Δοκιμή Mercedes-Benz Citan 109 CDI Long : Λίαν Καλώς

Η είσοδος της Mercedes στην κατηγορία των οχημάτων τύπου vanette με το Citan αποτελεί μια επιτυχημένη κίνηση που -αν μη τι άλλο- έχει «θορυβήσει» αρκετούς ανταγωνιστές. Παρακολουθούμε την πρόοδο του μικρού βαν, στην Euro 6 εποχή του.

Κείμενο:
Κώστας Σκαρμαλιωράκης Φωτογραφίες:
Γιώργος   Καραγιωργάκης

Θέλοντας πριν από τέσσερα περίπου χρόνια να καλύψει ένα σημαντικό τμήμα της αγοράς των ελαφρών επαγγελματικών της η Mercedes-Benz προχώρησε με γοργούς ρυθμούς σε μία στρατηγική συμφωνία με την Renault από την οποία προέκυψε το Citan.

Ένα αυτοκίνητο που βασίζεται στο γνωστό και ιδιαίτερα επιτυχημένο στην Ευρώπη Renault Kangoo, στο οποίο όμως οι Γερμανοί έχουν βάλει πολλή προστιθέμενη αξία, σε σημείο που σε πολύ μεγάλο βαθμό το αυτοκίνητο να είναι (ή τουλάχιστον να δείχνει) πολύ περισσότερο Mercedes, παρά το γαλλικό αδελφάκι του. Στοιχείο που διαφοροποιεί για ακόμα μια φορά τον γερμανικό κολοσσό από τις υπόλοιπες αντίστοιχες συνέργειες (όπου απλά αλλάζει το σήμα στη μάσκα, βλέπε Οpel-Fiat). Kαι που εν τέλει δείχνει την σοβαρότητα με την οποία η Mercedes μπήκε στην κατηγορία, με τις αρχές και τις αξίες του «αστεριού» στη μάσκα αδιαπραγμάτευτες.

Απόδειξη της τακτικής της μάρκας αποτελεί επίσης η διαδικασία με την οποία εισέρχεται τώρα στα pick ups οχήματα, με βάση το Nissan Navara αλλά και με ένα τελικό προϊόν (X-Class) που σε τίποτα δεν θα θυμίσει το ιαπωνικό αρχέτυπο.

Mercedes-Benz Citan Greek Test 8Η Mercedes, στην περίπτωση του Citan λοιπόν, δεν έμεινε απλά στην επιφάνεια μιας στρατηγικής συνεργασίας (όπως κάνουν όλοι οι άλλοι), αλλά έσκυψε πάνω από το αυτοκίνητο, δημιούργησε (στο μέτρο του δυνατού) και εν τέλει έβαλε την σφραγίδα της και στην μικρότερη κατηγορία επαγγελματικών οχημάτων. Και αυτό κατά την άποψή μας, αυτή η αίσθηση υπεροχής και αυτοπεποίθησης των Γερμανών είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να προσεγγιστεί από κάποιον άλλο αυτή την στιγμή στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Η ιδιαίτερη προσοχή στην λεπτομέρεια φαίνεται και από το ότι μόλις στην 3ετία και εν όψει των κινητήρων Euro 6, το Citan δέχθηκε μικρές αναβαθμίσεις στην αισθητική και στον εξοπλισμό του.

Ιδανικό μέγεθος

Mercedes-Benz Citan Greek Test 2Εδώ έχουμε την ευκαιρία για μία εκτεταμένη οδηγική εμπειρία του αυτοκινήτου στην χώρα μας, και την δυνατότητα επιβεβαίωσης της νέας δυναμικής που δημιούργησε στην κατηγορία (με αναπόφευκτο δεδομένο βέβαια, την εξαιρετικά δυσχερή οικονομική κατάσταση της χώρας και της αγοράς αυτοκινήτου ειδικότερα). Στην διάθεσή μας για  αυτή την πολυήμερη δοκιμή είχαμε ένα Citan, χρώματος λευκού, με τον πετρελαιοκινητήρα των 1,5 λίτρων στην έκδοση των 90 ίππων. Το αμάξωμα ήταν στην έκδοση Long με το μήκος να φθάνει στα 4.321 μέτρα και το μεταξόνιο των 2,697 μέτρων. Συνδυασμός μάλλον ιδανικός για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου αλλά και τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, καθώς συνδυάζει ιδανικά το σωστό μέγεθος για ευελιξία στην πόλη με τις κατάλληλες διαστάσεις για αρκετά μεγάλο φορτίο, τόσο σε βάρος όσο και σε όγκο.

