IRU, Φόρουμ Αθηνών: ανάγκη επενδύσεων στα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα

banner-google-news

Η περιοχή των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας ήταν πάντα το σταυροδρόμι του εμπορίου. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό τεράστια πίεση, καθώς o πόλεμος στην Ουκρανία έχει επηρεάσει τις γειτονικές διαδρομές μεταφοράς αγαθών, και παρατηρείται αυξανόμενη κυκλοφορία στις ήδη συμφορημένες συνοριακές διαβάσεις. Περιφερειακά όργανα, φορείς χάραξης πολιτικής και ηγέτες επιχειρήσεων συγκεντρώθηκαν τον Δεκέμβριο 2022, στο Φόρουμ των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας, μια οικονομική πλατφόρμα, για να συζητήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι μεταφορές και το εμπόριο στην περιοχή.

Τα κράτη μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας του Ευξείνου Πόντου (ΟΣΕΠ) διαδραματίζουν τώρα ακόμη μεγαλύτερο ρόλο στην περιοχή, σύμφωνα με δημοσίευμα της IRU.

Ο γενικός γραμματέας της IRU Umberto de Pretto, ο οποίος μίλησε στο φόρουμ, είπε: «Χώρες όπως η Τουρκία, η Ελλάδα, η Γεωργία, η Βουλγαρία και το Αζερμπαϊτζάν έχουν καλύψει το κενό. Οι προσπάθειες και η δέσμευσή τους δεν μπορούν να υπερεκτιμηθούν. Μόνο μέσω Τουρκίας, οι διαμετακομιστικές μεταφορές αυξήθηκαν κατά σχεδόν 50% τους πρώτους έξι μήνες του 2022.

fortiga-synora (1)Αλλά αυτό ασκεί πίεση στα σύνορα, όπου ήδη υπάρχει συμφόρηση, στους οδηγούς και στις αρχές. Οι οδηγοί που εργάζονται στην περιοχή των Βαλκανίων και της Μαύρης Θάλασσας αντιμετωπίζουν μεγάλους χρόνους αναμονής στα σύνορα –μία με δύο ημέρες έως 40-50 ημέρες, ανάλογα με την εποχή και το σημείο διέλευσης των συνόρων.

Χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις. Οι συνοριακές διελεύσεις με χαμηλή χωρητικότητα και ανεπαρκείς υποδομές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν. Και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν σε συνεργασία με τις γειτονικές χώρες. Επίσης πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση. Παγκόσμια ψηφιακά εργαλεία, όπως το eTIR και το e-CMR, είναι διαθέσιμα σήμερα και θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν», πρόσθεσε.

Ωστόσο, ενώ επαίνεσε τις δεσμεύσεις των κυβερνήσεων για ψηφιοποίηση, ο Umberto de Pretto τόνισε ότι το 70% των βαλκανικών χωρών και η πλειονότητα των χωρών του ΟΣΕΠ δεν έχουν κάνει ακόμη το πρώτο βασικό βήμα για την υπογραφή του πρωτοκόλλου e-CMR.

Η IRU έχει επίσης τονίσει στο παρελθόν ότι οι περιττές και δαπανηρές διαδικασίες στα σύνορα, όπως οι επαναλαμβανόμενοι τελωνειακοί έλεγχοι, συμπεριλαμβανομένης της σάρωσης με ακτίνες Χ και της ζύγισης, και χρονοβόρες διαδικασίες που προορίζονται μόνο για τη συλλογή χρημάτων, όπως η απολύμανση φορτηγών, θα πρέπει να καταργηθούν.

Όσον αφορά τις ροές μεταφορών μεταξύ Ουκρανίας και ΕΕ, η IRU και οι ενώσεις μέλη της από την Ουκρανία και επτά γειτονικές χώρες ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει προτεραιότητα στα φορτηγά TIR για να διευκολύνουν τις μεγάλες ουρές στα σύνορα και να διευκολύνουν τη ροή των αγαθών. Οι ουρές φορτηγών στα σύνορα μεταξύ Ουκρανίας και γειτονικών ευρωπαϊκών χωρών ξεπερνούν τακτικά τα 40 χιλιόμετρα.