Η ηλεκτροκίνηση με κυψέλες καυσίμου κερδίζει έδαφος!

banner-google-news

Η έρευνα και ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης των επαγγελματικών οχημάτων έχει αποδείξει ότι δεν υπάρχει ένας και μόνο δρόμος για τον τρόπο που θα παραχθεί/ανακτηθεί η απαιτούμενη ενέργεια. Γιατί ακριβώς οι διάφοροι πελάτες σε διάφορες περιοχές του κόσμου έχουν διαφορετικές ανάγκες ως προς το μεταφορικό έργο που εκτελούν. Ένας από αυτούς τους τρόπους, και μάλιστα κοινά αποδεκτός και ήδη εφαρμόσιμος από το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι το «πάντρεμα» των κυψελών καυσίμου με την ηλεκτροκίνηση, δηλαδή η παραγωγή της απαιτούμενης ηλεκτρικής ενέργειας από το αέριο υδρογόνο.

Η Scania είναι από τις πρώτες εταιρίες που έχουν προχωρήσει πολύ τη συγκεκριμένη τεχνολογία, στο πλαίσιο μιας μακροχρόνιας στρατηγικής να απαλλαχτεί η μεταφορά από την ανάγκη των ορυκτών καυσίμων. Τώρα, σε συνεργασία με την ASKO βάζουν σε λειτουργία μεταφορικού έργου τέσσερα ηλεκτροκίνητα φορτηγά με τεχνολογία fuel cell, στην περιοχή Trondheim της Νορβηγίας. Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα, τα αποτελέσματα του οποίου θα αποτελέσουν τη βάση για την περαιτέρω πρόοδο της εν λόγω τεχνολογίας.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Scania, το αέριο υδρογόνο αποτελεί μια ενδιαφέρουσα επιλογή για ηλεκτροκίνητα οχήματα μεγάλων αποστάσεων και οι πρώτες δοκιμές δείχνουν ότι η τεχνολογία λειτουργεί εξίσου καλά και σε ψυχρότερα κλίματα.

Πως λειτουργεί

Πρόκειται για πλήρως ηλεκτροκίνητα φορτηγά, με τη διαφορά ότι η ενέργεια δεν προέρχεται αποκλειστικά από μπαταρίες, αλλά, κυρίως, από τη μετατροπή του αέριου υδρογόνου σε ηλεκτρική ενέργεια μέσω της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου. Η κυψέλη καυσίμου παράγει ηλεκτρική ενέργεια μέσω μιας ηλεκτροχημικής διαδικασίας που χρησιμοποιεί υδρογόνο και οξυγόνο. Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια τροφοδοτεί απευθείας τον ηλεκτροκινητήρα ενώ το σύστημα διαθέτει και μπαταρία για την αποθήκευση της περίσσειας ενέργειας. Η μπαταρία είναι επίσης χρήσιμη για στιγμές που ο ηλεκτροκινητήρας χρειάζεται περισσότερη ισχύ ή για την ανάκτηση της ηλεκτρικής ενέργειας κατά την πέδηση.

branselceller1B_20170413_ai

Αυτή η λύση ηλεκτροκίνησης με βάση το υδρογόνο δείχνει να αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο προβάδισμα ειδικά όσο η χιλιομετρική απόσταση που πρέπει να καλύψει το ηλεκτρικό όχημα αυξάνει. Σημαντικό είναι επίσης ότι πρόκειται για μια τεχνολογία μηδενικών ρύπων, καθώς το μόνο που «εκπέμπεται» στην πραγματικότητα από το φορτηγό είναι καθαρό νερό! Μην ξεχνάμε επίσης, ότι και το ίδιο υδρογόνο ως καύσιμο προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.

Ένα άλλο πραγματικά συγκριτικό πλεονέκτημα των οχημάτων με κυψέλες καυσίμου είναι ότι παρουσιάζουν χαρακτηριστικά συγκρίσιμα με τα «συμβατικά», πετρελαιοκίνητα οχήματα, όσον αφορά τον τρόπο ανεφοδιασμού ή τις αναγκαίες υποδομές που δεν απαιτούν δραματικές αλλαγές όπως άλλες τεχνολογίες.

branselceller2_20170418_ai

Οι προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν σήμερα από τους κατασκευαστές τέτοιων οχημάτων είναι κυρίως δύο. Η πρώτη έχει να κάνει με την εξασφάλιση ότι το χρησιμοποιούμενο υδρογόνο παράγεται όντως από ανανεώσιμες πηγές, χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Και η δεύτερη αφορά τον διαθέσιμο χώρο στο φορτηγό. Η λύση που υπάρχει σήμερα για την αποθήκευση του υδρογόνου καταλαμβάνει μεγάλο όγκο στην κατασκευή, που διαφορετικά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως ωφέλιμος χώρος φόρτωσης.