Η επανασχεδίαση της εμπρός μάσκας και η υιοθέτηση του «οικογενειακού» προφίλ των μοντέλων της δίνει ευθύς εξ’ αρχής την αίσθηση ότι η Mercedes δεν είδε την κατηγορία ως ένα «πάρεργο», αλλά προσπάθησε πολύ –και τελικά κατάφερε- να φτιάξει ένα αυτοκίνητο που δείχνει και είναι δικό της σε μεγάλο βαθμό. Η εντυπωσιακή μάσκα με το «αστέρι» να δεσπόζει και τις έντονες γραμμές, αφήνουν πολύ μακριά τις όποιες συγγένειες με το γαλλικό μοντέλο, και στην ουσία δημιουργούν ένα νέο αυτοκίνητο, μια αυτονόητη «συνέχεια» των πιο «πάνω» μοντέλων (Vito και Sprinter).

Κορυφαία Λύση

Mercedes-Benz Citan Greek Test 3Στα χαρακτηριστικά αυτής της έκδοσης να σημειώσουμε τα μεγάλα ανοίγματα στο πλάι αλλά και τις πίσω –ασύμμετρες- πόρτες που ανοίγουν έως και 180 μοίρες, καθώς και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, στα 568 χιλιοστά. Ο χώρος για τα φορτία είναι πολύ προσεγμένος κατασκευαστικά, με σκληρό πλαστικό στο δάπεδο και μέρος των πλαϊνών, με πλαφονιέρα στο πίσω μέρος, καθώς και άγκιστρα στο δάπεδο για ασφαλές δέσιμο των εμπορευμάτων. Η έκδοση της δοκιμής μας είχε σταθερό χώρισμα από τον χώρο του οδηγού, όμως υπάρχει διαθέσιμη και έκδοση με ειδικό αναδιπλούμενο κάθισμα που αυξάνει ακόμα περισσότερο τις μεταφορικές ικανότητες του αυτοκινήτου. Από τα αξιοσημείωτα στοιχεία της «κλούβας» να σημειώσουμε το άνοιγμα μεταξύ των θόλων (στα 1.219 χιλιοστά) κάτι που επιτρέπει την μεταφορά μίας ευρωπαλέτας. Η έκδοση της δοκιμής μας είχε την καρότσα με μήκος στα 1.753 χιλιοστά και δυνατότητα ωφέλιμου φορτίου λίγο χαμηλότερα από τα 600 κιλά, με τον όγκο φόρτωσης να αγγίζει τα 3,1 κυβικά μέτρα.  Η εταιρία διαθέτει και άλλες εκδόσεις, τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω, όμως κατά την άποψή μας αυτή εδώ είναι ο ιδανικός συνδυασμός διαστάσεων-χώρων-ευελιξίας και τιμής.

Mercedes στην ούγια

Mercedes-Benz Citan Greek Test 5Περνώντας στο εσωτερικό, η αίσθηση που αποκομίζει κανείς είναι ότι βρίσκεται σε ένα σύγχρονο επιβατικό με εξαιρετικούς χώρους για τους δύο επιβάτες και πολύ προσεγμένες επιλογές στα υλικά και τον διάκοσμο. Οι επεμβάσεις της γερμανικής εταιρίας εδώ είναι σαφώς λιγότερες (κάτι αναμενόμενο άλλωστε), με αποτέλεσμα να υπάρχουν κάποιες ενστάσεις που έχουν να κάνουν κυρίως με την εργονομία (όπως για παράδειγμα η μάλλον… άχρηστη ποτηροθήκη χαμηλά κάτω από την κονσόλα, ή η έλλειψη υποβραχιόνιου για τον οδηγό). Αν και δεν λείπουν οι θέσεις για μικροαντικείμενα, είναι σίγουρο ότι αν η Mercedes είχε σχεδιάσει το αυτοκίνητο, θα είχε εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον τεράστιο χώρο που υπάρχει ανάμεσα στον οδηγό και το παρμπρίζ,, ο οποίος μένει ανεκμετάλλευτος (ενώ θα μπορούσε να ενσωματώνει αρκετές θήκες ή βοηθητικούς χώρους).

