Έξι περίπου χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του και έναν χρόνο μετά το update σε επίπεδο εκδόσεων, το Arocs προσφέρεται σήμερα σε μια εξαιρετικά ευρεία γκάμα επιλογών, με όλους τους πιθανούς συνδυασμούς τροχών και αξόνων. Με δύο άξονες, 4×2, 4×4, με τρεις άξονες 6×2, 6×4 και 6×6 και με τέσσερις άξονες 8×2, 8×4, 8×6 και 8×8. Η τρέχουσα σειρά εκδόσεων με ευρεία γκάμα καμπίνων, κινητήρων και παραλλαγών στην γραμμή κίνησης δείχνει πως ο κατασκευαστής προσαρμόζεται συνεχώς στις ανάγκες και επιθυμίες των πελατών.
Κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του εντελώς νέου Actros, οι μηχανικοί της Mercedes-Benz επαναπροσδιόρισαν εκτενώς πολλά από τα χαρακτηριστικά του εργοταξιακού Arocs, που κυκλοφορεί σημαντικά ανανεωμένο ήδη από το 2019. Ωστόσο η διαδικασία αναβάθμισης σε όλα τα προϊόντα του κατασκευαστή φαίνεται πως είναι διαρκής. Έτσι λοιπόν, νέες προσθήκες αποτελούν τα Predictive Powertrain Control (PPC), Sideguard Assist, Active Brake Assist αλλά και «πρωτιές» για την αγορά, όπως το MirrorCam, το Multimedia Cockpit και, ασφαλώς, η πλατφόρμα συνδεσιμότητας Truck Data Center (TDC). Το Arocs έρχεται να θέσει ξεκάθαρα νέα πρότυπα στους τομείς της οικονομίας, της ψηφιοποίησης, της ασφάλειας και της συνδεσιμότητας.
ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ
Όπως συμβαίνει με το νέο Actros, έτσι και το ανανεωμένο Arocs ενσωματώσει έναν μεγάλο αριθμό καινοτομιών και τεχνολογιών που έχει αναπτύξει η μάρκα όλα αυτά τα χρόνια, με στόχο αφενός την βελτιστοποίηση στους τομείς της άνεσης και της ασφάλειας και αφετέρου την περαιτέρω μείωση του κόστους χρήσης (TCO). Από το… φουτουριστικό MirrorCam (σύστημα καμερών που αντικαθιστά τους εξωτερικούς καθρέπτες) μέχρι το Multimedia Cockpit (ψηφιακές υπηρεσίες και συστήματα υποστήριξης οδηγού), τα καινοτόμα, νέα χαρακτηριστικά του Arocs καθιστούν τον βασικό και προαιρετικό εξοπλισμό του φορτηγού ουσιαστικό, με οφέλη «εδώ και τώρα» για τον οδηγό και τον ιδιοκτήτη.
Αναμφισβήτητα, το πιο εντυπωσιακό, νέο στοιχείο εξοπλισμού του Arocs είναι το Active Brake Assist 5, που αποτελεί μια μετεξέλιξη του Active Brake Assist 4. Γιατί υπογραμμίζει την θέληση του κατασκευαστή να βελτιώσει την άνεση και την ασφάλεια παρέχοντας -για πρώτη φορά σε εργοταξιακό φορτηγό- την δυνατότητα να φρενάρει μόνο του σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Για παράδειγμα, χάρη στον νέο τρόπο αλληλεπίδρασης των συστημάτων ραντάρ και καμερών, το Arocs (εκδόσεις 2 και 3 αξόνων) μπορεί να εκτελέσει ένα φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (αν ανιχνεύσει πεζό) με ταχύτητα κίνησης έως και 50 χλμ./ώρα. Συνεπώς, μπορεί να προσφέρει ένα πλεονέκτημα από άποψη ασφάλειας, ειδικά κατά την οδήγηση σε κατοικημένες περιοχές. Είτε πρόκειται για ένα ακινητοποιημένο ή προπορευόμενο όχημα είτε για έναν εκτεθειμένο χρήστη του οδικού δικτύου, όπως ένας ποδηλάτης ή πεζός, το ABA 5 μπορεί να συμβάλλει στην αποτροπή συγκρούσεων. Εάν χρειαστεί, το σύστημα ασφαλείας ξεκινά αυτόματη πλήρη πέδηση, εντός των ορίων του συστήματος, μέχρι να ακινητοποιηθεί το όχημα.
Παράλληλα, το Sideguard Assist μπορεί να προειδοποιεί τον οδηγό με μια διαδικασία πολλών σταδίων κατά τη δεξιά στροφή, εάν αναγνωρίσει, για παράδειγμα, κάποιον πεζό ή ποδηλάτη στην περιοχή που επιτηρεί.
Από τον Ιούνιο του 2021 η Mercedes-Benz θα προσφέρει, εκτός από το Sideguard Assist, και το Active Sideguard Assist (ASGA), με μια πρόσθετη λειτουργία που μπορεί να σώσει ζωές: το νέο σύστημα δε θα προειδοποιεί μόνο τον οδηγό για πεζούς ή ποδηλάτες που κινούνται στην πλευρά του συνοδηγού, αλλά επιπλέον θα πραγματοποιεί αυτόματη πέδηση κατά τη στροφή με ταχύτητα έως 20 km/h και τελικά θα ακινητοποιεί το όχημα, εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει στις προειδοποιήσεις. Το ASGA μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη πέδησης βάσει της γωνίας διεύθυνσης και, ιδανικά, να αποτρέπει μια πιθανή σύγκρουση.
ΜΕ MIRROCAM
Η όποια παρέμβαση στην εξωτερική αισθητική του φορτηγού προέρχεται μόνο από την αντικατάσταση των εξωτερικών, συμβατικών καθρεπτών από το σύστημα MirrorCam, που αντιπροσωπεύει μια τεράστια βελτίωση στα θέματα αεροδυναμικής, ασφάλειας και οδικής συμπεριφοράς. Πρόκειται για ένα σύστημα που παρέχει σημαντικά βελτιωμένη περιμετρική ορατότητα και αποτελείται από δύο κάμερες τοποθετημένες στο εξωτερικό του οχήματος και δύο οθόνες 15 ιντσών (με ανάλυση 720 x 1920 pixel) στις κολώνες A μέσα στην καμπίνα. Τα οφέλη στην ορατότητα είναι αυτονόητα, καθώς το οπτικό πεδίο που «έκρυβαν» οι εξωτερικοί καθρέπτες είναι τώρα περισσότερο διευρυμένο. Επιπρόσθετα, το MirrorCam παρέχει πολλές άλλες λειτουργίες. Στις οθόνες, η εικόνα εμφανίζεται διαιρεμένη, σαν να κοιτάει κανείς συμβατικούς καθρέπτες, στις στροφές υπάρχει πλήρη θέαση του τρέιλερ ενώ ψηφιακές γραμμές απόστασης συμβάλλουν στην σαφέστερη εκτίμηση της απόστασης των οχημάτων που ακολουθούν. Μια επιπλέον γραμμή μπορεί να ρυθμιστεί ξεχωριστά ώστε να δείχνει το τέλος του ρυμουλκούμενου, κάτι που διευκολύνει τους χειρισμούς ακριβείας.
Μετά την δύση του ηλίου το σύστημα ενεργοποιεί την λειτουργία νυχτερινής όρασης ενώ προσαρμόζεται και η φωτεινότητα των οθονών. Οι βραχίονες των καμερών μπορούν να διπλωθούν προς την κατεύθυνση της κίνησης ή προς την κατεύθυνση της διαδρομής.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΜΠΙΝΑ
Η δυναμική εξωτερική εμφάνιση -που προσομοιάζει σε αυτή του Actros- συνοδεύεται από έναν αντίστοιχο χώρο εργασίας για τον οποίο ο υποψήφιος πελάτης μπορεί να επιλέξει διάφορες γραμμές σχεδιασμού και εξοπλισμού. Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς στο ανανεωμένο φορτηγό είναι το νέο Cockpit Multimedia που προσφέρει στον οδηγό μοναδικά επίπεδα ευκολίας χειρισμού και άνεσης ενδείξεων.
Δύο διαδραστικές οθόνες στο βασικό εξοπλισμό χρησιμεύουν ως κεντρική πηγή πληροφοριών στο ψηφιακό κόκπιτ του οδηγού και ελέγχονται μέσω του νέου τιμονιού πολλαπλών λειτουργιών. Σε αυτές προβάλλονται τα συστήματα υποβοήθησης καθώς και όλες οι βασικές πληροφορίες που αφορούν τον οδηγό. Η συνδεσιμότητα αποτελεί πλέον πραγματικότητα και στο ανανεωμένο Arocs, μια που τα smartphones μπορούν να συνδέονται μέσω του Apple CarPlayTM ή του Android Auto. Οι εφαρμογές βοηθούν τον οδηγό να εκπληρώνει τις μεταφορικές εργασίες του. Το Truck Data Centre συνδέει μόνιμα το φορτηγό με το cloud και αποτελεί τη βάση για όλες τις λύσεις συνδεσιμότητας. Η παρακολούθηση του φορτηγού σε πραγματικό χρόνο μέσω του Fleetboard και του Mercedes-Benz Uptime δημιουργεί προστιθέμενη αξία για τον επιχειρηματία.
