Mercedes-Benz Sprinter City & Mobility : Mini διαστάσεις, maxi εκπλήξεις!

Εφοδιασμένο με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε ασφάλεια και συνδεσιμότητα αλλά και μοναδική εμφάνιση, το Sprinter αποδεικνύει και στην αγορά του λεωφορείου πως δεν υπάρχουν όρια!

banner-google-news

Τα λόγια για το Sprinter είναι μάλλον περιττά. Όνομα γνωστό και καταξιωμένο στην αγορά των van, με τεράστια επιτυχία σε κάθε είδους μεταφορικό έργο και κύρια βάση για την αγορά –μεταξύ άλλων- και των mini buses, με πωλήσεις και αριθμούς που κανένας άλλος κατασκευαστής δεν μπορεί να πλησιάσει.

Η Mercedes-Benz Minibus GmbH, θυγατρική της EvoBus, είναι υπεύθυνη για την κατασκευή μικρών λεωφορείων με βάση κυρίως το Sprinter. Από το 1998 έχει κατασκευάσει περισσότερα από 20.000 οχήματα, αφενός εκμεταλλευόμενη τα πλεονεκτήματα του Sprinter και αφετέρου προχωρώντας σε τροποποιήσεις στο αμάξωμα και στο πλαίσιο με στόχο πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Το Sprinter, στην 3η γενιά του, που παρουσιάστηκε φέτος, παραμένει η κορυφαία πλατφόρμα της κατηγορίας, πάνω στην οποία μπορούν να «χτιστούν» από κλούβες και καρότσες, μέχρι τροχόσπιτα, σωστικά οχήματα (ασθενοφόρα κ.α.) και πολυτελή μικρά λεωφορεία. Ο τρόπος ονομασίας των εκδόσεων μικρών λεωφορείων αλλάζει σε αυτή την νέα γενιά. Ενώ το πρώτο ψηφίο εξακολουθεί να δείχνει το μήκος, το δεύτερο ψηφίο δείχνει την κατηγορία του βάρους του. Εντός του 2018 ξεκινά η διάθεση των Sprinter Transfer 23 και 35, του Sprinter Mobility 23 καθώς και το Sprinter City 75. Η σειρά θα ολοκληρωθεί με συνολικά 20 εκδόσεις έως το Φθινόπωρο του 2019.

Υψηλή αισθητική

Την στιγμή που εξωτερικά, το νέο Sprinter διατηρεί τα βασικά σχεδιαστικά του προκατόχου του, η καμπίνα είναι ο χώρος που εντοπίζουμε τις περισσότερες αλλαγές, τόσο σε επίπεδο αισθητικής όσο υλικών και εξοπλισμού. Ο χώρος εργασίας του οδηγού είναι τακτοποιημένος, πρακτικός και άρτια σχεδιασμένος να ικανοποιεί τις αντίστοιχες απαιτήσεις μεταφορών. Για πρώτη φορά στον σχεδιασμό του ταμπλό λαμβάνεται υπόψη τόσο πολύ το σύστημα infotainment, η θέση της οθόνης του οποίου διαμορφώνει την όλη αισθητική.

Υπάρχει δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και πίσω από αυτό μια έγχρωμη οθόνη ανάμεσα στα σαφώς διατεταγμένα όργανα. Επίσης, μια οθόνη υψηλής ανάλυσης στην περιοχή της κεντρικής κονσόλας με επιλογές μεγεθών στις 7,0 και 10,25 ίντσες, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος πολυμέσων της Mercedes-Benz. Η οθόνη ελέγχεται μέσω των κουμπιών ελέγχου αφής στην αριστερή πλευρά του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών ή μέσω του touchpad. Από εδώ επίσης ενεργοποιείται και απενεργοποιείται το cruise control και η υποβοήθηση απόστασης DISTRONIC. Το touchpad, που ελέγχει πλήρως το σύστημα πολυμέσων MBUX, βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών. Τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού βρίσκονται σε μια ξεχωριστή μονάδα χειρισμού κάτω από την οθόνη του συστήματος τηλεματικής και τη γραμμή ελέγχου της οθόνης. Το THERMOTRONIC ελέγχει αυτόματα τον ανεμιστήρα, την κατανομή του αέρα και τη θερμοκρασία.

Ακόμα και εάν δεν υπάρχει η μεγάλη οθόνη του infotainment, η κονσόλα του νέου Sprinter είναι εκεί για να υπηρετήσει τον χρήστη φιλοξενώντας αεραγωγούς, αποθηκευτικούς χώρους αντικειμένων και ποτηριών και μια σειρά από διακόπτες ελέγχου των επί μέρους λειτουργιών. Στις βελτιώσεις περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ένα βελτιστοποιημένο σύστημα κλιματισμού που εξασφαλίζει πιο ομοιόμορφη κατανομής της θερμοκρασίας στον χώρο καθώς και η δυνατότητα εκκίνησης χωρίς κλειδί (με το πάτημα ενός κουμπιού).

