Νέο Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI Van : Αρχηγού παρόντος…

Οδηγούμε επί ελληνικού εδάφους το 3ης γενιάς Sprinter, το αυτοκίνητο που έρχεται για ακόμα μια φορά να οδηγήσει τις εξελίξεις στην κατηγορία του.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης

Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα της Mercedes-Benz, και ειδικά το Sprinter, μέσα από μια μακρόχρονη εξελικτική διαδικασία έχουν κατακτήσει τις πιο ψηλές κορυφές σε όλους τους τομείς. Με τις δύο πρώτες γενιές του Sprinter, παραδόθηκαν πάνω από 3,4 εκατομμύρια οχήματα σε 130 χώρες. Αυτό επιβεβαιώνει αδιαμφισβήτητα ότι το Sprinter είναι παγκόσμιος παίκτης και πρέπει να καλύπτει ένα απίστευτο εύρος απαιτήσεων αγορών και κλάδων. Κάτι που πετυχαίνει, συνδυάζοντας διαφορετικούς τύπους αμαξώματος – κλειστό van, Tourer, καρότσα, σασί, λεωφορειάκι ή τράκτορα-, τρία συστήματα μετάδοσης κίνησης – με προαιρετικό σύστημα κίνησης στους μπροστινούς τροχούς για πρώτη φορά – επιλογές καμπίνας, μήκους αμαξώματος, ωφέλιμου φορτίου και ύψους χώρου φόρτωσης, που μπορούν να δημιουργήσουν περισσότερες από 1700 διαφορετικές εκδόσεις Sprinter.

Merc Sprinter 2 (Medium)

Στα χέρια μας βρέθηκε η βασική έκδοση βαν, με το σύστημα κίνησης στους εμπρόσθιους τροχούς, που έρχεται σε αυτή την γενιά να συμπληρώνει το σύστημα της πίσω κίνησης αλλά και αυτό της τετρακίνησης. Γενικότερα, τα προσθιοκίνητα Sprinter διαθέτουν αυξημένο ωφέλιμο φορτίο κατά 50 κιλά καθώς και ένα χαμηλότερο κατά 80 χιλ. κατώφλι φόρτωσης / εκφόρτωσης. Είναι διαθέσιμα σε τρία διαφορετικά τονάζ, από 3,0 έως 4,1 τόνους και σε δύο διαφορετικά μεταξόνια των 3.259 και 3.924 χιλιοστά.

Merc Sprinter 4 (Medium)

Οδηγώντας λοιπόν το Sprinter 314 CDI Van, με το μεγάλο μεταξόνιο για εκατοντάδες χιλιόμετρα, στο πλαίσιο της δοκιμής του προσπαθούμε να αποτυπώσουμε αφενός την αίσθηση που αποκομίσαμε και αφετέρου τα στοιχεία εκείνα με τα οποία -σύμφωνα με τον κατασκευαστή- το μεγάλο βαν δεν αλλάζει απλά σελίδα στην ιστορία του αλλά… ολόκληρο βιβλίο!

Εργονομικό κόκπιτ

Οι σχεδιαστικές αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη γενιά Sprinter είναι περισσότερο έντονες και εμφανείς στο εσωτερικό της καμπίνας, όπου για πρώτη φορά επιχειρείται από τον κατασκευαστή ο συνδυασμός της πρακτικότητας και της ευχρηστίας, με νέες σχεδιαστικές φόρμες που συναρπάζουν. Δηλαδή, ενώ εξωτερικά η μάρκα κράτησε χαμηλούς τόνους, ακολουθώντας ευλαβικά τις γραμμές που χαρακτηρίζουν και τα επιβατικά της οχήματα, στο ταμπλό του βαν αναθεώρησε σχεδόν τα πάντα με στόχο να δώσει έμφαση στην μεγάλη οθόνη αφής. Άλλωστε σταδιακά, όλο και περισσότερο, από αυτή θα ελέγχονται όλα όσα αφορούν στις λειτουργίες του οχήματος αλλά και στο μεταφορικό έργο. Ο χώρος εργασίας του οδηγού είναι τακτοποιημένος, πρακτικός και άρτια σχεδιασμένος να ικανοποιεί τις αντίστοιχες απαιτήσεις μεταφορών. Για πρώτη φορά στον σχεδιασμό του ταμπλό λαμβάνεται υπόψη τόσο πολύ το σύστημα infotainment, η θέση της οθόνης του οποίου διαμορφώνει την όλη αισθητική.

Merc Sprinter 8 (Medium)

Εργονομικά βελτιστοποιημένο και άνετο είναι λοιπόν το εσωτερικό του Sprinter, στοιχεία που μετατρέπουν την καμπίνα στον ιδανικό χώρο εργασίας. Στις βελτιώσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εργονομικά σχεδιασμένα καθίσματα, η εκκίνηση χωρίς κλειδί (keyless start) και το βελτιωμένο σύστημα κλιματισμού. Ο πολυμορφικός σχεδιασμός των αποθηκευτικών χώρων εξασφαλίζει ότι τα πάντα είναι τακτοποιημένα στη θέση τους. Το σύστημα Infotainment αποτελεί μόνο ένα παράδειγμα της ολοκαίνουργιας λογικής των χειριστηρίων και των ενδείξεων στο κόκπιτ. Ήδη γνωστός από τις σειρές επιβατικών μοντέλων, ο πίνακας οργάνων με τη μεγάλη οθόνη συγκεντρώνει όλες τις ενδεικτικές λυχνίες ανάμεσα στο ταχύμετρο και το στροφόμετρο. Η οθόνη ελέγχεται μέσω των κουμπιών ελέγχου αφής στην αριστερή πλευρά του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών ή μέσω του touchpad. Από εδώ επίσης ενεργοποιείται και απενεργοποιείται το cruise control και η υποβοήθηση απόστασης DISTRONIC. Το touchpad που ελέγχει πλήρως το σύστημα πολυμέσων MBUX βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών. Τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού βρίσκονται σε μια ξεχωριστή μονάδα χειρισμού κάτω από την οθόνη του συστήματος τηλεματικής και τη γραμμή ελέγχου της οθόνης. Το THERMOTRONIC ελέγχει αυτόματα τον ανεμιστήρα, την κατανομή του αέρα και τη θερμοκρασία.

Merc Sprinter 9 (Medium)

Νέες λύσεις

Στα νέα τεχνικά στοιχεία περιλαμβάνονται και δύο νέα κιβώτια ταχυτήτων, ειδικά για τις προσθιοκίνητες εκδόσεις. Το αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων με μετατροπέα ροπής αποτελεί σημαντική πρωτιά για αυτή την κατηγορία επαγγελματικών οχημάτων. Ενώ το νέο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων του αυτοκινήτου της δοκιμής εντυπωσιάζει με τις κορυφαία άνετες αλλαγές και τους μηδενικούς κραδασμούς του μοχλού ταχυτήτων. Στην περίπτωσή μας, συνδυάζεται με έναν πετρελαιοκινητήρα χωρητικότητας 2,1 λίτρων που διαμορφώνει την βάση της γκάμας και είναι διαθέσιμος σε τρεις εκδόσεις ισχύος των 114, 143 και 163 ίππων ενώ μπορεί να τοποθετηθεί τόσο στα πισωκίνητα όσο και στις προσθιοκίνητα Sprinter. Ο κατασκευαστής κάνει χρήση της τεχνολογίας SCR (με αύξηση του ρεζερβουάρ AdBlue από τα 18 στα 22 λίτρα) προκειμένου να επιτύχει τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6.

Merc Sprinter 10 (Medium)

Το Sprinter 314 με τους 143 ίππους είναι σίγουρο ότι θα απασχολήσει περισσότερο από όλες τις εκδόσεις το ελληνικό κοινό καθώς αποτελεί την «χρυσή τομή» από άποψη απόδοσης και οικονομίας. Η συγκεκριμένη ιπποδύναμη καλύπτει και με το παραπάνω τις ανάγκες του αμαξώματος. Κατά την εκτεταμένη επαφή με το μεγάλο βαν, όχι μόνο δεν νοιώσαμε στιγμή την απουσία δύναμης αλλά είχαμε και την ευκαιρία να κινηθούμε σβέλτα στο εθνικό δίκτυο. Η εξαιρετική ροπή (που αποδίδεται και αρκετά χαμηλά) σε συνδυασμό με την πολύ καλή κλιμάκωση του νέου 6τάχυτου κιβωτίου προσφέρουν στο Sprinter τη  δυνατότητα να κινηθεί σε υψηλές ταχύτητες, ακόμα και φορτωμένο, διατηρώντας την κατανάλωση καυσίμου σε «λογικά» επίπεδα.

Merc Sprinter 6 (Medium)

Οι μηχανικοί προχώρησαν σε βελτιστοποίηση των χαρακτηριστικών της γραμμής κίνησης με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Έτσι, μείωσαν περεταίρω τις τριβές στους κινητήρες, βελτίωσαν το σύστημα ψεκασμού ενώ σε πολλές εκδόσεις γίνεται χρήση ελαστικών μειωμένης αντίστασης κύλισης. Σημαντικές βελτιώσεις υπάρχουν στα ελατήρια και γενικότερα στα στοιχεία της ανάρτησης που είναι υπεύθυνα για την απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος. Στην πράξη ο οδηγός αποκομίζει αίσθηση που ανήκει περισσότερο στον χώρο του επιβατικού, κάτι που οφείλεται αφενός στην αποτελεσματικότητα της ανάρτησης και αφετέρου στην υπέροχη  λειτουργία και απόδοση τόσο του τιμονιού (εξαιρετική ακρίβεια) όσο και των φρένων (με εξαιρετική αίσθηση στο πεντάλ). Το αυτοκίνητο πραγματικά «απομονώνει» τους επιβάτες από τους ενοχλητικούς θορύβους ή τους όποιους κραδασμούς μπορεί να προκύψουν από ανωμαλίες του οδοστρώματος και σε αυτό βοηθά και η πολύ καλή ηχομόνωση.

