Mercedes-Benz adVANce : Ολιστική προσέγγιση και στα βαν

"Ο μελλοντικός πελάτης θα χρειάζεται περισσότερα από έναν κουβαλητή σε τέσσερις τροχούς". Σε αυτή την φράση του κ. Volker Mornhinweg, επικεφαλής του τμήματος Mercedes-Benz Vans περικλείεται η εντατική προσπάθεια ετών της μάρκας να διαφοροποιήσει σταδιακά τον ρόλο της στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.

banner-google-news

Κείμενο:Κώστας Σκαρμαλιωράκης

Ως πρωτοπόρος κατασκευάστρια εταιρία επαγγελματικών οχημάτων, η Mercedes-Benz σχεδιάζει μια στρατηγική, με την ονομασία «AdVANce» που θα της επιτρέψει στο άμεσο μέλλον να αποκτήσει έναν πολυσύνθετο ρόλο στην αγορά των LCVs (Light Commercial Vehicles), με επίκεντρο την παροχή λύσεων μέσω ενός ολιστικού συστήματος, «στα μέτρα» του πελάτη. Η στρατηγική αυτή πρωτοβουλία -που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά σε μια εντυπωσιακή παρουσίαση του κατασκευαστή στην Στουτγάρδη- επικεντρώνεται σε τρεις καινοτόμους τομείς:

* στην συνδεσιμότητα και τις εφαρμογές (digital@vans): αφορά στην ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών στα ελαφρά φορτηγά όπως ευφυή συστήματα διαχείρισης και αυτοματοποιημένες διαδικασίες παράδοσης απευθείας από το όχημα.

* στα καινοτόμα υλικά (solutions@vans): εδώ οι άνθρωποι της Mercedes-Benz δουλεύουν πάνω στην ανάπτυξη αυτοματοποιημένων συστημάτων στο χώρο φόρτωσης με στόχο την αποτελεσματικότητα και την επιτάχυνση της διαδικασίας φόρτωσης/εκφόρτωσης.

* στα concepts κινητικότητας για την μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών (mobility@vans): σε συνεργασία με διάφορους εταίρους, η Mercedes-Benz επικεντρώνεται σε ευφυή σχέδια κινητικότητας των εμπορευμάτων και επιβατών. «Έξυπνες» λύσεις για την μεταφορά επιβατών σε ώρες αιχμής και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας στην μεταφορά των εμπορευμάτων.

ΤΟ VAN ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

Στόχος είναι να καλυφθούν οι σημερινές και μελλοντικές απαιτήσεις των πελατών με τρόπο που να δημιουργεί μια σημαντική προστιθέμενη αξία στους τομείς της αποτελεσματικότητας, της ταχύτητας και της βιωσιμότητας. Φυσικά όλο αυτό δεν πρόκειται να γίνει καθόλου ανέξοδα για την Mercedes-Benz. Το αντίθετο θα λέγαμε, καθώς έχει υπολογιστεί μια επένδυση ύψους 500 εκατ. ευρώ στα επόμενα πέντε χρόνια για την εφαρμογή της ψηφιοποίησης, αυτοματοποίησης και της ρομποτικής στα ελαφρά φορτηγά. Ήδη έχει δημιουργηθεί μια ξεχωριστή οργανωτική ομάδα στελεχών που παρακολουθεί τις δραματικές εξελίξεις (αποτέλεσμα διαφόρων οικονομικών και κοινωνικών τάσεων) στον κλάδο της μεταφοράς, ανιχνεύει τις μελλοντικές απαιτήσεις των πελατών και προσαρμόζει τις παροχές των οχημάτων σε αυτές.

Είναι ίσως η πρώτη φορά που κατασκευαστής εξηγεί με τόσες λεπτομέρειες το πώς οραματίζεται τον τρόπο που τα οχήματά της θα εκτελούν το μεταφορικό έργο στο μέλλον. Η ιδέα ονομάζεται με μια φράση «Vision Van» και περιλαμβάνει πολλαπλές πτυχές του ίδιου concept, με στόχο να σκιαγραφηθεί το βαν του μέλλοντος.

Σύμφωνα με την Mercedes-Benz λοιπόν, το Vision Van -τμήμα της γενικότερης στρατηγικής AdVANce- ενσωματώνει μια σειρά από καινοτόμες τεχνολογίες ενώ παράλληλα διαθέτει ένα πρωτοφανές επίπεδο συνδεσιμότητας των τεχνολογιών αυτών με πληροφορίες, για μια πλήρως ψηφιακά συνδεδεμένη διαδικασία μεταφοράς από την αποθήκη στον παραλήπτη του εμπορεύματος.

ΑΛΛΑ ΚΟΛΠΑ

Καινοτόμοι αλγόριθμοι ελέγχουν την συλλογή των παραγγελιών, την φόρτωση του εμπορεύματος, την διαχείριση του χώρου φόρτωσης και τον σχεδιασμό της διαδρομής. Το…όραμα για το βαν του μέλλοντος είναι τόσο προχωρημένο που ο σχεδιασμός του αυτοματοποιημένου χώρου φόρτωσης προβλέπει ακόμα και την χρήση drones για παράδοση προϊόντων από αέρος. Το βαν μπορεί να εφοδιαστεί με δύο drones, ωφέλιμου φορτίου 2 κιλών το καθένα και με ακτίνα παράδοσης 10 χιλιομέτρων. Οι ειδικοί υπολογίζουν πως η παραπάνω, νέα διαδικασία θα επιτρέψει την αύξηση της παραγωγικότητας έως και 50% σε υπηρεσίες παράδοσης μικρής ακτίνας δρομολογίων.

Οι τεράστιες δυνατότητες για την βελτίωση της παραγωγικότητας αναμένεται να αυξήσουν τον αριθμό παραδόσεων ανά ημέρα αφού ο χρόνος του διανομέα -που κατά 80% «χάνεται» στην ανεύρεση του πακέτου στο χώρο φόρτωσης, στην ανεύρεση της διεύθυνσης παράδοσης και στην προσέγγιση του σημείου παράδοσης- θα μειωθεί δραματικά.

Εν τω μεταξύ, ενδιαφέρον παρουσιάζει το σύστημα διαχείρισης του χώρου φόρτωσης, το οποίο αποτελείται από τρία βασικά στοιχεία: το σύστημα των ραφιών (από ανθρακονήματα για μειωμένο βάρος), με απόλυτη εφαρμογή στο σχήμα των επιφανειών, το σύστημα μεταφοράς των δεμάτων και τον πλήρως αυτόματο τροφοδότη του διανομέα ή του drone. Ουσιαστικά ο αυτόματος τροφοδότης δεν είναι παρά μια αυτόματη πλατφόρμα ανύψωσης, που απαιτεί έναν διάδρομο μόλις 60 εκατοστών και μπορεί να κινηθεί προς όλες τις κατευθύνσεις προκειμένου να συλλέξει τον προς παράδοση εμπόρευμα. Κατά την φόρτωση, τα πακέτα έχουν τοποθετηθεί στον χώρο φόρτωσης ανάλογα με το μέγεθος, το βάρος και την διεύθυνση παράδοσης

EXTREME ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Ο φουτουριστικός σχεδιασμός του Vision Van δίνει μια πρόγευση των μελλοντικών γενεών ελαφρών φορτηγών της μάρκας. Ιδιαίτερα το εμπρόσθιο τμήμα του οχήματος με το μεγάλο παρμπρίζ, τις έντονες καμπύλες γραμμές και την μάσκα «black panel» με τις γρίλιες LED (δεν απαιτείται ψύξη του συστήματος μετάδοσης) δείχνει την πρόθεση του κατασκευαστή ώστε το βαν να επικοινωνεί με το περιβάλλον του.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή η καμπίνα των επιβατών, όπου χωρίς τιμόνι (έλεγχος της πορείας με joystick), πεντάλς και κεντρική κονσόλα, οι σχεδιαστές έχουν νέες δυνατότητες να δημιουργήσουν έναν ακόμα πιο πρακτικό χώρο. Κυρίαρχο ρόλο στον σχεδιασμό θα παίζουν οι πληροφορίες που θα λαμβάνει ο οδηγός από το ταμπλό, ακόμα και από το δάπεδο (με φωτισμό LED) σχετικά με τις λειτουργίες του οχήματος αλλά και για τις συνθήκες κίνησης που επικρατούν περιμετρικά. Το εντελώς επίπεδο δάπεδο (δεν απαιτείται πια τούνελ για το σύστημα μετάδοσης) και ο νέος σχεδιασμός του ταμπλό διασφαλίζουν την απρόσκοπτη είσοδο και έξοδο των επιβατών από το όχημα.

Ένα αρθρωτό, ηλεκτρικό σύστημα μπαταριών 75 kW, που δίνει μια αυτονομία κίνησης 270 χιλιομέτρων αναλαμβάνει την κίνηση του Vision Van, στο πλαίσιο δράσης μια μεγαλούπολης, με σχεδόν αθόρυβη λειτουργία και φυσικά με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η μέγιστη ροπή ανέρχεται στα 270 Nm ενώ η μέγιστη ταχύτητα κίνησης έχει περιοριστεί ηλεκτρονικά στα 80 χλμ./ώρα, ένα απόλυτα επαρκές νούμερο για το μεταφορικό έργο εντός της πόλης. Σημαντικό είναι επίσης πως υπάρχει σύστημα επανάκτησης της ενέργειας που εκλύεται κατά την πέδηση.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης αυξάνει με τον καιρό την αποδοτικότητά του και την βιωσιμότητα του οχήματος που το φέρει ως σύνολο. Ταυτόχρονα το κόστος λειτουργίας -που ήταν και το μεγαλύτερο «αγκάθι» λόγω του κόστους των μπαταριών- μειώνεται, ως αποτέλεσμα του υψηλότερου συντελεστή απόδοσης και των μειωμένων απαιτήσεων συντήρησης. Ως εκ τούτου το Vision Van θα συνεχίσει να αναπτύσσεται προκειμένου να απαντήσει στο μέλλον σε ανάγκες πόλεων όπου προγραμματίζεται η εισαγωγή απαγορεύσεων για οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Θα έχει οπωσδήποτε ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε αυτή την εξέλιξη καθώς και τις «παιδικές αρρώστιες» που ίσως προκύψουν κατά την εφαρμογή αυτής της τεχνολογίας.