαλοπάτια εισόδου και βέβαια μια τεράστια μαύρη μάσκα με γρίλιες. Για εργασία χωρίς προβλήματα στο εργοτάξιο ο κατασκευαστής έχει προβλέψει επιπλέον, προστατευτικές μεταλλικές σχάρες στα φωτιστικά σώματα και στιβαρές πλαστικές θήκες για τους εξωτερικούς καθρέπτες.

Mercedes-BenzΗ σχεδιαστική καλαισθησία διατηρείται και στο εσωτερικό μέρος, όπου οι χρωματικοί τόνοι του ανθρακί και του μαύρου κυριαρχούν στο χώρο. Τόσο τα πλαστικά μέρη όσο και οι επενδύσεις έχουν κατασκευαστεί με γνώμονα την ευκολία στον καθαρισμό. Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και η σχεδίαση των διακοπτών στο ταμπλό ακολουθούν το πρότυπο του Actros. Χάρη στη μεγάλη, έγχρωμη οθόνη TFT 10,4 εκατοστών, ο πίνακας οργάνων του Arocs παρέχει γρήγορα και περιεκτικά όλες τις σημαντικές πληροφορίες (τρέχουσα κατανάλωση καυσίμου, εμπλοκή του διαφορικού κ.α.) σχετικά με το όχημα και την κατάσταση λειτουργίας του.

Οι υποψήφιοι πελάτες μπορούν να επιλέξουν μεταξύ επτά εκδόσεων καμπίνας, σε 14 παραλλαγές. Η σχετική σειρά διαρθρώνεται από εκδόσεις που εμφανίζουν διαφορές και στις διαστάσεις, ανάλογα τη χρήση για την οποία προορίζεται το φορτηγό. Ο κατασκευαστής έχει επιλέξει να προσφέρει -εκτός από το κλασικό πλάτος των 2,5 μέτρων- και στενότερες καμπίνες στα 2,3 μέτρα, στοιχείο που εξυπηρετεί σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών καθώς η συμπαγής σχεδίαση καθιστά πιο εύκολο τον χειρισμό σε μεταφορές μικρών αποστάσεων ή εντός του εργοταξίου. Επιπρόσθετα η σχεδίαση της καμπίνας επιτρέπει την ενσωμάτωση σκαλοπατιών σε διαμόρφωση σκάλας για την πιο άνετη είσοδο και έξοδο του οδηγού.

Σύμμαχος του οδηγού στους απαιτητικούς ελιγμούς εντός του εργοταξίου είναι το σύστημα διεύθυνσης το οποίο χαρακτηρίζεται από αξιοσημείωτη ακρίβεια. Απόρροια, του νέου ηλεκτρουδραυλικού συστήματος Servotwin που λανσάρει η Mercedes-Benz, που εξασφαλίζει υψηλό επίπεδο ευαισθησίας και ταχύτητας στην υποβοήθηση καθώς και πολύ καλή επαναφορά του τιμονιού.

Μια ευρεία γκάμα πετρελαιοκινητήρων Bluetec 6, με 16 επιλογές απόδοσης ισχύος εφοδιάζει τις εκδόσεις του νέου Arocs. Πρόκειται για 6κύλινδρα (εν σειρά) μηχανικά σύνολα χωρητικότητας 7,7 – 10,7 – 12,8 – 15,6 λίτρων, με υπερσυμπιεστή καυσαερίων και επίπεδα ροπής από 1000 έως 3.000 Nm.

Όλες οι εκδόσεις Arocs εφοδιάζονται με πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα μετάδοσης (PowerShift 3), 8, 12 ή 16 σχέσεων προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο του οδηγού στους δύσκολους ελιγμούς ή στις σκληρές εκτός δρόμου εφαρμογές. Προαιρετικά προσφέρεται η επιλογή ενός μηχανικού κιβωτίου 9 σχέσεων και ενός –επίσης μηχανικού- 16 σχέσεων. Τόσο τα αυτόματα όσο και τα μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων του Arocs συνδυάζονται με μια νέα γενιά συμπλέκτη που φέρει σύστημα προειδοποίησης για προστασία από την υπερφόρτωση.