Merc Sprinter 11 (Medium)

Ταυτόχρονα, σε πολύωρη χρήση τόσο στον αστικό ιστό όσο και έξω από αυτόν ο οδηγός θα εκτιμήσει την ευελιξία που εξασφαλίζει ο μικρός κύκλος στροφής, την άνεση του καθίσματος και την υψηλή εργονομία της θέσης οδήγησης και τέλος την βοήθεια που λαμβάνει από τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης.

Μεγάλες δυνατότητες

Στον χώρο της κλούβας, πίσω από την καμπίνα δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα, με τον χώρο να παραμένει εντυπωσιακός για την πρακτικότητα και το πλήρως αξιοποιήσιμο ύψος του. Ο μέγιστος ωφέλιμος όγκος φόρτωσης ανέρχεται στα 17 κ.μ. και το μέγιστο τονάζ στους 5,5 τόνους. Το ωφέλιμο μήκος της κλούβας κυμαίνεται από τα 2.732 – 4.810 χλστ. ενώ αντίστοιχα το πλάτος ορίζεται στα 1.787 χλστ. και το ωφέλιμο εσωτερικό ύψος κυμαίνεται από τα 1.719 – 2.243 χλστ. Μάλιστα, στις εκδόσεις με μεικτό βάρος 5,5 τόνων, το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο μπορεί να ανέλθει έως και στα 3.150 κιλά, χωρίς να παραβλέπουμε τις νέες εκδόσεις με μετάδοση της κίνησης στον εμπρόσθιο άξονα που προσφέρουν αυξημένο ωφέλιμο κατά 50 κιλά σε σχέση με τις αντίστοιχες πισωκίνητες, καθώς και χαμηλότερο κατά 80 χλστ. κατώφλι φόρτωσης! Σε κάθε περίπτωση, στον χώρο φόρτωσης του νέου Mercedes-Benz Sprinter Van, μπορούν να φιλοξενηθούν έως και επτά παλέτες ευρωπαϊκών προδιαγραφών.

Merc Sprinter 7 (Medium)

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, θα είναι διαθέσιμες επιπλέον λύσεις όπως τα ειδικά συστήματα στερέωσης του φορτίου σε ειδικούς –μετακινούμενους σε ράγες- κρίκους, τόσο στο δάπεδο όσο και στα πλευρικά τοιχώματα, ενώ πολλαπλές θα είναι και οι λύσεις ως προς τις επενδύσεις της κλούβας, με γνώμονα πάντα την ανθεκτικότητα και τη διατήρηση του απόβαρου στο ελάχιστο δυνατό. Νέα στοιχεία αποτελούν οι ταινίες φωτισμού LED για μέγιστη ορατότητα στον χώρο καθώς και η δυνατότητα των πίσω θυρών να ανοίγουν ακόμα πιο εύκολα προς τα πλαϊνά τμήματα. Η ρεζέρβα και το κιτ εργαλείων είναι τώρα πιο εύκολα προσβάσιμα καθιστώντας ταχύτερη την αντικατάσταση ενός τροχού. Προαιρετικό είναι το στοιχείο του εξοπλισμού που προστατεύει από την πλήρωση του ρεζερβουάρ με λάθος καύσιμο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 651 DE 22 LA: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 2.143 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 143/3.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 305/2.400 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 83,0 x 99,0 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 196 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων ECOGear 360 6+1 σχέσεων. Σχέση μετάδοσης άξονα i=3,923

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, ενισχυμένη αντιστρεπτική δοκό

Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, παραβολικά ελατήρια, αντιστρεπτική δοκό

ΦΡΕΝΑ: Υδραυλικό σύστημα διπλού κυκλώματος, διπλό σερβόφρενο στάθμευσης πίσω. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χιλ. Πίσω: Δίσκοι

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Sprinter 314 CDI Τιμή: 42.403 ευρώ (με ΦΠΑ & ΕΤΤ) Εξοπλισμός: ESP (με υποβοήθηση πλευρικών ανέμων) / ABS / ASR / BAS / EBV, Αερόσακος οδηγού, Cruise Control, Ρυθμ. κάθισμα οδηγού, Ημιαυτόματος κλιματισμός Tempmatic, Hλεκτρικά παράθυρα, Kεντρικό κλείδωμα με ασύρματο τηλεχειριστήριο, Φώτα ημέρας, μεταλλικό διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης με παράθυρο, Δίφυλλη πίσω πόρτα με παράθυρα, Δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα, Φώτα αλογόνου, Assyst service computer

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ (έκδοση Long): Μήκος 5,932 μ. Πλάτος 2,020 μ. Ύψος 2,638 μ. Μεταξόνιο 3,924 μ. Πρόβολος εμπρός 1,012 μ. Πρόβολος πίσω 0,996 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 11,23 μ. Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 3,397 x 1,787 (1,412 στους θόλους) x 1,899 μ. Ωφέλιμος όγκος 9,0 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 3, Ελαστικά 235/65 R16 Ρεζερβουάρ 75 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

 

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