Active Sideguard Assist & Active Drive Assist 2: Αναβάθμιση στα συστήματα ασφαλείας απο τη Mercedes-Benz

banner-google-news

Η Mercedes-Benz Trucks ήταν ανέκαθεν πρωτοπόρος του κλάδου σε ό,τι αφορά στην ενίσχυση της ασφάλειας των οχημάτων. Κάθε χρόνο, η εταιρεία επενδύει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην έρευνα και την ανάπτυξη, προκειμένου τα συστήματα υποβοήθησης να διευκολύνουν ακόμη περισσότερο την εργασία των οδηγών και να προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα είναι το νέο Active Sideguard Assist με αυτοματοποιημένη λειτουργία πέδησης και το νέο Active Drive Assist 2 με αυτόματη λειτουργία ακινητοποίησης έκτακτης ανάγκης – και τα δύο θα είναι διαθέσιμα από τον Ιούνιο του 2021.

Καθώς στόχος είναι να αποτραπεί πλήρως κάθε ατύχημα ή τουλάχιστον να μετριαστούν οι συνέπειές του για όλους τους εμπλεκόμενους, ο ρόλος των συστημάτων υποβοήθησης που μπορούν να υποστηρίζουν ενεργά τον οδηγό σε επικίνδυνες καταστάσεις, χωρίς όμως να τον απαλλάσσουν από την ευθύνη του, είναι καθοριστικής σημασίας για ασφαλέστερη κυκλοφορία. Η Mercedes-Benz έχει αυξήσει αισθητά τα επίπεδα ασφάλειας των φορτηγών της με συστήματα, όπως η υποβοήθηση πέδησης έκτακτης ανάγκης πέμπτης γενιάς Active Brake Assist (ABA 5), το Sideguard Assist με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών, το Active Drive Assist για ημι-αυτοματοποιημένη οδήγηση (SAE επιπέδου 2), καθώς και το MirrorCam, που αντικαθιστά τους εσωτερικούς και ευρυγώνιους καθρέφτες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η τωρινή γενιά του Actros, καθώς και πολλά από τα μοντέλα Arocs που έχουν εξοπλιστεί σύμφωνα με τις υψηλότερες προδιαγραφές της Mercedes-Benz για την αρχιτεκτονική ασφάλειας και τα συστήματα υποβοήθησης.

Active Sideguard Assist με αυτοματοποιημένη λειτουργία πέδησης

Η κυκλοφορία ενός βαρέος φορτηγού μέσα στην πόλη, όπου ενίοτε οι δρόμοι είναι στενοί και οι διασταυρώσεις περίπλοκες, αποτελεί πρόκληση για πολλούς επαγγελματίες οδηγούς. Ειδικά κατά τους ελιγμούς σε στροφές, ο οδηγός πρέπει να προσέχει τους φωτεινούς σηματοδότες, τις πινακίδες, τη διερχόμενη και διασταυρούμενη κυκλοφορία μπροστά από το όχημα, καθώς και πεζούς και ποδηλάτες που κινούνται στο πλάι.

Το πρόβλημα είναι ότι οι εκτεθειμένοι χρήστες του οδικού δικτύου συνήθως δε γνωρίζουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ο οδηγός του φορτηγού δεν μπορεί καν να τους δει. Επιπλέον, τα βαριά φορτηγά, με μεγάλα μεταξόνια ή ρυμουλκούμενα, στρίβουν συνήθως με έναν τρόπο που δε γίνεται εύκολα αντιληπτός από τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου: πριν στρίψουν, τα φορτηγά κινούνται ευθεία, βγαίνοντας στη μέση της διασταύρωσης, προκειμένου να δημιουργήσουν χώρο για το ημιρυμουλκούμενο ή το ρυμουλκούμενο. Επομένως, ένας ποδηλάτης ή ένας πεζός που διασχίζει το δρόμο από την πλευρά του συνοδηγού δεν μπορεί να φανταστεί ότι το φορτηγό θα στρίψει, αλλά υποθέτει ότι θα συνεχίσει ευθεία.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, το Sideguard Assist, το οποίο αναπτύχθηκε από τη Mercedes-Benz Trucks και διατίθεται για πολλές εκδόσεις Actros, Arocs και Econic από το 2016, μπορεί να επεμβαίνει, βοηθώντας την κατάσταση. Το Sideguard Assist μπορεί να προειδοποιεί τον οδηγό με μια διαδικασία πολλών σταδίων κατά τη δεξιά στροφή, εάν αναγνωρίσει, για παράδειγμα, κάποιον πεζό ή ποδηλάτη στην περιοχή που επιτηρεί.

