Νέο Mercedes-Benz Tourismo RHD : Νέα εποχή Tourismo

Η μέγιστη αποδοτικότητα, η ασυμβίβαστη ασφάλεια και η μεγάλη άνεση των επιβατών είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την νέα γενιά Tourismo, όπως διαπιστώθηκε στην πρόσφατη οδηγική μας εμπειρία στα περίχωρα του Σπλιτ της Κροατίας.

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Η MercedesBenz πραγματοποίησε στις αρχές του καλοκαιριού, στις Βρυξέλλες την παγκόσμια -στατική- πρεμιέρα της εντελώς νέας γενιάς Tourismo RHD (υψηλού πατώματος), που καλείται να συνεχίσει την μακρά και επιτυχημένη παράδοση του μοντέλου στην αγορά των τουριστικών λεωφορείων. Λίγους μήνες αργότερα κληθήκαμε να δοκιμάσουμε το λεωφορείο στους εντυπωσιακούς αλλά και απαιτητικούς δρόμους της Κροατίας.

Η επαφή μας με το Tourismo ξεκίνησε άμεσα από το αεροδρόμιο του Σπλιτ, όπου διαπιστώσαμε τα τυπικά σχεδιαστικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τα οχήματα της MercedesBenz καθώς και τον αρμονικό τρόπο που αλληλεπιδρούν οι διάφορες σχεδιαστικές γραμμές πάνω στο αμάξωμα.

Πράγματι, η νέα γενιά παίρνει τα βασικά στοιχεία της προκατόχου της και τα «μοντερνίζει» σε βαθμό που το λεωφορείο να αποπνέει σίγουρα κάτι από το μέλλον! Η τυπική μάσκα της MercedesBenz (βαμμένη στο χρώμα του αμαξώματος) συνδυάζεται με όμορφα φωτιστικά σώματα στην εμπρόσθια όψη ενώ ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η πίσω όψη του λεωφορείου χάρη στις έντονες ακμές που σχηματίζουν ένα «V«. Για τα πλαϊνά τμήματα επιλέχθηκαν ήπιοι, κλασικοί και διαχρονικοί σχεδιαστικοί τόνοι. Τα παράθυρα, με διπλά τζάμια είναι διαθέσιμα σε διαφορετικά επίπεδα απόχρωσης και με διαβαθμισμένη διαφάνεια που κυμαίνεται από το τυπικό 56% έως το 10%, με την τελευταία επιλογή να δημιουργεί ένα εντυπωσιακό αισθητικό αποτέλεσμα.

Αεροδυναμικό σχήμα

Mercedes-Benz Tourismo: Fahrvorstellung: Der neue Mercedes-Benz TourismoΗ προσπάθεια βελτίωσης της αεροδυναμικής αντίστασης είναι έκδηλη, από άκρη σε άκρη του ελκυστικού αμαξώματος. Καμπύλες γραμμές που υποβοηθούν την ροή του αέρα, έχουν σχεδιαστεί όπου είναι απαραίτητο όπως πάνω από το παρμπρίζ και στα καλύμματα των εξωτερικών καθρεπτών. Ακόμα και οι υαλοκαθαριστήρες τύπου «Aquablade«, είναι χωρίς σκελετό και προσκολλώνται απόλυτα στο παρμπρίζ. Υπάρχει ωστόσο και μια έξυπνη ιδέα που δεν είναι ορατή με γυμνό μάτι. Σε ταχύτητες κίνησης άνω των 95 χλμ./ώρα το αμάξωμα χαμηλώνει κατά 20 χιλ. προκειμένου να μειώσει την μετωπική αντίσταση του αέρα και συνεπώς την κατανάλωση καυσίμου. Αυτή -σύμφωνα με τον κατασκευαστή- μειώθηκε κατά περίπου 4,5%, κυρίως λόγο της βελτίωσης της αεροδυναμικής (συντελεστής Cd 0,33) καθώς και της μείωσης του απόβαρου κατά περίπου 200 κιλά.

Εργονομικό κόκπιτ

 Οι θετικές εκπλήξεις συνεχίζονται και στο εσωτερικό της καμπίνας και ειδικά στο χώρο του οδηγού. Σε αυτόν, ο κατασκευαστής προσφέρει δύο επιλογές σε κόκπιτ. Μπορεί κανείς να επιλέξει ανάμεσα στην λειτουργική έκδοση «Cockpit Basic Plus» είτε το ακόμα πιο άνετο «Cockpit Comfort Plus«, με το δεύτερο να διαφοροποιείται κυρίως χάρη στο σύστημα Multimedia. Αμφότερα φέρουν τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και έναν νέο πίνακα οργάνων με μια έγχρωμη οθόνη TFT. Στην θέση οδήγησης του Tourismo νοιώσαμε από την πρώτη στιγμή την υψηλή λειτουργικότητα του χώρου, μέσα από τον απέριττο σχεδιασμό και την ομαδοποίηση των διακοπτών ανάλογα με την προβλεπόμενη εφαρμογή. Σίγουρα, δεν ψάχνεις από που ανάβουν τα φώτα της καμπίνας ή ποιός διακόπτης ξεκλειδώνει την τουαλέτα.