Mercedes-Benz Citan Greek Test 6Παρά όμως αυτές τις μικρές παρατηρήσεις, η γενικότερη εντύπωση από το εσωτερικό είναι αυτή ενός καλοφτιαγμένου και προσεγμένου αυτοκινήτου, με ποιότητα και συναρμογή ικανή να αντέξει σε πολύ σκληρή χρήση στον χρόνο. Θετικά θα σχολιάσουμε την εργονομία των διακοπτών (αν και η εμμονή με τον διακόπτη στα αριστερά να είναι για τους υαλοκαθαριστήρες και όχι για τα φώτα είναι πια ξεπερασμένη και για την ίδια την γερμανική εταιρία), τα πολύ άνετα καθίσματα, τους μεγάλους χώρους, καθώς και την εξαιρετική ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ίσως από τα πιο σημαντικά στοιχεία διαφοροποίησης του Citan σε σχέση με προτάσεις του ανταγωνισμού (και η πιο ξεκάθαρη ένδειξη για το πώς προσέγγισε η Mercedes την συνεργασία) είναι η υιοθέτηση του ESP στον στάνταρ εξοπλισμό. Σε συνδυασμό με όλο το γνωστό ηλεκτρονικό «οπλοστάσιο» της γερμανικής εταιρίας δημιουργούν ένα όχημα που σίγουρα είναι το ασφαλέστερο της κατηγορίας του σε ότι αφορά την οδική του παρουσία.

Mercedes-Benz Citan Greek Test 7Στα μηχανικά μέρη, η συνταγή παραμένει σε γενικές γραμμές απαράλλαχτη. Ως πρώτη επιλογή σε ότι αφορά τους κινητήρες εμφανίζεται ο τετρακύλινδρος ντίζελ του 1,5 λίτρου, με απόδοση που στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας φθάνει στους 90 ίππους. Βασίζεται σε έναν κινητήρα που έχει γράψει άπειρα χιλιόμετρα σε κάθε γωνιά της Γης, και που χωρίς υπερβολές συγκαταλέγεται ανάμεσα στα δυο-τρία πιο αξιόπιστα μοτέρ που υπάρχουν σε παραγωγή αυτή την στιγμή σε ολόκληρο τον κόσμο. Στο ανανεωμένη Citan έρχεται στην Euro 6 εκδοχή του και δένει περίφημα με την γενικότερη φιλοσοφία της κατασκευής, είναι ελαστικός και με καλό τράβηγμα σε όλη την κλίμακα των στροφών ενώ χάρη και στην καλή ηχομόνωση είναι ήσυχος (ιδιαίτερα στο ταξίδι). Σε ότι αφορά την οικονομία σε καύσιμο, οι τιμές που είδαμε ήταν πραγματικά εντυπωσιακές: στην Εθνική αγγίξαμε την τιμή των 4,3 λίτρων (σε σβέλτο ταξίδι Αθήνα-Πάτρα δεν ξεπεράσαμε τα 4,7 λίτρα) ενώ μέσα στην πόλη δύσκολα θα ξεπεράσει τα 5,5 λίτρα. Στην εξαιρετική αυτή συμπεριφορά του σε ότι αφορά τις απαιτήσεις σε καύσιμο, συμβάλλει και το πακέτο «BlueEFFICIENCY», με σύστημα start/stop, ένδειξη αλλαγής ταχυτήτων στον πίνακα κ.λπ. Να σημειώσουμε επίσης δύο ακόμη στοιχεία: χάρη στα μόλις 112 γραμμάρια CO2 /km το Citan μπορεί να κυκλοφορεί στον πράσινο δακτύλιο, ενώ σύμφωνα με την εταιρία η συντήρηση πρέπει να γίνεται κάθε 40.000 χλμ. (ή κάθε δύο χρόνια) με ότι αυτό συνεπάγεται σε περεταίρω μείωση των λειτουργικών εξόδων.

Χαίρεσαι να το οδηγείς

Mercedes-Benz Citan Greek Test 9Στο δρόμο, αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η άνεση της ανάρτησης και η ποιότητα κύλισης του αυτοκινήτου. Χωρίς διάθεση υπερβολής μοιάζει με ένα καλό επιβατικό της γερμανικής εταιρίας, με την ανάρτηση να απορροφά χωρίς αναπηδήσεις (φορτωμένο με 500 κιλά το αμάξωμα έμοιαζε «βιδωμένο» στον δρόμο) τις ανωμαλίες των δρόμων, ενώ η πολύ καλή δουλειά στην ηχομόνωση και το δέσιμο του πλαισίου δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα άνετο και ήσυχο ωράριο πίσω από το τιμόνι. Με πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι, φρένα που στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και έναν κινητήρα που βρίσκεται πάντα στην υπηρεσία του οδηγού, αλλά και με όλο το ηλεκτρονικό σύμπαν της Mercedes σε πλήρη ανάπτυξη, το Citan είναι ένα αυτοκίνητο που πραγματικά χαίρεσαι να οδηγείς, είτε είσαι επαγγελματίας, είτε ευκαιριακός οδηγός-επιβάτες (όπως εμείς). Στις μέρες τις δοκιμής κάναμε μεγάλα ταξίδια, γυρίσαμε μέσα στην πόλη κάναμε πάνω από 1.200 χιλιόμετρα σε κάθε είδους συνθήκη, και ούτε μια στιγμή δεν αισθανθήκαμε ότι μας λείπει το επιβατικό μας αυτοκίνητο. Το αντίθετο μάλιστα…

Από το πρώτο του λανσάρισμα κιόλας οι τιμές διάθεσης του Citan ήταν ανταγωνιστικές, κάτι που βρίσκει συνέχεια στις Euro 6 εκδόσεις του. Ο καταναλωτής, ακόμα και αυτός ο Έλληνας καταναλωτής της κρίσης,  έχει ανάμεσα στις επιλογές του στα μικρά vanette και ένα αυτοκίνητο με την υπογραφή της Mercedes. Στοιχείο που από μόνο του είναι πάντα ικανό να δημιουργήσει σημαντικές ανακατατάξεις στην αγορά.

Οι αλλαγές στην γκάμα

Το Mercedes-Benz Citan διατίθεται ήδη από τις αρχές του 2016 με πολλές και σημαντικές βελτιώσεις τόσο σε επίπεδο εξοπλισμού όσο και σε αυτό της γραμμής κίνησης, με εκδόσεις Euro 6 και νέο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

Citan neue Modelle 2013: 111 CDI Mixto, 111 CDI Kombi 7-Sitzer, 112 KombiΗ γερμανική αυτοκινητοβιομηχία ανακοίνωσε τη διάθεση του βενζινοκίνητου Citan των εκδόσεων «112» με σημαντικές αναβαθμίσεις στη γραμμή κίνησης. Πιο συγκεκριμένα ο κινητήρας βενζίνης με χωρητικότητα 1,2 λίτρων και απόδοση 114 ίππων θα είναι στο εξής διαθέσιμος σε εκδόσεις Euro 6 και μάλιστα με μια σημαντική ιδιαιτερότητα: η μέγιστη αποδιδόμενη ροπή του θα αυξάνεται πρόσκαιρα από τα 175 Nm στα 205 Nm, μια μέγιστη ροπή που θα είναι διαθέσιμη στη 2η, 3η και 4η σχέση μετάδοσης για μέγιστη διάρκεια 20 δευτερολέπτων.

Εν τω μεταξύ οι εκδόσεις βενζίνης θα μπορούν να συνδυάσουν προαιρετικά ένα νέο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη. Αναφερόμαστε στο νέο 6G-DCT με έξι σχέσεις μετάδοσης, το οποίο σύμφωνα με την εταιρία συνδυάζει άνεση χειρισμού και οικονομία καυσίμου.

Όπως είναι ήδη γνωστό, όλες οι επιβατικές εκδόσεις (Tourer) του Mercedes-Benz Citan είναι διαθέσιμες με κινητήρες πετρελαίου (ισχύος 75, 90 ή 110 ίππων) που καλύπτουν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6 και μάλιστα χωρίς να απαιτείται η χρήση της τεχνολογίας SCR (Selective Catalytic Reduction) χάρη στο πακέτο «BlueEFFICIENCY». Αυτό διατίθεται στάνταρντ στις επιβατικές εκδόσεις και προαιρετικά στις επαγγελματικές περιλαμβάνοντας στοιχεία όπως τη λειτουργία ECO start/stop η οποία περιορίζει την κατανάλωση καυσίμου περίπου στα 4,3 λίτρα/100 χλμ. για μεικτό κύκλο κίνησης. Σημαντικό είναι επίσης ότι η μέγιστη ροπή των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων του Citan έχει αυξηθεί κατά 20 Nm και κυμαίνεται ανάλογα την έκδοση από τα 200 έως τα 260 Nm.