Από τον Ιούνιο του 2021 η Mercedes-Benz θα προσφέρει, εκτός από το Sideguard Assist, και το Active Sideguard Assist (ASGA), με μια πρόσθετη λειτουργία που μπορεί να σώσει ζωές: το νέο σύστημα δε θα προειδοποιεί μόνο τον οδηγό για πεζούς ή ποδηλάτες που κινούνται στην πλευρά του συνοδηγού, αλλά επιπλέον θα πραγματοποιεί αυτόματη πέδηση κατά τη στροφή με ταχύτητα έως 20 km/h και τελικά θα ακινητοποιεί το όχημα, εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει στις προειδοποιήσεις. Το ASGA μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη πέδησης βάσει της γωνίας διεύθυνσης και, ιδανικά, να αποτρέπει μια πιθανή σύγκρουση. Η Mercedes-Benz Trucks, θέλοντας να συμβάλλει περαιτέρω στη μείωση των ατυχημάτων που σημειώνονται κατά τη δεξιά στροφή των φορτηγών, με σοβαρούς ή ακόμη και θανάσιμους τραυματισμούς, είναι ο πρώτος παγκοσμίως κατασκευαστής φορτηγών που προσφέρει ένα τέτοιο σύστημα με αυτόματη λειτουργία πέδησης.

Active Drive Assist 2 με λειτουργία ακινητοποίησης έκτακτης ανάγκης

Μια ακόμη σημαντική εξέλιξη στον τομέα της ασφάλειας είναι το Active Drive Assist (ADA), το οποίο καθιστά το νέο Actros το πρώτο φορτηγό μαζικής παραγωγής παγκοσμίως με δυνατότητες ημι-αυτοματοποιημένης οδήγησης (SAE επιπέδου 2). Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, το σύστημα υποστηρίζει ενεργά τον οδηγό στη διαμήκη και πλευρική καθοδήγηση του φορτηγού και μπορεί να διατηρεί αυτόματα την απόσταση από το μπροστινό όχημα, καθώς και να επιταχύνει και να διευθύνει το όχημα, εφόσον πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις του συστήματος, π.χ. εάν η ακτίνα στροφής είναι επαρκής ή υπάρχουν σαφώς ορατές οδικές σημάνσεις. Εάν ο οδηγός πλησιάσει πολύ το μπροστινό όχημα, το ADA μπορεί να φρενάρει αυτόματα το φορτηγό, μέχρι να επιτευχθεί ξανά η προκαθορισμένη ελάχιστη απόσταση. Αφού συμβεί αυτό, το σύστημα μπορεί να επιταχύνει ξανά το φορτηγό μέχρι την προκαθορισμένη ταχύτητα.

