Νέο διώροφο Setra S 531 DT για χλιδάτα ταξίδια αποστάσεων!

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Buses

Οι εξελίξεις στην αγορά του τουριστικού λεωφορείου στην Ευρώπη χαρακτηρίζονται θετικές, κυρίως χάρη στην συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για λεωφορεία μεγάλων αποστάσεων. Πάνω από 25 εκατ. επιβάτες μετακινούνται με αυτόν τον τρόπο μόνο στην Γερμανία ενώ συνεχώς διευρυνόμενο είναι το δίκτυο διαδρομών στην υπόλοιπη Ευρώπη, με προβλεπόμενη αύξηση κατά 7% των διεθνών δρομολογίων εντός του 2017. Σε αυτό το κομμάτι της αγοράς, η Daimler Buses κατέχει μερίδιο της τάξεως του 40%, με ένα στα δύο λεωφορεία στην Γερμανία να φέρουν το λογότυπο της Mercedes-Benz ή της Setra. Το διώροφο λεωφορείο της πολυτελούς μάρκας Setra αποτελεί το… υπερόπλο του Γερμανού κατασκευαστή σε αυτό το τμήμα της αγοράς.

Έχοντας διαθέσει περισσότερες από 2.300 μονάδες (200 από αυτές μέσα στο 2016) από τότε που λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2003, το διώροφο Setra S 531 DT δέχθηκε τις περιποιήσεις του κατασκευαστή και επανατοποθετήθηκε στην αγορά, ενημερωμένο πλήρως σε επίπεδο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας. Παρουσιάστηκε το περασμένο καλοκαίρι στην Στουτγάρδη ενώ έκανε επίσημο στην Διεθνή Έκθεση «Busworld 2017» στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου. Φέτος τον Μάρτιο, ήρθε η ώρα να δούμε το λεωφορείο από κοντά, κατά την επίσημη δημοσιογραφική του παρουσίαση στην Βαλένθια της Ισπανίας.

Αναμφισβήτητα, στόχος της νέας γενιάς είναι να διευρύνει περεταίρω την εμπορική επιτυχία της προκατόχου της, ανταποκρινόμενη στις υψηλές απαιτήσεις και τα ειδικά αιτήματα των πελατών. Το ανανεωμένο λεωφορείο θα εξακολουθήσει να κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Daimler Buses στο Ulm, στο οποίο έχουν επενδυθεί περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Μάλιστα, ο κατασκευαστής έχει επενδύσει περίπου 400 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη και παραγωγή νέων τουριστικών λεωφορείων.

Επιβλητικό

Το νέο διώροφο λεωφορείο ανήκει ουσιαστικά στην νέα σειρά Setra TopClass 500, παρά το ότι έχει δημιουργήσει την δική του ξεχωριστή κατηγορία λόγω του ευρέος φάσματος εφαρμογών και του ποικίλου εύρους εξοπλισμού και παραλλαγών του. Σχεδιαστικά πάντως το αμάξωμα παραμένει πιστό στην σχεδιαστική ταυτότητα της σειράς, διατηρώντας την σκούρα μάσκα εμπρός, το σχέδιο των φωτιστικών σωμάτων (με τεχνολογία LED) καθώς και την χαρακτηριστική μπάρα από αλουμίνιο, γνωστή ως «La Linea» που διατρέχει το αμάξωμα στα πλαϊνά τμήματα. Επιπλέον, εξαιρετικά καλαίσθητος είναι ο τρόπος που συνδέονται τα δύο παρμπρίζ στο εμπρόσθιο τμήμα.

Μοντέρνα και ξεχωριστή λοιπόν η εξωτερική εμφάνιση του λεωφορείου, που καταφέρνει να δείχνει κομψό παρά τον τεράστιο όγκο του ενώ διαθέτει εξαιρετικά αεροδυναμικό σχεδιασμό. Στο εμπρόσθιο τμήμα, οι μεγάλες καμπύλες γραμμές επιτρέπουν στον αέρα να ρέει γύρω από το όχημα ενώ στο πίσω τμήμα οι διαχωριστικές ακμές καθοδηγούν την ροή του αέρα. Όλες οι σχεδιαστικές λύσεις επιφέρουν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα όσον αφορά στον συντελεστή οπισθέλκουσας που βρίσκεται μόλις στο Cd=0,35! Αυτό το επίπεδο αεροδυναμικής αποτελεί την βάση για την κατακόρυφη πτώση της κατανάλωσης καυσίμου, από 7 έως 10% σε σχέση με την απελθούσα γενιά.

Πολυτέλεια και ευελιξία

Χαρακτηριστική είναι η μεταβλητότητα του λεωφορείου και συνεπώς η δυνατότητές του να καλύπτει πολλές διαφορετικές ανάγκες όπως μεγάλα ταξίδια διακοπών, τακτικά δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων μέχρι και μισθωμένα δρομολόγια για VIP καταστάσεις. Η μεταβλητότητα συνίσταται κυρίως στην δυνατότητα του κάτω ορόφου να δέχεται πολλές διαφορετικές διαμορφώσεις του χώρου, σε συνδυασμό με τον αριθμό των καθισμάτων και του εξοπλισμού, με τον νέο σχεδιασμό να επιτρέπει την δυνατότητα δημιουργία θέσεων για αναπηρικά καροτσάκια.

Με γνώμονα την διασφάλιση όσο το δυνατόν περισσότερου χώρου μεταξύ των αξόνων, έχει τροποποιηθεί η θέση του ηλεκτρικού συστήματος και των καλωδιώσεων του οχήματος ενώ οι διάφορες δεξαμενές πεπιεσμένου αέρα εδράζονται πλέον κάτω από τον χώρο για τον οδηγό και στον χώρο των πίσω αξόνων. Στη θέση τους (στην αριστερή πλευρά του οχήματος) πλέον έχουν τοποθετηθεί οι δεξαμενές καυσίμου των 480 λίτρων ενώ, όταν αυτό απαιτείται, πίσω ακριβώς από αυτές, στον χώρο για τις αποσκευές, μπορεί να φιλοξενηθεί μια επιπλέον δεξαμενή καυσίμου με όγκο 140 – 230 λίτρα.

Εξίσου μεγάλη ευελιξία υπάρχει στην επιλογή του κόκπιτ, δηλαδή του χώρου που εργάζεται ο οδηγός. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στο λειτουργικό κόκπιτ από την σειρά ComfortClass 500 και στο πολυτελές πιλοτήριο από την σειρά TopClass 500.

Μεγαλύτερη εργονομία

 

Ο μοντέρνος σχεδιασμός και το άπλετο φως που εισέρχεται από τις γυάλινες επιφάνειες κυριαρχούν στο εσωτερικό του διώροφου λεωφορείου. Η προσοχή του κατασκευαστή στις λεπτομέρειες είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, τόσο στον σχεδιασμό και στην ποιότητα κατασκευής της σκάλας που οδηγεί στον πάνω όροφο όσο και στην χρήση επί μέρους εξοπλισμού για την άνεση και την ασφάλεια των επιβατών όπως είναι οι ιδιαίτεροι φωτισμοί και οι χειρολαβές. Στο πίσω μέρος, η σκάλα διατηρείται πίσω από την αντίστοιχη πόρτα ωστόσο μπροστά, ο ιδιοκτήτης μπορεί να επιλέξει ποια θα είναι η θέση της. Παράλληλα, εντελώς νέο είναι το σχήμα τους, οι κουπαστές, το σχήμα και μέγεθος των σκαλοπατιών καθώς και οι επενδύσεις στο εξωτερικό τμήμα, προκειμένου να προσφέρεται και φυσικός φωτισμός τους.

Πολύ εντυπωσιακή είναι η νέα τουαλέτα, όσον αφορά την εκμετάλλευση του διαθέσιμου χώρου, στον εξοπλισμό της και στον ευχάριστο φωτισμό LED. Διαθέτει τροποποιημένη δομή με επίπεδο δάπεδο, ωφέλιμο εσωτερικό ύψος 1,82 μ. και φέρει δεξαμενή λυμάτων χωρητικότητας 150 λίτρων.

Οι ευχάριστες λεπτομέρειες μάλιστα λαμβάνουν διαστάσεις… υπερβολής καθώς προαιρετικά το λεωφορείο μπορεί να εφοδιαστεί με ένα αυτόματο σύστημα ψεκασμού διακριτικών αρωμάτων που «καλωσορίζουν» τους επιβάτες κάθε φορά που πόρτες ανοιγοκλείνουν.

Setra S 531 DT TopClass 500, Modelljahr 2017

Το ωφέλιμο ύψος στον κάτω όροφο ανέρχεται στα 1,8 μέτρα ενώ στον πάνω όροφο στα 1,68 μέτρα. Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει να μην τοποθετήσει κουζίνα και τουαλέτα και τότε ο αριθμός των καθισμάτων μπορεί να ανέλθει στα 83, με χωροταξική βαθμολογία τριών αστέρων. Δίνονται τρεις επιλογές καθισμάτων, Voyage, Voyage Plus και Voyage Ambassador, με πολλές παραλλαγές σε υφάσματα επενδύσεων και χρωματικούς συνδυασμούς. Πάντως, παρά την ύπαρξη τουαλέτας, δύο σκαλών καθώς και δύο θυρών, ο χώρος για τις αποσκευές του νέου Setra S 531 DT έχει μέγιστη χωρητικότητα της τάξης των 8,4 κ.μ.

State of the Art

Αρχιτεκτονικά, οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί δημιούργησαν μια νέα κατασκευή προκειμένου να δημιουργήσουν επιπλέον χώρο ανάμεσα στους δύο άξονες. Εκεί φιλοξενούνται μεταξύ άλλων οι δεξαμενές καυσίμου χωρητικότητας 540 λίτρων, αυξημένης κατά 30 λίτρα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Έχει προβλεφθεί χώρος για επιπλέον δεξαμενή 170 ή 270 λίτρων ενώ αυτή για το AdBlue διαθέτει χωρητικότητα 40 λίτρων και προαιρετικά 49 λίτρων. Ταυτόχρονα, ικανοποιητικός είναι ο ωφέλιμος χώρος 8,4 κ.μ. που εξασφαλίζουν οι μπαγκαζιέρες.

Setra S 531 DT TopClass 500, Modelljahr 2017

Με το λανσάρισμα του νέου διώροφου Setra, κάνουν πρεμιέρα και δύο νέα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης για λεωφορεία. Το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης Active Brake Assist (ABA 4) που ενσωματώνει πλέον και την αναγνώριση πεζών (φρενάροντας αυτόματα!) και το Sideguard Assist που παρακολουθεί τον χώρο δεξιά του λεωφορείου κατά μήκος ολόκληρου του αμαξώματος, βοηθώντας τον οδηγό στα «τυφλά σημεία», προειδοποιώντας τον για πεζούς, ποδηλάτες ή στατικά εμπόδια κατά την στροφή. Εκτός κατοικημένων περιοχών το σύστημα χρησιμεύει ως βοηθός αλλαγής λωρίδας. Η σχετική λίστα με τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα του διώροφου λεωφορείου της Setra περιλαμβάνει όλες τις τελευταίες τεχνολογικές καινοτομίες όπως π.χ. τα ABS, ART, AtAs, BAS, DBL, ESP, TPMS κ.ο.κ.
Εν τω μεταξύ, σαφείς είναι και οι βελτιώσεις που το νέο S 531 DT έχει δεχθεί σε ότι αφορά στον τομέα της παθητικής ασφάλειας. Με βάρος έως και 26 t., το διώροφο λεωφορείο επιβάλλεται να προσφέρει τη μέγιστη προστασία στους επιβάτες του σε περίπτωση πρόσκρουσης και για τον λόγο αυτό, διαθέτει πλέον ένα σαφέστατα ενισχυμένο πλαίσιο καθώς και ειδική δομή για το αμάξωμα σε όλες τις επιφάνειες, προκειμένου να καλύψει ακόμη και τις πιο αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας της ΕΕ όπως η ECE R29 που αφορούν την αντοχή σε περίπτωση ανατροπής.

Τέλος, ο κινητήρας είναι και εδώ ο γνωστός ΟΜ 471, χωρητικότητας 12,8 λίτρων με απόδοση 510 ίππων και 2.500 Nm ροπής, πάντα τεχνολογίας Euro 6 και με ακόμα πιο οικονομική λειτουργία. Συνδυάζεται δε με το αυτόματο κιβώτιο GO 250-8 PowerShift 3ης γενιάς, με τις πολλές ειδικές προβλέψεις για χρήση σε λεωφορείο και δημιουργεί ένα σύνολο ιδιαίτερα σβέλτο.

Εκτός από τις βελτιώσεις στις οποίες έχει προβεί ο κατασκευαστής, για παράδειγμα στην μείωση των κραδασμών και του θορύβου του κινητήρα, αξίζει να αναφέρουμε επίσης την πρόβλεψη κάλυψης των πιο αυστηρών προδιαγραφών ασφάλειας (Οδηγία UN R107/06 – Supplement 4, που θα ισχύσει για όλα τα λεωφορεία που θα ταξινομούνται από 10/06/2019) με την τοποθέτηση ενός ειδικού συστήματος πυρόσβεσης στον χώρο του κινητήρα.