Μιχάλης Μυτηλινάκης : Η Κεντρική Λαχαναγορά σε τροχιά ανάπτυξης και αλλαγών

Με όραμα για το μέλλον, ο πρόεδρος του ΟΚΑΑ (Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας), Μιχάλης Μυτηλινάκης ξεδιπλώνει στο YouTruck τα σχέδια της διοίκησης για το επιχειρηματικό μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσει η Αγορά.

banner-google-news

Η συνάντησή μας με τον Μιχάλη Μυτηλινάκη στα γραφεία της διοίκησης του Ο.Κ.Α.Α. ήταν μια μικρή αποκάλυψη. Και αυτό γιατί από την πρώτη στιγμή έγινε σαφές ότι η νέα διοίκηση εκτός από όραμα έχει και συγκεκριμένο σχέδιο για την στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου η Κεντρική Λαχαναγορά του Ρέντη να ανταποκριθεί στις σύγχρονες επιχειρηματικές προκλήσεις, οι οποίες ομολογουμένως δεν είναι λίγες.

okaa MitilinakisΑπό την κουβέντα μας με τον κ. Μυτηλινάκη καταλάβαμε ποια είναι ακριβώς η εικόνα αυτή την στιγμή στο Ρέντη αλλά και ότι την διοίκηση του Ο.Κ.Α.Α. δείχνει να μην την χωρά ο τόπος, κυριολεκτικά. Δεν είναι τόσο η επιθυμία για χωροταξική επέκταση της Κεντρικής Αγοράς, όσο η ολιστική προσέγγιση για ανάπτυξη και μετεξέλιξή της σε ένα ολοκληρωμένο «πάρκο τροφίμων», θα μπορούσαμε να πούμε, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα αποτελεί σημείο αναφοράς τόσο για τους επαγγελματίες, όσο και για τους καταναλωτές. Ας δούμε λοιπόν πώς σχολιάζει ο πρόεδρος του Ο.Κ.Α.Α. τους βασικούς άξονες που χαρακτηρίζουν την Κεντρική Αγορά.

  1. Ο χώρος

okaa 1«Αυτή τη στιγμή η Κεντρική Αγορά έχει εξαντλήσει το υφιστάμενο επιχειρηματικό μοντέλο και πρακτικά αυτοπεριορίζεται. Κατασκευάστηκε το 1955 και από τότε έχει παραμείνει ουσιαστικά η ίδια. Τι σημαίνει αυτό;  Οι προδιαγραφές με βάση τις οποίες δημιουργήθηκε προέβλεπαν τη διέλευση 400 οχημάτων ημερησίως, με το μεγαλύτερο από αυτά να είναι 8 μέτρα. Σήμερα, στις ημέρες μεγάλης κίνησης (Πέμπτη και Κυριακή), διέρχονται 4.600 οχήματα εκ των οποίων τα 600 είναι μεγάλα φορτηγά άνω των 17 μέτρων. Επί της ουσίας η διατροφή του μεγαλύτερου μέρους της Αθήνας και των νησιών σε νωπά προϊόντα γίνεται μέσα από την Κεντρική Λαχαναγορά. Όμως, αυτό με τις υποδομές που υπάρχουν επιτυγχάνεται με μεγάλη δυσκολία και η Αγορά δεν μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω».

2.Τα προβλήματα

«Αν έπρεπε να σταχυολογήσω τα πέντε κορυφαία ζητήματα τα οποία πρέπει να λύσει η διοίκησή μας, θα επέλεγα τις εξής: α) Την έλλειψη ψυκτικών χώρων, β) Την έλλειψη δυνατότητας τυποποίησης και μικροσυσκευασίας, γ) Τις ανεπαρκείς κτιριακές υποδομές οι οποίες πλέον έχουν εξαντλήσει το μοντέλο τους, δ) Το θέμα της λειτουργίας των φορτηγών αυτοκινήτων μέσα στην αγορά (διέλευση, φορτοεκφόρτωση, στάθμευση) και ε) Τη λειτουργία ενός σύγχρονου συστήματος logistics, με στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας αλλά και την καλύτερη λειτουργία της αγοράς».

  1. Ο στόχος

2 okaa «Η παρούσα διοίκηση έχει ως στόχο τη δημιουργία επιπλέον τετραγωνικών, σύγχρονων υποδομών και χωροταξικών ρυθμίσεων, την εφαρμογή συνθηκών city agrologistics καθώς και την ενίσχυση της νησιωτικής διαμεταφοράς, αφού το καλοκαίρι δημιουργείται έντονο πρόβλημα με τα προϊόντα που πρέπει να μεταφερθούν στα νησιά, λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και των αναγκών κατανάλωσης που αυτή συνεπάγεται στη νησιωτική Ελλάδα.

