Mercedes-Benz eVito : Νέα εποχή… e-Vans!

Η Mercedes-Benz δέχεται ήδη παραγγελίες για το πρώτο της ηλεκτρικό βαν το οποίο έχει περάσει τα ίδια τεστ αντοχής με τις "συμβατικές" εκδόσεις του Vito.

banner-google-news

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης αυξάνει με τον καιρό την αποδοτικότητά του και την βιωσιμότητα του οχήματος που το φέρει ως σύνολο. Ταυτόχρονα το κόστος λειτουργίας -που ήταν και το μεγαλύτερο «αγκάθι» λόγω του κόστους των μπαταριών- μειώνεται, ως αποτέλεσμα του υψηλότερου συντελεστή απόδοσης και των μειωμένων απαιτήσεων συντήρησης.

Η Mercedes-Benz έχει ανακοινώσει, καιρό τώρα, ότι όλα τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θα αποκτήσουν «καθαρόαιμες» ηλεκτρικές εκδόσεις, που σκοπό θα έχουν να μειώσουν σημαντικά το κόστος λειτουργίας καθ’ όλη την διάρκεια του κύκλου ζωής τους και συνεπώς θα αποτελέσουν εξαιρετικά βιώσιμες λύσεις για τις επιχειρήσεις που διατηρούν στόλο οχημάτων. Μάλιστα ο κατασκευαστής ξεκίνησε πριν από έξι μήνες μια πιλοτική φάση δοκιμών, με 1.500 ηλεκτρικά βαν να παραδίδουν, στο πλαίσιο ενός στόλου, δέματα στις ευρύτερες περιοχές του Αμβούργου και της Στουτγάρδης.

Αξιόπιστο σε ακραίες συνθήκες

Σχεδόν ταυτόχρονα, το πρώτο όχημα παραγωγής, το αμιγώς ηλεκτρικό eVito, υποβλήθηκε σε εκτεταμένες χειμερινές δοκιμές στην βόρεια Σουηδία  προκειμένου να διαπιστωθεί ότι το αυτοκίνητο μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του ακόμα και κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες. Το νέο eVito δοκιμάστηκε διεξοδικά από 30 μηχανικούς και ηλεκτρονικούς του κατασκευαστή, για αρκετές εβδομάδες στον σκανδιναβικό χειμώνα, σε θερμοκρασίες κάτω των -30 βαθμών Κελσίου. Οι σχετικές δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή Arjeplog, κοντά στον Πολικό Κύκλο εστίασαν στην ψυχρή εκκίνηση καθώς και σε χαρακτηριστικά φορτίσεως και οδήγησης σε θερμοκρασίες πολύ κάτω του μηδενός. Η ηλεκτρική έκδοση έπρεπε να αποδείξει ότι μπορεί να διατηρήσει τα κορυφαία στοιχεία του Vito σε επίπεδο χειρισμού, αποδοτικότητας, εργονομίας και άνεσης ενώ χρησιμοποιήθηκε ειδικός εξοπλισμός μετρολογίας προκειμένου να μετρηθεί η αντιψυκτική προστασία των εξαρτημάτων του κινητήρα, το λογισμικό και οι διεπαφές σε φρένα και ηλεκτρονικά συστήματα (ESP κ.α.). Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στον τρόπο που η μπαταρία ανταποκρίνεται στις διάφορες κλιματολογικές συνθήκες και αποδείχθηκε ότι ακόμα και στις πιο δυσμενείς συνθήκες ο χρήστης έχει στην διάθεσή του μια αυτονομία της τάξης των 100 χλμ. Σε νορμάλ συνθήκες, η μπαταρία χωρητικότητας 41,4 kWh του eVito δίνει μια αυτονομία 150 χλμ. περίπου. Η μέγιστη ταχύτητα κίνησης αγγίζει τα 120 χλμ./ώρα, το ωφέλιμο φορτίο φτάνει τα 1.073 κιλά ενώ ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης ανέρχεται στα 6,6 κ.μ.

Η τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το πάτωμα συμβάλει στην απεριόριστη ευχρηστία του χώρου φόρτωσης. Η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί πλήρως μέσα σε περίπου έξι ώρες ενώ η ισχύς των 84 kW και η ροπή των 300 Nm εξασφαλίζουν μια υψηλή απόδοση στον δρόμο.

Αρχικά, θα είναι δυνατή η προπαραγγελία του eVito με βασικό ή μακρύ μεταξόνιο, οπότε το μήκος του οχήματος ανέρχεται συνολικά στα 5.140 και 5.370 χιλ. αντίστοιχα. Το μέγιστο συνολικό, μεικτό βάρος του οχήματος ανέρχεται στα 3.200 κιλά.

Φυσικά, όλα τα παραπάνω έχοντας ως δεδομένα την υψηλή ποιότητα και ασφάλεια του χώρου εργασίας του οδηγού. Που σημαίνει ότι η εσωτερική θέρμανση πρέπει να λειτουργεί αξιόπιστα σε χαμηλές θερμοκρασίες ενώ το σύστημα ξεθαμπώματος των παραθύρων πρέπει να είναι αποτελεσματικό όσο τον δυνατόν γρηγορότερα. Και επειδή τα οχήματα πρέπει να αποδεικνύουν την αξιοπιστία τους και στις υψηλές θερμοκρασίες, το eVito θα υποβληθεί εκ νέου σε περαιτέρω δοκιμές στην Ισπανία, σε θερμοκρασίες έως 35 βαθμούς Κελσίου υπό σκιά.

Παροχή λύσεων

Ο Γερμανός κατασκευαστής, συνεπής στην ολιστική στρατηγική (eDrive@VANs) που παρουσίασε πριν από δύο περίπου χρόνια σχετικά με την ηλεκτροκίνηση προχωρά στην εφαρμογή του σχετικού πλάνου που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το λανσάρισμα ηλεκτρικών οχημάτων τύπου βαν. Το νέο eVito είναι το πρώτο όχημα που εξελίχθηκε με την χρήση αυτής της στρατηγικής προσέγγισης. Μιας στρατηγικής που βασίζεται σε βασικούς ακρογωνιαίους λίθους, όπως:

  1. Ολιστικό σύστημα: ειδικοί εμπειρογνώμονες προτείνουν λύσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες του πελάτη σχετικά με το μέγεθος του στόλου, το προφίλ οδήγησης καθώς και τις προϋποθέσεις για την δημιουργία μιας ειδικής υποδομής φόρτισης στις εγκαταστάσεις της εταιρίας.
  1. Υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας: Το ηλεκτρικό βαν της Mercedes-Benz συγκεντρώνει την εμπειρία δύο δεκαετιών στην βιομηχανία εξέλιξης μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα.
  1. Εστίαση στην κερδοφορία και το χαμηλό TCO: Η υψηλότερη τιμή αγοράς του ηλεκτρικού eVito σε σχέση με μια πετρελαιοκίνητη έκδοση αντισταθμίζεται από το χαμηλότερο κόστος ενέργειας και συντήρησης καθώς και από το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που πιθανόν να ισχύει σε κάποιες χώρες. Προαπαιτούμενο είναι το κατάλληλο πλαίσιο ελκυστικής τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας ενώ οι ταχείες εξελίξεις στην τεχνολογία των μπαταριών υπόσχονται ότι η απόσβεση των ηλεκτρικών οχημάτων θα γίνεται γρηγορότερα σε σχέση με τις εκδόσεις συμβατικών κινητήρων.
  1. Δημιουργία νέου πεδίου ανάπτυξης για του πελάτες: Οι ειδικές απαιτήσεις στρατηγικών πελατών της Mercedes-Benz ενσωματώνονται άμεσα στην διαδικασία ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων και των σχετικών υπηρεσιών. Ο κατασκευαστής συνεργάζεται με τους πελάτες του και τα οφέλη είναι αμφίδρομα. Η Mercedes-Benz βγάζει χρήσιμα συμπεράσματα από την ένταξη των ηλεκτρικών οχημάτων στους στόλους των πελατών ενώ οι πελάτες εντάσσουν πρώτοι τις όποιες καινοτομίες κριθούν δοκιμασμένες και παραγωγικές.

Πρόκειται για το δεύτερο μοντέλο παραγωγής που διατίθεται σε ηλεκτρική έκδοση, μετά το Vito e-cell που παρουσίασε ο κατασκευαστής το 2010 ενώ προγραμματίζεται να συμβεί το ίδιο σε όλες τις σειρές βαν. Το βιβλίο παραγγελιών του eVito άνοιξε τον περασμένο Νοέμβριο, με τις παραδόσεις να ξεκινούν εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2018. Στην Γερμανία, η τιμή διάθεσης του eVito ξεκινά από τα 40.000 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ ενώ αναμένεται να ακολουθήσει το λανσάρισμα του eSprinter μέσα στο 2019 αλλά και του eCitan λίγο αργότερα. Σύμφωνα με το πρόγραμμα adVANce ο κατασκευαστής αναμένεται να επενδύσει περίπου 500 εκατ. ευρώ έως το 2020 σε τομείς όπως η ενσωμάτωση ενός ευρέος φάσματος λύσεων συνδεσιμότητας στα επαγγελματικά της οχήματα, η καινοτομία των υλικών και οι νέες έννοιες κινητικότητας.