«Μύλος» με την τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα – Τι θα ισχύσει

banner-google-news

Μπορεί η αγορά πετρελαιοειδών να ζητά επιτακτικά την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης του 2012 η οποία προέβλεπε την υποχρεωτική εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα, αλλά και σε πλωτά εφοδιαστικά μέσα με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, ωστόσο η χθεσινή συζήτηση στη Βουλή σχετικού νομοσχεδίου μάλλον περιέπλεξε τα πράγματα.  

Συγκεκριμένα, με την παράγραφο 8 του άρθρου 15 που συζητήθηκε χθες με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής δεν λαμβάνεται καθόλου υπόψη η ρύθμιση του 2012 και γίνεται λόγος για έκδοση νέας κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Υποδομών και Μεταφορών και Οικονομικών καθώς και Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Στο άρθρο 15 αναφέρεται ότι στα βυτιοφόρα και στα πλωτά εφοδιαστικά «δύναται» να εγκατασταθούν τα συγκεκριμένα ηλεκτρονικά συστήματα (GPS), ενώ προβλέπει μία ακόμη ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση) η οποία θα καθορίζει τις προδιαγραφές και τα χρονοδιαγράμματα και κάνει λόγο για συγκεκριμένες κατηγορίες βυτιοφόρων και εφοδιαστικών μέσων.

Ο όρος «δύναται» μπορεί να ερμηνευτεί ως κατάργηση της υποχρεωτικής εγκατάστασης, ωστόσο θα πρέπει να περιμένουμε την νέα ΚΥΑ για να αποσαφηνιστεί πλήρως το νέο καθεστώς γύρω από την τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα. 

Πάντως μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ο υπουργός Οικονομίας, Δημήτρης Παπαδημητρίου, εξήγησε «δεν καταργείται το υποχρεωτικό GPS, απλώς ρυθμίζεται θέμα του κόστους που σήμερα επιβαρύνεται μόνο ο κάτοχος του οχήματος. Ενισχύεται η συμβατική ελευθερία των μερών».

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, οι ιδιοκτήτες ή μισθωτές ή αγοραστές βυτιοφόρων οχημάτων παύουν να αναλαμβάνουν τα κόστη τοποθέτησης ψηφιακού σήματος, τοποθέτησης σήματος της εταιρείας πετρελαιοειδών καθώς και το κόστος τοποθέτησης του ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της ποσότητας και ποιότητας του καυσίμου.

* Καταργείται η υποχρεωτική ανάληψη του κόστους εγκατάστασης ηλεκτρονικά αναγνώσιμου σήματος ψηφιακής ταυτότητας του βυτιοφόρου και των ρυμουλκούμενων αυτού, εφόσον υπάρχουν, από τον ιδιοκτήτη ή από τον μισθωτή ή τον αγοραστή του μεταφορικού μέσου στις περιπτώσεις της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή της αγοράς με παρακράτηση κυριότητας αντίστοιχα.

* Καταργείται η υποχρεωτική ανάληψη του κόστους εγκατάστασης ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης της ποσοτικής και ποιοτικής ακεραιότητας τα οποία εγκαθίστανται σε μεταφορικά μέσα, βυτιοφόρα (ΦΙΧ ή ΦΔΧ) ή πλωτά εφοδιαστικά (όπως δεξαμενόπλοια και σλέπια), από τους κατόχους άδειας εμπορίας, λιανικής εμπορίας και διάθεσης βιοκαυσίμων όταν αυτοί αποτελούν ιδιοκτήτες, μισθωτές ή αγοραστές των παραπάνω μεταφορικών μέσων.

* Καταργείται η υποχρέωση των κατόχων Αδειών λιανικής εμπορίας καυσίμων να τοποθετούν το εμπορικό σήμα των χονδρεμπορικών επιχειρήσεων με τις οποίες συνάπτουν αποκλειστικές συμβάσεις προμήθειας στα μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν για τη μετακίνηση καυσίμων, καθώς και η υποχρέωση ανάληψης του κόστους τοποθέτησης του εμπορικού σήματος των αποκλειστικών προμηθευτών τους επί αυτών.

Σε όλες τις προαναφερόμενες περιπτώσεις, η ρύθμιση των σχέσεων των αντισυμβαλλόμενων μερών από τον νόμο, περιόριζε τη δυνατότητα αυτών να καθορίζουν ελεύθερα τους όρους χρήσης μεταφορικών μέσων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά καυσίμων, καθώς και των όρων εμπορικής προβολής, παρεμβαίνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην ελεύθερη διαμόρφωση των συμβατικών όρων χρήσης οχημάτων και εμπορικών σημάτων.