VOLVO FMX

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση Bauma 2013 στο Μόναχο, με στόχο να κρατήσει όλα τα κεκτημένα του παρελθόντος, δηλαδή την σκληροτράχηλη κατασκευή, την υψηλή αξιοπιστία κ.λπ.. Και πάνω σ’ αυτή την δοκιμασμένη συνταγή να προσθέσει πολλά νέα στοιχεία, που έχουν να κάνουν τόσο με την σχεδίαση και την εμφάνιση του οχήματος, όσο και με άλλους πιο ουσιαστικούς τομείς, όπως το κράτημα σε κάθε είδους συνθήκη, αλλά και η άνεση του οδηγού.

Ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο στο νέο FMX είναι η ανανεωμένη εκ βάθρων καμπίνα. Όχι μόνο σε ότι έχει να κάνει με την εμφάνιση, αλλά και με άλλους πιο ουσιαστικούς τομείς, όπως οι χώροι και η άνεση για τον οδηγό. Είναι φτιαγμένη από ατσάλι πολύ υψηλής αντοχής ενώ όλα τα στοιχεία στο εμπρός μέρος του φορτηγού έχουν επανασχεδιαστεί, με στόχο να ενισχυθεί η αντοχή αλλά και η ανθεκτικότητα.

volvoΟ οδηγός είναι στο επίκεντρο και όλα έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την πιο εύκολη εργασία του. Η χαμηλότερη τοποθέτηση της καμπίνας εκτός από το ότι δημιουργεί μια πολύ πιο εύκολη διαδικασία εισόδου-εξόδου, έχει και ένα ακόμα σημαντικό όφελος: αυξάνει την ορατότητα στις μικρές αποστάσεις. Στο εσωτερικό της καμπίνας υπάρχουν πλέον πολύ περισσότεροι χώροι για τον οδηγό αλλά και μεγαλύτερα ντουλάπια. Ενώ η νέα θέση οδήγησης με το πολύ πιο άνετο και λειτουργικό κάθισμα παρέχει ακόμα μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων στον χρήστη.

Το τιμόνι είναι εφοδιασμένο με κουμπιά πολλαπλών λειτουργιών, όπως το τηλέφωνο, το σύστημα πλοήγησης, το cruise control κ.λπ. Επανασχεδιασμένος είναι και ο πίνακας οργάνων, που είναι πιο ευανάγνωστος χάρη στο γεγονός ότι είναι στραμμένος πιο σωστά προς την θέση του οδηγού. Όλοι οι διακόπτες και τα χειριστήρια έχουν επανασχεδιαστεί, δημιουργώντας ένα πιο εργονομικό περιβάλλον, για την πολύωρη χρήση μέσα στο εργοτάξιο.

Σε ότι αφορά την γραμμή κίνησης και το μηχανολογικό του υπόβαθρο, το νέο FMX είναι πολύ πιο εύκολο στο να οδηγηθεί, όντας την ίδια στιγμή πολύ πιο αποτελεσματικό στις εκτός δρόμου συνθήκες που θα κληθεί να κινηθεί. Στους κινητήρες εφοδιάζεται με μία σειρά επιλογών στα 11 και 13 λίτρα, σε Euro 6 εκδόσεις. Ο D13 είναι διαθέσιμος σε ιπποδυνάμεις από 380 έως 540 άλογα, ενώ ο D11 κυμαίνεται από τα 330 έως τα 450 άλογα. το κιβώτιο I-Shift έχει εξελιχθεί ακόμα περισσότερο (με τις αλλαγές λαδιών του να απαιτούνται πλέον κάθε 450.000 χλμ.) για καλύτερη συνεργασία με το σύστημα All Wheel Drive.

Εν τω μεταξύ, το πρωτοποριακό σύστημα «Volvo Dynamic Steering» που χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό μοτέρ αντιλαμβάνεται τις συνθήκες οδήγησης και του δρόμου, και κάνει την οδήγηση πραγματικό «παιχνιδάκι». Σημαντική είδηση είναι και η υιοθέτηση μιας νέας αερανάρτησης στον πίσω άξονα, ειδικά σχεδιασμένη για τα εκτός δρόμου οχήματα της εταιρίας, παρέχοντας έξτρα άνεση αλλά και ακρίβεια στον χειρισμό. Η ανάρτηση αυτή διαθέτει αυτόματη ρύθμιση του ύψους (ή και διατήρησή του με ή χωρίς φορτίο στο ίδιο σημείο), ενώ χάρη και στην πολύ μεγάλη απόσταση από το έδαφος (που αγγίζει τα 300 χιλιοστά), το νέο FMX μπορεί να κινηθεί ακόμα και στα πιο δύσκολα εδάφη.