Το ADA 2 νέας γενιάς, που θα διατίθεται από τον Ιούνιο του 2021, έχει ακόμη περισσότερες δυνατότητες: το σύστημα μπορεί να ακινητοποιεί το όχημα σε έκτακτη ανάγκη, εάν αναγνωρίσει ότι ο οδηγός δεν συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία οδήγησης για μεγάλο διάστημα, π.χ. λόγω κάποιου προβλήματος υγείας. Αρχικά, το σύστημα ζητά από τον οδηγό να τοποθετήσει τα χέρια του στο τιμόνι με οπτικά και ακουστικά σήματα. Εάν, ακόμη και μετά από πολλές προειδοποιήσεις, ο οδηγός δεν αντιδράσει μέσα σε 60 δευτερόλεπτα, π.χ. με πέδηση, διεύθυνση, επιτάχυνση ή χειρισμό των συστημάτων του οχήματος από τα πλήκτρα του τιμονιού, το σύστημα μπορεί, εντός των ορίων του, να φρενάρει με ασφάλεια το φορτηγό μέχρι να ακινητοποιηθεί στη λωρίδα του, προειδοποιώντας συγχρόνως τα πίσω οχήματα με τα αλάρμ. Ο οδηγός μπορεί να διακόψει τον ελιγμό ακινητοποίησης έκτακτης ανάγκης που ξεκίνησε από το σύστημα οποιαδήποτε στιγμή, χρησιμοποιώντας τη λειτουργία kickdown. Εάν τελικά το φορτηγό ακινητοποιηθεί, το σύστημα μπορεί να ενεργοποιήσει αυτόματα το νέο ηλεκτρονικό φρένο στάθμευσης. Επιπλέον, ξεκλειδώνει τις πόρτες έτσι ώστε οι τραυματιοφορείς και οι υπηρεσίες πρώτων βοηθειών να μπορούν να φτάσουν αμέσως στον οδηγό σε περίπτωση επείγοντος ιατρικού περιστατικού.

Active Brake Assist 5 – υποβοήθηση πέδησης έκτακτης ανάγκης για αυτοκινητόδρομους και κυκλοφορία στην πόλη

Η αυτόματη επέμβαση πέδησης του Active Sideguard Assist και η αυτόματη ακινητοποίηση έκτακτης ανάγκης του Active Drive Assist 2 δεν πρέπει να συγχέονται με τη λειτουργία πέδησης έκτακτης ανάγκης του Active Brake Assist 5. Το ABA 5 λειτουργεί με ένα συνδυασμό ραντάρ και καμερών. Συγκριτικά με το ABA 4, μπορεί να αντιδρά σε κινούμενους πεζούς με μερική, αλλά και αυτόματη πλήρη πέδηση του οχήματος έως ταχύτητα 50 km/h.

Εάν το ABA 5 αναγνωρίσει κίνδυνο ατυχήματος με προπορευόμενο όχημα, με στάσιμο εμπόδιο ή με πεζό ο οποίος κινείται στο αντίθετο ρεύμα, διασχίζει το δρόμο, περπατά στη δική του λωρίδα ή σταματά αιφνιδίως, προειδοποιεί αρχικά τον οδηγό οπτικά ή ακουστικά. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει κατάλληλα, το σύστημα μπορεί, σε δεύτερο στάδιο, να ξεκινήσει μερική πέδηση, μειώνοντας την ταχύτητα έως και κατά 3m/sec2, που αντιστοιχεί περίπου στο 50 τοις εκατό της μέγιστης απόδοσης πέδησης. Εάν παρ’ όλα αυτά ο κίνδυνος σύγκρουσης συνεχίσει να υφίσταται, το ABA 5 μπορεί, εντός των ορίων του συστήματος, να πραγματοποιήσει αυτόματη πλήρη πέδηση έκτακτης ανάγκης και, στη συνέχεια, αφού ακινητοποιηθεί το όχημα, να ενεργοποιήσει το νέο ηλεκτρονικό φρένο στάθμευσης.

Για όλα τα συστήματα υποβοήθησης της Mercedes-Benz Trucks ισχύει το εξής: όλα έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίζουν όσο το δυνατό περισσότερο τον οδηγό εντός των ορίων τους – ωστόσο, σύμφωνα με το νόμο, ο οδηγός εξακολουθεί να έχει την πλήρη και τελική ευθύνη για το όχημα.