Πρακτικά, μεγαλώνοντας τους χώρους θα δημιουργήσουμε και άλλη αγορά μέσα στην Κεντρική Αγορά, καινούρια τμήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα τυποποιημένα αγροτικά προϊόντα και τα τυροκομικά. Όλες οι μεγάλες αγορές έχουν τέτοια τμήματα. Εμείς δεν τα έχουμε γιατί πολύ απλά δεν διαθέτουμε τους κατάλληλους χώρους. Αυτή τη στιγμή, η αγορά έχει μια πληρότητα της τάξης του 120%, με αποτέλεσμα τις όποιες αιτήσεις για νέες επιχειρήσεις να μην μπορούμε να τις εξυπηρετήσουμε. Αλλά και οι ήδη υφιστάμενες επιχειρήσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν όπως θα ήθελαν με τους χώρους που έχουν σήμερα στη διάθεσή τους».

  1. Τα οφέλη

okaa«Η υλοποίηση των παραπάνω ισοδυναμεί σε αύξηση του τζίρου από τα νωπά κατά 20%. Σημειωτέον, ο ετήσιος τζίρος σήμερα αγγίζει το 1,5 δις ευρώ, ενώ η Κεντρική Αγορά είναι ένας κερδοφόρος οργανισμός. Συνολικά από τις 325 επιχειρήσεις με 500 καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε αυτήν καταβάλλονται στο κράτος περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ σε ΦΠΑ και φορολογία εισοδήματος, σύμφωνα με τα στοιχεία των συνδέσμων των εμπόρων».

  1. Οι πόροι

«Φυσικά, κάθε μεγαλόπνοο σχέδιο αλλαγής και ανάπτυξης προϋποθέτει την εύρεση των κατάλληλων πόρων για την υλοποίησή του. Σε αυτό ακριβώς το σημείο βρισκόμαστε τώρα. Λόγω του γεγονότος ότι είμαστε ΔΕΚΟ και ο μόνος ιδιοκτήτης του Οργανισμού είναι το Υπουργείο Οικονομικών, δυστυχώς δεν μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στα αναπτυξιακά προγράμματα ΕΣΠΑ, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται κρατική ενίσχυση και απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι, εξετάζουμε εναλλακτικές χρηματοδότησης οι οποίες ωστόσο δεν είναι ακόμα ανακοινώσιμες. Γι’ αυτό που μπορώ, πάντως, να σας διαβεβαιώσω είναι ότι έχουμε ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο για την ανάπτυξη της Αγοράς και θα το υλοποιήσουμε».

  1. Ο τζίρος

4 (Medium) okaa«Όσον αφορά στην πορεία της Κεντρικής Αγορά το 2016 είμαι κάτι παραπάνω από αισιόδοξος αφού τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν αύξηση τόσο των διακινούμενων εμπορευμάτων, όσο και του τζίρου. Τους καλοκαιρινούς μήνες διακινήθηκαν 11% περισσότερες ποσότητες ενώ κατά 4% αυξήθηκε και ο τζίρος. Θα πρέπει εδώ να σας τονίσω ότι η Κεντρική Αγορά είναι ένας χώρος που υπάρχει πλήρης νομιμότητα στο κομμάτι της φορολογίας. Και αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό  γιατί γενικά στο κομμάτι της πρωτογενούς παραγωγής η διακίνηση και διάθεση των προϊόντων γίνεται σε μεγάλο βαθμό με γκρίζο ως μαύρο τρόπο. Με άλλα λόγια η οικονομική δραστηριότητα που διεξάγεται στην Κεντρική Αγορά ενισχύει ευθέως την ελληνική οικονομία».

  1. Εξωστρέφεια

5 (Medium) okaa«Τέλος θα ήθελα να επισημάνω πως είμαστε μέλη του ΔΣ του World Union Wholesale Market και φέτος έχουμε αναλάβει τον ρόλο συντονιστή για την περιοχή της Ευρώπης, σε μια προσπάθειά μας να ακολουθούμε αλλά και να διαμορφώνουμε τις εξελίξεις γύρω από τα ζητήματα των Κεντρικών Αγορών, σε πανευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο».