Mercedes-Benz Vito 111 CDI Van Long : Σταθερή αξία

Τη στιγμή που ο ανταγωνισμός φαίνεται να κλείνει την ψαλίδα περισσότερο πειστικά από ποτέ, το νέο Vito υπενθυμίσει σταθερά την μοναδική μαεστρία της Mercedes-Benz να δημιουργεί συγκριτικά πλεονεκτήματα.

banner-google-news

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Βαλάντης Πιτσικάλης

Με πολλά επιβατικά στοιχεία στον τρόπο που κινείται, στην αισθητική και στον εξοπλισμό, το νέο Vito κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα να… πείσει το αγοραστικό κοινό όντας βελτιωμένο σε τομείς κρίσιμους για την απόφαση αγοράς. Όταν σχεδόν όλες οι προτάσεις της κατηγορίας ανεβάζουν χρόνο με το χρόνο τον πήχη είναι όλο και πιο δύσκολο για έναν κατασκευαστή να παρουσιάζει προϊόντα με ξεκάθαρα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Και αυτό ακριβώς είναι το μυστικό της επιτυχίας της Mercedes-Benz, ενώ την ίδια στιγμή το βάθος της γκάμας με προσθιοκίνητες, πισωκίνητες ή 4κίνητες εκδόσεις και με τέτοιους συνδυασμούς στη γραμμή κίνησης ικανοποιεί και τον πιο απαιτητικό αγοραστή.

Δοκιμάζουμε την έκδοση που «παίζει» πιο πολύ στην ελληνική αγορά με το αμάξωμα μεσαίου μήκους και τον κινητήρα τεχνολογίας Euro 6. Όσα ξέρουμε μέχρι τώρα για το Vito μιλούν για ένα βαν ποιοτικά άρτια, κορυφαίο στο δρόμο και με πλούσιο βασικό εξοπλισμό από τη μία, με υψηλό κόστος κτήσης και με κινητήρα που δεν εντυπωσιάζει από την άλλη. Επιβεβαιώνονται άραγε και στην περίπτωση του οχήματος δοκιμής;

Ομορφότερο

mercedes vito2 (Medium)Χωρίς να απομακρυνθεί ιδιαίτερα από τη σχεδιαστική ταυτότητα της προηγούμενης γενιάς, το νέο Vito είναι εμφανώς ομορφότερο. Σχεδόν κάθε αλλαγή πάνω του είναι αποτέλεσμα ενός απώτερου στόχου και όχι απλά αισθητικού. Έτσι, ο εμπρόσθιος προφυλακτήρας μεγάλωσε και «φούσκωσε», σπρώχνοντας πιο ψηλά τα νέα φανάρια, για έξτρα προστασία και μειωμένο κόστος αποκατάστασης σε περιπτώσεις μικροσυγκρούσεων. Η μάσκα μεγάλωσε και αυτή καθώς οι ανάγκες των κινητήρων Euro 6 σε αέρα είναι μεγαλύτερες. Οι καθρέπτες μίκρυναν και απέκτησαν πιο παραλληλόγραμμο σχήμα στο πλαίσιο βελτίωσης της αεροδυναμικής αντίστασης (τιμή συντελεστή Cd 0,32) και μείωσης του θορύβου που παράγεται στις υψηλές ταχύτητες.

mercedes vito5 (Medium)Εντονότερες ακμές διατρέχουν το καπό και του δίνουν περισσότερο όγκο, ενώ την πιο δυναμική εμφάνιση ενισχύει η ίδια τακτική που υιοθετείται στα πλαϊνά, με τις δύο παράλληλες γραμμές που διατρέχουν το αμάξωμα να χαρίζουν όγκο και ταυτόχρονα να βελτιώνουν τη ροή του αέρα. Στο πίσω μέρος, τη θέση των μακρόστενων τοξοειδών φαναριών πήραν μικρότερα φανάρια (προαιρετικά LED) ενώ η γυάλινη επιφάνεια που καλύπτει σχεδόν το πάνω μισό της μονοκόμματης πόρτας διαθέτει περισσότερο μοντέρνο, 6γωνο σχήμα. Πάντως, όσοι χρησιμοποιούν αυτή την είσοδο στην κλούβα είναι προτιμότερο να παραγγείλουν τις δίφυλλες πόρτες που είναι πιο πρακτικές από όλες τις απόψεις.