ΠΟΙΚΙΛΟΜΟΡΦΙΑ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Η ποικιλομορφία και η δυνατότητα εξατομίκευσης της γκάμας του Arocs διακρίνεται και από τις εννέα διαφορετικές βασικές καμπίνες με τις οποίες μπορεί να εφοδιαστεί. Οι σχετικές επιλογές διαμορφώνονται συνδυαστικά από δύο πλάτη καμπίνας, τρία μήκη, δύο ύψη τούνελ κινητήρα και μια επιλογή επίπεδου πατώματος. Από την μικρή καμπίνα ClassicSpace S έως την πιο ευρύχωρη BigSpace L, το Arocs καλύπτει κάθε απαίτηση, συμπεριλαμβανομένων ειδικών χαρακτηριστικών όπως είναι η ιδιαίτερα χαμηλή οροφή.
Τεράστια είναι και η ποικιλία των κινητήρων που είναι δυνατόν να εφοδιάσουν το Arocs. Οι τελευταίας τεχνολογίας 6κύλινδροι κινητήρες χωρητικότητας 7,7 – 10,7 – 12,8 και 15,6 λίτρων προσφέρουν 18 διαφορετικές επιλογές σε επίπεδο ισχύος, από 238 έως 625 ίππους και από 1000 έως 3000 Nm. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται αναμφισβήτητα η τελευταία γενιά του 6κύλινδρου OM 470 ο οποίος συνδυάζει μέγιστη απόδοση, εξαιρετικές επιδόσεις και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Στα νέα χαρακτηριστικά του συγκαταλέγονται η αυξημένη, μέγιστη πίεση έγχυσης 2.700 bar, τα νέα ακροφύσια έγχυσης επτά οπών με υψηλότερο ρυθμό ροής, η ασύμμετρη έγχυση μεταξύ των κυλίνδρων, η νέα γεωμετρία του θαλάμου καύσης και κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας απεριόριστα μεταβαλλόμενη ανακυκλοφορία καυσαερίων.
Εν τω μεταξύ οι νέες εκδόσεις του ανανεωμένου φορτηγού επιτυγχάνουν μείωση του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) χάρη και στις βελτιωμένες λειτουργίες του «έξυπνου» cruise control, του Predictive Powertrain Control. Το οποίο, εκτός από την χρήση δορυφορικού συστήματος εντοπισμού θέσης, χρησιμοποιεί ακριβείς ψηφιακούς χάρτες και δεδομένα σχετικά με την τοπογραφία, τις στροφές και τα σήματα κυκλοφορίας. Έτσι, βελτιστοποιεί το στυλ οδήγησης, με πρωταρχικό στόχο την αποφυγή περιττών φρεναρισμάτων ή επιταχύνσεων ή αλλαγών στο κιβώτιο ταχυτήτων. Σε συνδυασμό με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο PowerShift 3 (με 8, 12 ή 16 σχέσεις) Το Arocs μπορεί πάντα να επιλέγει τη σωστή σχέση κιβωτίου και την κατάλληλη ταχύτητα για την κατανάλωση σε ανηφόρες και κατηφόρες, αλλά και στις πολλές στροφές του επαρχιακού οδικού δικτύου. Έτσι, προσφέρει εξαιρετικά οικονομική κατανάλωση καυσίμου και όσο το δυνατό μεγαλύτερη άνεση στο δρόμο.
ΤΡΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ 4ΚΙΝΗΣΗΣ
Για τις εκτός δρόμου εκδόσεις του Arocs, η Mercedes-Benz προσφέρει διαφορετικά συστήματα πολυκίνησης, ανάλογα με τις οδικές συνθήκες που επικρατούν. Εάν έχουν προτεραιότητα το ωφέλιμο φορτίο και η κατανάλωση καυσίμου, τότε η κατ’ επιλογή εμπλοκή της κίνησης σε όλους τους τροχούς αποτελεί την σωστή επιλογή. Εάν απαιτείται μέγιστη πρόσφυση τότε η ιδανική λύση είναι η μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς.
Τα τελευταία τρία περίπου χρόνια, ο κατασκευαστής προσφέρει και μια τρίτη επιλογή, το σύστημα HAD (Hydraulic Auxiliary Drive). Ο όρος HAD περιγράφει ένα ιδιαίτερα ευφυές, υδραυλικό, βοηθητικό σύστημα κίνησης των εμπρόσθιων τροχών που επιτρέπει στο Arocs να «τα βγάζει πέρα» όταν περιστασιακά τύχει να κινηθεί σε δύσκολα εδάφη. Με λίγα λόγια, με το HAD η Mercedes-Benz έρχεται να προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα της 4κίνησης χωρίς να προσθέτει βάρος στο φορτηγό, με ευκολία λειτουργίας και χωρίς ανάγκες συντήρησης.