Νέο Mercedes-Benz Actros : Οδηγεί τις εξελίξεις!

Το ανανεωμένο Actros που μπαίνει αυτό το διάστημα στη γραμμή παραγωγής φέρει εντυπωσιακές καινοτομίες που προάγουν την ασφάλεια του οχήματος, του οδηγού και των υπόλοιπων χρηστών του δρόμου. Αναμφισβήτητα οδηγεί τις εξελίξεις μιας νέας εποχής στις οδικές μεταφορές.

Η Mercedes-Benz στοχεύει να υποστηρίξει το δίκτυό της διατηρώντας ανοιχτά 3.000 κέντρα εξυπηρέτησης στην Ευρώπη
banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Στην δεκαετία που διανύουμε και η οποία ολοκληρώνεται σε περίπου δύο χρόνια, η Mercedes-Benz παρουσίασε τελικά δύο γενιές του Actros. Ήταν Σεπτέμβριος του 2011 όταν ο κατασκευαστής λάνσαρε την υπάρχουσα γενιά Actros, όχι τόσο με το σκεπτικό της τυπικής αντικατάστασης του φορτηγού-ναυαρχίδα αλλά με την βεβαιότητα ότι παρουσιάζει μια πλατφόρμα εξέλιξης της σύγχρονης μεταφοράς για τα επόμενα χρόνια ή πιο απλά -όπως αποδείχθηκε στην πορεία- το «Φορτηγό της Δεκαετίας»!

Η μεγαλύτερη απόδειξη αυτού του ισχυρισμού αλλά και της γενικότερης συνέπειας λόγων και πράξεων του κατασκευαστή αποτελεί το εντελώς νέο Actros που παρουσιάστηκε το περασμένο Φθινόπωρο στην ΙΑΑ και που σε πρώτη εντύπωση είναι εντελώς ίδιο με το υπάρχον! Ναι, από πλευράς εξωτερικής σχεδίασης και αισθητικής, οι άνθρωποι της Mercedes-Benz ήταν τόσο σίγουροι για αυτό που παρουσίαζαν το 2011, που – επτά χρόνια και μια γενιά αργότερα- δεν αλλάζουν σχεδόν ούτε «γραμμή» από το σχέδιο που εμπνεύστηκαν τότε!

Αρκετούς μήνες αργότερα, το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου και για περίπου μια εβδομάδα, 200 δημοσιογράφοι του ειδικού Τύπου από περισσότερες από 30 χώρες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν το νέο Actros, οδηγώντας το στην ευρύτερη περιοχή της Βαρκελώνης. Ανάμεσα στα περιοδικά που κλήθηκαν από τη Mercedes-Benz ήταν φυσικά και το «Επαγγελματικό Όχημα» και έτσι βιώσαμε από πρώτο χέρι στους δρόμους της Ισπανίας, την αποτελεσματικότητα των συστημάτων του, τα οφέλη των ορατών καινοτομιών του φορτηγού, αλλά -πολύ περισσότερο- τις εσωτερικές αξίες που «κουβαλάει» στην πορεία της εξέλιξής του.

Η νέα γενιά Actros έρχεται να ενσωματώσει έναν μεγάλο αριθμό καινοτομιών και τεχνολογιών που έχει αναπτύξει η μάρκα όλα αυτά τα χρόνια, με στόχο αφενός την βελτιστοποίηση στους τομείς της άνεσης και της ασφάλειας και αφετέρου την περαιτέρω μείωση του κόστους χρήσης (TCO). Από το… φουτουριστικό MirrorCam (σύστημα καμερών που αντικαθιστά τους εξωτερικούς καθρέπτες) μέχρι το Multimedia Cockpit (ψηφιακές υπηρεσίες και συστήματα υποστήριξης οδηγού), τα καινοτόμα, νέα χαρακτηριστικά του Actros καθιστούν τον βασικό και προαιρετικό εξοπλισμό του φορτηγού ουσιαστικό, με οφέλη «εδώ και τώρα» για τον οδηγό και τον ιδιοκτήτη.

Ημι-αυτόματη οδήγηση

Αναμφισβήτητα, το πιο εντυπωσιακό, νέο στοιχείο εξοπλισμού του Actros είναι το Active Drive Assist. Γιατί υπογραμμίζει την θέληση του κατασκευαστή να βελτιώσει την άνεση και την ασφάλεια παρέχοντας -για πρώτη φορά σε φορτηγό παραγωγής- στον οδηγό την πρόσβαση στην ημι-αυτόματη οδήγηση, με όλες τις ταχύτητες κίνησης.

Το σύστημα βασίζεται στο Proximity Control Assist καθώς και στο Lane Keeping Assist, με λειτουργία stop-and-go, δυνατότητα πλευρικού ελέγχου και διατήρησης του οχήματος στην λωρίδα κυκλοφορίας, συνδυάζοντας πληροφορίες από αισθητήρες και κάμερες. Υποστηρίζει ενεργά τον οδηγό σε ευθείες και ελαφρά καμπύλες διαδρομές, σε πορείες με υψηλές ταχύτητες ή σε κίνηση stop-and-go στον αυτοκινητόδρομο ενώ μπορεί αυτόματα να φρενάρει και να επιταχύνει το όχημα, διατηρώντας το ταυτόχρονα και μέσα στη λωρίδα κυκλοφορίας. Αυτό το επιτυγχάνει με τη βοήθεια των καμερών, «διαβάζοντας» τη διαγράμμιση του δρόμου και παρεμβαίνοντας αυτόματα στο ηλεκτροκίνητο σύστημα διεύθυνσης, του οποίου τη ροπή αυξομειώνει ανάλογα τις συνθήκες βελτιώνοντας τον χειρισμό. Παρά το ότι η ευθύνη για την παρακολούθηση των συνθηκών παραμένει στον οδηγό, το σύστημα μειώνει σημαντικά το ψυχολογικό φορτίο του συμβάλλοντας έτσι στην ασφάλεια.

Σημαντικό είναι επίσης πως όλα τα συστήματα υποβοήθησης του νέου Actros λειτουργούν συνδυαστικά, συμπληρώνοντας το ένα το άλλο. Για παράδειγμα, το Active Drive Assist λαμβάνει πάντοτε υπόψη τις παραμέτρους του Predictive Powertrain Control προκειμένου να εξασφαλίσει ένα αποτελεσματικό στυλ οδήγησης. Ενώ επίσης, χρησιμοποιεί την ίδια, βελτιωμένη, τεχνολογία αισθητήρων και καμερών με το Active Brake Assist 5.

Όταν λειτουργεί το Active Drive Assist, ο οδηγός βλέπει ένα μπλε εικονίδιο του τιμονιού στην κεντρική οθόνη του Multimedia Cockpit, μαζί με σημάνσεις λωρίδων σε μπλε χρώμα. Το σύστημα επιβραδύνει αυτόματα το νέο Actros κάθε φορά που αυτό πλησιάζει κοντά σε ένα προπορευόμενο όχημα ενώ όταν η απόσταση είναι και πάλι επαρκής, το σύστημα επιταχύνει το νέο Actros στην επιλεγμένη ταχύτητα. Η επιθυμητή απόσταση από το όχημα που προηγείται μπορεί να ρυθμιστεί σε διαφορετικά επίπεδα.

Μειωμένη κατανάλωση

Εν τω μεταξύ, ένας αριθμός πρόσθετων μέτρων, με βελτιώσεις στην αεροδυναμική αντίσταση συμβάλουν στην περεταίρω μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, έως και κατά 5%. Εδώ η μεγάλη διαφορά έρχεται από την κατάργηση των εξωτερικών καθρεπτών και την εγκατάσταση του συστήματος MirrorCam, που αντιπροσωπεύει μια τεράστια βελτίωση στα θέματα αεροδυναμικής, ασφάλειας και οδικής συμπεριφοράς.

Υπάρχουν επίσης νέοι πλευρικοί εκτροπείς στην καμπίνα καθώς και βελτιστοποιημένη σχεδίαση του σπόιλερ οροφής.

Σε επαρχιακούς δρόμους, η μειωμένη κατανάλωση καυσίμου επιτυγχάνεται μέσω της ενίσχυσης της λειτουργικότητας του «έξυπνου» cruise control, δηλαδή του Predictive Powertrain Control. Το οποίο, εκτός από την χρήση δορυφορικού συστήματος εντοπισμού θέσης, χρησιμοποιεί ακριβείς ψηφιακούς χάρτες και δεδομένα σχετικά με την τοπογραφία, τις στροφές και τα σήματα κυκλοφορίας. Έτσι, βελτιστοποιεί το στυλ οδήγησης, με πρωταρχικό στόχο την αποφυγή περιττών φρεναρισμάτων ή επιταχύνσεων ή αλλαγών στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η αλληλεπίδραση του συστήματος, με το Proximity Control Assist (παρέχει πληροφορίες σχετικά με εμπρός οχήματα) επιτρέπει την διατήρηση της ιδανικής ταχύτητας και απόστασης από τα μπροστινά οχήματα καθώς και την βέλτιστη εκμετάλλευση της ορμής. Τα προγράμματα οδήγησης Standard / Eco / Power εξακολουθούν να αποτελούν μέρος του βασικού εξοπλισμού.

Για την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, υπάρχει τώρα ένας νέος βασικός λόγος για τον οπίσθιο άξονα. Πιο συγκεκριμένα, η σχέση μετάδοσης μειώθηκε από i=2.533 σε i=2.412, είναι διαθέσιμη σε όλα τα νέα Actros που θα εφοδιάζονται με τον 6κύλινδρο OM 471 και ελαστικά 315/70 R22.5 και ενδείκνυται για κίνηση τόσο στον αυτοκινητόδρομο όσο και στον επαρχιακό δρόμο.

Αντίο καθρέπτες!

Αυτό που συναντούσαμε κάποτε σε μελλοντικά σχέδια φορτηγών, το νέο Actros το συμπεριλαμβάνει στον εξοπλισμό του και πρωτοπορεί για ακόμα μια φορά. Πιο συγκεκριμένα, οι κύριοι και οι ευρυγώνιοι καθρέφτες αντικαταστάθηκαν στο νέο Actros με το MirrorCam ως μέρος του βασικού εξοπλισμού, για πρώτη φορά σε φορτηγό μαζικής παραγωγής. Αυτό το σύστημα παρέχει σημαντικά βελτιωμένη περιμετρική ορατότητα και αποτελείται από δύο κάμερες τοποθετημένες στο εξωτερικό του οχήματος και δύο οθόνες 15 ιντσών (με ανάλυση 720 x 1920 pixel) στις κολώνες A μέσα στην καμπίνα. Τα οφέλη στην ορατότητα είναι αυτονόητα, καθώς το οπτικό πεδίο που «έκρυβαν» οι εξωτερικοί καθρέπτες είναι τώρα περισσότερο διευρυμένο. Επιπρόσθετα, το MirrorCam παρέχει πολλές άλλες λειτουργίες. Στις οθόνες, η εικόνα εμφανίζεται διαιρεμένη, σαν να κοιτάει κανείς συμβατικούς καθρέπτες, στις στροφές υπάρχει πλήρη θέαση του τρέιλερ ενώ ψηφιακές γραμμές απόστασης συμβάλλουν στην σαφέστερη εκτίμηση της απόστασης των οχημάτων που ακολουθούν. Μια επιπλέον γραμμή μπορεί να ρυθμιστεί ξεχωριστά ώστε να δείχνει το τέλος του ρυμουλκούμενου, κάτι που διευκολύνει τους χειρισμούς ακριβείας.

Μετά την δύση του ηλίου το σύστημα ενεργοποιεί την λειτουργία νυχτερινής όρασης ενώ ο οδηγός μπορεί να προσαρμόσει τόσο τη φωτεινότητα των οθονών όσο και την περιοχή λήψης των καμερών. Οι βραχίονες των καμερών μπορούν να διπλωθούν προς την κατεύθυνση της κίνησης ή προς την κατεύθυνση της διαδρομής ενώ το σύστημα αποδεικνύεται επωφελές ακόμα και όταν ο οδηγός ξεκουράζεται. Πιο συγκεκριμένα, ένας διακόπτης στην πόρτα και ένας δίπλα στο κρεβάτι ενεργοποιούν το σύστημα για δύο λεπτά της ώρας επιτρέποντας στον οδηγό να ελέγχει ανά πάσα στιγμή την περιοχή γύρω από το φορτηγό του και να αντιδράσει ανάλογα σε περίπτωση προσπάθειας κλοπής ή βανδαλισμού. Τέλος, τα Actros με MirrorCam μπορούν να εξοπλιστούν αργότερα με συμβατικούς καθρέπτες καθώς τα προκαθορισμένα σημεία ανάρτησής τους βρίσκονται στην δομή της πόρτας.

Πριν από κάθε εκκίνηση του κινητήρα, οι κάμερες (που είναι και θερμαινόμενες ώστε να μη θολώνουν στις χαμηλές θερμοκρασίες) προσαρμόζονται αυτόματα για βέλτιστη ορατότητα. Το σύστημα, δεν εξαλείφει μόνο τις «τυφλές» γωνίες αλλά παρέχει στον οδηγό πολλαπλές άλλες λειτουργίες όπως γραμμές απόστασης για την εκτίμηση της κυκλοφορίας και βέλτιστη θέα ολόκληρου του ρυμουλκούμενου, με ξεχωριστή γραμμή στην οθόνη που υποδεικνύει το τέλος του.

Απόλυτη ασφάλεια

Εν τω μεταξύ το σύστημα SideGuard Assist, που τοποθετείται στο Actros από το 2016, έχει τώρα βελτιωθεί περεταίρω και ελαχιστοποιεί την πιθανότητα επικίνδυνων ατυχημάτων από την πλευρά του συνοδηγού όταν το όχημα στρίβει προς τα δεξιά. Η Daimler Trucks είναι σήμερα ο μόνος κατασκευαστής που προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα προειδοποίησης πλήρως ενσωματωμένο στην αρχιτεκτονική του οχήματος. Χαρακτηριστικό είναι ότι το σύστημα -μέσω δύο αισθητήρων ραντάρ μικρής εμβέλειας στο πλαίσιο από την πλευρά του συνοδηγού, μπροστά από τον πίσω άξονα του φορτηγού- να παρακολουθεί ολόκληρο το μήκος του συνδυασμού οχημάτων συν δύο μέτρα εμπρός και ένα μέτρο προς τα πίσω. Λειτουργεί τόσο για ατομικά οχήματα όσο και για συνδυασμούς οχημάτων μήκους έως 18,75 μέτρα. Το Sideguard Assist λειτουργεί σε συνδυασμό με το MirrorCam καθώς στην οθόνη του εμφανίζονται τα προειδοποιητικά μηνύματα αυτού του συστήματος σε κρίσιμες καταστάσεις οδήγησης.

Mercedes-Benz Actros mit Active Brake Assist 5 und Abbiege-Assistent, Active Drive Assist, MirrorCamMercedes-Benz Actros with Active Brake Assist 5 and Sideguard Assist, Active Drive Assist, MirrorCam

Χρησιμοποιεί μια διαδικασία προειδοποίησης πολλαπλών σταδίων: εάν ανιχνευθεί ένα κινούμενο ή ακίνητο αντικείμενο στη ζώνη που παρακολουθείται από την πλευρά του συνοδηγού, ο οδηγός λαμβάνει πρώτα μια οπτική προειδοποίηση. Αυτό έρχεται με τη μορφή ενός κίτρινου τριγωνικού προειδοποιητικού συμβόλου το οποίο ανάβει στην οθόνη MirrorCam στην πλευρά του συνοδηγού. Εάν υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης, εκπέμπεται επίσης μια πρόσθετη οπτική και ακουστική προειδοποίηση: η οθόνη αναβοσβήνει επανειλημμένα με κόκκινο χρώμα και μετά από δύο δευτερόλεπτα, ανάβει με κόκκινο χρώμα μόνιμα. Επιπλέον, ακούγεται ταυτόχρονα ένας προειδοποιητικός τόνος στην πλευρά του συνοδηγού. Το Sideguard Assist δεν παρεμβαίνει ενεργά στο σύστημα πέδησης. Με τη βοήθεια των προειδοποιήσεων του συστήματος, ο οδηγός είναι υπεύθυνος για το σωστό φρενάρισμα του οχήματος.

Αυτόματη πέδηση

Η νέα, τρέχουσα έκδοση του συστήματος υποβοήθησης πέδησης έκτακτης ανάγκης, Active Brake Assist 5 είναι η αλληλεπίδραση μεταξύ συστημάτων ραντάρ και κάμερας. Μεταξύ άλλων, βελτιώθηκε η ανταπόκριση του συστήματος σε άτομα με ταχύτητα κάτω των 50 χλμ./ώρα. Μέσα στα όρια του συστήματος, το Active Brake Assist 5 είναι τώρα σε θέση να κάνει πέδηση έκτακτης ανάγκης όταν συναντά πεζούς που διασχίζουν το δρόμο προσεγγίζοντας από το μπροστινό μέρος του φορτηγού ή περπατώντας μπροστά του ξαφνικά.

Όταν το σύστημα εντοπίσει κίνδυνο σύγκρουσης με ένα όχημα που κινείται προς τα εμπρός, ένα σταθερό εμπόδιο ή ένα άτομο, ο οδηγός ενημερώνεται σχετικά από ένα κλιμακωτό σύστημα προειδοποίησης τριών σταδίων. Εάν ο οδηγός αποτύχει να δράσει, θα εμφανιστεί πρώτα μια οπτική προειδοποίηση και στη συνέχεια μια ηχητική. Στη συνέχεια θα εφαρμοστεί μερική πέδηση και εάν ο οδηγός εξακολουθεί να μην αντιδρά, εντός των ορίων του, το σύστημα μπορεί να πραγματοποιήσει πλήρη πέδηση και με ταχύτητα κάτω από 50 χλμ./ώρα ενεργοποιούνται αυτόματα τα φώτα «αλάρμ» προκειμένου να ενημερωθούν τα οχήματα που ακολουθούν το Actros. Τέλος, όταν σταματήσει το όχημα, ενεργοποιείται το νέο ηλεκτρονικό χειρόφρενο.

Αλλαγές στην καμπίνα

Η ελκυστική εξωτερική εμφάνιση συνοδεύεται από έναν αντίστοιχο χώρο εργασίας για τον οποίο ο υποψήφιος πελάτης μπορεί να επιλέξει διάφορες γραμμές σχεδιασμού και εξοπλισμού. Κυριαρχούν οι ευχάριστοι χρωματικοί συνδυασμοί, τα άνετα κρεβάτια και οι πολυάριθμες επιλογές διαμόρφωσης, συμπεριλαμβανομένου του SoloStar Concept. Υπάρχει επίσης μια νέα φιλοσοφία στον εσωτερικό φωτισμό, σε τρεις διαθέσιμες εκδόσεις, προαιρετικά με φωτισμό LED καθώς και με επιπλέον φωτισμό νυχτερινής όρασης.

Το εσωτερικό του νέου Actros σχεδιάστηκε συστηματικά με έμφαση στον οδηγό και με γνώμονα την αρχή «από μέσα προς τα έξω». Το αποτέλεσμα είναι ένας μοντέρνος εσωτερικός χώρος φορτηγού. Η ιδέα της νέας «εμπειρίας χρήστη» για τον οδηγό κυριάρχησε σε ολόκληρη τη διαδικασία σχεδίασης. Η ισχυρότερη απόδειξη είναι το νέο Multimedia Cockpit, το οποίο εισαγάγει το Actros στην ψηφιακή εποχή. Η λειτουργία αφής, οι ευρείες οθόνες, καθώς και οι λεπτομέρειες των επιφανειών, τα στοιχεία διακόσμου και οι ελάχιστοι αναλογικοί διακόπτες που απέμειναν, συνιστούν τα χαρακτηριστικά ενός μοντέρνου, υψηλής ποιότητας εσωτερικού για τη νέα ναυαρχίδα της Mercedes-Benz Trucks.

Το νέο Actros με το πλήρως βελτιωμένο Multimedia Cockpit προσφέρει στον οδηγό μοναδικά επίπεδα ευκολίας χειρισμού και άνεσης ενδείξεων. Δύο διαδραστικές οθόνες στο βασικό εξοπλισμό χρησιμεύουν ως κεντρική πηγή πληροφοριών στο ψηφιακό κόκπιτ  του οδηγού. Η κύρια έγχρωμη, επίπεδη οθόνη με τεχνολογία υψηλής ανάλυσης αντικαθιστά το παραδοσιακό ταμπλό οργάνων με το ταχύμετρο, τον μετρητή στροφών και βασικές πληροφορίες για όλες τις βασικές καταστάσεις οδήγησης και λειτουργίας, καθώς και τις ενέργειες που εκτελούνται από το Active Drive Assist, το Predictive Powertrain Control και άλλα συστήματα υποστήριξης οδηγού. Η δεύτερη οθόνη διαθέτει τεχνολογία οθόνης αφής και επιτρέπει στους οδηγούς να ελέγχουν λειτουργίες όπως τα φώτα, η θέρμανση, ο κλιματισμός η τηλεφωνία, η πίεση των ελαστικών και το φορτίο άξονα, ανά πάσα στιγμή.