Το κάθισμα του οδηγού διαθέτει εργονομικό σχήμα και προσφέρει πολλές επιλογές ρύθμισης. Ακόμα και υψηλόσωμοι οδηγοί με μακριά πόδια θα αισθανθούν άνετα και θα βρουν γρήγορα την σωστή θέση πίσω από το τιμόνι. Σημαντικό είναι πως δεν υπάρχει πλέον «συμβατικό» κλειδί για την εκκίνηση του κινητήρα. Αντικαταστάθηκε με διακόπτη (ηλεκτρονική ανάφλεξη) που βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του πίνακα οργάνων, δίπλα από το σημείο εισόδου του κλειδιού.

Χάρη στην σωστή σχεδίαση των εξωτερικών καθρεπτών, ο οδηγός εξασφαλίζει μια τέλεια οπτική για τα όσα συμβαίνουν μπροστά αλλά και στις πλευρές, καθ’ όλο το μήκος του λεωφορείου.

Ασφαλές και ευέλικτο

 Το πρώτο σκέλος της δοκιμαστικής οδήγησης πραγματοποιήθηκε κατά μήκος της ακτής, στην περιοχή του Primosten, όπου ήταν μια καλή ευκαιρία να εξοικειωθούμε με το λεωφορείο. Μπορέσαμε να κινηθούμε με ταχύτητες έως και 60 χλμ./ώρα, σε δρόμο με αρκετές στροφές, έχοντας ενεργοποιημένο το προσαρμοζόμενο cruise control. Το Tourismo επιβράδυνε αυτόματα κάθε φορά που μπροστά μας βρισκόταν ένα πιο αργό όχημα και στη συνέχεια επιτάχυνε και πάλι ενώ το πλήρως αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift, συνδυάζοντας το σύστημα Stop&Go έθετε σε πλήρη διακοπή τον κινητήρα κάθε φορά που το λεωφορείο ακινητοποιούταν σε φανάρι.

Ένας στενός κυκλικός κόμβος στο κέντρο αυτής της παραλιακής πόλης δεν φάνηκε να αποτελεί πρόβλημα ακόμα και για την 3αξονική, 14μετρη έκδοση Tourismo L χάρη στον ενεργό πίσω άξονα που μειώνει τον κύκλο στροφής και καθιστά το λεωφορείο εκπληκτικά ευέλικτο.

Στο επίκεντρο οι επιβάτες

Σε ανάλογα απολαυστικές διαδρομές, με θαυμάσιο παραθαλάσσιο τοπίο, το νέο Tourismo εξασφαλίζει στους επιβάτες απρόσκοπτη θέα, τόσο από τα μεγάλα παράθυρα όσο και από το θολωτό εμπρόσθιο παρμπρίζ. Το εσωτερικό της καμπίνας είναι σχεδιασμένο να προσφέρει στους επιβάτες μια αληθινή αίσθηση ευεξίας, όντας φιλόξενο, σχεδιασμένο με καλή εργονομία και ιδιαίτερα φωτεινό. Κυριαρχεί η νέα σειρά καθισμάτων Softline με το ελκυστικό μοτίβο σε σχήμα ρόμβου ενώ μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών σχεδίων για το πάτωμα καθώς και πολυάριθμες επιλογές υφασμάτων για τα καθίσματα, τα τοιχώματα και τις κουρτίνες είναι σε θέση να συνθέσουν την πιο ξεχωριστή εικόνα που επιθυμεί ο ιδιοκτήτης του λεωφορείου.

Ο κεντρικός διάδρομος βρίσκεται 1.370 χιλιοστά πάνω από το οδόστρωμα και διαθέτει ωφέλιμο ύψος 2.010 χιλ., αρκετό ακόμα και για υψηλόσωμους επιβάτες. Τα καθίσματα είναι τοποθετημένα σε πλατφόρμες ύψους 150 χιλ. διευκολύνοντας ιδιαίτερα την επιβίβαση/αποβίβαση των επιβατών. Το θολωτό τμήμα της οροφής στο εμπρόσθιο τμήμα του λεωφορείου μπορεί να φιλοξενήσει μια οθόνη 19 ιντσών ενώ μια δεύτερη είναι δυνατόν να τοποθετηθεί στην περιοχή της κεντρικής πόρτας. Οι γκρι αποχρώσεις για τα υφάσματα και τα πλαστικά τμήματα της οροφής και των ανοιχτών θηκών για τις χειραποσκευές δημιουργούν μια αίσθηση ευρυχωρίας.

Ικανή γραμμή κίνησης

Η διαδρομή της δοκιμαστικής οδήγησης κατευθύνεται και πάλι προς την πόλη του Σπλιτ, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της κυκλοφορίας. Αρωγός μας στις αγχωτικές οδικές συνθήκες που επικρατούν είναι τώρα η γραμμή κίνησης με τον κινητήρα των 456 ίππων και το 8τάχυτο PowerShift καθώς και τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας που αποτρέπουν ή διορθώνουν κάθε μας λάθος. Το βοηθητικό σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (Emergency Brake Assist) όπως και τα Stop Assist και Attention Assist είναι μερικές μόνο από τις καινοτομίες ενεργητικής ασφάλειας που προσφέρονται στον εξοπλισμό ενώ κορυφαίο στοιχείο αποτελεί το FCG (Front Collision Guard) που στόχο έχει να αποτρέψει την πιθανότητα πρόσκρουσης.

Τα «κατεβάσματα» του κιβωτίου γίνονται γρήγορα και ομαλά προκειμένου το λεωφορείο να διαθέτει κάθε στιγμή την ιδανική ροπή.

 Η διαμόρφωση της γραμμής κίνησης του νέου Tourismo RHD βασίζεται στην τελευταία γενιά 6κύλινδρων κινητήρων OM 470 χωρητικότητας 10,7 λίτρων. Στην κορυφή της γκάμας τοποθετείται ή έκδοση των 456 ίππων, που συνδυάζει κορυφαίες επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Θα είναι διαθέσιμες ακόμα τρεις επιλογές ισχύος στους 360, 394 και 428 ίππους. Εναλλακτικά το λεωφορείο μπορεί να εφοδιαστεί με τον κόμπακτ κινητήρα OM 936, χωρητικότητας 7,7 λίτρων και απόδοσης 354 ίππων, με οφέλη τόσο στην κατανάλωση καυσίμου όσο και στη μείωση του απόβαρου. Όλοι οι κινητήρες πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6 με την χρήση της τεχνολογίας SCR (AdBlue). Οι επιλογές στα κιβώτια ταχυτήτων περιλαμβάνουν ένα 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο στον βασικό εξοπλισμό και -προαιρετικά- το πλήρως αυτοματοποιημένο 8τάχυτο κιβώτιο GO 250-8 PowerShift.

Οι αισθητήρες βροχής/φώτων ενεργοποιούν αυτόματα τα εξωτερικά φώτα, καθώς το φυσικό φως ολοένα και λιγοστεύει. Οι προβολείς bixenon παρέχουν τον βέλτιστο δυνατό φωτισμό εμπρός ενώ τα οπίσθια φανάρια LED εξασφαλίζουν ότι το λεωφορείο παραμένει ορατό ακόμα και από μεγάλη απόσταση. Στον χώρο στάθμευσης του ξενοδοχείου μας, η κάμερα οπισθοπορείας υψηλής ανάλυσης καθιστά την διαδικασία παιχνιδάκι, μεταφέροντας την υψηλής ευκρίνειας εικόνα στην οθόνη του συστήματος Multimedia.

Οι εκδόσεις

 Με τέσσερις παραλλαγές και μια μεγάλη ποικιλία κινητήρων και εξοπλισμού, το νέο Tourismo διαθέτει τις προδιαγραφές προκειμένου να ανταποκριθεί με επιτυχία σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών μεταφορικού έργου. Πιο συγκεκριμένα θα διατεθούν τρία μήκη αμαξώματος και για πρώτη φορά αριστεροτίμονες και δεξιοτίμονες εκδόσεις για όλα τα μοντέλα. Η βασική έκδοση θα είναι το Tourismo RHD, με δύο άξονες, μεταξόνιο 6.090 χιλ., μήκος αμαξώματος 12.295 χιλ. και αποσκευοθήκες ωφέλιμου όγκου 9,9 m3. Ακολουθεί το επιμηκυμένο Tourismo RHD M2, στα 13.115 χιλ. και μεταξόνιο 6.910 χιλ., με αποσκευοθήκες 12,1 m3. Στο ίδιο μήκος θα βγαίνει το βασικό 3αξονικό Tourismo RHD M και την γκάμα θα κλείνει το κολοσσιαίο Tourismo RHD L στα 13.935 χιλ. Το πλάτος του λεωφορείου είναι στα 2,55 μέτρα ενώ το ύψος -ελάχιστα αυξημένο- στα 3,68 μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της ψυκτικής μονάδας.