Πιο business καμπίνα

mercedes vito7 (Medium)Σε αντίθεση με την αισθητική του αμαξώματος, στο εσωτερικό της καμπίνας, τίποτα δεν θυμίζει το παλιό Vito. Το μόνο στοιχείο που έμεινε στην ίδια θέση, στη βάση της κονσόλας, είναι ο επιλογέας ταχυτήτων. Το ταμπλό έχει επανασχεδιαστεί πλήρως, διατηρώντας τη συμμετρία δεξιά και αριστερά της φαρδιάς κονσόλας, η οποία -σε πιο όρθια θέση πλέον- φέρνει τα επί μέρους χειριστήρια πιο κοντά στον οδηγό. Το ντουλαπάκι του συνοδηγού μεγάλωσε ενώ σχεδιάστηκαν δύο ποτηροθήκες, μία σε κάθε άκρη του ταμπλό, επιπλέον θήκες για έγγραφα και μικροαντικείμενα στην πάνω επιφάνεια, πιο πρακτικές χειρολαβές αλλά και έξτρα θήκες στις πόρτες, ακόμα και θήκες για το κινητό, δίπλα από την υποδοχή φόρτισης. Η αντικατάσταση του γκρι χρώματος από το μαύρο σε όλες τις επιφάνειες κάνει το χώρο πιο κλασάτο, τη στιγμή που οι πιο μοντέρνες πινελιές βρίσκονται μπροστά στα μάτια του οδηγού. Δερμάτινο τιμόνι με σημαντικά μικρότερη στεφάνη -απευθείας από τα επιβατικά της μάρκας- και (προαιρετικά) ενσωματωμένα όλα τα χειριστήρια ελέγχου του ηχοσυστήματος αλλά και των πληροφοριών του πίνακα οργάνων. Ενός πίνακα, λιτού και όμορφου, με δύο μεγάλα στρογγυλά όργανα (με δακτύλιο χρωμίου) και στη μέση μια οθόνη πληροφοριών, ευανάγνωστη χάρη στη λευκή γραμματοσειρά.

mercedes vito8 (Medium)Οι σκουρόχρωμες υφασμάτινες επενδύσεις στα καθίσματα είναι όμορφες και δείχνουν ανθεκτικές στο χρόνο και στη σκληρή χρήση. Ποιοτική αναβάθμιση στα υλικά και στη συναρμολόγηση δεν σημειώνεται σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, αφού το σχετικό επίπεδο ήταν ήδη πολύ υψηλό. Το σκληρό πλαστικό κυριαρχεί σε όλη την επιφάνεια του ταμπλό, η συναρμολόγηση είναι προσεγμένη ενώ υπάρχει και ειδική επεξεργασία σε κάποια σημεία για αντοχή στις «κακουχίες».

Η κλούβα «κλέβει» τους χώρους

mercedes vito3 (Medium)Οι εξωτερικές διαστάσεις της έκδοσης Long δεν έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, κάτι που σημαίνει πως επιβάτες και φορτίο δεν επωφελούνται από αύξηση του διαθέσιμου χώρου σε καμπίνα και κλούβα αντίστοιχα. Χωροταξικά, ο κατασκευαστής επανασχεδίασε το διαχωριστικό πλαίσιο μεταξύ των δύο αυτών χώρων, με αποτέλεσμα τώρα οι πλάτες των καθισμάτων να ρυθμίζονται σε μεγαλύτερο εύρος κλίσης. Τα νέα καθίσματα προσφέρουν καλύτερη πλευρική στήριξη ωστόσο παραμένουν σκληρά και με στενή έδρα. Το διπλό κάθισμα συνοδηγού είναι χωρίς ουσία καθώς μόνο κατά ανάγκη θα επιβιβαστεί τρίτο άτομο στη στενή καμπίνα. Ακόμα και ο χώρος για τα πόδια στη μεριά του συνοδηγού είναι οριακά επαρκής για επιβάτες με ύψος άνω του 1,80 μ.

mercedes vito9 (Medium)Στην κλούβα, η καλύτερη εκμετάλλευση του χώρου (επιπλέον ωφέλιμο μήκος κάτω από τα καθίσματα) έχει αυξήσει τον διαθέσιμο όγκο φόρτωσης στα 6,0 m3. Εδώ μπορούν να φιλοξενηθούν έως δύο ευρωπαλέτες ενώ την απαράμιλλη ευκολία κατά τη διαδικασία φόρτωσης/εκφόρτωσης εξασφαλίζουν το χαμηλό κατώφλι της πίσω εισόδου και η πλαϊνή συρόμενη πόρτα. Η προσεγμένη ποιότητα κατασκευής είναι έκδηλη αφού ειδικά με την ξύλινη επένδυση στο δάπεδο -ως μέρος του βασικού εξοπλισμού- ο χώρος δείχνει νοικοκυρεμένος μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια.

Μελετημένο

mercedes vito11 (Medium)Το προσθιοκίνητο Vito της δοκιμής μας, με τον νέο 1600άρη -εγκάρσια τοποθετημένο- πετρελαιοκινητήρα αποτελεί την ιδανική επιλογή προκειμένου να συνδυάσει κανείς υψηλό ωφέλιμο φορτίο και χαμηλά κόστη χρήσης και συντήρησης. Οι επί μέρους βοηθητικές μονάδες έχουν σχεδιαστεί και αυτές με γνώμονα την οικονομία. Όπως για παράδειγμα το νέο ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης το οποίο καταναλώνει ενέργεια μόνο όταν το τιμόνι στρίβει. Εδώ οι Γερμανοί έχουν κάνει πραγματικά εξαιρετική δουλειά. Το τιμόνι αυτό είναι ότι καλύτερο έχουμε οδηγήσει στα ελαφρά επαγγελματικά, με υποβοήθηση ανάλογη της ταχύτητας κίνησης και με φοβερή ροπή επιστροφής που καθιστά άνετη τη δουλειά του οδηγού.

Η αρχιτεκτονική των αναρτήσεων τόσο εμπρός όσο και πίσω δεν έχει αλλάξει. Έχουν γίνει όμως μικρές παρεμβάσεις (νέα ελατήρια και νέα θέση αμορτισέρ πίσω) για βελτιωμένη απόκριση και απόσβεση κάθε ενοχλητικού κραδασμού.

Οι επιδόσεις περνούν σε δεύτερη μοίρα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Vito δεν τα καταφέρνει αξιοπρεπώς στον ανοιχτό δρόμο, ακόμα και πλήρως φορτωμένο. Είναι ξεκάθαρο ωστόσο πως αυτή η γραμμή κίνησης δεν φτιάχτηκε για να «βάζει φωτιά» στο δρόμο.

Κορυφαίο στο δρόμο

mercedes vito6 (Medium)Πέρα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά και την εξονυχιστική μελέτη κάθε λεπτομέρειας από την Mercedes, αυτό που κυριολεκτικά «βγάζει μάτια» στο νέο Vito είναι η οδική του συμπεριφορά. Το «πακέτο» είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Ξεκινάς με μία εξαιρετική θέση οδήγησης με μικρό σε διαστάσεις τιμόνι και θαυμάσια εργονομία. Συνεχίζεις με το πολύ καλό σύστημα διεύθυνσης, με σαφή αίσθηση του δρόμου ακόμα και σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Και ολοκληρώνεις με την εξαιρετική ανάρτηση που απορροφά σωστά κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος, ενώ παράλληλα ελέγχει το αμάξωμα με ακρίβεια είτε σε επαρχιακό είτε σε εθνικό δίκτυο.

mercedes vito12 (Medium)Το σύνολο είναι πραγματικά «μία κατηγορία μόνο του». Στα χιλιόμετρα της δοκιμής μας, το Vito ήταν άνετο και ασφαλές σε κάθε είδους συνθήκη, ταξίδεψε με φοβερή σιγουριά και στις πιο δύσκολες συνθήκες (βλέπε πλευρικοί άνεμοι, βροχές και χιόνια), ενώ αποδείχθηκε και ιδιαίτερα ευέλικτο σε στενούς δρόμους της πόλης. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ήταν η πρώτη φορά που πιάσαμε τον εαυτό μας να τον… προκαλεί ένα van να οδηγήσει γρήγορα, σε συνθήκες που πολλά επιβατικά θα έκαναν «πίσω». Σε αυτό βοήθησε και το φορτίο (στα όρια του ωφέλιμου) στον χώρο φόρτωσης, έτσι ώστε να «πατήσει» ακόμα καλύτερα ο πίσω άξονας και το αυτοκίνητο να βρει την απόλυτη ισορροπία του. Ενώ και σε ότι αφορά την οικονομία, σε όλο αυτό το δύσκολο και απαιτητικό ταξίδι, η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 6,5-6,8 λίτρα/100 χλμ! Αριθμός εντυπωσιακός που σε συνδυασμό με την συνολική οδηγική παρουσία του αυτοκινήτου σε κάθε είδους δρόμο, το καθιστά ένα πλήρες σύνολο εφ’ όλης της ύλης.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 622 DE 16 LA: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.598 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 114/3.800 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 270/1.500 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 80,0 x 79,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 14,4 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 169 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 6,4 Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 169 (Euro 6)

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων EcoGear FSG 350 6+1 σχέσεων. Σχέση μετάδοσης μπροστινού άξονα 4,187

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση τύπου ΜακΦέρσον στηριγμένη σε υποπλαίσιο, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκό

Πίσω: Ανεξάρτητη ανάρτηση με ημι-υστερούντες βραχίονες, ελατήρια/αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκό

ΦΡΕΝΑ: Υδραυλικό σύστημα διπλού κυκλώματος, διπλό σερβόφρενο στάθμευσης πίσω. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χιλ. Πίσω: Δίσκοι. Μηχανικό χειρόφρενο στους πίσω τροχούς. Προσαρμοζόμενος φωτισμός πέδησης

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Vito 111 CDI Long Τιμή: 30.742 ευρώ (με ΦΠΑ & ΕΤΤ) Εξοπλισμός: Adaptive ESP (με υποβοήθηση πλευρικών ανέμων) / ABS / ASR / BAS / EBV, Αερόσακοι οδηγού-συνοδηγού, Ημιαυτόματος κλιματισμός Tempmatic, Ανιχνευτής προσοχής Attention Assist, Collision Prevention Assist, βοήθεια εκκίνησης σε ανηφόρα, Assyst service computer, Hλεκτρικά παράθυρα, Kεντρικό κλείδωμα με τηλεχειριστήριο, Φώτα ημέρας, μεταλλικό διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης με παράθυρο, Δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα, Ξύλινο δάπεδο χώρου φόρτωσης

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ (έκδοση Long): Μήκος 5,140 μ. Πλάτος 1,928 μ. (2,244 μ. με καθρέπτες) Ύψος 1,910 μ. Μεταξόνιο 3,200 μ. Πρόβολος εμπρός 0,895 μ. Πρόβολος πίσω 1,045 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 12,9 μ. Μικτό Βάρος 3.050 κιλά Απόβαρο 1.938 κιλά Ωφέλιμο φορτίο 1.112 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 2,668 x 1,685 (1,270 στους θόλους) x 1,261 μ. Ωφέλιμος όγκος 6,0 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 3, Ελαστικά 205/65 R16 Ρεζερβουάρ 57 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις