Η IRU χαιρετίζει την απόρριψη της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών στις οδικές μεταφορές

banner-google-news

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών  (IRU) χαιρέτισε την ψηφοφορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (8 Ιουνίου) για την απόρριψη της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS II) στις οδικές μεταφορές. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέρριψε την επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στις οδικές μεταφορές. Όπως είχε επισημάνει η IRU, η περιβαλλοντική επιτροπή του Κοινοβουλίου (ENVI) είχε καταθέσει ένα μη πρακτικό ETS II, το οποίο δεν ήταν κατάλληλο. Η ολομέλεια του Κοινοβουλίου συμφώνησε και ασπάστηκε τη λογική της IRU, και η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιστρέφει τώρα στην επιτροπή του Κοινοβουλίου (ENVI).

Όπως επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση η IRU, ενώ θεωρεί ότι ένα καλά δομημένο ETS για τις μεταφορές θα μπορούσε να υποστηρίξει την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, η πρόταση της Κομισιόν απαιτεί κρίσιμες αλλαγές για την επίτευξη των στόχων του σχεδίου.

Συγκεκριμένα, αυτές περιλαμβάνουν την ανάγκη για σταδιακή εισαγωγή του ETS, ευθυγραμμισμένο με τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της υποδομής χρέωσης, την αποφυγή πολλαπλής φορολογίας/ επιβολής τελών για τις εκπομπές CO2, και την επανεπένδυση των εσόδων από το ETS στον τομέα των οδικών μεταφορών.

Παρά την εποικοδομητική προσέγγιση του κλάδου, οι συζητήσεις στο ENVI πήραν εχθρική κατεύθυνση κατά του κλάδου των μεταφορών, αναφέρει η IRU. Ο κλάδος των οδικών μεταφορών ανησυχεί για τον πραγματικό κίνδυνο μιας αυξημένης βάσης κόστους χωρίς καμία επιστροφή και χωρίς καμία ρεαλιστική πιθανότητα να στραφούν σύντομα σε οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Η Raluca Marian, EU Advocacy Director της IRU, δήλωσε:
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που η ολομέλεια του Κοινοβουλίου πείστηκε τελικά από τη λογική και τον απώτερο στόχο της πραγματικής απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. Απέρριψε μια πρόταση που δεν ήταν κατάλληλη για τον σκοπό αυτό. Είμαστε ευγνώμονες σε ορισμένα μέλη της Επιτροπής μεταφορών του Κοινοβουλίου για τον αδυσώπητο αγώνα τους να πείσουν τους συναδέλφους τους, ότι η προσέγγιση της ENVI είναι θεμελιωδώς εσφαλμένη και ότι ο φάκελος πρέπει να αξιολογηθεί εκ νέου από την αρχή.

Την περασμένη εβδομάδα το Συμβούλιο υποβάθμισε τις φιλοδοξίες της ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομής εναλλακτικών καυσίμων για οχήματα μηδενικών εκπομπών. Αυτό ήταν ένα σαφές μήνυμα, ότι η στροφή προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών δεν αποτελεί προτεραιότητα για τις εμπορικές οδικές μεταφορές. Εάν η βασική προϋπόθεση για τη στροφή σε τέτοια οχήματα -η διαθεσιμότητα υποδομής φόρτισης/ανεφοδιασμού- δεν υπάρχει, πώς μπορεί η ΕΕ να δικαιολογήσει την άμεση αύξηση της φορολογίας και των τελών για τις εκπομπές CO2 του κλάδου μας; Χρειαζόμαστε έξυπνη φορολογία, που να δίνει κίνητρα στους μεταφορείς οδικών μεταφορών για απαλλαγή από τις εκπομπές, όχι ένα σύστημα που τους τιμωρεί».