Η ΕΕ υιοθετεί νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις οδικές μεταφορές

«Είναι πολύ νωρίς το 2027», δηλώνει η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών

banner-google-news

Τα κράτη μέλη της ΕΕ ενέκριναν επισήμως στις 25 Απριλίου ένα νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις οδικές μεταφορές (ETS II). Το σύστημα θα ισχύει για τους προμηθευτές καυσίμων οδικών μεταφορών από το 2027, εκτός εάν οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά υψηλές, οπότε θα καθυστερήσει κατά ένα χρόνο.

Πρόκειται για το κείμενο ETS II που είχε εγκρίνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα.

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών  (IRU), είχε επισημάνει την ανάγκη για σταδιακή εισαγωγή του ETS, ευθυγραμμισμένο με τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της υποδομής χρέωσης, την αποφυγή πολλαπλής φορολογίας/ επιβολής τελών για τις εκπομπές CO2, και την επανεπένδυση των εσόδων από το ETS στον τομέα των οδικών μεταφορών.

Σήμερα σχολιάζει ότι «ο συμβιβασμός για έναρξη του ETS II το 2027 –σε σύγκριση με το 2024, όπως υποστηρίχθηκε αρχικά από το Ευρωκοινοβούλιο, ή ακόμη και το 2025 και το 2026, όπως προτάθηκε για πρώτη φορά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή– είναι σημαντικά πιο ρεαλιστικός, δεδομένου του αναμενόμενου ρυθμού υποδομής και τεχνολογικής ανάπτυξης».

Η Διευθύντρια Συνηγορίας της ΕΕ της IRU Raluca Marian δήλωσε: «Όπως έχουμε υποστηρίξει σε όλη τη νομοθετική διαδικασία, το 2027 είναι Πολύ νωρίς. Αλλά χαιρόμαστε που η ΕΕ άκουσε τις ανησυχίες μας και επέδειξε κάποιον ρεαλισμό, συμπεριλαμβανομένου του ότι δεν συμβιβάστηκε με μια ακόμη νωρίτερη ημερομηνία».

«Έχουμε προχωρήσει πολύ, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη προηγούμενες προτάσεις που είχαν μη ρεαλιστικές ημερομηνίες έναρξης ή μη πρακτικές διακρίσεις μεταξύ ιδιωτικών και εμπορικών οχημάτων», πρόσθεσε.

Το ETS II θα αντικαταστήσει τα υπάρχοντα εθνικά συστήματα, εκτός εάν τα εθνικά συστήματα ορίσουν υψηλότερες τιμές για τα δικαιώματα.

«Όσον αφορά την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, δεν βλέπουμε το ETS II ως ιδιαίτερα αποτελεσματικό επί του παρόντος. Είναι απίθανο να δημιουργηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, όπως η υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού σε όλη την ΕΕ, για μια ουσιαστική μετάβαση σε βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, σε λίγα μόλις χρόνια», τόνισε η Raluca Marian.