Πλήρης εξοπλισμός

Βελτιώσεις και αναβαθμίσεις δεν υπάρχουν μόνο στα μηχανικά μέρη του Citan αλλά και στον εξοπλισμό του, με στόχο να βελτιώσουν την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα του στην καθημερινή χρήση.

Συγκεκριμένα, στις εκδόσεις Van θα προσφέρεται πλέον διπλό κάθισμα για τον συνοδηγό ενώ αμφότερες οι θέσεις εφοδιάζονται με ρυθμιζόμενα προσκέφαλα, αναδιπλούμενες πλάτες και ζώνες ασφαλείας τριών σημείων.

Παράλληλα, κάτω από τη βάση των καθισμάτων έχει προβλεφθεί ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος ενώ, αξίζει να αναφέρουμε πως έχει επανασχεδιαστεί και ο λεβιές του χειρόφρενου.

Επιπρόσθετα, το νέο σύστημα πλοήγησης που προσφέρει η Mercedes-Benz περιλαμβάνει μεταξύ άλλων οθόνη αφής 3,5 ιντσών καθώς και δυνατότητα σύνδεσης με εξωτερικές πηγές μέσω θυρών USB, SD-Card, Aux-in ή μέσωBluetooth ενώ, η κάμερα οπισθοπορείας που εδράζεται πάνω από την πίσω πινακίδα κυκλοφορίας, ενεργοποιείται αυτόματα όταν ο οδηγός επιλέξει την όπισθεν στο κιβώτιο ταχυτήτων και οι ενδείξεις της προβάλλονται στον εσωτερικό καθρέπτη.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: OM 607 DE Euro 6: Κύλινδροι/Βαλβίδες 4c / 16V Κυβισμός (κ.εκ.) 1.461 Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 90/4.000 Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 200/1.750 Διάμετρος x Διαδρομή (χιλ.) 76,0 x 80,5 Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 13,3 Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 160 Μέση κατανάλωση (λίτ./100 χλμ.) 4,5

 ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5+1 σχέσεων.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Εμπρός: Ανεξάρτητη ανάρτηση, γόνατα ΜακΦέρσον, ψαλίδια βάσης, ελατήρια/αμορτισέρ, σταθεροποιητής

Πίσω: Άκαμπτος άξονας, υστερούντες βραχίονες, ελικοειδή ελατήρια, σταθεροποιητής.

ΦΡΕΝΑ: Διπλό κύκλωμα, αυτορυθμιζόμενο σερβό υποβοήθησης. Εμπρός: Αεριζόμενοι δίσκοι 280 χιλ. Πίσω: Ταμπούρα 9 ιντσών

ΤΙΜΗ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ: Έκδοση: Citan 109 CDI Long Τιμή: 16.646 ευρώ (+ ΦΠΑ 3.995 ευρώ + Ε.Τ.Τ. 1.665 ευρώ) Βασικός Εξοπλισμός: Adaptive ESP / ABS / ASR / BAS / EBV / Σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης AAS, αερόσακος οδηγού, αιρ κοντίσιον, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα, φώτα ημέρας, μεταλλικό διαχωριστικό καμπίνας/χώρου φόρτωσης με παράθυρο, ασύμμετρη δίφυλλη πίσω πόρτα με παράθυρο, δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ (έκδοση Long): Μήκος 4,321 μ. Πλάτος 1,829 μ. Ύψος 1,816 μ. Μεταξόνιο 2,697 μ. Πρόβολος εμπρός 0,915 μ. Πρόβολος πίσω 0,709 μ. Διάμετρος κύκλου στροφής 11,23 μ. Μικτό Βάρος από 1.950 κιλά Απόβαρο 1.392 κιλά Ωφέλιμο φορτίο από 558 κιλά Χώρος φόρτωσης (ΜxΠxΥ) 1,753 x 1,460 (1,219 στους θόλους) x 1,258 μ. Ωφέλιμος όγκος 3,1 κυβ. μέτρα, Καθίσματα 2, Ελαστικά 195/65 R15 Ρεζερβουάρ 60 λίτρα

* εργοστασιακές μετρήσεις

728×90 ΚΤΕΟ ΡΕΝΤΗ