MAN CitE : Οι αστικές διανομές αλλάζουν!

Η ηλεκτροκίνηση μονοπώλησε όπως ήταν φυσικό το ενδιαφέρον του κοινού, μεταξύ των εκθεμάτων της γερμανικής φίρμας στην πρόσφατη ΙΑΑ. Κορυφαίο έκθεμα του κατασκευαστή ήταν αναμφισβήτητα το ηλεκτρικό φορτηγό διανομών CitE.

Είναι γεγονός πως οι μεγαλουπόλεις αντιμετωπίζουν αυξανόμενες προκλήσεις όσον αφορά στα θέματα κυκλοφορίας σε σχέση με την ποιότητα ζωής. Μέχρι το 2050, ο αστικός πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί κατά 50% παγκοσμίως, κάτι που συνεπάγεται αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων, περισσότερο θόρυβο και αυξημένες εκπομπές ρύπων. Ολοένα και αυξανόμενη είναι ωστόσο και η ζήτηση για τις μεταφορές των αγαθών ενώ ταυτόχρονα είναι επιτακτική η ανάγκη για μείωση του θορύβου και των εκπομπών ρύπων. Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να δώσει απαντήσεις το όραμα της MAN Truck & Bus για το μέλλον των αστικών διανομών, που πήρε… σάρκα και οστά στο  «πρόσωπο» του πιλοτικού οχήματος CitE. Ένα φορτηγό 15 τόνων, με χαμηλό κατώφλι πρόσβασης, επίπεδο πάτωμα καμπίνας, μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και φυσικά μια αμιγώς ηλεκτρική γραμμή κίνησης. Το είδαμε για πρώτη φορά στην μεγάλη έκθεση επαγγελματικών οχημάτων του Ανόβερο, τον περασμένο Σεπτέμβριο και είναι σίγουρο ότι θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον.

MAN cite (1)

Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο μεικτού βάρους 15 τόνων που δημιουργήθηκε σε μόλις 18 μήνες. Είναι μελετημένο με τέτοιο τρόπο που να προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής στους ανθρώπους τόσο λόγο των μειωμένων θορύβων, όσο κυρίως για τους μηδενικούς ρύπους. Έχει σχεδιαστεί ειδικά για την κυκλοφορία εντός πόλης και εκτός από το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης χαρακτηρίζεται από εργονομικό σχεδιασμό, μέρους του οποίου αποτελεί, η εύκολη πρόσβαση στην καμπίνα (κατώφλι εισόδου μόλις στα 350 χιλ.), η χαμηλή θέση των καθισμάτων αλλά και το επίπεδο πάτωμα που εξασφαλίζει μέγιστη ελευθερία κινήσεων. Εξωτερικά, τα γαλάζια LED χαρακτηριστικά δείχνουν τον φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα του. Ενώ εντυπωσιακό στοιχείο της καμπίνας αποτελούν οι συρόμενες, ηλεκτρικές πόρτες μεγάλου ανοίγματος, που σε συνδυασμό με το αναδιπλούμενο κάθισμα του συνοδηγού επιτρέπουν στον οδηγό να εξέρχεται και εισέρχεται στην καμπίνα σε όρθια στάση, χωρίς κόπο.

MAN cite (6)

Το MAN CitE αποτελεί πρότυπο καλής εργονομίας και όταν ταξιδεύει. Όλες οι οθόνες γύρω από την θέση οδήγησης βρίσκονται στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού. Η πλήρως ψηφιακή οθόνη έχει σχεδιαστεί για την βέλτιστη απεικόνιση όλων των πληροφοριών ενώ η διάταξη των διακοπτών έχει καθοριστεί με βάση την συχνότητα χρήσης τους. Αντίστοιχα έχουν σχεδιαστεί οι ποτηροθήκες και οι διάφοροι αποθηκευτικοί χώροι χαμηλά στο ταμπλό για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα. Ανάμεσα αλλά και πίσω από τα καθίσματα υπάρχει αρκετός χώρος για την τοποθέτηση ψυγείου η άλλων ραφιών. Επίσης, ένα μεγάλο ράφι βρίσκεται ψηλά και κατά μήκος του ανεμοθώρακα, «στρίβει» στις γωνίες της καμπίνας και εκτείνεται και πάνω από τις πόρτες! Ο σχεδιαστής έχει εκμεταλλευτεί απόλυτα τα πάνελ των θυρών σχεδιάζοντας ποτηροθήκες και θήκη για μεγάλο μπουκάλι νερό καθώς και ένα μικρό ράφι. Εντυπωσιακός είναι επίσης ο φωτισμός της καμπίνας την νύχτα επιτρέποντας στον οδηγό να βλέπει τα πάντα ακόμα και στους χώρους αποθήκευσης. Επιπλέον, είναι δυνατή η ενσωμάτωση ενός tamplet ή ενός smartphone στον σταθμό εργασίας του οδηγού για τον έλεγχο των διεργασιών που αφορούν την ροή της εργασίας ενώ παρέχονται και υποδοχές φόρτισης USB.

MAN cite (8)

Ο κλιματισμός του CitE έχει σχεδιαστεί για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της κυκλοφορίας εντός της πόλης. Καθώς ο οδηγός βγαίνει πολλές φορές από το φορτηγό και οι πόρτες ανοιγοκλείνουν συχνά, η θερμότητα διαφεύγει πιο εύκολα τον χειμώνα ενώ η ανάγκη για ψύξη αυξάνεται το καλοκαίρι. Αυτό σημαίνει μια ανεπιθύμητη απώλεια ενέργειας για ένα ηλεκτρικό όχημα, που η MAN το αντιμετωπίζει με έναν έξυπνο τρόπο. Εφαρμόζει έναν κλιματισμό «μειωμένης απόδοσης» για την καμπίνα και συμπληρωματικά ένα ξεχωριστό σύστημα θέρμανσης/αερισμού του καθίσματος του οδηγού αλλά και θερμαινόμενο τιμόνι.

MAN cite (3)

Για ένα όχημα αστικών διανομών η ασφάλεια βρίσκεται στην κορυφή της «ατζέντας» ενός κατασκευαστή, με πρώτο μέλημα την απεριόριστη ορατότητα του οδηγού. Ο έλεγχος της περιοχής γύρω από το φορτηγό και η άμεση οπτική επαφή με τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζούς, ποδηλάτες) επιτρέπει στον οδηγό να εκτιμά σωστά τις καταστάσεις, ειδικά στις στροφές. Το CitE διαθέτει μεγάλες γυάλινες επιφάνειες καθώς και ένα σύστημα καμερών με δυνατότητα επόπτευσης 360ο. Μεταξύ των καμερών συμπεριλαμβάνονται αυτές που αντικαθιστούν τους εξωτερικούς καθρέπτες και που μεταφέρουν την εικόνα τους σε δύο μακρόστενες οθόνες, τοποθετημένες μπροστά από τις κολόνες Α.

MAN cite (10)

Η μεγαλύτερη καινοτομία στην σχεδιαστική φόρμα του CitE είναι το εντελώς επίπεδο πάτωμα, που ταυτόχρονα απέχει ελάχιστα από το έδαφος. Αυτό επετεύχθη χάρη στην απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης από τον εμπρόσθιο άξονα. Η κίνηση μεταφέρεται από έναν κεντρικά τοποθετημένο ηλεκτροκινητήρα από τη μονάδα eMobility της MAN. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου βρίσκονται κάτω από το πλαίσιο του οχήματος και επιτρέπουν μια αυτονομία της τάξεως των 100 περίπου χιλιομέτρων, που επαρκούν για τις ημερήσιες διανομές εντός της πόλης. Το πλαίσιο του φορτηγού είναι πλήρως καλυμμένο κάτι που αυξάνει αφενός την ασφάλεια για τους άλλους χρήστες του δρόμου και αφετέρου την προστασία των μπαταριών. Για τον σχεδιασμό του πλαισίου ο κατασκευαστής έλαβε υπόψη όλες τις πιθανές εφαρμογές υπερκατασκευών που είναι τυπικές για χρήση εντός της πόλης.

MAN cite (12)
Το MAN CitE είναι επίσης εξοπλισμένο με ελαστικά ειδικά σχεδιασμένα από την Continental. Τα ελαστικά Conti e.MotionPro ταιριάζουν ειδικά με το CitE και έρχονται με ένα ειδικά κατασκευασμένο πέλμα, με τις χαρακτηριστικές μπλε λωρίδες στο πλευρικό τοίχωμα και το μπλε αυλάκι στο πέλμα, που ταιριάζουν απόλυτα με το χαρακτήρα του CitE.

MAN cite (2) 

Το σίγουρο είναι ότι το MAN CitE αποτελεί μια εντελώς νέα προσέγγιση, με πολλές καινοτόμες ιδέες που αποκλίνουν από τα συμβατικά φορτηγά.
MAN cite (7)

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