Μεταφορές…Δεδομένων!

Η πλήρης διαδικτυακή συνδεσιμότητα είναι ένα από τα σημαντικότερα νέα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς Sprinter και συνεπώς των εκδόσεων λεωφορείων. Οι νέες, δικτυωμένες υπηρεσίες του Mercedes PRO connect, σε συνδυασμό με τα επίσης ολοκαίνουρια συστήματα πολυμέσων MBUX (Mercedes-Benz User Experience) αποτελούν την τέλεια βάση για όλες τις απαιτήσεις των κλάδων μεταφορών παντός τύπου. Ξεκινά με την πολύπλοκη διαχείριση μεγάλου στόλου και φτάνει μέχρι το μικρό εταιρικό στόλο. Το Mercedes PRO connect συνδέει τον διευθυντή στόλου με όλα τα οχήματα και τους οδηγούς του στόλου. Έτσι, μπορεί να γίνεται ηλεκτρονική διαχείριση όλων των αποστολών και ανάκτηση όλων των πληροφοριών οχήματος, όπως τοποθεσία, στάθμη καυσίμου ή διαστήματα συντηρήσεων, σε πραγματικό σχεδόν χρόνο. Με το λανσάρισμα του Mercedes PRO connect, θα διατίθενται οκτώ εργοστασιακά πακέτα με κεντρικές υπηρεσίες στόλου, οχήματος, οδηγού και προσδιορισμού θέσης. Ενδεικτικά, θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι υπηρεσίες ελέγχου κατάστασης οχήματος, λειτουργιών οχήματος, επικοινωνίας στόλου, διαχείρισης συντηρήσεων και ψηφιακού βιβλίου δρομολογίων οδηγού.

Οι λύσεις της Mercedes PRO έχουν στόχο, όχι μόνο την βελτίωση του ελέγχου των οικονομικών αλλά επίσης την μείωση του λειτουργικού κόστους και την βελτιστοποίηση του στόλου. Οι πρώτες υπηρεσίες είναι ήδη διαθέσιμες σε 19 ευρωπαϊκές αγορές.

Η γραμμή κίνησης

Κορυφαία επιλογή της γκάμας αποτελεί ο 6κύλινδρος πετρελαιοκινητήρας χωρητικότητας 3,0 λίτρων με απόδοση 190 ίππων και 440 Nm ροπής. Από εκεί και πέρα, την βάση διαμορφώνει ένας πετρελαιοκινητήρας χωρητικότητας 2,1 λίτρων που είναι διαθέσιμος σε τρεις εκδόσεις ισχύος των 114, 143 και 163 ίππων και μπορεί να τοποθετηθεί τόσο στα πισωκίνητα όσο και στις προσθιοκίνητα Sprinter. Ο κατασκευαστής κάνει χρήση της τεχνολογίας SCR (με αύξηση του ρεζερβουάρ AdBlue από τα 18 στα 22 λίτρα) προκειμένου να επιτύχει τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6.

Το αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων με μετατροπέα ροπής αποτελεί σημαντική πρωτιά για αυτή την κατηγορία επαγγελματικών οχημάτων. Οι σχέσεις έχουν κλιμακωθεί έτσι, ώστε να προσφέρουν βέλτιστη ισορροπία μεταξύ χαμηλής κατανάλωσης και ευέλικτης οδικής συμπεριφοράς. Άλλα πλεονεκτήματα είναι η χαμηλή στάθμη θορύβου και η εξαιρετική οδηγική άνεση. Το νέο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων εντυπωσιάζει με τις κορυφαία άνετες αλλαγές και τους μηδενικούς κραδασμούς του μοχλού ταχυτήτων.

Οι μηχανικοί προχώρησαν σε βελτιστοποίηση των χαρακτηριστικών της γραμμής κίνησης με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Έτσι, μείωσαν περεταίρω τις τριβές στους κινητήρες, βελτίωσαν το σύστημα ψεκασμού ενώ σε πολλές εκδόσεις γίνεται χρήση ελαστικών μειωμένης αντίστασης κύλισης. Σημαντικές βελτιώσεις υπάρχουν στα ελατήρια και γενικότερα στα στοιχεία της ανάρτησης που είναι υπεύθυνα για την απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος. Πολυάριθμα επί μέρους μέτρα, όπως ο επιπρόσθετος γαλβανισμός του αμαξώματος και το σύστημα που θέτει το όχημα σε κατάσταση αναμονής (για ελαχιστοποίηση της ενέργειας που καταναλώνεται) κατά την παρατεταμένη ακινητοποίηση, παρέχουν αξιοπιστία και αυξάνουν την αξία του οχήματος.

To Sprinter City 75

Τυπική έκδοση μικρού αστικού λεωφορείου, μήκους 8,5 μέτρων και χώρο για έως 38 επιβάτες. Το πλάτος του οχήματος διατηρείται στα 2.2020 χιλ. και έως εκ τούτου καθιστά απόλυτα ευέλικτη την έκδοση στα στενά δρομάκια των ιστορικών κέντρων των πόλεων ή στα πυκνοκατοικημένα προάστια. Το μεταξόνιο ανέρχεται στα 5.095 χιλ. ενώ το συνολικό βάρος του οχήματος είναι στους 6,8 τόνους ενώ για τον -μεγάλης φέρουσας ικανότητας- πίσω άξονα ο κατασκευαστής έχει προβλέψει αερανάρτηση και διπλά ελαστικά. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει επίσης έναν επιβραδυντή Telma, με ισχύ φρεναρίσματος 350 Nm.

Αισθητικά, το πανοραμικό παρμπρίζ ανεβαίνει πολύ ψηλά και ενσωματώνει την οθόνη προορισμού ενώ τα πλευρικά τοιχώματα του λεωφορείου έχουν ασύμμετρη σχεδίαση. Οι επιβάτες εισέρχονται στο λεωφορείο μέσω μιας διπλής ηλεκτρικής πόρτας που ανοίγει προς τα έξω και βρίσκεται πίσω από τον εμπρόσθιο άξονα ή μέσω μιας μονής πόρτας στο πίσω μέρος. Το πάτωμα της εισόδου βρίσκεται μόλις 270 χιλ. από το έδαφος και έτσι δεν απαιτείται η λειτουργία του γονατίσματος. Η διαμόρφωση του θαλάμου επιβατών είναι μεταβλητή, με την δυνατότητα τοποθέτησης μέχρι πέντε πτυσσόμενων καθισμάτων από την πλευρά του οδηγού και άλλων δύο από την πλευρά των θυρών ενώ υπάρχει η πρόβλεψη χώρου για αναπηρικό αμαξίδιο και όλα αυτά στον χώρο της εισόδου. Προχωρώντας προς τον πίσω άξονα και ανεβαίνοντας μόλις ένα χαμηλό σκαλοπάτι υπάρχουν επιπλέον 11 καθίσματα τύπου City Star που είναι διαθέσιμα σε διαφορετικές εκδόσεις όσον αφορά στους σκελετούς και τα πλαστικά τους.

Χαρακτηριστικό στοιχείο του νέου Sprinter City 75 είναι ο εκτεταμένος και καλά σχεδιασμένος εξοπλισμός του. Για παράδειγμα η οροφή του λεωφορείου ενσωματώνει εκτός από τους αεραγωγούς και φώτα LED ενώ οι μηχανικοί έδωσαν μεγάλη βαρύτητα στην αποτελεσματική θέρμανση και τον έλεγχο του κλιματισμού. Διατίθεται επιπλέον ένας βοηθητικός θερμαντήρας νερού με λειτουργία προθέρμανσης.

Το Sprinter Mobility

Εδώ ο κατασκευαστής έχει δημιουργήσει δύο εκδόσεις. Το συμπαγές Sprinter Mobility 23 με μήκος μόλις στα 5,9 μέτρα και μεικτό βάρος 3,5 τόνων. Και το Sprinter Mobility 45 μεικτού βάρους 5,0 τόνων. Στην πρώτη περίπτωση, το λεωφορείο οδηγείται με ερασιτεχνική άδεια οδήγησης, διαθέτει χώρο για έως και οκτώ επιβάτες ή έως και τέσσερις θέσεις αναπηρικών αμαξιδίων ή συνδυασμό αυτών. Ο χώρος είναι προσβάσιμος μέσω μιας πλαινής συρόμενης πόρτας ή μιας διπλής πίσω πόρτας όπου μια ράμπα επιτρέπει την είσοδο ανθρώπων και αμαξιδίων. Έξι διαφορετικές ράγες αλουμινίου ενσωματωμένες στο πάτωμα επιτρέπουν την ασφάλιση των αμαξιδίων αλλά και την γρήγορη προσθαφαίρεση και εναλλαγή των καθισμάτων ανάλογα τις ανάγκες. Τα καθίσματα διαθέτουν ενσωματωμένη ζώνη ασφαλείας δύο ή τριών σημείων.

Η μεγαλύτερη έκδοση, Mobility 45 μπορεί να δεχθεί έως και 19 επιβάτες ή έως και έξι αμαξίδια, με οκτώ οδηγούς-ράγες στο πάτωμα να επιτρέπουν την όποια διαμόρφωση.

Μέρος του βασικού εξοπλισμού αποτελεί μια ράμπα δύο τεμαχίων μήκους 2,4 μέτρων και βάρους 30 κιλών ενώ υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης ενός ελαφριού ανελκυστήρα αναπηρικών αμαξιδίων.