Mercedes-Benz Citaro Hybrid : Έχει ρεύμα!

Σύμφωνα με τους Γερμανούς, το υβριδικό Citaro εξασφαλίζει πολλαπλά οφέλη. Είναι εξαιρετικά αποδοτικό, ελαφρύ, σε λογικό κόστος κτήσης και απροβλημάτιστο για οδηγούς και συνεργεία. Η τεχνολογία του δεν αποτελεί ένα ενδιάμεσο στάδιο, στη μετάβαση στα εντελώς ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά μια ολοκληρωμένη πρόταση εκτόξευσης της αποδοτικότητας.

Κείμενο: Κώστας Σκαρμαλιωράκης, Φωτογραφίες: Daimler Group

Η άφιξη του υβριδικού Citaro της MercedesBenz ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην εξέλιξη των συστημάτων κίνησης αστικών λεωφορείων. Σε αντίθεση με πολλά άλλα αστικά λεωφορεία με ηλεκτρικά στοιχεία κίνησης που έχουν πιο πειραματικό χαρακτήρα, το υβριδικό Citaro μπορεί εύκολα να ενσωματωθεί στους υφιστάμενους στόλους, δρομολόγια και χρονοδιαγράμματα εταιρειών.

 Το υβριδικό Citaro έρχεται να αντιπροσωπεύσει μια ασφαλή μακροπρόθεσμη επένδυση όσον αφορά τους μεταφορείς. Όλα τα εξαρτήματα είναι σχεδιασμένα να διαρκούν, με ορίζοντα τα περίπου δώδεκα χρόνια που αποτελεί τον μέσο κύκλο ζωής ενός αστικού λεωφορείου. Κορυφαίο συγκριτικό πλεονέκτημα της νέας αυτής έκδοσης Citaro, σε σχέση με τον ανταγωνισμό είναι η αξιοσημείωτη οικονομία καυσίμου, καθώς μειώνει την κατανάλωση κατά περίπου 8,5% σε σχέση με το ήδη οικονομικό «συμβατικό» Citaro.

 Βασικό χαρακτηριστικό της έκδοσης είναι ο ηλεκτροκινητήρας, που τοποθετείται μεταξύ του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Εξασφαλίζει μέγιστη ισχύ 14 kW και μέγιστη ροπή 220 Nm, ενισχύοντας το έργο του πετρελαιοκινητήρα όταν απαιτούνται υψηλά επίπεδα ισχύος. Αντίθετα με ότι πιστεύει πολύς κόσμος, ο ηλεκτροκινητήρας δεν αυξάνει τις τιμές ισχύος και ροπής αλλά μειώνει την επιβάρυνση του πετρελαιοκινητήρα, βελτιώνει τα χαρακτηριστικά εκκίνησης του οχήματος (περισσότερο ομαλή εκκίνηση) και φυσικά μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.

Έξυπνες λύσεις

Ο βασικός τρόπος λειτουργίας της υβριδικής έκδοσης είναι γνωστός. Όταν το όχημα επιβραδύνει, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια μετατρέποντας την ενέργεια φρεναρίσματος σε ηλεκτρική, η οποία αποθηκεύεται σε πυκνωτές διπλής στρώσης (supercaps) που χαρακτηρίζονται από υψηλή πυκνότητα ισχύος. Σε αντίθεση με τις μπαταρίες, τα supercaps είναι ιδανικά για συνεχή και γρήγορη εναλλαγή μεταξύ φόρτισης και εκφόρτισης. Φυσικά, τα supercaps δεν υποκαθιστούν αλλά συμπληρώνουν τις μπαταρίες.

 Η μονάδα αποθήκευσης ισχύος στο υβριδικό Citaro αποτελείται από δύο ομάδες, από 16 πυκνωτές η κάθε μία. Οι δύο ενότητες μαζί έχουν συνολική χωρητικότητα 2 Ah και βρίσκονται τοποθετημένες στο πίσω μέρος της οροφής. Ένα διάτρητο (για την απαραίτητη ψύξη μέσω της ροής του αέρα) κάλυμμα από αλουμίνιο προστατεύει τις μονάδες από εξωτερικές επιδράσεις και το άμεσο ηλιακό φως.

Mercedes-Benz Citaro hybridΈνας μετατροπέας μετατρέπει το αποθηκευμένο συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο ρεύμα το οποίο στην συνέχεια θα οδηγηθεί στον ηλεκτροκινητήρα. Τόσο ο μετατροπέας όσο και ο ηλεκτροκινητήρας ψύχονται με νερό. Το πρόσθετο ψυγείο για αυτό τον σκοπό τοποθετείται ακριβώς μπροστά από το κύριο ψυγείο.

Χωρίς εκπλήξεις

 Η όλη κατασκευή είναι συμπαγής και δεν απαιτεί τροποποιήσεις στο αμάξωμα, με εξαίρεση μια καταπακτή συντήρησης στην περιοχή του δαπέδου ενώ σημαντικό είναι πως δεν μειώνονται τα καθίσματα για τους επιβάτες στο εσωτερικό του λεωφορείου. Το πρόσθετο βάρος των 156 κιλών του ηλεκτροκινητήρα μειώνει ελάχιστα την συνολική χωρητικότητα των επιβατών, η οποία ανέρχεται στους 105 και 159 επιβάτες για το 12 μετρο και το αρθρωτό Citaro Hybrid αντίστοιχα.

Η ομάδα ανάπτυξης του υβριδικού Citaro βασίστηκε σε δοκιμασμένες λύσεις αξιοποιώντας τις στενές σχέσεις και την εμπειρία άλλων τομέων του ομίλου Daimler. Για παράδειγμα οι υψηλοί αριθμοί παραγωγής κάποιων εξαρτημάτων μειώνουν το κόστος και διευκολύνουν την προμήθεια ανταλλακτικών. Ο ηλεκτροκινητήρας χρησιμοποιείται ήδη στην νέα MercedesBenz SClass ως γεννήτρια εκκίνησης, το πρόσθετο ψυγείο τοποθετείται και στα φορτηγά της μάρκας ενώ η αντλία νερού συναντάται σε κάποια επιβατικά μοντέλα MercedesBenz.

Mercedes-Benz Citaro hybridΕντελώς νέο είναι πάντως το ηλεκτρουδραυλικό σύστημα διεύθυνσης «Intelligent Eco Steering« το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί προαιρετικά όχι μόνο στην υβριδική έκδοση αλλά σε όλη την σειρά Citaro, μέχρι και το CapaCity. Η διαφορά του εν λόγω συστήματος σε σχέση με ένα «συμβατικό» σύστημα υποβοήθησης του τιμονιού είναι ότι δεν λειτουργεί συνεχώς αλλά μόνο κατόπιν ζήτησης, δηλαδή όταν ο οδηγός στρίψει το τιμόνι.

 Ο ηλεκτροκινητήρας συνδυάζεται με τον 6κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα OM 936 G, σε κάθετες και οριζόντιες εκδόσεις. Για κορυφαία οικονομία μπορεί να συνδυαστεί και με τον κινητήρα αερίου M 936 G, σε εκδόσεις αμαξώματος άκαμπτου ή αρθρωτού πλαισίου. Επίσης, είναι απόλυτα συμβατός με τα γνωστά αυτόματα κιβώτια των ZF και Voith.

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