Νέα έκθεση για την έλλειψη οδηγών προβλέπει τεράστια μείωση στην κάλυψη θέσεων

Οι ελλείψεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν έως το 2028.

banner-google-news

Νέα έκθεση της IRU για την έλλειψη οδηγών το 2023 προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη έλλειψη οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη, σε σύγκριση με ανάλογη έκθεσή της που είχε δημοσιευθεί το 2022. Η κατάσταση προβλέπεται να χειροτερέψει τα επόμενα πέντε χρόνια, αν δεν ληφθούν μέτρα, καθώς οι ελλείψεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν αυξήθηκαν 54% από το 2022, επηρεάζοντας τις υπηρεσίες για εκατομμύρια χρήστες.

Η ανάπτυξη του τομέα των λεωφορείων και πούλμαν μετά τον COVID-19 αύξησε τη ζήτηση για οδηγούς και πάνω από το 80% των μεταφορέων αντιμετωπίζουν σοβαρές ή πολύ σοβαρές δυσκολίες στην κάλυψη θέσεων. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο για τα περιφερειακά λεωφορεία, τα υπεραστικά και τουριστικά πούλμαν.

Ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto, δήλωσε: «Οι εταιρείες μεταφορών σε όλη την Ευρώπη αγωνίζονται να βρουν οδηγούς. Ήδη διακόπτονται οι υπηρεσίες λόγω έλλειψης οδηγών … Η έλλειψη οδηγών λεωφορείων και πούλμαν έχει αυξηθεί κατά 54% από πέρυσι, αλλά αυτό που είναι ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το χαμηλό ποσοστό νέων που εισέρχονται στο επάγγελμα σε σύγκριση με το υψηλό ποσοστό των ηλικιωμένων οδηγών που συνταξιοδοτούνται», πρόσθεσε.

Οι ελλείψεις οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν έως το 2028.

Πάνω από 1,2 εκατομμύρια οδηγοί λεωφορείων και πούλμαν πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, ενώ το ποσοστό των νεοεισερχόμενων είναι σημαντικά χαμηλότερο.

Μόνο το 16% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν είναι γυναίκες, κάτω από τον μέσο όρο τόσο του συνολικού κλάδου των μεταφορών (22%) όσο και του ενεργού πληθυσμού (46%).

Το επάγγελμα έχει επίσης γήρανση πληθυσμού. Λιγότερο από το 3% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην Ευρώπη είναι κάτω των 25 ετών, ενώ περισσότερο από το 40% είναι άνω των 55 ετών.

Διευκόλυνση της πρόσβασης στο επάγγελμα. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η ελάχιστη ηλικία οδήγησης για τη μεταφορά επιβατών είναι μεταξύ 21 και 24 ετών. Σύμφωνα με την IRU, η ελάχιστη ηλικία οδήγησης θα πρέπει να μειωθεί σε ορισμένες χώρες, χωρίς να συνοδεύεται από περιορισμούς απόστασης, όπως το όριο των 50 χιλιομέτρων.

Setra TC 500

Το να γίνεις οδηγός είναι ακριβό λόγω του υψηλού κόστους άδειας, εκπαίδευσης και ασφάλισης. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, η απόκτηση άδειας κοστίζει 9.000 ευρώ, κατά μέσο όρο, πάνω από το τετραπλάσιο του κατώτατου μηνιαίου μισθού. «Η είσοδος σε ένα επάγγελμα που αποτελεί ουσιαστική υπηρεσία για εκατομμύρια ευρωπαίους πολίτες θα πρέπει να διευκολύνεται από τις ρυθμιστικές αρχές και όχι να εμποδίζεται», δήλωσε ο Umberto de Pretto.

Οδηγοί τρίτων χωρών. Ο πληθυσμός της Ευρώπης γερνάει, και το εργατικό δυναμικό μπορεί να μην επαρκεί για να καλύψει το χάσμα της έλλειψης οδηγών. Οι χώρες με πλεόνασμα επαγγελματιών οδηγών θα μπορούσαν να συμβάλουν στην κάλυψη του κενού. Επί του παρόντος, μόνο το 5% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν στην ΕΕ είναι υπήκοοι τρίτων χωρών. Η πρόσβαση των ειδικευμένων οδηγών τρίτων χωρών στο επάγγελμα στην Ευρώπη θα πρέπει να διευκολυνθεί, υποστηρίζει η IRU.

Η έκθεση για την έλλειψη οδηγών για το 2023 στον τομέα των μεταφορών εμπορευμάτων θα δημοσιευτεί αργότερα αυτόν τον μήνα.

 

Autovision New